Nykyään taitaa olla todella harvassa ne jotka ei heti äitiysloman loputtua laita lasta/lapsia hoitoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin tai sitten on olemassa oikeesti fiksuja ihmisiä jotka osaa hoitaa asiat niin ettei muutaman koronnousu aiheuta mitään erityistoimenpiteitä.
Se katsos kannattaa miettiä elämää pitemmällekkin kun tälle viikolle.

Ja ei en ole rikas, vaan olen järkevä rahankäyttäjä.

Niin tai sitten olet vain ahdasmielinen, huonoa itsetuntoa poteva ja siitä syystä toisia arvosteleva näsäviisasteleva emäntä, joka kituuttaen selviää kuukaudesta toiseen kituuttamalla jostain ruokaostoksista.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylpijä;23249424:
Suositelkaa kylpylää tyttöporukalle Etelä-Suomesta. Mielellään sellaista mistä sais hemmotteluhoitoja eikä olis mikään vesipuisto =)

Sori, tais olla vähän väärä paikka :laugh: Pientä kevennystä :D

Okei sori, siis enpäs tiennyt kuka niitä elatusmaksuja saa, te vai miehesi exä.
Mutta saatte te varmaan lapsilisääkin, missäs se näkyy, ja kuinka monelta lapselta?
Joka tapauksessa teille jää 1500-850-300+lapsilisät eli teille jää vielä 450€ +ne lapsilisät, ja kotihoidontuki (ja varmaan saisitte sit sitä lisääkin siihen), ja jos asutte helsingissä saatte kuntalisää, vantaallakin muistaakseni on, espoossa en oo varma.

No edelleen valintoja, 500€ ruokakauppaan? vähemmälläkin selviää jos tahtoa riittää. Ja niin minne jäi ne kuntalisät, niitä maksetaan jokaisessa pk-seudun kunnassa.
No en mä vieläkään tajuu miten lapsien liikuttaminen 50 kilsaa on kauhee ongelma, pk-seudulta pääsee junalla ja bussilla joka paikkaan, ja äitikin voi osallistua lapsen siirtoon, ei se pelkästään etävanhemman osa ole. fifty fifty.
Ei oo yksiselitteisiä, mutta siis sanottakoon että mä asun reunuskunnassa, josta on alle 30 kilsaa h:gin keskustaan, asuminen täällä on edukkaampaa. Sillä maksetaan suunnilleen saman kokoista omaksi tässä samalla kun olen kotona lapsen kanssa. lyhennykset, korot ja vastike, ovat vähemmän kuin tuo sinun 850 euroa, joten on sillä merkitystä mitä valitsee.
Muistaakseni maksamme suunnilleen samankokoisesta asunnosta kuussa asumismenoja noin 600 euroa.
Ja ne kuntalisät, riippuen kunnasta nekin tekevät jo paljon.

Good for you =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kylpijä;23249424:
Suositelkaa kylpylää tyttöporukalle Etelä-Suomesta. Mielellään sellaista mistä sais hemmotteluhoitoja eikä olis mikään vesipuisto =)

No justiinsa. Meinaat sitten jättää lapset kotiin ja lähteä itse huvittelemaan! Järkyttävän itsekeskeistä. Miksi ihmeessä teette lapsia, jos ette halua niitä hoitaa???

Vakavasti puhuen, niin itse olen pari kertaa käynyt Flamingossa, ja ollut ihan suht. tyytyväinen.

[QUOTE="jep";23249446]Niin tai sitten olet vain ahdasmielinen, huonoa itsetuntoa poteva ja siitä syystä toisia arvosteleva näsäviisasteleva emäntä, joka kituuttaen selviää kuukaudesta toiseen kituuttamalla jostain ruokaostoksista.[/QUOTE]

Jotta sua oikeen ärsyttäis, niin mä en edes joudu kituuttamaan. Kohtuullistan vaan vähän sitä mitä tarttee missäkin elämän vaiheessa olla.
Esim. En tarvitse 200 neliötä ympärilleni, eikä lapseni kaikki vaatteet tarvitse olla uusia, käytettykkin käy. Omia vaatteita on kaapit täynnä, ei tartte ostaa kauheesti uusia, muokata voi myös vanhoja.
Itsetuntokin on kohdallaan, usko tai älä, ahdasta mieltä saa kyllä etsiä mun seurassa ollessa, näsäviisas en ole, vaan totean vain tosiasiat.
Valintoja, jos on tehnyt huonoja, niin silloin ei kannata syyttää muita asioita siitä että ei voi tehdä jotain mitä niin kovasti tahtoisi. Ilmeisesti tämä jolle alunperin vastasin, oli kuitenkin halukas olemaan kotona, mutta väitti sen olleen mahdotonta.

