NuvaRing-kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
kpl
mulla meni kans paikat niin huonoon kuntoon kun 2 kk kokeilin rengasta, että vieläkään en ole kunnossa. Nyt on kulunut reilu 6 kk kun lopetin sen kokeilun.
Tajuton hiivakierre ollut siitä asti ja limakalvot huonossa kunnossa vieläkin.
kaduttaa todella että niitä erehdyin kokeilemaan. Tietäis vaan kauanko tämä toipuminen vielä kestää... mulla meni kans halut ja tuntemukset nollille, vaikka suhde on vielä tuore. Mikään ei tuntunut miltään ja ihokin alkoi kukkia. Ja minä en ole mikään nuori tyttö täällä valittamassa... 4 kymppiä mittarissa.
 
ärsyyntynyt
mulla on ensimmäinen kuukausi renkaan kanssa menossa. eli otin muutama päivä sitten ekan renkaan pois. no joo, ärsyttävää ruskeaa vuotoa on tullut enemmän ja vähemmän tässä kolmen viikon ajan, mutta se vissiinkin on aika yleistä näin kun aloittaa hormonaalisen ehkäisyn pitkästä aikaa. joskus viikko sitten havaitsin alapään kutinaa (siis ei limakalvolla vaan ulkopuolella) ja meinasin eka että se ois johtunu vaan siitä ku oli ajellut bikinirajoja ja karvojen kasvaessa takaisin iho alkaa kutisemaan, mutta se vaan jatkui vaikka en ole sen jälkeen ajellut... todella inhottavaa. välillä tuntuu että tekis mieli raapii oikee kunnolla ja sit iholle tulee semmosii punasii laikkuja mitkä on semmosii "pullistuneita" ja iho tulee tosi kipeeks. en tiiä voiko se johtua renkaasta? sitä ei nyt tosiaan oo jatkunu ku ehkä viikon... mutta se rupee käymään välillä sietämättömäks se kutina... mistään sukupuolitaudista tässä kuitenkaan ei voi olla kyse mun mielestä...
onko kellään samanlaisia kokemuksia?
 
Lara-
Alkuperäinen kirjoittaja eihyvä nuvaring:
Mä oon käyttäny nuvaringiä nyt puoli vuotta. oon ihmetellyt (jopa luullut että johtuu nykyisestä parisuhteesta) että mikä itsellä oikein on, kun masentaa, itkettää ja päässä alkanut liikkua vaan synkkiä ajatuksia. Välillä oikein hyvä olo, mut sitten taas napsahtaa ja alan syytellä poikaystävää pettämisestä ja milloin mistäkin täysin perättömästä asiasta. Lisäksi yhdynnän aikana pakko käyttää liukuvoidetta ja yhdyntä sattuu silti. alapää kuiva ja kivulias. Lisäksi ollut lukuisia pissatulehduksia ja alapään kutinaa (hiivaa?). Niin ja tosiaan paino on noussut puolen vuoden aikana 10 kiloa vaikka poljin kesällä pyörällä kuin hullu. Lisäksi tekemäni työ oli ruumiillista joten painonnousu tuntui jotenkin todella oudolta siinä tilanteessa.. aluksi kuvittelin että kaikki yliherkät pikkutytöt täällä valittaa taas turhasta, mutta toisin kävi... pakko myöntää että ainakaan mulle ei tunnu sopivan ollenkaan.. vielä viikko ja sitten jätän renkaan pois ja käytän vain kumia.. seksihaluista vielä sen verran, että seksiä on kyllä harrastettu, mutta ei niin innolla kuin aikaisemmin.. sitä vain sanon että tytöt, seuratkaa itseänne ja mahdollisia oireita!
mullakin nuvaring ollut nyt puolivuotta käytössä ja masentaa aivan uskomattomasti, just sellast ihmeellistä syyttelyä pettämisestä yms ja voi lapsiparkoja.. hyvä että edes tunnen itseäni.. Paino ei oo noussu vaan laskenu, söi mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa ei paino nouse millään, alipainosta kärsitään. Mulle tehty loop-hoito -05 kun papa-luokka oli 4 (en tiiä mikä se on kun ei sitä ikinä mulle selitetty, jostain syövästä ne puhu)..Inhottava tilanne kun kaikenlaisia eri pillereitä,laastareita yms yms vaahdot, geelit ollu kokeilussa mikään ei sovi ja kaiken lisäks oon kumiallergikko..ei paljo oo ehkäsyjä jäljellä, ja mulle puhuttiin ettei kierukkaa mielellään laiteta sen papan takia (mikä oli silloin joskus).. nuvasta tulleit oireit olis

