NuvaRing-kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
hyvä!
Itse olen 99% tyytyväinen Nuvaan! Suosittelen kokeilemaan! Vaihdoin pillereistä pois, kun aloin unohtelemaan, en ottanut täysin ajallaan ja muutenkin olin kiukkuinen ja haluton. Hyviä puolia renkaassa on että ei tosiaan tarvi murehtia pillereistä että ottaa varmasti oikeaan aikaan ja että yleensä muistaa ottaa. Minusta on tullut "säysempi" ja jotenkin "maailma on auennut", ajatukset tuntuu paljon kirkkaammilta (johtuneeko siitä että hormonimäärä on pienempi kun pillereissä ja eritys on tasaista). Valkovuoto on ehkä hieman lisääntynyt, mutta ei niin että se elämää häiritsisi. Käyttö on todella vaivatonta. Yhdynnässä ei rengas ns. ole tiellä, sillon tällöin sen kyllä saatan ottaa pois. Ja positiivisena asiana, olen laihtunut renkaan käytön aikana! Tahtoisin korjata, että hormonaalinen ehkäisy ei fysiologisesti vaikuta rasvakudoksen kasvuun/lisääntymiseen. Se on täysin psykologinen asia, kuka alkaa lihomaan. Myös seksihaluja on tullut lisää kun vaihdoin pillereistä.

Mutta siis itsellä ei juurikaan ollenkaan ole pahaa sanottavaa renkaasta. Ei aknea, lihomista, mieliala ongelmia, kuivuutta, haavoja tms. Se tosiaan on ihan henkilökohtainen asia. Itsellä rengas ei valu, eikä tunnu. Että kaikki harkitsevat vaan rohkeasti kokeilemaan!
 
KataH
Itselläni on toinen renkula menossa. Nyt ovat sivuoireet alkaneet vähentyä, ensimmäisen renkulan kanssa oli n.3 ja 1/2 vkon kuukautiset, jatkuvaa selkä- ja vatsakipua, kontroloimattomia mielialanvaihteluita ja naamaan tuli ensimmäisä kertaa ikinä finnejä oikein useamman kappaleen voimalla. Päätin kuitenkin vielä jatkaa kokeilua, ja nyt toisen renkulan puolivälissä oikeastaan mitään sivuoireita ei enää ole, paitsi kaksi sitkeää näppylää. En tiedä aionko jatkaa kauemman aikaa, mutta ainakin nyt tuntuu käyttö jo miellyttävämmältä helvetillisen ekan kuukauden jälkeen. En tiedä onkohan muille käynyt samalla tavalla..
 
-kokeilija-
Alkuperäinen kirjoittaja KataH:
Itselläni on toinen renkula menossa. Nyt ovat sivuoireet alkaneet vähentyä, ensimmäisen renkulan kanssa oli n.3 ja 1/2 vkon kuukautiset, jatkuvaa selkä- ja vatsakipua, kontroloimattomia mielialanvaihteluita ja naamaan tuli ensimmäisä kertaa ikinä finnejä oikein useamman kappaleen voimalla. Päätin kuitenkin vielä jatkaa kokeilua, ja nyt toisen renkulan puolivälissä oikeastaan mitään sivuoireita ei enää ole, paitsi kaksi sitkeää näppylää. En tiedä aionko jatkaa kauemman aikaa, mutta ainakin nyt tuntuu käyttö jo miellyttävämmältä helvetillisen ekan kuukauden jälkeen. En tiedä onkohan muille käynyt samalla tavalla..
Kuulostaa tutulta kaikki oireet! Kun puhuin terveydenhoitajan kanssa noista ylimääräisistä vuodoista, itselläni ovat siis kestäneet renkaan aloittamispäivästä asti, eli kaksi viikkoa, niin hän antoi minulle puhelinajan lääkärille, sillä tiputteluvuotoja ei kuulemma niinkään pitäis tän renkaan kanssa esiintyä.. Mielenkiintoista. Huomenna puhun lääkärin kanssa, ja saa nähdä kehottaako hän vielä jatkamaan käyttöä. Mutta jos sulla on oireet helpottaneet, niin ehkä mullakin. Heh, toivotaan parasta :)
 
