Nyt kun se ilokaasu on kielletty...

  • Viestiketjun aloittaja Mami
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuules:
LUOMUÄITI; Minun käy aina jotenkin sinunlaisiasi sääliksi (Juu juu, sääli on sairaus... mutta kuitenkin).
TAidat olla aika nuori? Empatiakykysi on jäänyt hieman lapsen kenkiin (huono vertaus sinänsä, kun lapsillakin on joskus ihan hyvä myötäelämisen taito). Ihmisillä on kaikilla erilainen kivunsietokyky. Jos sinulla on korkea kipukynnys, niin sehän on sulle kiva. Monilla on matalampi kipukynnys, ja vaikeampia synnytyksiä takana. Kunhan vähän kasvat, niin ehkä sinullekin kehittyy kyky ymmärtää ja ehkä jopa sisäistää tämä "ihmiset on erilaisia"-juttu, josta jo lapsille paljon puhutaan.
Ei tämä liity mitenkään kipukynnykseen, vaa siihen, että synnytys normaalisti ei oikeastaan satu. Ei sen "sietämiseen" mitään korkeata kipukynnystä vaadita kun se ei oikeastaan satu.

En ole enää kovinkaan nuori, oi kun olisinkin =) Tässä jo useampi lapsi synnytettynä, vielä yksi masussa. Sen jälkeen taidan jättää nuoremmille tän touhun!
Minkähän vitun takia mä sitten olin niin saatanan kipiä? Kun se ei kerran satu paljon yhtään??????? :eek: :headwall: |O :kieh: :headwall: :headwall: :headwall:
 
luomuäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Luuletko saavasi paremman äitin tittelin kun olet luomuna synnyttänyt? :whistle: :LOL:
Voi, taisi osua arkaan paikkaan?

En minä tarvitse mitään titteleitä, tiedän olevani paras äiti omille lapselleni. Mun mielestä on vaa aika surullista miten sairaaksi maailma on mennyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Luuletko saavasi paremman äitin tittelin kun olet luomuna synnyttänyt? :whistle: :LOL:
Voi, taisi osua arkaan paikkaan?

En minä tarvitse mitään titteleitä, tiedän olevani paras äiti omille lapselleni. Mun mielestä on vaa aika surullista miten sairaaksi maailma on mennyt.
Epiduraaliko on sinusta sairaan maailman mitta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Luuletko saavasi paremman äitin tittelin kun olet luomuna synnyttänyt? :whistle: :LOL:
Voi, taisi osua arkaan paikkaan?

En minä tarvitse mitään titteleitä, tiedän olevani paras äiti omille lapselleni. Mun mielestä on vaa aika surullista miten sairaaksi maailma on mennyt.
Arkaan paikkaan? :eek: :LOL: :LOL: :hug: Mun äityis ei ole kiinni siitä, että olenko saanut puudutusta vai en. Sulla se taitaa olla siitä kiinni, kun pitää täällä pjaskaa jauhaa ettei synnytys satu. :whistle: :LOL:
 
luomuäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuules:
LUOMUÄITI; Minun käy aina jotenkin sinunlaisiasi sääliksi (Juu juu, sääli on sairaus... mutta kuitenkin).
TAidat olla aika nuori? Empatiakykysi on jäänyt hieman lapsen kenkiin (huono vertaus sinänsä, kun lapsillakin on joskus ihan hyvä myötäelämisen taito). Ihmisillä on kaikilla erilainen kivunsietokyky. Jos sinulla on korkea kipukynnys, niin sehän on sulle kiva. Monilla on matalampi kipukynnys, ja vaikeampia synnytyksiä takana. Kunhan vähän kasvat, niin ehkä sinullekin kehittyy kyky ymmärtää ja ehkä jopa sisäistää tämä "ihmiset on erilaisia"-juttu, josta jo lapsille paljon puhutaan.
Ei tämä liity mitenkään kipukynnykseen, vaa siihen, että synnytys normaalisti ei oikeastaan satu. Ei sen "sietämiseen" mitään korkeata kipukynnystä vaadita kun se ei oikeastaan satu.

En ole enää kovinkaan nuori, oi kun olisinkin =) Tässä jo useampi lapsi synnytettynä, vielä yksi masussa. Sen jälkeen taidan jättää nuoremmille tän touhun!
Minkähän vitun takia mä sitten olin niin saatanan kipiä? Kun se ei kerran satu paljon yhtään??????? :eek: :headwall: |O :kieh: :headwall: :headwall: :headwall:
Oliko asenne kohdallaan? Pääsitkö liikkumaan kunnolla? (et vissiin, olit puudutettu) Jos sulle laitettiin epiduraali, sait ehkä oksitosiinia myös? Se hankaloittaa synnytystä. Missä asennossa olit avautumisvaiheessa? Entä ponnistaessa?
 