syvä masennus
väsymys
alavatsakivut <---renkaan käyttöaikanakin
menkkojen aikaa vuodan ku seula(isoimmat tamponitkin saa vaihtaa max. 3h välein parhaimpina päivinä)
ahdistuneisuutta ja paniikkikohtauksia
Itkupotkuraivareita, mieliala ei pysy yhtää tasasena
haluttomuutta
limakalvojen kuivuutta
seksi ei onnistu millän ilman liukkaria ja tekee tosiaan kipeetä (ukko löytää aina renkulan reunan ja puskee sitä sitten sieltä perältä läpi..:D ja valittaa kun ei tunnu mukavalta)
kokoajan joku tulehdus ja kutinaa
päänsäryt
heikotukset ja huimaukset (verenpaineesta?)

Nyt ei ollu aikasemmin renkulan aikana mitään välivuotoja tms, käyttö on ollu ohjeiden mukaista ja kehon olis jo pitäny tottua hormoneihin..mut ei..nyt tiputtelee kolmatta päivää ilman syytä, ja ihan kirkasta, välillä hyytmäpaakkuja, renkula ollu 1,5vk sisäl. soitin ehkäsyneuvolaan ja ne sano siellä että tee raskaustesti ihan varmuuden vuoksi..no mä tein ja oli nega. juttelin myös siitä aiemmasta papasta ja nehä sit pelotteli et olis voinu uusia se koko hommeli renkulan käytön takia..pillerit kuulemma laukaisivat viimeksi ne solumuutokset.. lääkäri sanoo ettei kannattais vielä ottaa renkulaa pois ennenku käynti siellä on suoritettu että saadaan testit ja kaikki muut tehtyä.
pikkasen lisää stressiä ja ahdistusta..

katsotaan mitä se lääkäri sanoo siellä ehkäisyneuvolassa ja mikä on tuomio..todennäköisesti joudun ottaa nää pois, eikä haittais yhtää..kyl vähä ahdistaa kun en iha vielä halua laittaa piuhoja poikki (tuntuu ainoalta vaihtoehdolta,mä en ainakaa keksi enempää) haluisin vielä yhden lapsen mut en vielä..kai se on selibaatissa elettävä tai kokeiltava jotain extremeä lelujen kans..

EN SUOSITTELE KENELLEKÄÄN KENELLÄ ON MASENNUSTAIPUMUS!!!
 
mietin vaihtoa
Käytin nuvaa vähän vajaan 2v, jona aikana painoa on kertynyt n. 5kg lisää ja tulehduskierre vain pahentunut. Alavatsa oli aina turvoksissa ja ystävät alkoi jo kyselemään olenko raskaana. Mielialavaihteluita huomasin lähinnä renkaattomalla viikolla, joka meni kyllä itkeskellessä ja kiukutellessa. Kylläkään gynen mukaan asioilla ei ole yhteyttä toisiensa kanssa. Päätettiin silti vaihtaa laastariin. Kierre on katkennut, eikä valkovuodon takia tarvi enää suojia monesti päivässä vaihtaa. Laastari kuitenkin teki hirveitä migreeneitä, tuskalliset menkat ja puolet käyttöajasta tuntui että vuodin "kuravettä". 3kk käytön jälkeen vaihdoin takaisin nuvaan, mutta koitan seuraavaksi löytää jotain muuta..
 
tautau
Hain lääkäriltä reseptin ja mietin et uskallanko aloittaa. pitäisi kuitenki vähintään se 2-3kk jaksaa olla jos oireita tulee.
laskin nuita teidän mainitsemia haittavaikutuksia ja saldo on 21 miinuksille. varmaa plussaa taitaa olla vain ettei tarvi pelata kumien kans.
eniten mua pelottaa lihominen, haavaumat, tulehdukset ja haluttomuus. niin ja orgasmiherkkyyden väheneminen. ja finnit. ja ja... onhan nuita paljon muitaki mut nuo pääasiassa ://
mies ei halua että aloittaisin. ollaan pärjätty tähän asti ehkäsyvaahdolla, mutta huolestuttaa onko ehkäisyteho riittävä.

menkat alkaa vasta parin viikon päästä joten vielä on aikaa pohtia. kaippa täytyy ottaa riskit ja kokeilla. mene ja tiedä.
 
