NuvaRing-kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
mia*
Mietin vain, moniko Nuvan käyttäjä syö kalaöljyä? Itse olen käyttänyt rengasta lokakuusta 2005 ja koko tämän ajan syönyt erilaisia omega3/kalaöljykapseleita. Kiinnostaisi tietää, onko ruokavaliolla jotain vaikutusta, kun useilla tuntuu olevan niin päinvastaisia kokemuksia kuin itselläni. Lisäksi syön melkein päivittäin maitohappobakteereja sisältävää A-jugurttia.

En ole kärsinyt kertaakaan välivuodoista (jossain taisi olla että kapseleiden liiallisuus aiheuttaisi välivuotoja), mutta en myöskään aristavista/kutiavista limakalvoista tai hiivasta. Kuivuutta toki olen huomannut, mutta muuten mitään ongelmia ei ole ollut vaikka välillä hankaavammankin seksin jälkeen on tuntunut, että nyt meni paikat ruvelle ;) se on kuitenkin ollut vain hetkellistä. Nykyään käytän onnistuneesti myös kuukautiskuppia.
Itsellänikään ei ole mitään haittavaikutuksia renkaasta. Itsekin syön kalanmaksaöljyä - Möllerin tuplaa, kapseleina aamuisin kaksi. Voisikohan tällä olla sitten olla renkaan takia oireileviin limakalvo ja hius ja iho-ongelmiin niin en tiedä. Olen Käyttänyt rengasta jo 4 vuotta ja saman ajan Möllerin tuplaa ja iho on parantunut huomattavasti, tukka on puolet paksumpi. Ja elimistön limakalvoihinhan tuo kalanmaksaöljy on hyvä apu. Kuten myös ihottumaan jonka olen itselläni saanut kuriin kalanmaksaöljyä syömällä.

Kannattaa kokeilla ainakin, ei maksa kuin n. 12 e / 100 kapselia ja iso apu koko keholle. Saa samalla D, A ja E vitamiinit.

Itselläni Nuvaringistä vain hyvää sanottavaa, kuin lottovoitto pillereiden jälkeen :)
 
Viimeksi muokattu:
uuups
Heippa!

Aloitin juuri Nuvaringin käytön ja haluaisin tietää voiko renkaan ottaa pois yhdynnän ajaksi pelkäämättä että tulee raskaaksi?

Renkaan voi ottaa pois, muistaakseni kolmeksi tunniksi. Itselleni kävi vain juuri sen vuoksi aivan kamala juttu: Jätin korkean laatikoston päälle renkaan, ja unohdin laittaa sen heti yhdynnän jälkeen takaisin. Illalla kuulin, kun kissa kuljeskeli hyllyllä ja tiputti sieltä alas peltipurkin ryminällä. En muistanut siinäkään vaiheessa renkulaa, kunnes aamulla laskin yksi plus kaksi. Kissa oli syönyt renkulan! Se on ennenkin alkanut pureskella rengasta jos on löytänyt sen jostain, mutta olen saanut sen pois. En tiedä mikä siinä viehättää sitä... Mutta rengasta ei enää löytynyt mistään ja nyt on varmaan lähdettävä apteekkiin ostamaan jälkiehkäisyä ja uutta rengasta. Eli jos otat renkaan pois, varmista, että muistat laittaa sen HETI takaisin!!:)
 
Viimeksi muokattu:
Vainoharhainenko?
Moi!! Sain juuri ekan paketin Nuva renkaita...Luin teidän kokemuksia ja nyt on täysin sellainen olo,etten taida koko renkaita kokeilla!!!! Olen 40v ja verenpaineen,ylipainon takia en enään "saanut" e-pillereitä (Gracial). Söin niitä ainakin 15v. Välillä oli taukoa ja sain lapsia,mut noin suurinpiirtein 15v. Ne oli loistavat...ei mitään ongelmia,eikä oikein mitään sivuvaikutuksia!! Ikävä jää niitä. Mutta nyt tahtoisin kysyä,(jos uskallan renkaat aloittaa)miten monta päivää n. suurinpiirtein menee että menkat alkaa,kun renkaan on poistanut, tauko vkoa varten?? Ja montako pvää teillä vuoto kestää? Tiedän että kaikki on yksilöllistä jne. Mutta oisin vastauksista tosi kiitollinen :) . Ja muutenkin kiinnostaa vielä teidän kokemukset renkaista. Jään tänne pohtimaan kokeilenko renkaita ,vai enkö?!
 
