NuvaRing-kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
ei enää...
Tänä aamuna otin renkaan pois... 9 vuorokautta ehti olemaan sisällä ja sivuoireet alkoi olla sitä luokkaa että pakko oli ottaa pois. Pahimpana 4 päivää jatkunut mikreeni, alapään kutin, alavatsakivut, jatkuva palelu, mieli on koko ajan maassa ja äreä, sekä nyt ihan tänä aamuna huomasin että verenpaine heittelee, kyykystä tai pitkäältään noustessa meinasi pyörtyä ja sydän jyskyttää välillä ihan mahottomasti. Että sen pituinen kokeilu.
Onko normaalia että alussa on noin voimakkaita oireita olisiko oireet voineet vähentyä ajan mittaan?
 
njoo...
Alkuperäinen kirjoittaja harkitseva:
Onko kukaan pitänyt rengasta 4 viikkoa?Sitten tauko.
Mä pidän rengasta aina neljä viikkoa kerrallaan, sitten viikon tauko. Olen käyttänyt nuvaringiä nyt reilun vuoden ja koko ajan tälleen neljän viikon jaksoissa. Vain yhden kerran viime kesänä vuoto alkoi n. kolmen ja puolen viikon päästä eikä tasan neljän, muuten on sujunut mainiosti näinkin.

Paitsi että en oikein tiedä mitä mieltä olisin tästä koko rinkulasta, valkovuoto on lisääntynyt lähes järjettömän paljon ja nyt kun luin aiemman kirjoittajan kokemuksia verenpaineen heittelystä, niin luulenpa kärsiväni siitäkin sivuvaikutuksesta, tai ainakin tuosta asentohuimauksesta. Toisaalta, vaivattomuus ja pienempi hormonimäärä kuin yhdistelmäpillereissä oli alunperinkin se syy miksi päädyin renkaaseen. Saas nähdä jatkanko näitä kunhan resepti loppuu, vai pitäiskö palata pillereihin...
 
käytössä
Alkuperäinen kirjoittaja harkitseva:
Onko kukaan pitänyt rengasta 4 viikkoa?Sitten tauko.
Ei missään nimessä 4 viikkoa ja tauko, täysi mahdollisuus tulla raskaaksi! Rengasta on periaatteessa mahdollista pitää 4 viikkoa ja laittaa heti uusi mutta ei taukoa enää 4 viikon jälkeen. Lukee muistaakseni ihan selvästi mukana tulevassa ohje vihkosessa. Itse pidän 3viikkoa/rengas ja uusi perään, tauon pidän vain 4-6 kertaa vuodessa, oma lääkäri sanoi että se riittää.

Olenkin ihmetellyt että kuinka jotkut tulee vahingossa raskaaksi (valmisteesta riippumatta) mutta onhan se mahdollista jossei noudata ohjeistusta tarkasti.
 
edellinen
Alkuperäinen kirjoittaja käytössä:
Alkuperäinen kirjoittaja harkitseva:
Onko kukaan pitänyt rengasta 4 viikkoa?Sitten tauko.
Ei missään nimessä 4 viikkoa ja tauko, täysi mahdollisuus tulla raskaaksi! Rengasta on periaatteessa mahdollista pitää 4 viikkoa ja laittaa heti uusi mutta ei taukoa enää 4 viikon jälkeen. Lukee muistaakseni ihan selvästi mukana tulevassa ohje vihkosessa. Itse pidän 3viikkoa/rengas ja uusi perään, tauon pidän vain 4-6 kertaa vuodessa, oma lääkäri sanoi että se riittää.

Olenkin ihmetellyt että kuinka jotkut tulee vahingossa raskaaksi (valmisteesta riippumatta) mutta onhan se mahdollista jossei noudata ohjeistusta tarkasti.
Perun puheeni, kävin tarkistamassa, vuosien saatossa on tuoteselostetta vissiin uudistettu, siellä tosiaan nyt luvataan seuraavasti:

Jos NuvaRingia on käytetty enintään 4 viikkoa, ehkäisyteho on yhä riittävä. Käyttäjä voi pitää viikon tauon ja asettaa sen jälkeen uuden renkaan.

 
tuutuu
Kuivuutta ja haavaumia on ollut ja olen miettinyt että olisiko syy rengas. Mietin muita vaihtoehtoja ja ei kyllä ole juurikaan halukkuutta vaihtaa ehkäisyä, kun en ole koskaan muuta hormonaalista käyttänyt. Ehkäisykapseli vaikutti mielekkäimmällä, mutta sitten ei saa määrätä itse vuodon ajankohtaa ja entäs jos vuodot jää kokonaan pois, mikä on mahdollista, miten sitten tiedän etten ole tullut raskaaksi kapselista huolimatta.
 