entinen käyttäjä
Vähän vastapainoa. Itse käytin nuvaa kaksi vuotta enkä keksi mitään valittamista. Paikat olivat aina riittävän kosteina, eikä renkulaa tarvinnut muistaa kuin kahdesti kuussa. Oli siis huimattavasti helpompi käyttää kuin pillerit joita pitää muistaa otaa joka päivä ja aina tarkalleen samaan aikaan.
Itselläni on ikäviä kokemuksia parista pillerimerkistä ja etenkin eräästä minipileristä.
Yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle. Varmuutta kunkin tuotteen sopivudesta sopivuudesta itselleen ei saa kuin kokeilemalla.
Itse lopetin hormonaalisen ehkäisyn käytön koska nyt olisi sopiva aika yrittää saada lapsi.
 
Kannattaa tosiaan..
..huomioida, että suurin osa, jotka tänne kirjoittaa on nimenomaan niitä, joilla on ollut ongelmia ja tyytyväiset käyttäjät taas taitavat olla hiljaa. Minäkin aioin ensin olla :)

Käyttänyt rengasta kolme vuotta, oikeastaan mitään pahaa sanottavaa ei ole. Ensimmäinen hormonaalinen ehkäisy minulla, enkä voi tajuta miten joku muistaa syödä pillerinsä joka päivä. Onneksi kännykässä on hälytykset renkaan laitolle ja poisotolle, muuten saattaisi unohtua koko asia.

Jos on joskus on esim. vatsatauti, ei tarvitse miettiä pillerin imeytymistä, sillä rengas ei vaikuta ruoansuolatuselimien kautta. Ei valu ulos eikä alapää kutise. Itse asiassa tässä kohtaa luulen, että myös muilla elintavoilla voi olla ainakin jonkin verran vaikutusta - jos tuuttaa kehonsa täyteen sokeria ja pullaa, niin ihme jos ei hiiva iske.
 
Suht tyytyväinen
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt:
joskus viikko sitten havaitsin alapään kutinaa (siis ei limakalvolla vaan ulkopuolella) ja meinasin eka että se ois johtunu vaan siitä ku oli ajellut bikinirajoja ja karvojen kasvaessa takaisin iho alkaa kutisemaan, mutta se vaan jatkui vaikka en ole sen jälkeen ajellut... todella inhottavaa. välillä tuntuu että tekis mieli raapii oikee kunnolla ja sit iholle tulee semmosii punasii laikkuja mitkä on semmosii "pullistuneita" ja iho tulee tosi kipeeks.
Mainitsemasi oireet johtuvat bikinirajojen ajelusta, ei Nuvaringistä.

Ja ihan ensteks pitää sanoa, kuten joku jo kommentoi, että täällä varmaan enimmäkseen kommentoi ne joilla on ollut huonoja kokemuksia. Ne ketkä käyttää Nuvaringiä päivittäin tyytyväisenä eivät tule keskustelupalstoille itkemään. :) Eli ei kannata säikähtää jos lääkäri on just kirjoittanut Nuvaring-reseptin, rohkeasti vaan kokeilemaan!

Omakohtaiset kokemukseni:

4 vuotta käytin Nuvaringiä ja nyt olen tauolla. Historiassa monen eri pillerimerkin kokeilu, mikään ei ole toiminut (hormonaalinen ehkäisy ei vaan sovi). Lääkäri suositteli kuitenkin Nuvaringiä koska siinä on niin vähän hormoneja verrattuna pillereihin. Pillereiden osalta kesti yleensä puolisen vuotta - vuoden ennenkuin alkoi tulla välivuotoja, rintojen kiristystä tms. Nuvaringin kanssa meni 4 vuotta ennenkuin aloin oirehtimaan, mutta koska Nuvaring on yksinkertaisesti paras ehkäisymuoto minulle, pidän nyt taukoa ja palautan kroppani "hormonittomaan tilaan", ja aloitan sitten Nuvaringin uudelleen.

Muutaman ekan kuukauden aikana oli joskus tunnetta että rengas on huonosti tai että se on tulossa ulos. Noita alkuaikoja lukuunottamatta rengas on sopinut hyvin, eikä mitään limakalvovaivoja tai muita ole ollut. Yhdynnät renkaan kanssa ok, vaikka miehellä on keskivertoa isompi penis. Ei siis häiritse. Kuukautisten väliinjättäminen (=tuplakierto) on helppoa ja kätevää, ja tosiaan todella kauan pystyin olemaan ja elämään ihan normaalisti, ilman mitään hormonimyrskyjä.