jeejee
Moi!! Sain juuri ekan paketin Nuva renkaita...Luin teidän kokemuksia ja nyt on täysin sellainen olo,etten taida koko renkaita kokeilla!!!! Olen 40v ja verenpaineen,ylipainon takia en enään "saanut" e-pillereitä (Gracial). Söin niitä ainakin 15v. Välillä oli taukoa ja sain lapsia,mut noin suurinpiirtein 15v. Ne oli loistavat...ei mitään ongelmia,eikä oikein mitään sivuvaikutuksia!! Ikävä jää niitä. Mutta nyt tahtoisin kysyä,(jos uskallan renkaat aloittaa)miten monta päivää n. suurinpiirtein menee että menkat alkaa,kun renkaan on poistanut, tauko vkoa varten?? Ja montako pvää teillä vuoto kestää? Tiedän että kaikki on yksilöllistä jne. Mutta oisin vastauksista tosi kiitollinen :) . Ja muutenkin kiinnostaa vielä teidän kokemukset renkaista. Jään tänne pohtimaan kokeilenko renkaita ,vai enkö?!
voihan sitä kokeilla, mutta ongelmat alkaa siinä puolen vuoden kuluttua aloittamisesta. itse olen käyttänyt nyt tasan puoli vuotta rengasta, tällä hetkellä limakalvot ruvella ja seksihalut tipotiessään! gynelläkin kävin, ja sanoi että limakalvot minulla huonossa kunnossaei epäillyt mitään tulehdusta. seuraavalla tauko viikolla heitän helevethin koko renkaan! idea renkaan käytössä sama ku e pillereissä. pidetään 3 viikkoa, ja sitte viikoksi poies ja sillon tulee kuukautiset.
 
Viimeksi muokattu:
lesslie
Oon vähän tällänen vainoharhanen hupsu. Jopa NuvaRingiä käyttäessä oon joskus vaatinut poikkista käyttämään kumia.
Käytin kahta eri pilleriä, molemmista tuli tosi pahat sivuvaikutukset.
Nuva ollu käytössä nyt noin 4kk. Kipristelyä, päänsärkyä ja huonovointisuutta on ollu joka välissä. Yks seikka ärsyttää vielä lisää. Viimesessä kahdessa(2) renkaassa on ollu puolen sentin mittanen kirkas kohta. Siis muutenhan ne on sellasia utusen harmaita, mut tää yks kohta on kirkas. Oon käyttänyt niitä, ja nyt ottaa päähän et miks en heti menny näyttää Apteekkii ja kysyny voiko näitä edes käyttää.!!? Raskaaksi en halua vielä opiskelijana tulla.
Ajattelin käyttää silti tän paketin loppuun ja lopettaa koko touhun. Olin paljon onnellisempi luomuna, silti harmittaa joutua koko loppu elämä pelleilemään kumin kanssa. Tosi jees. Keksikää joku parempi keino ehkäisyy, Pliiis :)
 
Riina
Olen käyttänyt rengas n 3kk.Aluksi ajattelin että onpa mahtava keksintö,kunnes alkoivat ne jatkuvat itku kohtaukset,pillitin pienimmästäkin asiasta.Masennusta ja ahdistuneisuutta on myös.Lisäksi olen todella väsynyt.Poikaystäväni mukaan olen ollut täysin eri ihminen ja hänen pitää olla koko ajan varuillaan että mitä uskaltaa sanoa.
Kuukautiset niukkenivat ja rengas oli todella helppo,sekä migreeni mitä ilmeni pillereiden aikana jäi pois mutta ei paljon lohduta nuiden haittojen rinnalle.
 
Nti. Tyytymätön
Itse olen käyttänyt rengasta nyt 3kk..Ennen rengasta oli yasminellet ja joka levystä unohdin 1-2 pilleriä jonka vuoksi vaihdoin renkaaseen..
Tänä aikana seksiä ollut 2 kertaa..Viimeksi 5vkoa sitten..Ne 2 kertaa olivat kivuliaat ja epämiellyttävät. Haluja ei ole koskaan, limakalvot ovat arat, "haju" alapäässä on voimistunut ja menkkakivut iskevät niin kivuliaina että herään yöllä siihen kun joku puristaisi pihdeillä ja vääntäisi sisällä..Itku tulee ja irvistys..Kävely on mahdotonta.