MiuMauku
Raskaustestillä? ^^

Itsellä tuli juuri noita mainitsemiasi ongelmia. Kannattaa selvittää niiden syy, itselläni se oli rengas. Vaivat taisivat päästä pahaksi, kun vasta vuoden jälkeen olo oli täysin normaali (=ei kipuja ym). Mielellään en olisi muuten vaihtanut, rengas oli niin vaivaton käytössä.
Tällä hetkellä "testissä" hormonikierukka.
 
MaijaT
Alkuperäinen kirjoittaja tuutuu:
Kuivuutta ja haavaumia on ollut ja olen miettinyt että olisiko syy rengas.
Syynä voi olla myös kertakäyttöiset terveyssiteet tai pikkuhousunsuojat, jos sellaisia käytät. Itselläni ne aiheuttivat kutinaa ja pikkuhaavoja, mutta pääsin ongelmasta eroon vaihtamalla kertakäyttöiset siteet kestositeisiin.
 
harkitseva(ap.)
Noniin,ensimmäinen rengas testattu.Laitto ja tietenkin käyttö on helppoa.Muita oireita en näin pian huomannut muuta kuin että päätä särkee, nyt viidettä päivää eikä särkylääke auta.Nyt kyllä taukoviikko menossa mutta kaipa voi vaikuttaa kuitenkin?Harmi kun en pitänyt rengasta 4 viikkoa,jos seuraavaa pidän niin meneeköhän kierto sekaisin?
 
njoo...
Kommentoin vielä sen verran, että oma gyne kertoi ja melkein jopa suositteli tuota neljää viikkoa kerrallaan, joten omin päin en tätä päätöstä tehnyt, vaan nimenomaan gyneä (ja tuoteselostetta) uskoen.
 
Yksi käyttäjä
Nuva on periaatteessa sopinut, mutta limakalvojen kutinaa ja kuivuutta/haavaumia täälläkin (en käytä siteitä, pikkuhousunsuojia tai string-alkkareita). Aloe Vera -geeli on auttanut toistaiseksi *kopkop*. Haluja ei ole, mutta en tiedä johtuuko Nuvasta, vaikka parisuhde onkin ihan kunnossa. Joskus tulee välivuotoja, enkä ole ihan keksinyt, että mistä johtuvat, mutta onneksi ei ole usein. Painoon tai ihoon ei ole vaikuttanut eli leukaan tulee ajoittain hormoninäppylöitä.
 
olisiko
Mietin vain, moniko Nuvan käyttäjä syö kalaöljyä? Itse olen käyttänyt rengasta lokakuusta 2005 ja koko tämän ajan syönyt erilaisia omega3/kalaöljykapseleita. Kiinnostaisi tietää, onko ruokavaliolla jotain vaikutusta, kun useilla tuntuu olevan niin päinvastaisia kokemuksia kuin itselläni. Lisäksi syön melkein päivittäin maitohappobakteereja sisältävää A-jugurttia.

En ole kärsinyt kertaakaan välivuodoista (jossain taisi olla että kapseleiden liiallisuus aiheuttaisi välivuotoja), mutta en myöskään aristavista/kutiavista limakalvoista tai hiivasta. Kuivuutta toki olen huomannut, mutta muuten mitään ongelmia ei ole ollut vaikka välillä hankaavammankin seksin jälkeen on tuntunut, että nyt meni paikat ruvelle ;) se on kuitenkin ollut vain hetkellistä. Nykyään käytän onnistuneesti myös kuukautiskuppia.
 
nuva tyttö
en ole koskaan kärsinyt kuivuudesta, enkä ole keksinyt mitään syytä alkaa syömään muodikkaita kalaöljykpseleita. Ne mokomat aiheuttavat minulle nenäverenvuotoa.
 
sekoboltsi mimmi
Vaihdoin Meliane e-pillereistä Renkaaseen, aika sama olotila kuin niitä syödessä eli välillä sekopääkohtauksia ja välillä taas menee normaalisti. Käyttö on helppoa kun ei tarvi muistaa ottaa pilleriä tiettyyn aikaan. Mulla hiivatulehdus rauhoittui hieman kun aloitin Renkaan käytön, vaikka pelkäsin että ne pahenee (johtunee siis yhdynnöistä ne hiivat näemmä). Oon ollu ihan tyytyväinen, aika sama fiilis kun e-pilsujen kanssa. Ilman hormoneja olis mahtavaa!
 