Kaikenkaikkiaan voin suositella kaikille Nuvaringiä, ainakin kannattaa kokeilla siis. Kokeilee about sen kolmisen kuukautta, siinä vaiheessa alkaa varmasti olla jo hyvä kuva sopiiko vai ei.

 
joku vain
Lopetin hormooniehkäisyn viime perjantaina ja nyt on jääkaapissa toimeettomana yksi yksinäinen nuvaring. Pakkaus on siis avaamaton ja voin sen postittaa jollekin jos joku moista käyttää jo entuudestaan, koska en raaski heittää tuota roskiinkaan. Käyttöaikaa tuolle on pari kuukautta vielä, vai mikä se nyt olikaan se aika, jonka tuo säilyy kotona huoneenlämmössä?

Olen tuota säilyttänyt jääkaapissa siitä asti, kun sen reilu kk sitten ostin toisen rinkulan seuraksi.

Jos joku tuon haluaa, voi pistää meilillä osoitetta niin postitan tuon ilmaiseksi sonark81@hotmail.com

 
niinpä*
Tulin takaisin palstalle etsimään "kohtalotovereita". Nykyään rengas pysyy hyvin sisällä, eikä tarvii korjata (välillä vaan tarkistaa että on paikallaan) mutta kohta kaksi kuukautta on ollut mieli maassa. En tietenkään voi syyttää suoraan rengasta, koska en ole siitä varma. Pillereiden kanssa en tuntenut näin voimakasta masennusta. Työt ja opiskelu ei kiinnosta, parisuhteen puolesta pelottaa. Itkettää koko ajan. Tekisi mieli lopettaa hormonaalinen ehkäisy ja katsoa millainen olinkaan silloin ennen hormoonitankkausta. Renkaassahan on vähemmän hormoneja kun pillereissä, mutta silti tuntuu että ei tämäkään ole mun juttu. Verenpaine on hieman koholla, ja siitä johtuu pientä huimausta ja tasapaino-ongelmia välillä. Pitäisi varmaan ottaa yhteyttä terkkariin...
 
Toivossa on hyvä elää...
Minulla nyt nuva ring ollut käytössä kaks viikkoa ja koko sen ajan olen vuotanut. Eka viikko vuoto oli normaalin kuukautisveren näköistä, mutta nyt jatkunut ruskeana vuotona, jota tulee välillä enemmän ja välillä vähemmän. Tosi raivostuttavaa...Täytyy nyt vaan jaksaa ja katsoa vielä seuraava kierto josko oireet helpottas. Toisena oireena olen huomannut väsymyksen ja turvotuksen. Paino ei sinänsä ole noussut, mutta ei kyllä laskenutkaan ...Kovin vaan kuoppia ihoon jää ja vaatteet kiristää. Silti toiveikkaana odotan jos oireet loppuis/helpottais jatkossa.
 
kis
Mulla hyvät kokemukset nuvan käytöstä. Olen kokeillut kolmet eri pillerit ja kaikissa hirveet haittavaikutukset. Nuvaringistä ei ole tullut mitään huonoja vaikutuksia, se on helppo käyttää paljon parempi kuin pillerit. Itselläni on kokemusta jo kolmen vuoden ajalta ja olen todella tyytyväinen.

Sulle hiihu ei tarvitse poistaa uinnin ajaksi. =)
 
ei enää
Nuvaring on kyllä ehdottomasti parempi vaihtoehto pillereille jossei niitä muista ottaa oikeaan aikaan..rengashan täytyy muistaa vaan 2 kertaa kk.. itse en kyllä tykännyt renkaasta koska se sattui seksin aikana ja mieskin sanoi sen tuntuvan epämukavalta, en kuitenkaan viitsinyt ottaa sitä pois koska olisin pian unohtanut laittaa takaisin. mitään sivuoireita sen käytöstä ei kuitenkaa tullut niinkuin pillereiden (äksyilyä, huonovointisuutta). käytin nuvaa kuitenkin 9kk ja nyt lopetin koska yritämme saada perheelisäystä. :)
 