Ihmetyttää
Siis rengastahan täytyy käyttää muutama kuukausi ennenkuin varmuudella selviää sopiiko rengas vai ei.Miksi heti ollaan luovuttamassa pienenkin sivuoireen ilmaantuessa?kokeilkaa ainakin 3-4 kk,alussa saattaa haittoja olla mistä tahansa hormooniehkäisystä jotka ajan kanssa laantuvat ja häviävät.Jos ei mitään sivuoireita kestä niin sitten pitää olla luomuna!
 
minuakin ihmetyttää
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää:
Siis rengastahan täytyy käyttää muutama kuukausi ennenkuin varmuudella selviää sopiiko rengas vai ei.Miksi heti ollaan luovuttamassa pienenkin sivuoireen ilmaantuessa?kokeilkaa ainakin 3-4 kk,alussa saattaa haittoja olla mistä tahansa hormooniehkäisystä jotka ajan kanssa laantuvat ja häviävät.Jos ei mitään sivuoireita kestä niin sitten pitää olla luomuna!
3-4 kk esim. jatkuvaa hiivatulehdusta, haavaisia limakalvoja, päänsärkyä tms. on aika hemmetin pitkä aika. Kaikki suhteet eivät myöskään kestä sitä, että toinen osapuoli menettää joko em. syistä tai muuten kaiken kiinnostuksensa seksuaaliseen kanssakäymiseen noinkin pitkäksi aikaa. Jos olisin tajunnut lopetta hormonikokeilun aiemmin kuin puolen vuoden kärsimisen jälkeen, ehkä myös olisin päässyt inhottavista sivuoireista nopeammin eroon, nyt kesti toiset puoli vuotta ennenkuin alapää on edes suht normaali, vielä nyt vuoden jälkeenkään ei samassa kunnossa kuin ennen hormoneita. En oikein tajua, miksi pitäisi itseään kiusata turhaan noilla hormoneilla jos eivät tunnu sopivan. Ei monikaan muuten kestäisi niitä ikäviä oireita joita niistä aiheutuu useille, jostain syystä kuitenkin kun kyseessä on e-pillerit tms, oireita pidetään vaan asiaankuuluvina ja purraan hammasta.
 
Kukoistava
Laitoin tästä toiselle palstalle kyselyn, mutta onko teillä ollut kokemusta siitä, että iho mennyt pilalle sen jälkeen kun lopetitte renkaan käyttämisen? Itse lopetin nuvaringin käyttämisen 3v jälkeen (sitä ennen pillereitä) elokuussa ja marraskuussa rupes iho huononee. Hartiaseutu täynnä finnejä ja kasvoissa myös lisääntynyt. Ennen ei ollut mitään....
 
ex-pizzanaama
Juu semmosta pientä hormoninäppylää tuli kyllä etenkin leukaan ja rintakehään kun lopetin ehkäisyrenkaan käytön. Sikäli ärsytti erityisesti, ettei minulla ole koskaan aiemmin ollut minkäänlaista akneongelmaa, joten kyse ei ollut siitä, että ehkäisyhormonien väliaikaisesti parantama iho olisi alkanut kukkia uudelleen lopettamisen jälkeen. Iho kyllä parani myöhemmin, mutta aikaa se otti.
 
KPL
2 kk kokeilu riitti minulle. Jatkuva hiivatulehdus ja limakalvot ihan rikki koko ajan. Lisäksi iho meni tosi huonoksi, tuntoherkkyys katosi seksissä rinnoista ja alapäästä... jos ainoa hyöty on ehkäisy, ei kiitos. Muutenkin olen todennut, että hormonaalinen ehkäisy ei sovi; masennusta, iho-ongelmia, haluttomuutta, hiivatulehduksia, mielialan vaihtelua, migreeniä... ja silti lääkärit ylistävät, että niitä kannattaa käyttää, auttavat sitten aikoinaan myös vaihdevuosivaivoissa (olen 40 v). Minulle riitti tuo asenne, että naisen olisi kärsittävä kaikki sivuoireet, jotka huonontavat elämänlaatua, eivät muka johdu hormoneista. Reilun vuoden olin ilman, kuparikierukka ehkäisynä, mutta sekään ei sopinut, kun tuli paha kohtutulehdus. Kuparikierukan aikana olin kerrankin halukas ja herkkä seksissä, tunsin olevani oma itseni. Nyt sitten odotellaan pääsyä sterilisaatioon. Mitään uusia hormonihömpötyksiä en aio enää kokeilla.
 