minnuli-71
Aloitin renkan käytön reilu kuukausi sitten, ensi kahdenviikon jälkeen "väli" kuukautiset eli kuin oikeat, lihonut kak kiloa. mutta meinaan jatkaa ja testata puolivuotta koska silloin vasta näkee todellisen sopivuuden
 
sanuli
Mulla on sellanen ongelma, että rengas ei millään meinaa pysyä paikallaan. Se valuu jatkuvasti pois ja useita kertoja päivässä täytyy korjata sen asentoa. Oon yrittäny laittaa sen paikalle monista eri asennoista toivoen että löytyis paras keino, mutta ei! Alkaa mennä hermo jo koko renkaaseen ku ei meinaa pysyä paikallaan! Hieman pelottaa että tuleeko edes samaa ehkäisytehoa kun rengas ei pysy oikealla paikallaan.. Muilla vastaavia kokemuksia?
 
ringu
Minä olen käyttänyt renkuloita yli neljä vuotta. Käytän aina kolme rengasta putkeen, niin ettei tarvitse vuotaa ja tuskailla joka kuukausi - nykyään ainoastaan siitä syystä, kun ei ole miekkosta.

Aloittaessa oli kerran pari erittäin tuskaiset tyhjennysvuodot (tuntui, että lähtee taju, melkein soitin päivystykseen), nykyään en yleensä tarvitse särkylääkkeitä ollenkaan (ilman hormoneita ibuprofeenia kului reippaasti). Tyhjennysvuoto on niukkaa ja kestää 3-4 päivää (ilman hormoneita kuukautiset kestivät viikon ja olivat hyvin veriset). Kolmannen renkaan aikaan saattaa tihkuttaa joitakin päiviä, selviää pikkuhousunsuojilla. Paikallaanpysymisongelmia ei ole ollut, vaikka toisinaan oikeaa kohtaa on saanut haeskella tovin.

Masennusta ja itkukohtauksia en laske renkaan piikkiin, koska olen ollut murheellinen murrosiän ensi hetkistä lähtien. Tulehduksia ei ole ollut (normaalia antibioottikuurin laukaisemaa hiivahyökkäystä lukuunottamatta) ja haluja taas on liiankin kanssa näin yksinäiselle ihmiselle.
 
katri_
Uskomattomia tarinoita ! :eek: Voin sanoa,että olen järkyttynyt siitä miten paljon huonoja kokemuksia Nuvaringistä on kun itse olen niin tyytyväinen.
Söin Diane Novaa 1.5 vuotta (aknen hoitoon). se teki tehtävänsä naaman,rinnan ja selän iholle, laihdutti ja suurensi rintoja +toimi pettämättömänä ehkäisynä, mutta aiheutti myös kroonisen hiivasienen, joka taas aiheutti vulvodynian puhkeamisen. tämä johti siihen, että pelkkä istuminen jalat ristissä oli mahdotonta kivun takia. En voinut käyttää tamponia, stringejä enkä kireitä farkkuja, seksistä nyt puhumattakaan. Halut kuolivat totaalisesti, sillä pelkkä ajatus kosketuksesta teki melkeinpä kipeää. Mietin pitkään uskallanko vaihtaa ehkäisyä, sillä pelkäsin aknen palaamista ja lihomista.
Onneksi lopetin pillerit ja kokeilumielessä otin Nuvaringin käyttöön. Vulvodynia on käytännössä hävinnyt, vaikkei paranekaan täysin ikinä, menkat lyheni 6päivästä 2päivään, joiden aikana pikkuhousunsuoja riittää. Rasvaisuus selän ja rinnan alueen iholla on hiukan lisääntynyt, mutta naamasta ei edelleenkään tarvitse murehtia. Haluja rengas ei ole palauttanut täysin, mutta onneksi poikakaveri on sinnikäs ruinaamaan :D
Kaikista tärkeimpänä itsetunto lähti nousuun ja seksi sujuu taas, ja lisääntyneestä valkovuodosta olen ainoastaan kiitollinen. Rengas ei haittaa seksin aikana, eikä muistaminen ole ongelma kunhan kirjoittaa kissankokoisilla kirjaimilla kalenteriin milloin on vaihtopäivä. Suosittelen vastaavista kokemuksista kärsineille rengasta ainakin sen 3kokeilukuukautta.
 
nipsu_
Vaihdoin renkaaseen merciloneista, koska niistä sivuoireina päänsärkyä ja kämmenien ja jalkapohjien nipistely :O Nyt tuntuu taas siltä et kämmenien nipistely on ilmaantunut takaisin hetki renkaan laiton jälkeen.. Psyykkistä tai ei, onko muilla ilmentynyt tällaista?
 
Poskok
Miehen mielestä:
Posiivista:
1) tuntuu paremmalta mitä kumin kanssa
2) ei pelkoa että nyt kaveri unohti ottaa illan pillerin
3) vähemmän pistoksissa

Negatiivista:
1) Jos erehtyy menemään sisään renkaan paikalla ollessaan, saattaa sattua - ei tosin aina.
2) Mihin sen laittaa yhdynnän ajaksi talteen?
3) Jos on lauennut sen ollessa paikallaan, niin se näyttää melko ällölle pois otettaessa pesua varten.