Paniikissa
Onko kellään jäänyt kahtena kuukautena menkat kokonaan pois? Mulla on, ja raskaustestin oon tehny jo kaks kertaa ja aina näytti negatiivista. Voisko menkkojen pois jääminen johtua nuvaringistä?! ku oon aika kauan sitä jo käyttänyt
 
Loppuuuuu.. :(
Oon käyttäny rengasta n.puoli vuotta ja alusta asti ollu kauheeta ihottumaa kasvoissa ja kaulalla. Paino ja mielialat ei oo kauheena muuttunu mutta tämä kutina ja punoitus sekä hieman on kutittanyt alapäätä, eikä johdu ajelusta koska en ajela alapäätäni. Saa jäähä seuraavat renkaat apteekkiin. ei ikinä muuten ihottumaa naamassa ja kävin lääkärilläkin ja sano ettei varmasti johdu renkaasta. Omasta mielestä kyllä johtuu. viikon tauoilla ei kutita mutta naama on kuin kissanraapimapuu. Onneksi olkoon teille joille se sopii, itseä harmittaa ku on niin mahtavan helppo ja mukava ehkäisykeino :(
 
nuva
Itse olen käyttänyt rengasta 4 vuotta. Aiemmin pillereistä verenpaineeni kohosi. Nuvaring on ollut hyvä. Ensimmäisen renkaan aikana oli vähän huono olo ja kasvojen iho äityi pahaksi. Tämä kuitenkin korjaantui heti seuraavien renkaiden aikana ja iho on ollut tosi hyvässä kunnossa koko ajan. Mitään limakalvo ongelmia ei ole ollut, hieman saattaa kutittaa kun on laittanut renkaan väliviikon jälkeen. Verenpaine on pysynyt ok lukemissa. Mieliala kyllä vaihtelee ja masentaa (en tiedä onko renkaan vikaa?) Seksihalut pysynyt suht samana. Aion kuitenkin nyt pitää taukoa ja katsoa miten mieliala paranisi kun ei käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Pelkään että iho menee huonoksi lopettamisen jälkeen, onko kenelläkään kokemuksia? Yleisesti ottaen nuvaring on ollut hyvä, olen pärjännyt sen kanssa hyvin, se on ollut vaivaton ja en missään nimessä enään lähtisi käyttämään pillereitä. Se yleensä muutaman ekana päivänä tuntuu valuvan alaspäin, mutta kun sen asettaa kyykyssä niin se menee oikealle paikalleen ja pysyy siellä. Helppo käyttää ja vaivaton juttu, voi suositella. Luultavasti kesällä otan uudelleen sen käyttöön, kunhan vähän pidän välillä taukoa.
 
zw
Olen käyttänyt rengasta yli puolivuotta. En ollut huomannut mitään erikoista muutosta itsessäni, mutta nyt viimeisen 2 kuukauden aikana olen miettinyt ja huomannut että seksihaluni eivät ole enään lainkaan niin suuret kuin ennen rengasta,liukuvoidetta on pitänyt käyttää melkein aina yhdynnässä. väsymystä on ollut hirveästi ja jonkinlaista voimattomuutta. seksin yhteydessä mieheltäni lähtee terskasta nahkaa - johtuuko se renkaasta?? luulisi että kun on kuitenkin tuollainen materiaali niin se ei hankaisi penistä ruville. onko kenelläkään muulla ollut samaa ongelmaa? Tekisi mieli lopettaa renkaan käyttäminen,mutta se on niin helppo. kortsujen kanssa säätäminen on aina inhottavaa ja ei voi vain suoraan syöksyä seksiin. Onkohan pillereistä enemmän haittaa kun tästä renkaasta...Tahdon seksihaluni takaisin!
 
Bulla
Itselläni renkaasta suht ok kokemukset. Verrattuna muihin, mitä olen käyttänyt (parit eri pillerit plus kumi) on rengas ollut paras. Yhteiseloa renkaan kera on jo takana kolmisen vuotta. Muutamia haittoja kyllä: nestettä vähän kerää ja halut on maissa, mut niin ne on olleet pillereilläkin. Parasta ois olla vapaa ja luomu ilman mitään, mutta en halua lisääntyä, joten ole päättänyt että pienet haitat on pieniä valtaisaan hyötyyn ja helppouteen verrattuna.

Rengas on muutaman kerran tullut pois paikastaan kun sängyssä on ollut yhteistoimintaa. Sitä on sitten saatu hetki sängystä etsiä, ja tunnustettakoon että on se joskus löytynyt jopa miehen peniksen ympäriltä, mutta olen ottanut nämä tilanteet lähinnäkin huumorin kannalta, mitenpä niihin nyt muuten voisikaan suhtautua??
 
