NuvaRing-kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
kysymysmerkki
Minua kiinnostaisi tietää, että jatkuuko Nuvaringin ehkäisyteho jos ei pidä viikon taukoa(eli periaatteessa siirtää kuukautisia) ja jatkaa vain samalla renkaalla mikä on ollut jo sen normaalin 3 viikkoa? Vai pitääkö vaihtaa uusi? Entä jos unohtaa ottaa renkaan pois ja se on ollut yliaikaa vaikka olisi taukoviikko ollut/menossa?
 
Vierailija
Minua kiinnostaisi tietää, että jatkuuko Nuvaringin ehkäisyteho jos ei pidä viikon taukoa(eli periaatteessa siirtää kuukautisia) ja jatkaa vain samalla renkaalla mikä on ollut jo sen normaalin 3 viikkoa? Vai pitääkö vaihtaa uusi? Entä jos unohtaa ottaa renkaan pois ja se on ollut yliaikaa vaikka olisi taukoviikko ollut/menossa?

Teho ei jatku sen kolmen viikon jälkeen eli rengas pitää vaihtaa! Muuten voi kyllä käyttää useamman renkaan putkeen, mutta ei samaa rengasta sentään. Lue ihmeessä se renkaan mukana tullut ja netistäkin löytyvä käyttöohje! Sieltä löytyy vastaus kaikkeen, mikä mietityttää.
 
Viimeksi muokattu:
pichupochu
Teho ei jatku sen kolmen viikon jälkeen eli rengas pitää vaihtaa! Muuten voi kyllä käyttää useamman renkaan putkeen, mutta ei samaa rengasta sentään. Lue ihmeessä se renkaan mukana tullut ja netistäkin löytyvä käyttöohje! Sieltä löytyy vastaus kaikkeen, mikä mietityttää.
Ja siellähän lukee, että "Jos rengas on ollut emättimessä yli 3 mutta enintään 4 viikkoa, ehkäisyteho on yhä riittävä. Pidä tavanomainen viikon tauko ja aseta sen jälkeen uusi rengas." Eli jopa neljään viikkoon asti voi pitää, ja mua lääkäri kehoittikin pitämään 3 viikkoa + viisi tai kuusikin päivää yli, "ettei mene rahat hukkaan, kun valmistaja kerran takaa renkaan kestävän jopa sen neljä viikkoa".
 
Viimeksi muokattu:
hmmhmm
Alkuun olin tosi tyytyväinen, mutta sitten alkoi toistuvat hiivatulehdukset. Luulen kyllä, että osin syy oli se, etten huolehtinut hygieniasta tarpeeksi. Siis tavallisesta hygieniasta kyllä todellakin, mutta kun otin sen aina seksin ajaksi pois, niin se oli sitten vaan jossain pöydällä. Lisäksi sitä tuli sitten käsin räpellettyä kun sen huuhdoin ja laitoin takaisin... Mutta vielä epähygieenisemmältä olisi tuntunut pitää se sisällä seksin ajan silloisen kumppanin kanssa, jonka kanssa ei käytetty kondomia, siis niin että esim. sperman jäämiä olisi jäänyt sinne, ei saa yhtä hyvin peseydyttyä jos sitä ei ota sieltä pois ja muutenkin olisi ollut epämukava sen aikana.
 
apua
Mulla alkoi 3kk käytön jälkeen illalla tuntuvat sydämen muljahdukset ja sitä kautta univaikeudet. Luulen että johtuu renkaasta, pahentuneet vain koko ajan ja huimauskohtauksia kohta päivittäin ja verenpainekin koholla. Aioin lopettaa renkaan käytön seuraavalla tauolla ja toivoa että oireet häviävät!

ja tiedoksenne näin 2 kk myöhemmin, kaikki oireet hävisivät noin kuukauden kuluessa renkaan käytön lopettamisesta. Olo on ihana!!!
 
Viimeksi muokattu:
Kia
Ja se mikä tässä on ilmeisesti kummallista, ellei se sitten johdu jostain muusta mm. hiivasta. Että yhtäkkiä tässä kuukauden sisään, jo ennen nuvaringin aloittamista, aloin yhtäkkiä olemaan kostealla päällä heti yhdynnän alusta alkaen. Noh, rengas vain pahensi asiaa. Nyt sitä vuodetaan ihan suoraan lakanoille heti yhdynnän päätyttyä ja jos siitä yrittää nousta niin reisille menee ja lujaa. Ihan törkeän paljon sitä voikin ihminen kostua :( Minua iljettää ja ehkä vähän miestänikin vaikkei siitä puhukaan... Kiva se on olla kostea mutta rajansa silläkin.

Taitaa olla kyllä ihan miehen omaa spermaa mitä sieltä yhdynnän jälkeen valuu!
 
