Nykyään taitaa olla todella harvassa ne jotka ei heti äitiysloman loputtua laita lasta/lapsia hoitoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tähän asiaan olen törmännyt.

On melkeinpä hyvin harvinaista se että lapsia hoidetaan vielä äitiysloman loputtua kotona. Äideillä kiire töihin ja uraa luomaan. "Pää ei kestä" jne..

Mikäs ihme siinä on. Yhteiskunnassamme ja kulttuurissamme arvostetaan työn tekemistä entistä enemmän, joten on selvää, että naiset haluavat myös tehdä uraa. Sen sijaan mielenkiintoista on, että miksi miehet eivät kuitenkaan ole sopeutuneet yhteiskunnan muutoksiin, ja ottaneet enempää vastuuta lastenhoidosta. Jos isät jäisivät äitiysloman jälkeen vanhempainvapaalle, olisi lapsi jo ihan hyvän ikäinen hoitoon, kun vanhempainvapaa loppuisi.

Mitä se muille kuuluu koska se lapsi viedään hoitoon.

Ja ei en vienyt lasta hoitoon heti äitiysloman loputtua, että turha vetää sitä korttia tähän kohtaan.

[QUOTE="jep";23248388]Mikäs ihme siinä on. Yhteiskunnassamme ja kulttuurissamme arvostetaan työn tekemistä entistä enemmän, joten on selvää, että naiset haluavat myös tehdä uraa. Sen sijaan mielenkiintoista on, että miksi miehet eivät kuitenkaan ole sopeutuneet yhteiskunnan muutoksiin, ja ottaneet enempää vastuuta lastenhoidosta. Jos isät jäisivät äitiysloman jälkeen vanhempainvapaalle, olisi lapsi jo ihan hyvän ikäinen hoitoon, kun vanhempainvapaa loppuisi.[/QUOTE]

Miks tehdä lapsia sitten jos on niin itsekeskeinen?

Se viesti sosiaalisista taidoista, joita kotona ei muka opita on mennyt perille.

Liisa Keltinkangas-Järvisen viimeisessä julkaisussa on painavia syitä pitää isommat sisarukset kotona vauvan syntyessä.

Halki elämän kantavan sisaruussuhteen muodostumisesta siinä on kyse ja siitä, miten kateus, jota hoitoon joutuvat lapset pientä tulijaa kohtaan tuntevat, voi jäädä pysyväksi ja sisarussuhdetta määrittäväksi tunteeksi.

Mä en omasta tuttavapiiristäni saa päähän ketään joka olisi laittanut lapsen hoitoon heti vanhempainvapaan päätyttyä. Sellaisia perheitä kyllä tiedän joissa isä jää hoitovapaalle tai joissa äiti lähtee töihin lapsen ollessa vuoden tai vähän päälle, mutta suurin osa on kyllä kotona siihen kun muksu on parivuotias, pikkusisaruksen syntyessä sinä aikana tai siinä hollilla tietty sitten pidempään.

Just. No mun mielestä vaan sattui olemaan tärkeämpää että lapsilla on katto pään päällä, vaatteita ja ruokaa. Sellaisia "turhuuksia" joita ei ilman rahaa (=töissä käyntiä) saa.

Laittamalla asiat tärkeysjärjestykseen perheessä jossa on työssä käyvä isä ja hoitovapaalla oleva äiti + lapsilisät niin aivan taatusti pärjää ilman et äitin tartttee mennä heti äitiysloman jälkeen töihin. Tää on niin veruke!

Mä en käsitä, miksi sellanen vauva joka on paljonkin alle vuoden, pitää viedä tarhaan muitten hoidettavaksi!! ? Siellä se ikävöi äitiään ja rauhallisia aamuja ja ihanaa äidin laittamaa ruokaa, joka on juuri sopivaa juuri hänen omalle rakkaalleen! En vaan käsitä! Sitten joku muu laittaa mautonta ja muutenkin ravinneköyhää ruokaa hänelle ja pakkaa sen muovirasiaan, josta joku outo vihainen täti laittaa kovakouraisesti hänen suuhunsa. ja itku ei auta, kun on niin monta muutakin outoa pientä vauvaa, jotka kaikki pitäisi saada jo nukkumaan, kun täti ei enää jaksa kuunnella huutoo. Ja räkä valuu pitkin paitaa, kun kaikilla vauvalassa on yhtä aikaa nuha...ja neniin sattuu, kun se niistopaperikin on niin kovaa...
En vaan käsitä :(

Joo no, itse ajattelin raskaaksi tullessani että palaan töihin heti äitiysloman loputtua. Mutta nyt kun lapsen kanssa elelee, en pystykään laittamaan häntä vielä hoitoon.
Ystäväni joutui laittamaan lapsensa heti äl:n jälkeen päiväkotiin ja häntä stressasi asia kovasti. Lapsi oppi kävelemään reilusti yli 1,5v ja päiväkodin hoitajilta hän sai koko ajan kuulla ettei noin pienen kannattaisi olla vielä hoidossa ja pitäisi jo osata kävellä ym.