On tainnut luomusynnytys pehmentää jonkun aivot. :whistle: Vaikka itte olen saanut puudutuksen, niin en mä ala pää punaisena huutamaan, että kaikkien pitää tehdä samoin. Tämän yhden mielestä on kuitenkin vain yksi ainoa tapa ja se on hänen tapansa, koska eihän synnytys voi sattua! :xmas: :LOL: :LOL:
 
luomuäiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Luuletko saavasi paremman äitin tittelin kun olet luomuna synnyttänyt? :whistle: :LOL:
Voi, taisi osua arkaan paikkaan?

En minä tarvitse mitään titteleitä, tiedän olevani paras äiti omille lapselleni. Mun mielestä on vaa aika surullista miten sairaaksi maailma on mennyt.
Epiduraaliko on sinusta sairaan maailman mitta?
Se, että maailman luonnollisinta tapahtumaa ei voi kokea ilman valtavaa medikaalista operaatiota on sairasta. Tietenkin on olemassa vaikeita synnytyksiä joissa jokin menee väärin ja silloin lääketiede voi auttaa, mutta nykyään mä kuulun pieneen vähemmistöön, vain alle 10% synnyttää luomuna.

Väitättekö, että ainoastaan alle 10% synnytyksistä on niitä normaaleja synnytyksiä ja kaikilla muilla on joku sairaus tms ongelma jonka takia tarvitsevat lääkkeitä? :LOL: Joo. Maailma ilmeisesti on kirjaimmellisestikin sairas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuules:
LUOMUÄITI; Minun käy aina jotenkin sinunlaisiasi sääliksi (Juu juu, sääli on sairaus... mutta kuitenkin).
TAidat olla aika nuori? Empatiakykysi on jäänyt hieman lapsen kenkiin (huono vertaus sinänsä, kun lapsillakin on joskus ihan hyvä myötäelämisen taito). Ihmisillä on kaikilla erilainen kivunsietokyky. Jos sinulla on korkea kipukynnys, niin sehän on sulle kiva. Monilla on matalampi kipukynnys, ja vaikeampia synnytyksiä takana. Kunhan vähän kasvat, niin ehkä sinullekin kehittyy kyky ymmärtää ja ehkä jopa sisäistää tämä "ihmiset on erilaisia"-juttu, josta jo lapsille paljon puhutaan.
Ei tämä liity mitenkään kipukynnykseen, vaa siihen, että synnytys normaalisti ei oikeastaan satu. Ei sen "sietämiseen" mitään korkeata kipukynnystä vaadita kun se ei oikeastaan satu.

En ole enää kovinkaan nuori, oi kun olisinkin =) Tässä jo useampi lapsi synnytettynä, vielä yksi masussa. Sen jälkeen taidan jättää nuoremmille tän touhun!
Minkähän vitun takia mä sitten olin niin saatanan kipiä? Kun se ei kerran satu paljon yhtään??????? :eek: :headwall: |O :kieh: :headwall: :headwall: :headwall:
Oliko asenne kohdallaan? Pääsitkö liikkumaan kunnolla? (et vissiin, olit puudutettu) Jos sulle laitettiin epiduraali, sait ehkä oksitosiinia myös? Se hankaloittaa synnytystä. Missä asennossa olit avautumisvaiheessa? Entä ponnistaessa?
Kuule kun mä olin helvetin kipiä kaksi päivää ennen synnytystä jo ja pääsin kyllä liikkumaan. :whistle: Sun ei auta nyt kuin uskoa, että synnytys aivan oikiasti voi tehdä saatanan kipiää vaikka se ei sulle ollut sitä. :whistle: En saanut epiduraalia vaan spinaalin ja spinaalin vaikutus loppui n. 4 tuntia ennen vauvan syntymistä. Oksitosiinia ei laitettu.

Mä en ymmärrä miten joku muu kuin mä itte voi sanoa, että olenko saanut kipeää. :eek: :eek:
 
...
No justjust. ;)

Itse lähdin synnytykseen ihan avoimin mielin. En mitään kipua odottanut tai pelännyt. Silti sattui ihan h....tisti!