Viimeksi muokattu:
Tara
Aloitin ekan NuvaRingin käytön muutama päivä sitten. Ongelma on nyt se, että rengashan pitäisi alussa laittaa menkkojen ekana vuotopäivänä. No, mielestäni menkat olivat aluillaan, oli menkkojen alkamisaika, olo sellainen kuin menkkojen alkaessa ja pientä alustavaa rusehtavaa vuotoa. Päätin laittaa renkaan enkä odotella seuraavaa päivää jolloin vuoto olisi ollut tod.näk. jo runsaampaa, kun ohjeen mukaan toisena päivänä laitettaessa on aluksi käytettävä muuta ehkäisyä.

Nyt menkat ei kuitenkaan ole sen kummemmin alkaneet, mitä nyt limakalvoilla lima on rusehtavaa. Tietääkö joku voiko johtua renkaan liian aikaisesta laitosta? Eli kun menkat ei ehtinyt kunnolla alkamaan ne jäikin pois renkaan laiton takia? Onko normaalia?
 
muumi
Aloitin nuvaringin käytön n. kaksi kuukautta sitten, eli nyt on toinen rengas menossa. Ensimmäisen renkaan aikana oli tiputteluvuotoa viikon verran laiton jälkeen. Pidin rengasta neljä viikkoa ja sitten tauko. Neljännen viikon aikana minulla alkoi tiputteluvuoto uudestaan ja se jatkui muutaman päivän vielä renkaan poiston jälkeenkin. Tavallista vuotoa (mutta silti normaalia niukempaa) oli vain yhtenä päivänä tauko viikon aikana. Nyt toisen renkaan laiton jälkeen minulle on ilmaantunut paljon oireita, rinnat hieman arat, pahoinvointia, alaselkäkipua ja kuukautiskivun tapaisia tuntemuksia vatsassa. Oireita on ollut jo kohta kaksi viikkoa ja nyt alkoi vasta kolmas viikko toisella renkaalla. Mietin, että olisiko ehkäisyrengas pettää ja olisinko raskaana vai ovatko nämä vain renkaan sivuvaikutuksia. Ensimmäisen renkaan aikana en huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia..? Onko muilla kokemuksia tällaisesta?
 
Nuvan käyttäjä
Aloitin nuvaringin käytön n. kaksi kuukautta sitten, eli nyt on toinen rengas menossa. Ensimmäisen renkaan aikana oli tiputteluvuotoa viikon verran laiton jälkeen. Pidin rengasta neljä viikkoa ja sitten tauko. Neljännen viikon aikana minulla alkoi tiputteluvuoto uudestaan ja se jatkui muutaman päivän vielä renkaan poiston jälkeenkin. Tavallista vuotoa (mutta silti normaalia niukempaa) oli vain yhtenä päivänä tauko viikon aikana. Nyt toisen renkaan laiton jälkeen minulle on ilmaantunut paljon oireita, rinnat hieman arat, pahoinvointia, alaselkäkipua ja kuukautiskivun tapaisia tuntemuksia vatsassa. Oireita on ollut jo kohta kaksi viikkoa ja nyt alkoi vasta kolmas viikko toisella renkaalla. Mietin, että olisiko ehkäisyrengas pettää ja olisinko raskaana vai ovatko nämä vain renkaan sivuvaikutuksia. Ensimmäisen renkaan aikana en huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia..? Onko muilla kokemuksia tällaisesta?
Veikkaan, että on ihan normaaleja renkaan oireita. Jos epäröit nii tee raskaustesti.
Itselläni nyt kolmas viikko lähtenyt käyntiin renkaan kanssa, olen siis ennenkin käyttänyt. Nyt vasta tullut oireita, viimeksi ei mitään. Nyt tosiaan melko pahoja alavatsakipuja, ei varsinaista tiputteluvuotoa, mutta vuoto haisee todella pahalle. Uskoisin, että nämä oireet menevät ajanmyötä ohi. Itse ajattelin ainakin vielä kokeilla nuo kaksi rengasta jotka ostin, jos ei ala siihen mennessä helpottamaan niin se on sit lopetettava näiden käyttö.
 
Viimeksi muokattu:
MiuMauuu
Olen käyttänyt ehkäisyrengasta nyt noin 6 vuotta. Pääasiassa kokemukseni ovat positiivisia, ei mielialamuutoksia, painonnousua tai muita sivuoireita. Renkaan otan aina yhdynnässä pois, minun paikkoihini ei vaan yksinkertaisesti mahdu mies ja rengas. Toisaalta kuitenkin rengas pysyy hyvin, eikä valu pois. Olen vissiin kerran unohtanut laittaa renkaan takaisin, niin rutiini toimenpide poisottamisesta ja takaisin laittamisesta on tullut. Käytän rengasta aina 4 viikkoa putkeen ja sitten pidän viikon tauon. Muutamia kertoja on ollut tiputteluvuotoa, mutta sekin hyvin vähäistä. Menkat kestävät yleensä n. 6 päivää, vaikkakin vuoto on melkko niukkaa. Rengas on pidentänyt kuukautisiani.