Danni
Olen aika yllättynyt kuinka niin monella täällä kirjottaneista on ollut huonoa sanottavaa renkaasta, suurimmalla osalla. Itselläni on ainoastaan positiivista sanottavaa. Aikaisemmin söin pillereitä, ja vaihdoin reilu vuosi sitten renkaaseen, ja ei ole siis ilmennyt minkäänlaisia sivuoireita. Ystäväni suositteli rengasta minulle, ja häntä kuunnellen päätin testata ja sille tielle jäin:) Ja vielä sen jälkeen kolme muuta ystävääni ovat hankkineet renkaan, ja kaikki me 5 ystävystä olemme olleet siihen tyytyväisiä! Tosin yksi ystävistäni sanoi, että hänestä tuntuu välillä kuin rengas olisi valumassa itsellään ulos, mutta meillä muilla ei ole ollut tälläisia tuntemuksia...ehkä rengas ei ole siinä tapauksessa sopivassa asennossa tai riittävän syvällä.

Mutta siis SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI KOKEILEMAAN!!Ja ystävänikin suosittelevat1:)
 
mahd. kokeilija
Jos rengasta haluaisi, niin mistä niitä saa?
Olen käyttänyt pillereitä nyt kohta noin puoli vuotta mutta tuppaa unohtumaan ja se ainainen säätäminen niiden kanssa joka paikassa ei enää innosta. Kaverit ovat kehuneet rinkulaa ja haluaisin kokeilla.
 
nipsu_
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää:
Siis rengastahan täytyy käyttää muutama kuukausi ennenkuin varmuudella selviää sopiiko rengas vai ei.Miksi heti ollaan luovuttamassa pienenkin sivuoireen ilmaantuessa?kokeilkaa ainakin 3-4 kk,alussa saattaa haittoja olla mistä tahansa hormooniehkäisystä jotka ajan kanssa laantuvat ja häviävät.Jos ei mitään sivuoireita kestä niin sitten pitää olla luomuna!
Soitin tuosta käsien ja jalkapohjien nispistelystä (lisäksi vasenta käsivartta alko särkemään ihan yhtäkkiä) neuvolaan ja sieltä sanottiin heti et rengas veks ja päivystykseen oitis jos särky jatkuu. Ei olis tullu mieleen odotella muutamaa kuukautta että kuinkahan tässä käy. Olisin mielelläni jatkanut renkaan käyttöä, mutta sen verran pelästyin neuvolatädin puheita, että rengas lähti ja huomenna taas lääkärin kanssa juttelemaan muista ehkäsyistä, mur!!

 
hormonihirviö(kö)
Enpä taida enää jatkaa käyttöä. Eka rengas käytössä ja oireina mielialavaihtelut (pahin oire), haluttomuus, rasvaiset hiukset, päänsärky .Oireet saivat päättämään sen etten enää ikinä erehdy enää kokeilemaan hormonaalista ehkäisyä 2 e-pillerimerkin ja renkaan jälkeen, aina samat oireet. Vaikka Nuvaring on kätevämpi kuin e-pillerit, loput Nuvaringit lähtevät roskiin.
 
--kokeilija--
Minulle lääkäri sanoi, että jos vain sivuoireita kestää, kannattaa odotella ainakin kahden kierron ajan, josko oireet tasoittuisivat. Minulla on nyt kolme viikkoa käyttöä takana, ja nyt oireet ovat jo alkaneet helpottua, ainakaan mielialat eivät ole heitelleet enää, ja hormoninäppylätkin ovat lähteneet. Pelästyin aluksi voimakkaita sivuoireita, koska pillereissä haittavaikutukset tulivat minulle viiveellä, mutta nyt jo tuntuu paremmalta, ja aion kyllä jatkaa käyttöä ja katsoa, jos oireet katoaisivat kokonaan.
 