Kipu on kokemus. Jos kokee kivun, niin se on olemassa! Se, ettei sinua sattunut on todella mukavaa! On supersurullista, jos aikuinen ihminen ei on niin luomuilunsa lumoissa, että dumaa tuolla tavalla ihmisten kokemuksia. Ihan absurdia väittää, että muiden kokemukset eivät ole olleet todellisia! :eek:

Kasvua toivon sinulle. Ikä ei selvästikään ole mikään kypsyyden mittari.

Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuules:
LUOMUÄITI; Minun käy aina jotenkin sinunlaisiasi sääliksi (Juu juu, sääli on sairaus... mutta kuitenkin).
TAidat olla aika nuori? Empatiakykysi on jäänyt hieman lapsen kenkiin (huono vertaus sinänsä, kun lapsillakin on joskus ihan hyvä myötäelämisen taito). Ihmisillä on kaikilla erilainen kivunsietokyky. Jos sinulla on korkea kipukynnys, niin sehän on sulle kiva. Monilla on matalampi kipukynnys, ja vaikeampia synnytyksiä takana. Kunhan vähän kasvat, niin ehkä sinullekin kehittyy kyky ymmärtää ja ehkä jopa sisäistää tämä "ihmiset on erilaisia"-juttu, josta jo lapsille paljon puhutaan.
Ei tämä liity mitenkään kipukynnykseen, vaa siihen, että synnytys normaalisti ei oikeastaan satu. Ei sen "sietämiseen" mitään korkeata kipukynnystä vaadita kun se ei oikeastaan satu.

En ole enää kovinkaan nuori, oi kun olisinkin =) Tässä jo useampi lapsi synnytettynä, vielä yksi masussa. Sen jälkeen taidan jättää nuoremmille tän touhun!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
No mutta kun normaali synnytys ei satu ;) Se tässä nyt on unohdettu täysin. Miksi tätä hysteriaa pitää vaa lietsoa ja lietsoa enemmän ja enemmän? Kohta ollaan sitä mieltä, että kaikille sektiot vaa, nii ei tarvii kenenkään "kärsiä". Se ei ole kärsimystä!! Mutta niin kauan kun sen toitotetaan olevan kärsimystä ja kivuliasta ja naiset laitetaan piuhoilla kiinni makuulteen sänkyyn... Jeh. Tulokset näkyy.
Ai miten niin ei satu? :O Minulla sitten varmaan ei ole ollut normaali synnytys, eikä kai monella muullakaan. Millä perusteella voit sanoa, ettei se satu? Yhtä hyvin joku fakiiriduudsoni voi tulla sinulle sanomaan, että ei pesäpallomailalla päähän lyöminen satu.

 
Mäkin olin kipee kaks vuorokautta ennenku menin edes synnärille. Synnytys lähti tuskallisen hitaasti käyntiin, vartin välein supisteli 2 vrk ennenku alko tahti kiihtymään. Eikä yllättäin tullu pahemmin tuona aikana nukuttua..

Että kyllä siinä vaiheessa se epiduraali oli ihan hyvä vaihtoehto. Sain parin tunnin torkut ottaa jotta jaksan ITSE ponnistaa vauvan maailmaan..

 
...
"Maailma on mennyt"? Kyllä kivunlievitystä synnytyksen yhteydessä on käytetty jo ihan mun mummoni aikaan jo. Ja kautta aikojen ihmiset ovat kokeneet kipua synnyttäessään. Varmasti olisivat jo luolaihmiset ottaneet kipuunsa jotain droppia, jos olisi ollut saatavilla. Ehkä on ollutkin?

Oletko itse jostain dinosaurusten ajalta? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Luuletko saavasi paremman äitin tittelin kun olet luomuna synnyttänyt? :whistle: :LOL:
Voi, taisi osua arkaan paikkaan?

En minä tarvitse mitään titteleitä, tiedän olevani paras äiti omille lapselleni. Mun mielestä on vaa aika surullista miten sairaaksi maailma on mennyt.
 
hmm
mistähän ihmeestä tuo luomuäiti on keksinyt että synnytys ei satu? jos itse sattuu kuulumaan siihen VÄHEMMISTÖÖN joilla se ei kovasti satu, niin miksi syyllistää muita joilla se todellakin sattuu ja jotka haluavat kipuunsa lievitystä?

ymmärrän tavallaan sen pointin että luonnollisesta tapahtumasta tehdään nykyään tavallaan "epäluonnollinen". olen itsekin ihmetellyt että nykyään synnytystä pelätään usein niin paljon että päätetään jo etukäteen ottaa kaikki mahdolliset lievitykset vaikka ei vielä olisi omaa kokemusta siitä miltä synnytys oikeastaan tuntuu. mutta sitä on ymmärrä, miksi luomuäiti väittää että synnytys ei yleensä satu.
 