Kyllä edut meillä voittivat haitat kirkkaasti. Hinta ei todellakaan ole paha, saman verran menee muuten kondomeihin ja niiden kanssa ei tule oltua yhdynnässä niin usein. 42 € / 3 kk, ja jos se vielä jaetaan kahdelle niin ei se sukupuolielämää lopeta.
 
Just me (vierailija)
Oon nyt käyttänyt rinkulaa kaksi viikkoa ja tähän asti kaikki on mennyt paremmin kuin hyvin, mutta tänään huomasin, että rengas alkaa ikään kuin valumaan alas päin. Kuulin samaa eräältä ystävältäni, että juuri muutamia päiviä ennen kuin rengas piti ottaa pois tauon ajaksi, niin oli rengas tullut huomattavasti alas päin. Minulla on nyt samaa ongelmaa eikä kyllä tunnu mukavalta kun koko ajan saa pelätä että se tulee ulos tai että mitä jos teho heikkenee...!! Toivottavasti ei! Ymmärsin ainakin gynen puheista niin että rengas vaikuttaa niin kauan kunnes se vain on sisällä, eli periaatteessa ei hätää:) Mutta katsellaan miten tilanne kehittyy.. Kiva jos joku samoissa ongelmissa oleva vastailisi:)
 
Naminam
Olen käyttänyt rengasta pian kaksi vuotta. En ole kokenut mitään sivuvaikutuksia, halvempiahan nuo voisi olla.

Ainut on, että otan lähes aina renkaan pois yhdynnän ajaksi. Ei sitä kiva ole ronkkia pois, mutta ei se iso asia ole ja seksi tuntuu huomattavasti paremmalta.
 
nipsu_
Kohta viikko takana, eikä muita sivuoireita kun tuo jalkapohjien ja kämmenten nipistely.. On ollut kyllä niin vaivaton etten tuon takia haluais luopua renkaasta (tästä syystä siis välttely soittaa neuvolaan ja kysyä onko tuollainen ns. normaali sivuoire).
 
myytsi
Onko kellään tietoa voiko nuvan käyttämisen aloittaa muulla päivällä kuin kuukautisten alkaessa? Olen puoli vuotta ollut ilman nuvaa ja nyt haluaisin aloittaa uudestaan mutta menkat eivät tahdo millään alkaa ja nuvat vain vanhenevat kaapissa.


Alkuperäinen kirjoittaja harkitseva:
Onko kukaan pitänyt rengasta 4 viikkoa?Sitten tauko.
En ole käyttänyt rengasta neljää viikkoa putkeen mutta kuudenviikon sisään kaksi rengasta toimii mukavasti.
 
--kokeilija--
Itsellä on nyt reilu viikko Nuvaringin käytön aloittamisesta, ja tuntuu että mielialat kyllä heittelee kuperkeikkaa ja masentaa. Sen lisäksi vaikka menkat loppuivat jo pari päivää sitten, on tiputtelua tullut jonkin verran, ja tänään alapää on kutissut hillittömästi. Yhtä kuivilta limakalvot eivät ole kyllä tuntuneet kuin aiemmin, mikä on tosi hyvä juttu.

Käytin aiemmin ensin minipillereitä ja sitten melianeja noin 2 ja puol vuotta, mutta lopetin, kun virtsatieinfektiot, hiivatulehdukset ja kaikki muut limakalvo-oireilut alkoivat tympiä. Olin reilun vuoden kokonaan ilman hormonaalista ehkäsyä, mutta nyt siis kokeilussa tuo rinkula. Onko teillä kokemuksia siitä, onko nää oireilut ajan myötä tasoittuneet, vai joko tän viikon käytön jälkeen pystyy päättelemään, ettei välttämättä olis itselle sopiva vaihtoehto?

Ihmetyttää kyllä, miksei silloin kun alunperin alotin pillereitten käytön informoinu että hormonaalisella ehkäsyllä voi olla niin paljon haittavaikutuksia. Tai tottakai kuuli mielialanvaihteluista ja painonnousuista, mutta esimerkiks limakalvojen kuivumisesta, hiivoista tai vti:sta ei kukaan varottanu. Itse en älynnyt ollenkaan yhdistää niitä alapääoireiluita pillereitten käyttöön, ennen kun luin eri keskustelupalstoilta muiden kertomuksia samoista ongelmista. Pahinta on, että vaikka olin yli vuoden luomuna, ei tilanne koskaan palautunu siihen, mikä se oli ennen pillereitten käyttöä.
 

Yhteistyössä