[QUOTE="jep";23249487]No justiinsa. Meinaat sitten jättää lapset kotiin ja lähteä itse huvittelemaan! Järkyttävän itsekeskeistä. Miksi ihmeessä teette lapsia, jos ette halua niitä hoitaa???

Vakavasti puhuen, niin itse olen pari kertaa käynyt Flamingossa, ja ollut ihan suht. tyytyväinen.[/QUOTE]

Tää mulki tuli mieleen että hyvään ketjuun sitte kävi tämmönen moka :laugh: Joo todellakin jätän ne viikot päiväkodissa olevat lapset kotiin isän kanssa ja lähen tyttöjen kanssa hemmoteltavaks. Puolen vuoden päästä vasta mutta näen jo unia siitä ;) :D

Jotta sua oikeen ärsyttäis, niin mä en edes joudu kituuttamaan. Kohtuullistan vaan vähän sitä mitä tarttee missäkin elämän vaiheessa olla.
Esim. En tarvitse 200 neliötä ympärilleni, eikä lapseni kaikki vaatteet tarvitse olla uusia, käytettykkin käy. Omia vaatteita on kaapit täynnä, ei tartte ostaa kauheesti uusia, muokata voi myös vanhoja.
Itsetuntokin on kohdallaan, usko tai älä, ahdasta mieltä saa kyllä etsiä mun seurassa ollessa, näsäviisas en ole, vaan totean vain tosiasiat.
Valintoja, jos on tehnyt huonoja, niin silloin ei kannata syyttää muita asioita siitä että ei voi tehdä jotain mitä niin kovasti tahtoisi. Ilmeisesti tämä jolle alunperin vastasin, oli kuitenkin halukas olemaan kotona, mutta väitti sen olleen mahdotonta.

Kyllä sä kuule siihen malliin tuolta toiselta kärtit hänen tulojaan ja menojaan ja arvostelit hänen valintojaan, että et kyllä parhaalla tahdollakaan voi kieltää olevasi ahdasmielinen.
Ja ihan sama miksi sitä nimität; kohtuullistamiseksi tai kituuttamiseksi, niin surkeaa se nyt on silti, että joutuu joka ainoan menonsa ja ostoksensa miettimään ja laskemaan. Tai jos siitä tykkää, niin mikäs siinä, mutta kohtuutonta vaatia, että kaikki haluaisivat elää elämänsä joka penniä miettien.

En koskaa väittänyt, että se olisi ollut mahdotonta, mutta meidän silloiseen elämäntilanteeseen nähden todella hankalaa. Meillä isovanhemmat tarjoutuivat lasta hoitamaan ja koin sen hyväksi ja turvalliseksi vaihtoehdoksi. Itse pystyin palaamaan työhön, sain kotihoidontuen, josta maksoin isovanhemmille "hoitopalkkaa". Elämä pysyi paikoillaan, 2 juuri eron kokenutta pientä ihmistä sai jatkaa asumista jo tutuksi tulleessa asunnossa viikonloppuisin. Toinen vaihtoehto, olisi ollut muutto kauemmas ja jatkuva penninvenyttäminen. Itse olisin todennäköisesti stressaantunut jatkuvasta rahapulasta.
Meidän silloiseen tilanteeseen nähden, me vanhempina teimme sen ratkaisun, jonka koimme meidän perheelle parhaaksi. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että se on paras vaihtoehto kaikille.

Päivästä toiseen samat jutut. Uudelleen ja uudelleen... Mitä jos vaikka joku hakis jonkun vanhan ketjun, niitä on ainaki 43892457239 ettei tarttis joka päivä uutta alottaa.

[QUOTE="noh";23248445]Se viesti sosiaalisista taidoista, joita kotona ei muka opita on mennyt perille.

Liisa Keltinkangas-Järvisen viimeisessä julkaisussa on painavia syitä pitää isommat sisarukset kotona vauvan syntyessä.