Kuule luomuäiti. Kyllä se synnyttäminen sattuu. Sattuu lääkkeellisen ja lääkkeettömän kivunlievityksen kanssa ja sattuu ilman niitä. Sattuu, vaikka kuinka liikkuisi, vaihtaa asentoa ja ponnistaa pystyasennossa. Kipukokemus on subjektiivinen tuntemus. Oksitosiini EI hankaloita synnytystä. Sen tarkoituksena on supistaa kohtua ja sitä erittyy synnytyksen aikana luonnollisestikin äidin kehossa. Kärsimys EI jalosta. Se ehkä antaa subjektiivisen ilon tunteen siitä, että selvisin kärsimyksestä huolimatta, mutta kaikille se ei sitä tee. Joidenkin tutkimusten mukaan kivunsiedon rajojen yli menevä kipukokemus synnytyksen aikana altistaa äitejä tavallista enemmän lapsivuodemasennukselle ja heillä voi olla tavallista enemmän vaikeuksia rakentaa toimivaa tunnesidettä vauvaansa.

Jos itse tuntee, että pärjää ilman kipulääkitystä ja se on itselle turhaa, ei se missään tapauksessa oikeuta syyllistämään muita siitä, että he eivät synnytystä kestä ilman lääkitystä. Päämäärä, terve vauva ja hyvinvoiva äiti, on aina se tärkein asia sujui synnytys sitten miten tahansa.

*muoks* Myös ne piuhat, joilla "naiset sidotaan sänkyyn" ovat siellä tarkoitustaan varten. Ei siksi, että äitejä haluttaisiin kiusata vaan jotta äidin ja vauvan vointia voidaan seurata vaaratilanteiden varalta koko synnytyksen ajan mahdollisimman tarkasti.
 
Kyllä synnytys todellakin YLEENSÄ sattuu ja p...leesti! En tiedä miksi yksi kolmesta synnytyksestäni ei juurikaan tehnyt kipeää, mutta kaksi tekivät. Mulla oli joka kerta hyvä ja positiivinen asenne. Ei ollut asenteesta siis kiinni ja kipulääkkeitä otin vasta siinä vaiheessa kun meinasin suunnilleen kuolla. Koita nyt luomuäiti tajuta, että kuulut onnelliseen vähemmistöön, jos kaikki synnytyksesi ovat olleet kivuttomia!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mäkin olin kipee kaks vuorokautta ennenku menin edes synnärille. Synnytys lähti tuskallisen hitaasti käyntiin, vartin välein supisteli 2 vrk ennenku alko tahti kiihtymään. Eikä yllättäin tullu pahemmin tuona aikana nukuttua..

Että kyllä siinä vaiheessa se epiduraali oli ihan hyvä vaihtoehto. Sain parin tunnin torkut ottaa jotta jaksan ITSE ponnistaa vauvan maailmaan..
Mä olin sairaalassa sen pari päivää ennen synnytystä. Torstai-illalla sain laittaa peräpuikon kipuja hellittämään, mutta ei se auttanut yhtään mitään. Sen takia kätilö halusi tarkistaa kohdunsuun tilanteen ja se olikin 5cm auki ja ei muuta kuin saliin. Tuosta meni joku reilu tunti ennenkuin sain spinaalin ja sen vaikutus tosiaan ehti loppua monta tuntia ennen kuin vauva oli maailmassa. Ilokaasua en ottanut montaa kertaa, koska en pitänyt siitä.

Synnytyksen jälkeen olin aivan poikki, koska nukkuminen oli ollut vähäistä ja todella pätkittäistä. Tunnin ponnistusvaihe vei mehut aivan täysin. Ja itte mäkin vauvan maailmaan ponnistin vaikka vähän käytettiin imukuppia apuna.
 
luomuäiti
Kiin, synteettinen oksitosiini suoneen on synnytyksen luonnolliseen kulkuun puuttumista. Samoin kaikki puudutukset ja ilokaasu.

En ole synnytyksissä kärsinyt, joten huvittavat nuo "ei kärsimys jalosta", "haluatko hyvä-äiti tittelin kun kestit ilman".

Synnytyskipu on suurimmaksi osaksi asenteesta kiinni, kyllähän lääkäritkin sen tietävät, ja kätilöt. Itseasiassa olikos se viime vuonna kun kätilöliitto ilmaisi huolensa siitä, että nykyään kaikki ottavat puudutuksia ja tulevat laitokselle lääkesuunnitelma valmiina sen sijaan että suunnittelisivat synnytystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Kiin, synteettinen oksitosiini suoneen on synnytyksen luonnolliseen kulkuun puuttumista. Samoin kaikki puudutukset ja ilokaasu.