Pillereillä seksihalut olivat suht normaalit mutta nyt olen valmis heittämään neljännen renkaan lääkekaapista roskiin.

Tunnen oloni jotenkin apaattiseksi ja kasvoilleni on tullut pieniä näppyjä. en ole ikinä kärsinyt aknesta..Joskus kerran 6kk aikana yksi finni joka katoaa itsestään. Nyt näppylät ovat olleet naamassani sen 2kk...Hiukset rasvoittuvat nopeammin..

Olen lukenut naisten kokemuksia renkaan käytöstä ja pillereistä ja olenkin miettinyt puolihuvittuneena onko hormonaalisten ehkäisymenetelmien tarkoitus myöskin rajoittaa naisten seksihaluja?
Suurinosa sanoo seksihalujen kadonneen, toiset pillerien, toiset renkaan takia..
Itse olen jo sitä mieltä että jätän hormoniehkäisyt pois ja siirryn kondomiin kultani kanssa vaikka sekään ei aina tunnu limakavoilleni sopivan..:/ En halua elää suhteessa jossa toinen joutuu olemaan ilman koska toista ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Muistan aikakauteni ilman hormoniehkäisyjä (kun olin sinkku eikä ollut seksisuhteita) että halusin jatkuvasti..Pillerien myötä ne pienenivät..Halusin seksiä kuukautisten aikana jolloin en tod levittele jalkojani poikaystävälleni jo hänenkin mielenkiinnon vuoksi..:O

Näistä viisastuneena 24 vuotiaana naisena olen sitä mieltä että ainoa hyvä asia renkaassa on helppous ja nimensä mukainen ehkäisy- ehkäisy seksiin siis.
 
akne parikymppisenä
Mulla gynekologi suositteli rengasta nimenomaan aknen hoitoon. Ei siis sellanen kunnon akne vaan pari isoa, turvonnutta näppyä toisen perään. Teini-iässä ja muutenkin iho aina ollut hyvä.
Oon satunnaisesti käyttänyt Yasmine-pillereitä, mutta aina päätynyt luomuun. Kun näpyt sitten vuoden oltuani luomuna ilmenivät, päätin kysyä gyneltä neuvoa.

Oon siis nyt pitänyt sitä viikon, eikä mitään vaikutusta ole. Ei positiiviseen, eikä negatiiviseenkaan suuntaan. Kuitenkin kun oon lukenu näitä juttuja, niin mietin, että pitäiskö vaan tän ensimmäisen renkaan jälkeen lopettaa ja kokeilla uusia pillereitä.

Onko kellään positiivisia kokemuksia? Olisi kiva kuulla niitäkin :) Rengas on kuitenkin tosi helppo, kun aina pillereissä unohtelin niitä ottaa ja hirvee stressi siitä.

Kiitos jos lohdutatte!
 
Huolestunut...
Olen käyttänyt Nuvaringina jo kohta 3 vuotta. Laitoin uuden renkaan aamulla paikalleen ja noin kahden tunnin kuluttua huomasin että alkoi verenvuoto, kirkasta "normaalia" verta. Kuukautiset loppuivat jo torstaina normaalisti. Aiemmin ongelmia ei ole ollut. Välivuodon ymmärtäisin mutta mistä ihmeestä tämä voi johtua?!? Uskallanko odottaa tiistaille, ennen kuin pääsen lääkäriin YTHS:lle? Kertokaa jos vastaavia kokemuksia... Muuten Nuvaring on sopinut suorastaan loistavasti, nyt vaan tämä outo vuoto säikäytti. Jatkuu edelleen, ei mitenkään voimakkaana, mutta häiritsee, mistä voi johtua näin yhtäkkiä...
 
Hormooniton
Mmh, itsellä on kokemuksia ainoastaan pillereistä, rengasta vissiin lääkärit aloittamassa, mutta jostain syystä ketjua lukiessa alkaa arveluttaa..