Jokaisen oma valinta ja kaikilla ei ole edes valinnan mahdollisuutta.

[QUOTE="vieras";23248481]Laittamalla asiat tärkeysjärjestykseen perheessä jossa on työssä käyvä isä ja hoitovapaalla oleva äiti + lapsilisät niin aivan taatusti pärjää ilman et äitin tartttee mennä heti äitiysloman jälkeen töihin. Tää on niin veruke![/QUOTE]

Ihanaa, että tiedät muiden rahatilanteesta ja elämästä niin paljon että voit tuomita. Mahdat olla ylpeä kun olet noin fiksu! :flower:

Päiväkodeissa on enemmän pieniä lapsia hoidossa kuin muutamana vuosikymmenenä aikaisemmin. Osasyy on perhepäivähoidon väheneminen, mutta myös se, että lapset tulevat hoitoon entistä nuorempina.

[QUOTE="vieras";23248569]Ihan saman olen huomannut lähipiirissäni ja on ihan tutkitusti totta. Se että päiväkodeissa on entistä enemmän pienempiä johtuu ihan siitä tilastollisesta seikasta, että koko 2000- luvun ajan lapsia on syntynyt joka vuosi edellistä enemmän.[/QUOTE]

Ja voihan nämä asiat sekoittaa niinkin, että vaikka on paljon kotiäitejä on myös niitä, joiden pienet lapset ovat hoidossa, vaikka äiti on kotona, en kyllä tilastoja tiedä tästä asiasta.

[QUOTE="vieras";23248443]Miks tehdä lapsia sitten jos on niin itsekeskeinen?[/QUOTE]

Mitä itsekeskeinen? EIkö se ole itsekeskeistä omia se lapsi täysin itselleen ja pitää lapsi vuosikausia kaksin kotona äidin kanssa? Varsin moni kotimamma tekee lapsia ihan vain omia tarpeita tyydyttämään.

Kaikki ihmiset eivät ole niin yksipuolisia, että heille riitäisi vain yksi asia elämässä. Useimmat ihmiset haluavat monia asioita, ja se on ihan tervettä. Melkoiselta pakkomielteeltä kuulostaa, jos ei elämässä saisi haluta tai tavoitella mitään muuta kuin yhtä ainoaa asiaa.

Mun tuttavapiirissä on taas harvinaista että heti äitiysloman jälkeen lapsi laitettaisi hoitoon. Ja jos jostain syystä (vaikka sitten siksi että "pää ei kestä") äiti menisi töihin niin ei ole harvinaista että isä jää kotiin hoitamaan lasta.

Meillä esikoinen oli kotihoidossa liki 4v:ksi saakka, kuopus meni hoitoon 1v 4kk ikäisenä. ei, mulla ei pää meinannut hajota, kunhan laitettiin meidän perheen asiat tärkeysjärjestykseen ja lähdin lukemaan itselleni sellaista ammattia millä joskus jotain töitäkin voi saada ja elättää perheen :)

(ps. itse aikoinani olen aloittanut hotourani 4kk ikäsenä ja ihan ihminen mustakin kasvoi)

[QUOTE="vieras";23248370]Tähän asiaan olen törmännyt.

On melkeinpä hyvin harvinaista se että lapsia hoidetaan vielä äitiysloman loputtua kotona. Äideillä kiire töihin ja uraa luomaan. "Pää ei kestä" jne..[/QUOTE]

Jos on ura kesken, eikä voi jättää tauolle, niin onhan se vietävä. Tai jos ei pärjää kotihoidon tuella.

[QUOTE="vieras";23248481]Laittamalla asiat tärkeysjärjestykseen perheessä jossa on työssä käyvä isä ja hoitovapaalla oleva äiti + lapsilisät niin aivan taatusti pärjää ilman et äitin tartttee mennä heti äitiysloman jälkeen töihin. Tää on niin veruke![/QUOTE]

Mä niin peesailen tätä..
Ettei oo varaa.. No sit on eletty tai eletään yli varojen reilusti.

Availee sateenvarjoa :rolleyes:

[QUOTE="vieras";23248443]Miks tehdä lapsia sitten jos on niin itsekeskeinen?[/QUOTE]

Kotiäiti ei ole itsekeskeinen? Syynä kotonaoloon saattakin olla työapaikan puute, huono palkka, huono koulutus tai koulutuksen puuttuminen kokonaan.

En tajua, mikä pakkomielle täällä on monella äidillä päästä arvostelemaan toisten äitien ratkaisuja, jos ne ovat erilaisia kuin omat. Siis miksi se on niin vaikea hyväksyä, että toinen tykkää käydä töissä ja toinen haluaa olla kotona.
Koetteko jotenkin olonne uhatuksi, kun joku muu toimiikin eri tavalla ja haluaa eri asioita kuin itse haluaa? Mikä siinä pelottaa?

Yhteistyössä