Negatiivisia puolia on haluttomuus, kerran pari vuodessa iskevä hiiivatulehdus ja valkovuodon lisääntyminen. Nyt muutaman viikon ajan olen tuntenut omituista polttelua alapäässä ja kun aloin miettimään myös yhdyntäkipuja on ollut, olen kyllä laittanut ne hieman lyhyen esileikin/kuivuuden piikkiin. Nyt myös ensimmäistä kertaa menkkani ovat kestäneet yli viikon. Tätä ketjua lukiessani jäin miettimään, että olisikohan limakalvoni ohentuneet käytön vuoksi? Täytyy vähän tutkailla tuntemuksia...Jos ne jatkuvat, jätän kyllä renkaan hyllylle.

Olen käyttänyt lähes koko aikuisikäväni hormonalista ehkäisyä, olen nyt 29v. Onkohan niin, etten ole koko aikuiselämäni aikana ollut "oma itseni"? Se jää nähtäväksi :D Käytin ensimmäisenä ehkäisynä Harmonetia n.4 vuotta, mutta lopetin sen välivuodon takia, sen jälkeen koitin vissiin 3 eri pillerimerkkiä, joista mikään ei sopinut (taas tiputtelua), kunnes sitten löysin Nuvaringin. Eli summasummarung, minulle rengas on sopinut hyvin. Jos meidän yhteinen taival nyt päättyy, voivoi, mutta en voi olla kuin iloinen näistä vaivattomista vuosista.
 
Hava
Olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä noin kolme ja puoli vuotta. Ensin pari vuotta Yaz -pillereitä. Vaihdoin reilu vuosi sitten kuitenkin Nuvaringiin, koska minulla oli vaikeuksia muistaa ottaa pilleri säännöllisesti, etenkin loma-aikoina, kun arki-rutiinit puuttuivat.

Pitkän aikaa olen ajatellut, ettei hormonaalisesta ehkäisystä ole mitään haittavaikutuksia.
Gynekologi sanoi ennen Nuvaringin aloittamista, että melko paljon on valkovuotoa. Papa-kokeen tulos oli puhdas. Tuolloin omasta mielestäni vuoto ei edes ollut edes kovin voimakasta. Nyt noin puolen vuoden ajan (eli noin puoli vuotta renkaan aloittamisen jälkeen) olen kiinnittänyt huomiota siihen, että valkovuoto on aika ajoin huomattavan runsasta, paksuhkoa ja maitomaista, kuitenkin hajutonta. Joskus tuntuu, että oikein turahataa pöksyyn. Kokkareista se ei ole, mutta kun käytää rengasta ulkona, on vuotoa joskus kerääntynyt kiinni renkaaseen. Vuoto-ongelmien alkaessa minulla ei ollut koskaan ollut hiivatulehdusta, mutta mietin, josko vuoto johtuisi siitä. Kutinaa tai kuumotusta ei kuitenkaan ollut, joten päätin vain tarkkailla tilannetta. Nyt edellisten kuukautisten jälkeen kuitenkin uskon saaneeni tulehduksen (varmasti pesen liikaa alapäätä kuukautisten aikana - useita kertoja päivässä). Käytin hiivalääkkeen ilman lääkärin määräystä, sillä oireiden perusteella olin melko varma tulehduksesta. Lisäksi olin samana päivänä lähdössä reissuun, enkä halunnut jäädä odottelemaan lääkäriaikaa. Hiivan oireet (kutina, kuumotus ja vuodon paakkuisuus) lähtivät lääkkeellä, mutta valkovuoto on edelleen voimakasta, paksuhkoa ja maitomaista.

Nyt mietinkin lähinnä, voivatko haittavaikutukset alkaa vasta kuukausien/vuosien päästä hormonaalisen ehkäisyn aloittamisesta. En tiedä, johtuuko vuoto hormonaalisesta ehkäisystä ylipäätään vai nimenomaan Nuvaringistä. Muita viimeisen puolen vuoden aikana ilmenneitä oireita, joita muulloin en ole kokenut ovat: mielialojen ailahtelut (minulla uutta ja outoa!) saatan olla valtavan surumielinen ja itkuinen. Toisinaan taas kiukkuinen, jopa riitaa haastava. Jopa mieheni on kiinnittänyt huomiota mielialohini ja kyselee toistuvasti, onko kaikki hyvin. Viime aikoina olen huomannut myös, että seisomaan nouseminen pimentää usein pään - verenpaine?
Väsymys ja yleinen voimattomuus on myös ollut selkeästi aikaisempaa yleisempää.

On toki vaikea erottaa, mitkä oireet johtuvat ehkäisystä, mitkä muusta elämäntilanteesta. Olin hyvin stressaantunut ja ylityöllistetty juuri aikana ennen vuoto- ja väsymys- ym. -vaivojen alkua...

Limakalvojen kuivuutta tai haluttomuutta minulla ei ole, kuten monilla muilla kaltaisiani oireita kokeneilla on ollut. Sen sijaan pahoitan toisinaan mieleni siitä, että olen huomattavasti useammin halukas kuin mieheni. En ole myöskään lihonut (rinnat hieman kasvaneet kyllä), ihomuutokset eivät ole huomattavat - ehkä aavistuksen verran rasvoittuvammat kasvot & hartiaseutu.