KR_25
Moi!

Oon käyttänyt rengasta yli vuoden ja aluksi olin todella tyytyväinen. Nyt kun alkaa miettimään, niin halut on kadonneet totaalisesti. Viimeisen kuukauden aikana limakalvot on olleet tosi kuivat, ennen rengasta valkovuotoa runsaastikin. Luulin jo, että mulla on hiivatulehdus, kun kutinaa oli tosi paljon. Käytin apteekin itsehoitokuurin (Gyno daktarin), mutta sen jälkeen alkoi vain pieni verinen vuoto ja kuivuus jatkuu. Rengas oli myös valunut ihan alas, yleensä pysyy paljon syvemällä. Tuntuu, että on haavaumilla paikat jatkuvasti ja saa rasvailla. Heitin tänään siis renkaan roskiin.. En tiedä oliko hyvä veto vai ei, vielä ei olisi ollut poistamisaika.

Kävin noin kuukausi sitten gynellä, silloin kaikki ok. Mitään sukupuolitauteja ei ole. Osaako kukaan sanoa, mistä yhtäkkinen täyskuivuus, kutina ja nyt hiivalääkkeen jälkeen verinen vuoto voi johtua? Täytyy varmaan taas mennä, jos oireet eivät parane. Harmittaa, jos johtuu renkaasta, sillä se on ollut muuten niin vaivaton.
 
vieraskin
Alkuperäinen kirjoittaja Suht tyytyväinen:
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt:
joskus viikko sitten havaitsin alapään kutinaa (siis ei limakalvolla vaan ulkopuolella) ja meinasin eka että se ois johtunu vaan siitä ku oli ajellut bikinirajoja ja karvojen kasvaessa takaisin iho alkaa kutisemaan, mutta se vaan jatkui vaikka en ole sen jälkeen ajellut... todella inhottavaa. välillä tuntuu että tekis mieli raapii oikee kunnolla ja sit iholle tulee semmosii punasii laikkuja mitkä on semmosii "pullistuneita" ja iho tulee tosi kipeeks.
Mainitsemasi oireet johtuvat bikinirajojen ajelusta, ei Nuvaringistä.
Minäkin luulin, että johtuu bikinirajoista, mutta ajelusta on nyt yli puoli vuotta ja kutisee ihan tautisesti, nykyään myös edestä karvoituksesta. Koko ajan joutuu käyttämään kortisonivoidetta... No, kaksi rengasta vielä ja sitten lopetan... Ei se kortisonikaan niin hyvä ole. :/ Nuvaringistä johtuu ainakin mulla.
 
mipsu88
onko muilla ollut läpivuotoja renkaan kanssa. aloitin jonkin aikaa sitten ja sanotaanko näin että menkat on kokoajan. ajattelin että menee ohi aikanaan, mutta ei. alkaa turhauttamaan jo. paikat on hurjan kipeänä ja alkaa tuntumaan siltä että rengas ei sovi minulle. onko siis aloituksen kanssa ollut samoja ongelmia.
 
möttö80
en mä ainaskaan huomannu siinä renkaassa mitään vikaan sen käytön aikana. menkat kyllä pieneni useamman vuoden käytöllä mutta siinäkään en mitään pahaa nähny. pidin yleensä kolme viikkoa ja pari päivää ja vedin aina 2 - 3 kk putkia ilman menkkoja. ei ongelmia. seksin aikana en yleensä pitänyt rengasta sisällä, koska itse tunsin sen. se on helppo kaivaa pois ennen h-hetkeä ja heittää johonkin nurkkaan ja sen jälkeen pestä viileällä vedellä ennen takaisin laittoa. kerran se tuli pihalla tamponin kanssa mutta onneksi huomasin sen.

nyt oon ollu vaan ihan hätää kärsimässä, kun miehen kanssa alettiin toteuttamaan tälläistä jälkikasvuprojektia.
jätin renkaan pois kolmen viikon jälkeen ja menkat tuli taas ihan kellon tarkkuudella, kuten aina aiemminkin. viikon päästä tästä vuoto muuttui ihan puuroksi parin päivän ajaksi mutta meni ohi ilman muita oireita. en siis usko, että olis ollu hiiva tms.