Halki elämän kantavan sisaruussuhteen muodostumisesta siinä on kyse ja siitä, miten kateus, jota hoitoon joutuvat lapset pientä tulijaa kohtaan tuntevat, voi jäädä pysyväksi ja sisarussuhdetta määrittäväksi tunteeksi.[/QUOTE]

Hän onkin viisas, vanhan ajan kansalainen. Hän on kertonut, kuuinka murkkujakin saa palnella, hekin tekevät sen leivän joskus, Niin viisa ihminen mutta onhan hän prorofeddiri.
Joskus aikoinaan kirjoitin iltassanomiin hönest' kehuaksesi.

mun oli helppo jäädä kotiin kun lapset syntyi, meillä ei ollut muuta omaisuutta kuin auto, asuttiin vuokrakämpässä ja kitkuteltiin miehen pienellä palkalla ja mun naurettavalla kotihoidontuella siihen asti, että kuopus oli 2,5v, vuodet on kuluneet esikoinen aloitti ekaluokan, kuopus vielä eskarissa ja itse työelämässä.
nyt meillä on ok-talo, kaksi autoa eikä kaupassa tarvitse laskea senttejä.
Nyt viimeisen vuoden olen potenut kamalaa vauvakuumettta, mutta yksinkertaisesti meillä ei ole varaa vauvaan :( tai olisi , mutta lapsi pitäisi laittaa jo 9kk ikäisenä päivähoitoon, kotihoidontuelle mulla ei todellakaan ole varaa jäädä. Ymmärrän siis erittäin hyvin niitä vanhempia, jotka menevät äitysloman jälkeen heti töihin. Eläminen on kallistunut viimeisen viiden vuoden aikana hurjasti ja hintojen nousu vain jatkuu, palkat sen sijaan eivät ole nousseet samaa tahtia, joten jos tahtoo lapsilleen siihen leivän päälle jotain muutakin kuin voita, niin on mentävä nopeasti töihin takaisin.

Enpä jaksanut koko ketjua lukea, mutta kai se sitten on itsekeskeisyyttä, jos tahtoo turvata lastensa tulevaisuuden myös taloudellisesti, tuoda ruoan pöytään ja vaatteet päälle. Nykyisillä kotiäidin tuilla ei juurikaan tätä mahdollisuutta anneta...

[QUOTE="jep";23249534]Kyllä sä kuule siihen malliin tuolta toiselta kärtit hänen tulojaan ja menojaan ja arvostelit hänen valintojaan, että et kyllä parhaalla tahdollakaan voi kieltää olevasi ahdasmielinen.
Ja ihan sama miksi sitä nimität; kohtuullistamiseksi tai kituuttamiseksi, niin surkeaa se nyt on silti, että joutuu joka ainoan menonsa ja ostoksensa miettimään ja laskemaan. Tai jos siitä tykkää, niin mikäs siinä, mutta kohtuutonta vaatia, että kaikki haluaisivat elää elämänsä joka penniä miettien.[/QUOTE]

Joka ainoan menonsa?
Mä en kyllä pienilläkään tuloilla kaupassa joudu miettimään mitä mä ostan. Ei ne oo ne pienet tulot, vaan se miten sitä rahaa käyttää :) Ja miten sitä on oppinut käyttämään.
Kyllä säkin tunnut mut tuntevan.. melko huvittavaa. Etkö sitten itse koe olevasi ahdasmielinen? Mä en koe. Mä ymmärrän että jotkut vievät lapsensa hoitoon, esim. yksinhuoltajat, tai ne jotka molemmat opiskelevat, mutta en ymmärrä miten muka jos toinen on töissä niin ei pärjätä?

Enpä jaksanut koko ketjua lukea, mutta kai se sitten on itsekeskeisyyttä, jos tahtoo turvata lastensa tulevaisuuden myös taloudellisesti, tuoda ruoan pöytään ja vaatteet päälle. Nykyisillä kotiäidin tuilla ei juurikaan tätä mahdollisuutta anneta...

Minkä turvallisuuden? Sen että jää jalkoihin isoissa hoitoryhmissä?
Vai mitä nyt tarkoitat? ihan konkreettista turvallisuutta? Sitähän kotona oleva juuri saa.