Tekisi toisaalta mieli jättää hetkeksi kokonaan hormonaalinen ehkäisy ja kuulostella kehoa. Harmi sinänsä, sillä rengas tuntuu muuten niin helpolta ja vaivattomalta.
 
Hiphei
Hei,

minulla on nyt kolmas Nuvaring-rengas käytössä. Rengas on ensimmäinen hormonaalinen valmiste, jota olen lähtenyt käyttämään. Ikää minulla on 20 vuotta.

Ensimmäisen renkaan käytön aikana minulla alkoi ruskea valkovuoto sekä muutaman kerran tuli kovempaa päänsärkyä. Rintojen aristustakin oli mukana. Muuten en huomannut haittavaikutuksia olevan. Laitoin toisen renkaan heti perään. Toisen renkaan aikana alkoi kova voimattomuuden tunne. Nukuin, kävin töissä ja nukuin. En jaksanut tehdä mitään. Lakanoidenkin vaihto oli liian raskasta. Mielialani muuttui äreäksi, kun olin niin väsynyt. Mukaan tuli alavatsakipua, jota tunsin oikealla kohdun vieressä. Ruskeaa vuotoa jatkui koko ajan. 6 viikon käytön jälkeen pidin tyhjennyvuotoviikon. Muutaman ensimmäisen päivän aikana tuli "oikeanlainen" tyhjennysvuoto: niukka verenvuoto. Tästä vuodosta muutama päivä eteenpäin alkoi verta tulla ja kunnolla. Neljän tipan tamponi sekä side päästivät veren lävitseen n. 20 minuutin aikana. Minulla on aiemmin ollut kivuliaat ja runsaat menkat, mutta ei ne ikinä noin runsaat olleet. Oikealla alavatsassa alkoi voimistuva kipu, joka loppujen lopuksi yltyi niin voimakkaaksi, että itkuhan siinä pääsi. Kuukautiskivutkaan eivät olleet niin kivuliaat. Se kesti sen hetken, kunnes tuli suuri limamäärä ulos emättimestä. Kieltämättä luulin aluksi, että sain keskenmenon, mutta lääkärissä käytyäni kaikki viittaa siihen, että kyseessä on renkaan sopimattomuus. Rengas kuulemma kasvattaa limakalvostoa emättimeen, joka tulee sitten tyhjennysvuodossa ulos. Verenvuoto jatkui sen jälkeen siihen asti, kunnes laitoin kolmannen renkaan. Kolmannen renkaan käytön aikana samanlainen voimattomuus palasi heti muutaman käyttöpäivän jälkeen.

Tällainen on minun kokemukseni renkaasta. Renkaan käyttö loppuu minulta tässä lähipäivinä. Koen kadottaneeni itseni, oman toimeliaisuuteni. En halua joka tyhjennysvuotoviikko kokea samanlaista "keskenmenoa". Kyllähän rengas on ollut ihan mukavan helppo käyttökokemuksena (vrt. päivittäiseen pillerien popsimiseen). Seksin yhteydessä rengas on sattunut ja olenkin ottanut sen pois seksin yhteydessä. Gynekologisessa tutkimuksessa kuulemma limakalvot ovat terveen ja hyvännäköiset, joten ainakaan vielä se ei ole ehtinyt minua turmella sen enempää. Toivon, että kenellekään ei tule samanlaista käyttökokemusta. Kokeilkaa rohkeasti - minulle tämä ei käynyt. Halusin vain antaa esimerkin, mitä yllättävää voi renkaan käytöstä koitua.
 
Endis
Mulla Nuvaring ollut käytössä puolitoista vuotta. Lääkäri neuvoi pahan endometrioosin ja runsaiden vuotojen takia käyttämään useita renkaita putkeen, jotta kuukautiset tulis mahdollisimman harvoin. Se sanoi, että jotkut käyttää Nuvaringia vuoden putkeen eli kuukautiset tulee vain kerran vuodessa. Ensin käytin kaksi rengasta putkeen, sitten kolme. Mulla on noussut paino kymmenen kiloa, haluttomuutta ja kuumia aaltoja. Hikoilen ihan hirveästi. Nyt soitin lääkärille ja se sano, etten saa tarpeeks estrogeenia eli palattiin takasin Yasmin-pillereihin. Olishan tuo ollut helppoa Nuvaringilla, mutta sivuvaikutukset pahoja...
 
NuvaOut
En tiedä, kuinka paljon hyötyä on kysellä muilta käyttökokemuksia, kun jokaisen keho kuitenkin on kovin erilainen -mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Monet vannovat Nuvaringin nimeen, kun taas jotkut Harmonet-pillereiden.

Itse aloitin Nuvaringien käytön joskus 2005-2006 kieppeillä, en muista enää minkä takia gyne ehdotti pillereiden vaihtoa hormonirenkaisiin. Niitä ennen olin siis käyttänyt pari-kolme vuotta Harmonetteja. Heti en vaikutuksia huomannut/tajunnut, mutta nyt kun katselen taaksepäin, olen tuona aikana lihonut lähes 30 kiloa (ja juuri kun olin päässyt normipainon ylärajoille!!!!) ja makuuhuoneessa ei ole elämää nimeksikään. Halut loppui aika pitkälti kuin seinään.