Aloitin pillerit n. 8 kk sitten, käytin 5 kk ja lopetin sitten jatkuvien virtsiksien ja kuivuuden aiheuttamien oireiden takia. Lääkärillä kävin, valitin limakalvojen kuivuudesta mutta lääkäri tyrmäsi kommentit ja uskoutui pillereille täysin. Sanoi että pillereiden tarkoitus on nimenomaan parantaa limakalvojen toimintaa, eikä kuivattaa niitä. Kuitenkin limakalvoissa oli jotain häikkää (tämä tapahtui siis silloin kun olin vielä pillereillä) ja sain sitten 7 päivän kuurin emätinpuikkoja, jotka auttoivat hetken mutta sitten oireet taas iskivät; polttelua, aristelua, tunnetta virtsatietulehduksesta..

Lopetin pillerit omakätisesti, vaikka ei saisi veritulppariskin takia. Hetken aikaa tuntui helpottavan mutta sitten kaikki paheni oikein kertaheitolla. Kuukautiset pahenivat pillereiden käytön myötä, niin kipeää teke että melkein pyörtyy. Virtsatietulehduksia tuli yhä ja aina hikoilun yhteydessä kummallista polttavaa kipua emättimessä. Pari näppyäkin tuli.

No kävin papassa ja klamydiatestissä, kummatkin puhtaat. Lääkäri käski hakeutua hoitoon, jos virtatietulehdukset eivät lopu, saatika poltteleva kipu. Suositteli myös NuvaRingin aloittamista, ehkäisy kun kuuluu kummallekkin osapuolelle. Puhui, että rengas on loistava sen yksinkertaisuuden takia. Mainitsi myös, että nykyisillä hormoonimäärillä ei pitäisi olla vaikutusta haluttomuuteen eikä mielialoihin. Ellei lukeudu niihin harvinaisiin 5-10 % joille hormonaalinen ei sovi lainkaan.

Olen varaamassa nyt aikaa lääkärille uudelleen polttelevien kipujen takia. Tosi turhauttavaa kun ei voi seksiäkään oman kullan kanssa harrastaa, kondomi tuntuu polttavan limakalvot rikki! Vaikka olen ollut luomuna 3 kk! Kauheata.

Toivottavasti löytyy selvitys näihin.. Virtsiksiin onkin jo antibiootti olemassa, otan aina yhdynnän jälkeen, lääkäri arveli honeymoon-kystiittiä.

Eli ei se elämä loista luomullakaan :---( Kaikki mennyt päin honkia, onneksi on ihana mies joka ymmärtää kyllä haluttomuuteni kun olen jaksanut asian selittää.

Mitäköhän sitä pitäisi tehdä jos lääkäri jostain syystä tuputtaa NuvaRingiä? Varmaan parempi olla hiljaa ja selvittää kivut ensin, nettidiagnoosin perusteella voisin epäillä syklistä-vulvonvaginiittia ENSITIETOA VULVODYNIASTA Syklinen vulvovaginiitti . Aina pitää kuitenkin kriittisesti suhtautua kaikkeen, kaikilla kun on erilainen keho. Katsotaan jos asia omalla kohdalla selviäisi, eniten tosiaan ihmetyttää tuo poltteleva kipu varsinkin hikoilun yhteydessä. Ei voi käydä edes kävelylenkillä ilman polttavaa kipua!
 
vieras
Vuoden käyttänyt Nuvaringia ja muuten sopimut erinomaisesti, mutta olen ollut itkuinen ja etenkin viime aikoina kovin väsynyt. Väsymys voi vielä mennä työpaikan vaihdon ja pitkien päivien piikkiin, mutta tuo mielialojen vaihtelu mietityttää. Kaikki asiat murehdituttaa ja itku tulee tosi pienestäkin. Haluttomuutta ei ole mulla aiheuttanut, ennemminkin päivnvastoin.
 
SanoinEIrenkaalle
Itelle ei sopinu, se rengas oli ihan liian iso joten kun sen laitto sisään, jonkin ajan päästä se yritti tulla suipon muotosena kurkkimaan ja se tuntu todella ärsyttävältä, pahimpina päivinä piti jopa joku 7 kertaa työpäivän aikana työntää se takas sisään joten hirveen hygieenistä se toiminta ei omalla kohdalla ollut!