tästä viikko eteenpäin ja aloin saada ihme oireita, joita muut naiset ehkä kutsuvat menkkaoireiksi. itsellä niitä ei ikinä aiemmin ole ollut, koska menkkani ovat aina olleet lähes olemattomat ja oireettomat.
mutta siis, nännit ja rinnat ihan megaherkät ja maha turposi niin, että joutui jo miettimään mitä housuja käyttää. ja ihme alavatsakipuja, ei mitään tajua vieviä mutta siis kipuja kumminkin. ja voilah, sen jälkeen alkoivatkin taas menkat, nyt kyllä normaalia tai siis nuva-menkkoja kirkkaampina, ei mitään ruskeaa juttua. tämä siis 2 viikkoa edellisistä menkoista...

jostain luin, että ehkäisyn aikana ei tulisikaan varsinaisia menkkoja vaan joku ihmeen tyhjennysvuoto. tosta ei mulle ainakaan ole silloin reilu 10 vuotta sitten kerrottu mitään, kun hain ekat pillerit. onko nyt siis niin, että sainkin ekat menkkani? aika hurjaa...

mites muilla? kuinka kauan menee, että mun elimistö normalisoituu ja alan ovuloimaan?
 
rengastettu
Aloitin itse Nuvaringin 4 vkoa sitten, kaksi pvää sitten otin pois ja nyt odotellaan ekoja menkkoja. Mulla on ilmeisesti hiivatulehdusainakin päällä kun välillä kutisee ja punoittaa ihan pirusti. Sitte tuntuu että sellasta töhnää, valkovuotoa on joka paikassa emättimessä. Ja valkovuotoa on välillä pahanhajuista ja värillistä. Sitä tulee vieläkin enemmän nykyään. Mielialat on vähän kans enemmän tonne kiukun puoleen kääntynyt ja haluja ei ole kyllä näkynyt kun ehkä voisin sanoa 4 vkon aikana pari kertaa tehnyt mieli...Ja se mikä tässä on ilmeisesti kummallista, ellei se sitten johdu jostain muusta mm. hiivasta. Että yhtäkkiä tässä kuukauden sisään, jo ennen nuvaringin aloittamista, aloin yhtäkkiä olemaan kostealla päällä heti yhdynnän alusta alkaen. Noh, rengas vain pahensi asiaa. Nyt sitä vuodetaan ihan suoraan lakanoille heti yhdynnän päätyttyä ja jos siitä yrittää nousta niin reisille menee ja lujaa. Ihan törkeän paljon sitä voikin ihminen kostua :( Minua iljettää ja ehkä vähän miestänikin vaikkei siitä puhukaan... Kiva se on olla kostea mutta rajansa silläkin.
 
Jätin pois
Minä lopetin Nuvaringin käytön pari viikkoa sitten 3-vuoden käytön jälkeen. Aloittaessani renkaan, koin sen todella helpoksi ja mukavaksi käyttää. Ja sitähän se olikin; ei tuntunut yhdynnässä eikä muutenkaan, ei tarvinnut muistaa joka päivä.

Vähitellen sivuoireita alkoi ilmemään. Minulla ne olivat pääasiassa painon nousu ja mielialanvaihtelut. Hermostuin todella nopeaa ja saatoin olla itkuinen, epäilin miestäni ties vaikka mistä, elämänhalu katosi jne. Nämä tulivat yleensä jaksottain kierron tietyssä vaiheessa. En voi kuin ihmetellä kuinka mieheni on kestänyt nuo kaikki!

Kuukautisia minulla ei renkaan käytön aikana ole tullut pitkään aikaan. Muistelisin, että vuosi sitten on tullut viimeksi. On kuulemma kuitenkin normaalia, että kuukautiset jäävät tulematta. Itse kuitenkin ajattelen, että painonnousuni johtuu osittain siitä. Kyllä yleensä joka kuukausi menkat koettivat alkaa, päivää ennen kuin uusi rengas piti ottaa käyttöön ja loppuivat sitten samana päivänä kun laitoin renkaan. Nyt päätin, että antaa menkkojen tulla vapaasti, mutta yllätys yllytys, niitäpä ei tullutkaan. Vuoto oli hieman rusehtavaa valkovuotoa pari päivää ja siinä se. Nyt mielenkiinnolla odotan milloin menkat oikein alkavat. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko menkat jääneet kokonaan pois? Kuinka kauan on kestänyt ennen kuin alkavat uudestaan?

 

Yhteistyössä