Nyt on meneillään viimeiset "hormonirengasmenkat", sitten katsellaan rauhassa tapahtuuko käänteitä mihinkään suuntaan. Miehen takia toivon, että ensi keväänä mullakin olis "kevättä rinnassa"...
 
SSS
Pakko itsekin tulla tänne kirjottelemaan Nuvaringistä (ja pillereistä+niiden eroista)

Elikäs omat kokemukset hormonaallisista ehkäisystä on 15-vuotiaana aloitetut harmonet pillerit, joita söin sitten erittäin monta vuotta, nimi taisi vain välillä vaihtua =)
joka tapauksessa; olen tullut kerran raskaaksi harmonetin aikaan, olin 19 vuotias.

Jatkoin pillereiden syömistä kuitenkin. Ehkäisypillereistä en ole saanut koskaan mitään erityisiä haitta- tai sivuvaikutuksia, paitsi kun kokeilin siirtymistä vahvempiin pillereihin lääkärin määräyksestä muutamaa vuotta tuota raskautta myöhemmin, sekosin aivan totaalisesti päästäni. Kyseessä oli mercilon merkkiset pillerit :D kahden viikon käytön jälkeen pilkkosin pillerit raivolla saksien kera ja sen aikasella ukolla meni pasmat ihan sekasin että mitä toi muija nyt huutaa, itkee ja nauraa samaan aikaan ja pilleriliuska silppuna lattialla. Siirryin takaisin tuttuihin ja turvallisiin harmoneteihin/yasminelleihin.. en muista kumpia olivat tuohon aikaan.

Ja pari vuotta meni taas suurinpiirtein ihmismäisesti. Pidin kerran vuodessa sitten jo kuukauden tauon hiukan vanhempana pillereiden syömisessä (ja pyrin olemaan selibaatissa). Joka kerta ovuloin normaalisti, jännä tunne ihmiselle joka ei koe tuota kovinkaan usein =) mutta siis lähinnä siksi mainitsin tämän että ei ole hedelmällisyyteen ainakaan vaikuttanut, kun niin moni sitä ilmeisesti pelkää.

No nyt alkaa 30 kolkutella pian ovella ja edelleen olen syönyt pillereitä. Nimi vain on vaihtunut yaziin muistaakseni vuosi/pari sitten. Myös noin reilu vuosi sitten aloin huomaamaan itsessäni omituisia oireita, joka kuukausi hirveät raskausoireet. paniikkihan siinä iski, ja aina kun tottui ajatukseen että vauva tulee jos on tullakseen sitten niin alkoi tyhjennysvuoto. Samaan aikaan tyhjennysvuoto muuttui, aina alkanut täsmällisesti 2,5 vuorokautta viimeisen pillerin jälkeen, nyt alkoi miten sattuu 3-5 vuorokauden kuluttua.
Ja voin kertoa että en ole erityisemmin vauvaa toivonut että olisin oireita itselleni kehitellyt =)

no tänä keväänä toukokuussa päätin taas aloittaa pillerittömän kuukauden koska edellisestä olikin kulunut jo puolitoista vuotta ja kas kummaa, OLO OLI AIVAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN SEESTEINEN.
 
SSS
Oho kstkesi tuo edellinen viesti o_O vissiin romaanin ajattelin kirjoittaa :D

Eli, jätin pillerit pois ja heti hormonimäärän muututtua oloni oli mitä parhain, olin aivan tajuttoman hyvällä tuulella, ovuloin normaalisti, mikään ei ahdistanut vaikka ero ja muutto päällä yms. turvotus laski, paino putosi 3kiloa, enkä ole kovin suuri muutenkaan.. en edes tiennyt olleeni turvoksissa niin pahasti.. päätin olla enää aloittamatta pillereitä, koska näköjään jossakin kohtaa nuo ovat kuitenkin sitten allkaneet vaikuttaa päänuppiinkin huomaamatta, koska itse tajusin+ex-mies huomasi myös vahvan muutoksen minussa. sitä en osaa sanoa että missä kohtaa näin on tapahtunut.

Menin lääkäriin ja pyysin Nuvaring reseptin koska olin lukenut sen matalahormonisuudesta ja paikallisesta vaikutuksesta. Olen siis allerginen kortsuille ja nuo lateksittomat ovat niin kalliita että hormonaalinen tulee halvemmaksi, plus minusta on vähemmän kiihottavaa alkaa tohinoissa kortsua ähertämään päälle :DD minipillereitä kokeilin jossakin kohtaa, mutta nekään eivät sopineet vaan vuosin verta jatkuvasti kolem kuukautta.