En ole synnytyksissä kärsinyt, joten huvittavat nuo "ei kärsimys jalosta", "haluatko hyvä-äiti tittelin kun kestit ilman".

Synnytyskipu on suurimmaksi osaksi asenteesta kiinni, kyllähän lääkäritkin sen tietävät, ja kätilöt. Itseasiassa olikos se viime vuonna kun kätilöliitto ilmaisi huolensa siitä, että nykyään kaikki ottavat puudutuksia ja tulevat laitokselle lääkesuunnitelma valmiina sen sijaan että suunnittelisivat synnytystä.
Asenteesta kiinni????? :eek: :eek: :headwall: :LOL: :LOL: Juu juu totta kai mä ajattelin heti valmiiksi, että kivut ovat aivan saatanallisia. Ensimmäisen kunnollisen supistuksen tullessa se kipu vain tuli enkä sitä osannut edes odottaa. Mulla ei raskauden aikana tuntunut kertaakaan harjoitussuppareita vaikka käyrien mukaan niitä oli. Mä en vain tuntenut niitä.

Älä rupia väittämään kaikenlaista paskaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja luomuäiti:
Kiin, synteettinen oksitosiini suoneen on synnytyksen luonnolliseen kulkuun puuttumista. Samoin kaikki puudutukset ja ilokaasu.

En ole synnytyksissä kärsinyt, joten huvittavat nuo "ei kärsimys jalosta", "haluatko hyvä-äiti tittelin kun kestit ilman".

Synnytyskipu on suurimmaksi osaksi asenteesta kiinni, kyllähän lääkäritkin sen tietävät, ja kätilöt. Itseasiassa olikos se viime vuonna kun kätilöliitto ilmaisi huolensa siitä, että nykyään kaikki ottavat puudutuksia ja tulevat laitokselle lääkesuunnitelma valmiina sen sijaan että suunnittelisivat synnytystä.
Suunnittelisivat syynnytystä?....Meillä ainakin varoitettiin neuvolassa suunnittelemasta syynnytystä etukäteen... usein synnytys ei mene ihan oman käsikirjoituksen mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mäkin olin kipee kaks vuorokautta ennenku menin edes synnärille. Synnytys lähti tuskallisen hitaasti käyntiin, vartin välein supisteli 2 vrk ennenku alko tahti kiihtymään. Eikä yllättäin tullu pahemmin tuona aikana nukuttua..

Että kyllä siinä vaiheessa se epiduraali oli ihan hyvä vaihtoehto. Sain parin tunnin torkut ottaa jotta jaksan ITSE ponnistaa vauvan maailmaan..
Mä olin sairaalassa sen pari päivää ennen synnytystä. Torstai-illalla sain laittaa peräpuikon kipuja hellittämään, mutta ei se auttanut yhtään mitään. Sen takia kätilö halusi tarkistaa kohdunsuun tilanteen ja se olikin 5cm auki ja ei muuta kuin saliin. Tuosta meni joku reilu tunti ennenkuin sain spinaalin ja sen vaikutus tosiaan ehti loppua monta tuntia ennen kuin vauva oli maailmassa. Ilokaasua en ottanut montaa kertaa, koska en pitänyt siitä.

Synnytyksen jälkeen olin aivan poikki, koska nukkuminen oli ollut vähäistä ja todella pätkittäistä. Tunnin ponnistusvaihe vei mehut aivan täysin. Ja itte mäkin vauvan maailmaan ponnistin vaikka vähän käytettiin imukuppia apuna.
:hug: Kyllä se rankkaa on! Mulla onneksi hommat eteni suht nopeesti ku synnärille pääsin, alku oli vaan niin tuskastuttavan hidasta. Ja mä olin kans synnytyksen jälkeen ihan totaalisen poikki!

Ilokaasua mä tosissaan testasin parille supparille mutta siitä alko huone pyöriin ja oksettaan joten annoin sen sitten olla...

Ja kun täällä eräs on tuosta asenteestakin mouhonnut niin pakko tähän laittaa että asenne synnyttämään mennessä oli mulla enemmän kuin kohdillaan. 8 vuoden lapsettomuuden jälkeen mä menin innoissani synnyttämään! En ollut etukäteen suunnitellut kivunlievityksiä vaan menin ihan tilanteen mukaan, enkä myöskään kipua pelkää, kipu on mulle tuttua.

Mutta sattui se siltikin ihan p****leesti!!
 

Yhteistyössä