Myös yhdynnässä se häiritsi kokonsa takia, mies tunsi sen selvästi, minä tunsin sen selvästi, ja yhdynnän jälkeen kummallakin paikat kipeänä kun se rengas hinkkasi. Positiivista yhdynnässä oli se, että kun renkaan laittoi yhdynnän jälkeen takaisin, se meni kunnolla sisään - ja pysyi siellä jopa ruhtinaalliset pari tuntia hyvin! Mutta esim. aamuisin renkaan uudelleenasettaminen oli turhauttavaa kun yön aikana paikat aina menivät "lepoasentoon" eli rengas ei enää mahtunut kunnolla sisään.

JOS näitä ongelmia ei olisi ollut, olisi rengas ehdottomasti mieluisin vaihtoehto ehkäisylle. Ikävä kyllä noi haitat oli niin häiritseviä ja vaikutti isosti jokapäiväsessä elämässä ni jouduin vaihtamaan takaisin pillereihin.

Ps. En tiedä MITÄÄN sen ärsyttävämpää kun olet jossain liikkeellä poissa kotoa ja tunnet kuinka rengas yrittää puskea ulos etkä pääse sitä paremmin korjaamaan, se on TODELLA ärsyttävää!

Pillerit piti vain muistaa kerran päivässä mutta rengas muistutti itsestään joka päivä vähän väliä. Tulispa markkinoille vihdoin joku kunnollinen ratkaisu!
 
Ritu
Hei, itse käytin e-pillereitä (yasmielle) noin kolmisen vuotta, pillerit tuntuivat ihan hyviltä, ainut vaiva oli muistaa ottaa ne lähes samaan aikaan. Ja vatsataudin aikana olo oli aika ikävä kun ei tienyt vaikuttiko pilleri vai tuliko se pois. Aloitin nuvaringin käytön koska se kuulosti niin helpolta, olen käyttänyt rinkulaa nyt nelisen kuukautta. Mieheni kertoi ettei ainakaan tunne rinkulaa seksin aikana, eikä se minuakaan häiritse. Rinkula pysyy paikallaan mielestäni hyvin,kun sen laittaa tarvittavan syvälle,kerran tamponin poiston yhteydessä se on päässyt luiskahtamaan ulos. Paakkuinen valkovuoto on kuitenkin lisääntynyt, housut kostuvat päivän aikana. Ja halut ovat kadonneet ja paikat kuivuneet, mutta tähän asiaan voi tietysti vaikuttaa monet muut tekijät kun pelkkä rinkula, kuten stressi. Ajattelin kuitenkin vielä jatkaa kokeilua,koska ei se lopullinen sopivuus näin pienessä ajassa käy ilmi. Toivon että rupean taas kostumaan :) Tietysti olisi hyvä varmaankin pitää jonkin kuukauden tauko eri ehkäisy menetelimistä,ja olla luomuna,mutta se kumien kanssa säätäminen ottaa kans oman vaivansa :( Ehkäisylaastariakin olen miettinyt,mutta luulen että se ei välttämättä olisi hyyvä vaihtoehto kun kärsin ihottumasta. onko kellään tästä kokemuksia?
 
Kaikki on yksilöllistä!
Olen lueskellut näitä ketjun viestejä ja välillä kyllä vähän meinaa ärsyttää ihmisten ehdottomat ja isolla kirjoitetut lauseet kuinka hirveitä renkaat ovat ja ei missään nimessä kannata kokeilla jne..