No olisipa vaan pitänyt olla viisas ja jättää tuo nuvaring kokeilematta myös, kaksi renkulaa nyt takana.
Omat kokemukset PLUSSAT SEKÄ MIINUKSET;

+helppokäyttöinen, laittaminen ja pois ottaminen, mies avuksi jos itse ei saa pois :D
+ei tarvitse muistaa joka päivä
+paskapuhetta että rengas tippuisi :D tai sitten on ihmisillä lihakset surkastuneet, tai ei uskalla laittaa rinkulaa kunnolla/ tunne omaa kroppaansa.
+en huomannut renkaan olemassaoloa, eikä mieskään valittanut todellakaan vaikka välillä kepin päähän hiukan ottikin :D
+++paikat kosteena jatkuvasti, mikä myös vähentää tulehdus yms riskiä huomattavasti.
+vielä aiempaa niukemmat menkat (myös miinus)
+ekana kuukautena viettiä riitti, en tiedä johtuiko vielä tuosta ehkäisyttömästä kuukaudesta sillä silloin olisin voinut harrastella vaikka kokoajan.

-aivan järkyttävä akne, jota minulla ei ole ollut edes pahimmassa teini-iässä, ei auta mikään puhdistaminen ei naamiot.
-toisen renkaan aikana alkoi mielialat vaihdella aivan tajuttomasti, ärsyynnyn ihan ihme asioista, olen pahalla tuulella, itkin!!!, ahdistaa ja stressaa parin tunnin välein
-pahoinvointi
-täydet raskausoireet molempien renkaiden aikana, ja kun menkat ovat mitä ovat niin voin kertoa että on mennyt testi jos toinenkin, myös mies luulee että olen raskaana eikä usko etten ole.
-päänsärky, välillä useita päiviä jatkuvaa.
-kallis hinta
-toisen kuun aikana halut sitten alkoikin jo laantua merkittäväasti verrattuna ekaan kuukauteen. minulla oli myös pillereiden kanssa ongelmia tällä alueella. eli luultavasti muutaman kuukauden päästä ei olisi seksi kiinnostanut tippaakaan enää.

Tässä siis mun kokemuksia tästä renkulasta, ja voin kertoa että nyt lähti tää tyttö elämään luomuna ja allergiakortsujen kanssa, maksoi mitä maksoi. Nuo järkyttävät raskausoireet ovat siis oudointa mikä näin vanhetessa näköjään tulee hormonaalisesta ehkäisystä, todella rasittavaa oksennella aamuisin ja kärsiä huimaamisesta ja kaikista mahdollisista ja mahdottomista oireista ja luulla joka kuukausi paniikin/onnen/järkytyksen/kauhun sekaisin mielin että on raskaana.

Ehkäpä tässä iässä on siis vaan luovutettava =)

Toivottavasti oli apua jollekin hiukan vanhemmalle hormonaalista harkitsevalle. Uskon että nuorille tämä on aivan mahtava ehkäisy!
 
nine-lives
Moikka!

Ite olen käyttänyt kaikenmaailman minipillereitä ja kaikissa alko sitte tulee merkkejä "immuunista" eli menkat tuli läpi, kauheet kivut yms.. eli pillerit ei sitten sopinut ollenkaan..

Ja kun olen erittäin unohteleva ihminen niin ihan senkin takia pillerit ei sopinut, joten lääkäri ehdotti nuvaringiä ja kuulosti aivan mahtavalta.. Joten päätinpä sitten kokeilla tällaista ihme kapistusta..

Aluksi ei ollut yhtään mitään ongelmia, sitten alko tulee kauheet valkovuodot, normaalistikin on valkovuotoa paljon, mutta nyt sitä on niinku niin paljon että ei järki kestä.. eikä ole vieläkään loppunut ja olen käyttänyt nuvaringiä ainakin vuoden.. Ja mulla on jatkuvasti ihan kokoajan jotain hiivatulehdusta tai kusitulehdusta.. Ja en todellakaan voi samaistua siihen että olisi kuiva, ei todellakaan.. Ja mieheni ihmettelee välillä että miten voin olla niin kostea, niin kyllä ihmettelen itsekin :O

Nyt on alkanu viimisen muutaman kuukauden sisällä tulemaan ihmeellisiä sisäisiä vihlomisia sun muita outoja kipuja.. ja kun taukoviikolla tyhjennyt tulee, niin outoja limakalvo riekaleita tulee
samalla ulos! Ei mielestäni ole normaalia kyllä..

Olen kerran aikaisemmin koittanut lopettaa nuvaringin koska ajattelin että en jaksa enään tollasta, mutta kun jätin nuvaringin laittamatta taukoviikon jälkeen, jatku sama kun aina ennenkin pillereillä tai ilman, joka viikko tulee menkat ja kivut, ei todellakaan kiva! ja lääkärit ei osaa sanoa mikä on vikana..

Olisi kiva tietää että onko muilla samoja ongelmia vai oonko vaan joku outo yksinäinen tapaus tässä suuressa maailmassa :D
 
Haahu
Moi!

Itse olen käyttänyt melkein koko seurustelusuhteen ajan mieheni kanssa Nuvaringiä, sillä pillerit vaihdettiin pois kun epäilin ensin mielialanmuutoksia niiden tekemiksi (tosiasiassa olikin kaksisuuntainen mielialahäiriö...), mutta joka tapauksessa alettiin kokeilemaan sillä hormonia on vähemmän kun vaikutus on paikallinen.

Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia kyseisen tuotteen kanssa, ei ole tuntunut ikävältä, ei ole aiheuttanut mitään alapään ongelmia, eikä kamalasti lisännyt hiivatulehdusten määrää (mut itse olen käyttänyt säännöllisesti maitohappobakteereita, jotka ovat varmasti estäneet hiivaa myös), ei ole vaikuttanut seksuaaliseen halukkuuteen ja on ollut meidän tapauksessa 100% luotettava ehkäisy ottaen huomioon, että mitään muuta ehkäisyä ei ole ollut, ja seksielämä oli säännöllinen, vähintään 2 x viikossa. Kertaakaan en ole tullut raskaaksi Nuvaringia käyttäessäni.

Nuvaringin teho on toiminut myös taukoviikolla, jolloin meillä myöskään ei ole ollut muuta ehkäisyä käytössä.

Ehkäisyteho käsittääkseni säilyy vaikka alottaisi rinkulan heti ensimmäisen perään, kun joku kyseli tästä asiasta jossain välissä täällä.

Nuvaring ei ole millään lailla vaikuttanut minun hedelmällisyyteeni sillä olen tullut heti toisella kierroksella renkaan käytön lopettamisen jälkeen raskaaksi ja lapsi on yhä matkassa masussa syntyäkseen marras/joulukuun vaihteessa.

On siis hyvin yksilöllistä miten Nuvaring kenellekin sopii, ja hyvän ehkäisymenetelmän löytää vain kokeilemalla. Kaikilla on niin yksilölliset vartalot ja hormonitoiminta, että on mahdoton etukäteen tietääkään kenelle se sopii ja kenelle ei. Itse en ole hormoneille niin herkkä muutenkaan, kun olen joutunut kolme jälkiehkäisypilleriä ottamaan suhteen alkuaikoina eikä niistä tullut mitään oireilua.

Mutta suosittelen kokeilemaan varteenotettavana vaihtoehtona, jos pillerit ei käy :)
 
Haahu
"NuvaRing
Minua kiinnostaisi tietää, että jatkuuko Nuvaringin ehkäisyteho jos ei pidä viikon taukoa(eli periaatteessa siirtää kuukautisia) ja jatkaa vain samalla renkaalla mikä on ollut jo sen normaalin 3 viikkoa? Vai pitääkö vaihtaa uusi? Entä jos unohtaa ottaa renkaan pois ja se on ollut yliaikaa vaikka olisi taukoviikko ollut/menossa?"

Huomasin että kysymys oli erilailla asetettu tuossa. Siis ehkäisyteho käsittääkseni riittää neljännelle viikolle, mutta parempi on, jos vaihtaa vaan tauotta sen uuden renkaan vanhan tilalle, että vanha rengas ehtii olla vain sen 3 viikkoa, niin ehkäisyteho on varmasti hyvä. Ei ole vakavaa vaikka rengas on ylipitkään paikallaan, mutta ottaa heti pois kun muistaa ja laittaa sen seuraavan renkaan kuitenkin "oikeana" päivänä kuin olis muutenkin laittanut, että jos menee yliajalle vaikkapa kolme päivää keskiviikon kohdalla, niin ei laita uutta seuraavana keskiviikkona vaan silloin sunnuntaina kuin olis alunperinkin pitänyt. Muutenhan välissä on kolme päivää ehkäisytehotonta aikaa. Tai, jos haluaa joka tapauksessa laittaa silloin myöhemmin jostain syystä uuden renkaan, pitää käyttää kortsua lisäehkäisynä viikon ajan.

Tyhjennysvuotoa voi kyllä siirtää, mutta se pitää tehdä niin että aloittaa taukoviikon päivää paria aikaisemmin kuin normaalisti, ja sitten viikon päästä uutena päivänä uusi rengas.

Toivottavasti en kovin epäselvästi asiaa kirjoittanut :D
 
enni
Onko täällä ketään joka olisi renkuloita käyttänyt?Miten sopi sinulle ja oliko jonkinlaisia sivuoireita?Miten limakalvot kestivät paikallisesti vaikuttavat hormonit?Koitko käytön helpoksi?
Kiitos jos vastaatte!

Minulle kyseinen tuote ei sopinut. Samalaiset sivuvaikutukset kuin normaaleissa pillereissäkin: mielialavaihtelut, akne, huimaus, pahoinvointi.
 
Viimeksi muokattu:
uusikuu
Mulla on luonnostaan todella rasvoittuva päänahka ja iho, ainoastaan e-pillereiden ja raskauden aikana hiukset ja iho voineet hyvin ja rasvoittuminenkin vähentyi, johtuen estrogeenistä. Nyt mulla onkin harkinnassa taas jotkin pillerit tai tää rengas. Jos tämän vaikutus on niin paikallinen, niin voikohan sillä olla edullisia vaikutuksia juuri hiuksiin ja ihoon? Vai pitääkö mun taas ottaa riski ja kokeilla jotain pillerimerkkiä. Edellisestä pillerikokeilusta on jo 10 v. aikaa, lääkärin mukaan pilleritkin on siinä ajassa kehittyneet ja mahdollisesti kroppakin muuttunut. Silloin siis aiheutti haluttomuutta ja mielialan vaihteluita.
 