Et voi kertoa paljonko kuntalisää saat? Kertooko tää siitä, että et ehkä kertonutkaan kaikkia tulojasi ;)

Ei kerro, vaan siitä, etten jaksa kanssasi jankutta. Ihan rehellisesti en tiedä, paljonko vuonna 2002 helsingissä on maksettu kotihoidontukea ja kuntalisää. Mutta, jotta sinä saat pointtisi perusteltua, niin kaiva netistä ihmeessä sekin tieto. Eiköhän se jostakin googlamalla löydy =)

Ei kerro, vaan siitä, etten jaksa kanssasi jankutta. Ihan rehellisesti en tiedä, paljonko vuonna 2002 helsingissä on maksettu kotihoidontukea ja kuntalisää. Mutta, jotta sinä saat pointtisi perusteltua, niin kaiva netistä ihmeessä sekin tieto. Eiköhän se jostakin googlamalla löydy =)

Et jaksa jankuttaa.. joo-o..
Et vaan voi myöntää ;)

Et jaksa jankuttaa.. joo-o..
Et vaan voi myöntää ;)

Onkohan vuonna 2002 edes vielä kuntalisää tunnettu...?

Ja myöntää mitä? Että se töihin meneminen on ollut hvyä ratkaisun?

Jos sinun pitää hirveästi toisen ihmisen ratkaisusta etsiä vikoja ja syyllistää, niin pakostikin tulee mieleeni, että et ole omaasi tyytyväinen.

Minä olen omaan ratkaisuuni tyytyväinen ollut. Ei ole siis tarvinnut miettiä ja ihmetellä muiden ratkaisuja, kun oma elämä on kunnossa. ;)

Lukematta ketujua ja vastaamalla otsikon kysymykseen: Joo, nykyään varmaan tosiaan laitetaan lapset hoitoon nopeammin useasta syystä:

Elinkustannukset ovat kallistuneet (verrattuna vaikka 70-lukuun), joten molempien palkkaa tarvitaan. Pelkästään asuminen maksaa jo melkoisesti, ainakin kaupungeissa.

Ja vaikka toisen kotiinjääminen olisi jotenkin mahdollista, niin kuinka moni haluaa kituutella vähillä rahoilla ja laskea joka pennin tosi tarkkaan ja luopua kaikesta ylimääräisestä mukavasta, kun ei ole pakko, jos molemmilla ammatit? Ja ennen kaikkea kun ketään ei vahingoiteta:)

Naiset ovat korkeasti koulutettuja ja ovat saaneet arvon yksilöinä ja ihmisinä, joilla on myös henkisiä tarpeita ja kunnianhimoa, tarve olla osa yhteiskuntaa, käydä töissä ja verkostoitua (muuallakin kuin mammakerhoissa), elää. Tarkoitan nyt siis töitä ja muuta elämää.

Harvempi normaali nainen myöskään tahtoo uhrata kumppaninsa jaksamista ja hyvinvointia sälyttämällä vastuun taloudellisesta pärjäämisestä vain miehelle, sen takia, että saisi itse olla kotona (verukkeena tosin usein lapsen etu). Siis jos mies käy ihan vaan keskipalkatussa (tai matalasti) työssä. Pitkää päivää ja kaikki menee kädestä suuhun.

Ei mun luonto antaisi periksii ahdistaaa miestäni ajamalla hänet päätoimisen elättäjän rooliin, ei se ole tasa-arvoista ja mukavaa elämää,hommat jaetaan, oli kyse sitten rahan tuomisesta tai lapsenhoidosta. Ja näin ajattelee miehenikin. Mut tämäkin tietty riippuu siitä, miten kumpikin sen asian kokee.

Tuossa nyt muutamia syitä. Useastihan ne ovat käytännön syitä tai liittyvät vanhempien/koko perheen henkiseen hyvinvointiin. Tai molempia yhdessä. Jokainen tekee perheelleen parhaaksi katsomansa ratkaisut ja hyvä niin.

[QUOTE="vieras";23248849]Kotiäiti ei ole itsekeskeinen? Syynä kotonaoloon saattakin olla työapaikan puute, huono palkka, huono koulutus tai koulutuksen puuttuminen kokonaan.[/QUOTE]

Ja laiskuus. Motivaation puute. Mitä näitä nyt on.

Suurin osa kylläkin jää hoitovapaalle äitiysvapaan jälkeen.

Eihän sinulla ap ole mitään käsitystä todellisesta tilanteesta, joten mitä järkeä on laittaa tällainen aloitus?

Yhteistyössä