Totuus on se, että kukaan ei voi tietää miten mikään hormoonivalmiste tms vaikuttaa itseen ennenkuin sitä kokeilee.. Kaikilla sivuvaikutusten voimakkuus ja esiintymismäärä ovat täysin yksilöllisiä. Itse esim. käytin 2 vuotta kahta eri yhdistelmäpilleriä (vuoden Yasminia ja vuoden Mercilonia) ja molemmista tulin täysin sairaaksi. Yasminista vielä enemmän. Sain molemmat käsivarret täyteen tulipunaista kutiavaa ihottumaa ja näppylää, sain todella voimakkaita migreenikohtauksia n. 2krt/kk ja ne kestivät 3-7 päivää eikä niihin tehonnut minkäänlainen lääkitys.. Makasin vaan sängyllä pää jyskyttäen, suu auki, vesi silmistä valuen ja naama valkoisena.. Minulla todettiin keskivaikea masennus vaikka oikeasti olen aina ollut pirteä, aurinkoinen, energinen ja menevä persoona.. Sain yksinkertaisesti hirveitä paniikkikohtauksia, itkuraivareita, syyttelin miestäni pettämisestä ja haukuin ihmisiä ja mainoksia ja naapurin koiraa ja jopa ruohontupsua.. Kaikki oli päin mäntyä.. Aivan kokoajan.. Mistään ei vain löytynyt mitään positiivista. Mieheni alkoi pyytää minua lähtemään psykoterapeutille kun olin niin huonossa kunnossa psyykkisesti. Hänen seuransa sai minut vain ärtymään valtavasti enkä enää osannut muuta kuin vittuilla hänen seurassaan. En myöskään pystynyt enää kostumaan millään enkä kiihottunut vaikka aiempi seksielämäni oli todella aktiivista ja mieheni joskus huomautti siitä kun kostuin "liikaa".. Haluni katosivat myös tyystin, ja pian huomasin harrastavani seksiä vain siksi, että olin tottunut tekemään niin aiemminkin aktiivisesti. Orgasmin saaminen muuttui myös lähes mahdottomaksi. Kun ennen sain orgasmin noin 20 minuutissa mieheni antaessa "kielikylpyä", pillerit aloitettuani hän joutui kerran jopa jatkamaan 1,5 tuntia enkä siltikään saanut.. Hän lopetti kesken.. Nämä ongelmat olivat jo suhteellemme niin kipeitä että siinä vaiheessa aloin kunnolla herätä että jokin minussa on vialla ja asia pitää selvittää. Minulla oli myös jatkuvaa ankaraa väsymystä, nukahtelin yhden luennon aikana kymmeniä kertoja ja minusta alkoi tulla välinpitämätön kaikelle. En jaksanut keskittyä kun väsytti niin paljon ja ahdisti ja masenti ja pelotti kaikki asiat maailmassa. Tuntui kuin koko maailma olisi kerralla kaatunut niskaan! Kärsin myös jatkuvasta palelusta. Vaikka kotona oli 23 astetta lämmintä, minä tarvitsin villasukat ja olin kuin kuollut, umpijäässä :(

En edes vuoteen osannut yhdistää ollenkaan oireitani e-pillereihin, mutta sitten päätin yrittää vaihtaa merkkiä. Mercilonissa on pienempi hormonipitoisuus kuin Yasminissa, ja siksi gyne suositteli kokeilemaan sitä. Ei auttanut.. Ihottuma katosi mutta muut oireet säilyivät ennallaan. Migreenikohtaukset pahenivat Mercilonin aikana.

Nyt kahden pillerivuoden jälkeen ehdotin gynelle ajatusta siitä että vaihtaisin Nuvaringiin. Hän piti ajatusta hyvänä ja pian aloitan ensimmäisellä renkaalla. Nuvaring voisi olla minulle parempi vaihtoehto, sillä siinä on paljon matalampi hormonimäärä kuin yhdistelmäpillereissä. Ehkäisylaastarissa hormonipitoisuus on kaikista suurin, oliko se jopa kolminkertainen määrä nuvaringiin verrattuna. Gyne kertoi, että mitä pienempi hormonimäärä, sitä vähemmän sivuoireita luultavasti tulee. Nuvaringissä on myös hyvä puoli se, että siitä hormonia vapautuu tasaisesti elimistöön, kun taas pillereissä hormonipitoisuus on suurin sen jälkeen, kun pilleri nielaistaan. Pillereiden kanssa hormonitasapaino on siis jojoilua, välillä tulee valtava hormonipiikki, välillä hormonit taas rankasti laskevat. Kun hormonimäärä elimistössä pysyy suht vakaana, on hirveiden mielialavaihteluiden yms oireiden riski pienempi. Eikö se ole ihan loogista? Niin minä ainakin maalaisjärjellä voisin kuvitella :) Siispä toivon, että rengas olisi minulle se paras ratkaisu. Jos ei sekään muuta elämääni normaaliksi tai edes paremmaksi, lopetan hormonivalmisteiden käytön kotonaan ja siirryn kumiin ;) Koska tosiaan meillä on aina ollut mieheni kanssa hyvin aktiivinen seksielämä, en haluaisi maksaa kortsuista miljoonaa, ja tottahan ne häiritsevät spontaania sänkyelämää ja niiden kanssa pelaaminen ärsyttää. Mutta oma terveys ja hyvinvointi on kuitenkin kaiken edellä.