Moongirl
Kokeiltuja pillerimerkkejä takana Yasmin ja Mercilon, eivät sopineet, Yasminista en muista mitä tuli, kun aikaa siitä kokeilusta on kymmenisen vuotta, mutta nyt viimeiseksi Merciloneista huono olo, huimaus, jalkojen "pakotus" ja ennen kaikkea mielialat heitti ihan häränpyllyä, sain myös elämäni ensimmäiset hiivatulehdukset (kaksi kertaa), joten nuo nappulat lähti melko lennokkaasti lääkejätteeksi.

Joten, lääkäri sitten ehdotti e-rengasta ja kun elämäntilanteen vuoksi olisi tarpeen kuukautisten siirtely, niin tuota rinkulaa lähdin kokeilemaan. Nyt ensimmäinen rengas on ollut vuorokauden verran sisuksissa ja täytyy kyllä todeta sen asettelushow:n jälkeen, että ne, ketkä väittävät, että rengas tippuu, asettavat sen väärin.

Selin makuulla "ronkkimalla" sen renkulan sai ns. vaakasuoraan tuonne kohdunkaulan ympärille ja jos se sieltä ulos tulee, niin värkki on kyllä melkoinen tuulitunneli. Eli rohkeasti omaan anatomiaan tutustumaan ja rengas kunnolla paikoilleen. Siellä se on nyt pysynyt niin kuntosalitreenit, kuin tamponin ja kuukupin poistotkin.

Palailen myöhemmin asialle kertomaan, tuleeko jotain sivuoireita. Nyt vaan toivotaan parasta peukut pystyssä!
 
Riinah
Onko täällä ketään joka olisi renkuloita käyttänyt?Miten sopi sinulle ja oliko jonkinlaisia sivuoireita?Miten limakalvot kestivät paikallisesti vaikuttavat hormonit?Koitko käytön helpoksi?
Kiitos jos vastaatte!

Suosittelen kuuntelemaan tämän Kanadalaisnaisen kokemuksen Nuva Ringistä, sai ainakin minut pelkäämään ja harkitsemaan renkaan vaihtoa... Jos ei löydy 25 minuuttia aikaa, niin tiivistettynä pointti on se, että nuva ring kantaa mukanaan noin tuplasti sen riskin saada veritulppa(trombioosi) kun perus pillereillä...

Minimal Risk: Documentary | The Current with Anna Maria Tremonti | CBC Radio

Myös Nuva Ringin kotisivuilla lukee näin "The use of combination oral contraceptives is associated with increased risks of several serious side effects, including blood clots, stroke, or heart attack. NuvaRing is not for women with a history of these conditions. The risk of getting blood clots may be greater with the type of progestin in NuvaRing than with some other progestins in certain low-dose birth control pills. It is unknown if the risk of blood clots is different with NuvaRing use than with the use of certain birth control pills."
 
Viimeksi muokattu:
Nuva
Pakko kirjoittaa kokemuksia tuoreen Nuvaring-kokeilun tiimoilta.
Aloitin käyttämään Nuvaa noin viikko sitten, ennen tätä minulla ei ole ollut hormonaalista ehkäisyä. Luin ennen käyttöä täältä käyttäjien kokemuksia ja ajattelin, että tuskin saan mitään sivuoireita. Väärässä olin. Käyttö on kyllä helppoa ja huoletonta, eikä rengasta tunne missään vaiheessa, mutta.. Ensimmäiset kaksi päivää meni hyvin, kolmantena päivänä aloin tuntemaan alakuloisuutta, väsymystä, huimausta ja lievää pahoinvointia. Siitä asti olen kärsinyt pahoinvointia joka päivä. Huono olo alkaa vasta illalla noin kuuden jälkeen ja ainoa keino on mennä nukkumaan, sillä aamulla paha olo on poissa. Se kuitenkin palaa aina illalla takaisin.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko mikään kotikonsti auttanut tähän? Pahoinvoinnin lisäksi pms-tyylinen masennus, kiukku ja energian puute ärsyttää. Ajattelin sisulla kokeilla Nuvaa sen lääkärin suositteleman kolme kuukautta, mutta jos kesto-pms ja pahoinvointi jatkuvat, saa riittää. Mielummin olen ilman hormooniehkäisyä kuin pilaan elämäni sen takia. Tämä viikko on ainakin jo pilalla, kiitos Nuvan.
 
Vierailija
Ilte aloitin renkaan viikko sitten ja naamaan ilmestynyt melko paljon näppyjä. Iho ongelmista en ole kärsinyt sitten teini-iän. Menevätkö ne ohi vai kannattaako jättää leikki sikseen?. Iho ollut niin hyvässä kunnossa etten haluaisi jäädä iho ongelmia murehtimaan renkaan takia.
 

Yhteistyössä