--kokeilija--
Alkuperäinen kirjoittaja abbie:
Entäs kuinka muilla ekan renkaan laiton(menkkojen eka vuotopäivänä) jälkeen vuoto loppui? mulla nyt viikon vuotanu eikä meinaakkaan loppua. Rasittavaa.
Minulla vuotoa tuli enemmän tai vähemmän reilun kolmen viikon ajan... Kerkesi olla muutaman päivän vuotamatta ennen kuin otin renkaan pois taukoa varten (vajaan neljän viikon päästä aloittamisesta), ja menkat alkoivat taas, heh. Mutta positiivista on se, että enää en huomaa sivuoireita, ja kun kierto tästä tasoittuu, niin hyvältä vaikuttaa! Parasta on se, että limakalvot eivät aikoihin ole olleet näin "hyvän tuntuiset", eivät arista, kipeydy tai tunnu muutenkaan kuivilta, jipii! :)
 
dyah
Itse käytin rengasta n. kolme vuotta ilman huomattavampia sivuoireita. Päänsärkyä oli jonkin verran enemmän kuin ilman hormoneja, mutta muut silloin sivuvaikutuksiksi tulkitsemani oireet (mm. haluttomuus) taisivat johtua ihan muista syistä kuin renkaasta. Nyt olen ollut pari vuotta ihan luomuna ja kävin juuri kiikuttamassa rengasreseptin taas uusittavaksi. Omalla kohdallani renkaalla oli kuitenkin myös paljon positiivisia vaikutuksia, joten nyt odotan taas innolla että saan aloittaa käytön. Esimerkiksi kuukautiset kestävät luomuna n. viikon ja renkaan kanssa 2-3 päivää. Renkaan kanssa ovat myös _huomattavasti_ niukemmat. Myös iho rasvoittuu renkaan kanssa vähemmän. Mitään finniongelmaa minulla ei ole ikinä ollutkaan, mutta nyt luomuna on naama täynnä epäpuhtauksia ja sitkeitä mustapäitä. Sitten tietysti myös tuo kumien kanssa säätäminen alkaa kyllästyttää. Niiden kanssa saa kuitenkin aina pelätä hajoamista tai että jostain välistä niitä pikkuveijareita kuitenkin luiskahtaa kumin ohi. Hirveä stressaaminen aina kuukautisista ja raskauden mahdollisuudesta puhumattakaan seksin spontaaniuden kärsimisestä. Tämä siis nyt kun suhde on vakiintumaan päin - pakkohan sitä kumia on kuitenkin käyttää jos ihan vaan satunnaisten tuttavien kanssa puuhastelee.

Ja tuosta vuodosta ensimmäisen renkaan kanssa. Itselläni oli tosiaan tiputteluvuotoa silloin koko ensimmäisen renkaan käytön ajan. Loppui kuitenkin heti ensimmäisten "hormonikuukautisten" jälkeen.
 
dyah
Ai niin ja lisäyksenä vielä, kun monet tuskailivat sen renkaan valumisen kanssa. Itse huomasin, että rengas alkoi hieman pehmentyä oltuaan sen pari viikkoa sisällä. Kolmannella viikolla alkoi usein valumaan helpommin alaspäin emättimen aukolle. Tuohon auttoi kuitenkin se, että otti renkaan ulos ja kasteli sen jääkylmällä vedellä, jolloin se jäykistyi suunnilleen samanlaiseksi, kuin "tuore" rengas. Ja pysyi taas sisällä paremmin. Kuumalla vedellähän rengasta ei saakaan sitten huuhdella, ettei tehot katoa.
 