Olen sitä mieltä, että jos haluaa aloittaa ensimmäistä kertaa hormonaalisen ehkäisyn käytön, kannattaa aloittaa vaikkapa juuri tästä renkaasta. Siinä kun on pienin se hormonimäärä, niin voisi kuvitella että jos se aiheuttaa voimakkaita sivuoireita, niin ei ne suurempi hormonimääräiset valmisteetkaan varmaan paranna tilannetta. Toki painotan edelleen sitä, että kaikki on niin kovin yksilöllistä. Pillereistä yleisemmin kuitenkin minun käsittääkseni on tullut valituksia, kuinka voimakkaita sivuoireita ne aiheuttavat.

Kokeilkaa rauhassa itsellenne paras ehkäisyvalmiste ja muistakaa ettei kahden ensimmäisen päivän aikana kannata missään nimessä luovuttaa heti jos varvasta nipistää, eihän siinä ajassa ehdi mitään vielä todellisesta vaikutuksesta nähdä! Esim. päänsärky saattaa sattua alkamaan jostain ihan muusta syystä johtuen juuri samana päivänä kun aloitat renkaan käytön. Rengasta ei pidä syyttää ihan kaikesta, myös stressi, elämäntavat, elämäntilanne ja muut asiat vaikuttavat elimistöön. Kun käyttää pidemmän aikaa, esim. suositellun 3kk kokeiluajan valmistetta, huomaa todelliset vaikutukset ja ne jotka johtuvat selkeästi ehkäisytuotteesta eivätkä jostain muusta.

Rohkeasti kokeilemaan! Gynet auttavat kun kerrot omat taipumuksesi erilaisille vaikutuksille, kuten taipumus masentuneisuuteen, migreeniin, atooppinen iho jne. He ovat asiantuntijoita ja osaavat päätellä, mikä tuote juuri sinulle voisi parhaiten mahdollisesti sopia.
 
iki-teini?
Joo, siis sivuvaikutuksethan on todellakin yksilöllisiä. Olen käyttänyt menestyksekkäästi e-pillereitä yli kymmenen vuoden ajan. Viimeisimmästä merkistä, Yasmineista, tuli masennuskausia, niin siirryin gynen suosituksesta käyttämään Nuva Ringia. Rengas toimi muuten tosi hyvin, mutta sen hormonimäärä oli minulle liian alhainen. Tulos vuoden käytön jälkeen: reipasta hiustenlähtöä ja keskivaikea akne, jossa tulehduspesäkkeet syvällä ihossa eivät tahtoneet parantua millään. Joten, taas mennään tavallisilla e-pillereillä. Mun mielestä ehkäisyrengas oli muuten tosi vaivaton ja kätevä, varmasti olisin jatkanut käyttöä, jos ihoni ei olisi mennyt niin järkyttävään kuntoon.
 
Käyttäjä
Mitä? Järkyttävää! Selviskö koskaan mikä siihen oli syynä, ettei rengas toiminut? Käytitkö sitä oikein, ohjeitten mukaan, muistit poistaa renkaan ajoissa, jne? Apua, kuinka näitä uskaltaa käyttää, jos tuollaista sattuu?

Mikään ehkäisykeino ei ole 100% .. Esimerkiksi itse tulin pillereiden aivan säännöllisellä muistamisella raskaaksi. Sen verran järjestelmällinen ihminen kuitenkin olen näiden kanssa. Prosentuaalinen ehkäisyvahvuus lasketaan sen perusteella, kuinka moni käyttäjästä tulee raskaaksi ehkäisyvalmisteesta huolimatta.
Muistaakseni pillerit ja ehkäisyrengas ovat 99% .. mitään 100% ehkäisykeinoa ei ole vielä keksitty, ellei sitten steriilisaatioon halua mennä joka on lopullinen päätös.
Jokainen meistä ihmisistä on täysin yksilö oman hormoonitoiminnan ja kehomme kanssa. Hormoonipohjaiset ehkäisymenetelmät ovat vain "lisänä" omaan hormoonikiertoomme joka taas ehkäisee raskautta.

Hieman pois pointista meni, mutta kunhan ihan näin monen muun asiasta tietämättömän mielenrauhan takaamiseksi.
Pillereistä vielä sen verran.. että enemmän minä niitä epäilisin omasta kokemuksestani huolimatta, koska ne kuitenkin nielastaan yläkautta, ja oksentaminen/mahdollinen ripulikin saattaa heikentää ehkäisytehoa - mitä taas ei tarvitse renkaan kanssa pelätä.