Ap.....
Minulla nyt neljäs rengas menossa ja ajattelin tulla kommentoimaan kokemuksia.
Tyytyväinen olen ollut,ehdottomasti parempi kuin e-pillerit!Ensimmäisen renkaan aikana oli usein päänsärkyä joka loppui kuitenkin siihen.Mitään muita sivuoireita ei ole ollut.Mieliala paljon tasaisempi kuin pillereillä eikä haluttomuutta ole ilmennyt.Yhdyntää ei ole haitannut joten en poista silloin rengasta.Olen pitänyt rengasta 4 vko ja sitten tauko,viime menkat olivat pitkät,yli viikon,alkoivat jo ennen renkaan poistoa,mutta sitä edelliset olivat niukat ja lyhyet.Luulen että kierto tasoittuu ajan kanssa.Tota renkaan valumista on mulla ollut myös mistä joku kirjoitti,joskus rengas on ihan emättimen suulla,sitten huuhtelen ja laitan takaisin syvemmälle. Toivon ettei pitemmän käytön kanssa ilmaannu mitään ongelmia,nyt ainakin limakalvot ok.Kiitos kaikille kommenteista!
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja huonotuurinen:
OT; Meillä on nuvaringvauva, joka sai alkunsa kun nuvaring ei jostain syystä toiminutkaan. Minä en käytä enää koskaan näitä renkaita.
Mitä? Järkyttävää! Selviskö koskaan mikä siihen oli syynä, ettei rengas toiminut? Käytitkö sitä oikein, ohjeitten mukaan, muistit poistaa renkaan ajoissa, jne? Apua, kuinka näitä uskaltaa käyttää, jos tuollaista sattuu?
 
syitä voi olla monia
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja huonotuurinen:
OT; Meillä on nuvaringvauva, joka sai alkunsa kun nuvaring ei jostain syystä toiminutkaan. Minä en käytä enää koskaan näitä renkaita.
Mitä? Järkyttävää! Selviskö koskaan mikä siihen oli syynä, ettei rengas toiminut? Käytitkö sitä oikein, ohjeitten mukaan, muistit poistaa renkaan ajoissa, jne? Apua, kuinka näitä uskaltaa käyttää, jos tuollaista sattuu?
oho, melkoinen tuuri.
Olisiko sattunut maanantaikappale
tai
käyttö ei ole ollut ohjeenmukaista
tai
käyttäjä on rajusti ylipainoinen. (yleisimmin hormonaalinen ehkäisy pettää ylipainoisilla, koska normaalit pillereiden hormoonimäärät eivät aina riitä heille).
 
halukas mutta epätoivoinen
Kohta 2vk käyttöä takana ja ärsyttävää tiputtelua koko ajan. Laitoin renkaan eka vuotopäivänä ja menkat loppuivat käytännössä siihen. Jokunen päivä oli tiputtamatonta aikaa ja nyt sitten sen verran raivostuttavaa sotkua koko ajan, että yhdyntää ei voi edes ajatella. En voi sietää että rupeaisin läträämään rusehtavan vuodon kanssa yhdynnän aikana vaikka kuinka haluttais. Haluja rengas ei TODELLAKAAN ole vienyt. :) Eikä kuivuuttakaan aiheuttanut...

Melkoinen tilanne, sillä sen verran on elämässäni nyt kiihkeetä, että tekisi mieli jo sukeltaa lakanoihin... ;) Mitenkähän sitä jaksaa odottaa siihen toisen renkaan laittoon saakka, jos kerta silloin olisi luvassa tiputtamaton "rengaskausi"? Huoh....
 
Hämmentynyt
Olen käyttänyt Nuvaringiä nyt jo noin kolme vuotta, mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Pidän aina yhtä rengasta vähän reilu 3 viikkoa, ja viikon tauon aina kahden perättäisen renkaan jälkeen (lääkärini suositteli tätä). Nyt minun olisi kuulunut huomenna ottaa rengas pois ja asettaa uusi, eli taukoa ei tähän väliin kuuluisi. Eilen minulla kuitenkin alkoi vuotoa, vaikuttaa aivan kuukautisvuodolle. Otin tänään renkaan pois ja nyt en tiedä miten pitkän tauon pidän? Sunnuntaina rengas lähti pois, mutta se ei ollut yli 3 tuntia mikä ohjeen mukaan on raja että alkaa vaikuttamaan ehkäisytehoon. Eli laitanko uuden renkaan viikon päästä vai viikon päästä sunnuntaista, jolloin rengas oli poissa? Mikä voi olla syynä että menkat alkaa vaikka rengas on paikoillaan?? Mitään vastaavaa ei siis ole kolmen vuoden aikana tapahtunut enkä löytänyt ohjekirjasta apua.
 

Yhteistyössä