Onnea kaikille itselleen parhaan keinon löytämiseen! :)

-NuvaRingin käyttäjä
 
Viimeksi muokattu:
Diipadaapa
Hei mulla on iso ongelma!

NuvaRingin asettaminen ei onnistu sitten millään. Pidän rengasta pitkulaksi puristettuna etusormen ja peukalon välissä ja tungen niin syvälle kun pystyn, mutta en saa sitä kuitenkaan tarpeeksi pirkälle vaan se jää emättimeen tuntuvasti. Heti kun irrotan otteen, koska en enää ylety syvemmälle niin rengas palautuu renkaan muotoon eikä sitä saa millään survottua syvemmälle. Hoidan asian aina kyykyssä.
Onko mulla jotenkin liian ahtaat paikat kun en saa sitä sinne minne pitäisi?
 
Manu
Hei mulla on iso ongelma!

NuvaRingin asettaminen ei onnistu sitten millään. Pidän rengasta pitkulaksi puristettuna etusormen ja peukalon välissä ja tungen niin syvälle kun pystyn, mutta en saa sitä kuitenkaan tarpeeksi pirkälle vaan se jää emättimeen tuntuvasti. Heti kun irrotan otteen, koska en enää ylety syvemmälle niin rengas palautuu renkaan muotoon eikä sitä saa millään survottua syvemmälle. Hoidan asian aina kyykyssä.
Onko mulla jotenkin liian ahtaat paikat kun en saa sitä sinne minne pitäisi?
Minullakaan se ei onnistunut sitten millään, aina se valui tuohon suuaukolle ja siinä pysyi ympyränä, se riippuu varmaan omasta muotoilusta käykö vai ei. Kaiken maailman konsteja kokeilin ja no peniksellä sen sai tarpeeksi syvälle, mutta sieltäkin se pois valui aina samaan paikkaan. Sain myös järkyttäviä hysteerisiä itkukohtauksia joka asiasta.

Ensimmäisen renkaan(myös ensimmäinen hormonaalinen ehkäisyni) aikana vuosin koko ajan ja sitten juuri ennen taukoa emättimeni TURPOSI ja kävi jäykäksi ja kovaksii. Toisen renkaan laitoin koska en halunnut tulla paksuksi, mutta nyt sain pari päivää sitten pillerit. Mutta olen edelleen kova ja turvonnut ja alavatsanikin on kova ja nivusia särkee. Pelkäsin että olen paksuna mutta testit sanoi ei. Lääkäri käski odottamaan koska turvotuksen pitäisi laskea hänen mukaansa... Onko muilla käynyt näin?
 
Viimeksi muokattu:
anonyymi
Olen käyttänyt reilut pari vuotta Nuvaa ja ollut ihan tyytyväinen sen tehokkaaseen ehkäisyvaikutukseen. Nyt olen monien muiden naisten kanssa "pakollisella" tauolla valmisteen yllättävän loppumisen vuoksi. Viimeisen renkaan otin pois 25.2. ja uusi olisi pitänyt laittaa 4.3. Aluksi kirvasin sitä että lääke oli loppu, mutta nyt pohdin että ehkäpä tauko onkin hyvä asia. Mutta: kolme päivää ilman rengasta ja kasvoni alkoivat sama tien kukkia. En ole koskaan kärsinyt aknesta, mutta nyt 29-vuotiaana tulee sekin koettua. Lukiessani näitä kokemuksia aloin ynnätä omia "oireitani" renkaan käytössä:
- alapään kutina
- pääkivut
- mielialan vaihtelut
- haluttomuus
- painon nousu, toisaalta olen kyllä herkkusuu..

Toisaalta:
- iho pysynyt hyvässä kunnossa
- vaivaton käyttö.

Uskomatonta miten "sokea" sitä on, kun en ennen tämän viestiketjun lukemista tajunnut, että näppylät kasvoissani johtuu renkaan käytön loppumisesta eikä rasvaisesta ruoasta ja armottomasta suklaan syömisestä. Nyt odotan innolla josko pääkipuni loppuisivat ja halut palaisivat ja että kutina alapäässä loppuisi. No katsotaan.
 

Yhteistyössä