Nutraamalla laihduttamaan!

raidatonseepra

Uusi jäsen
31.07.2017
16
1
3
Meikäläinen on nyt niin täynnä tätä läskin määrää, että ajattelin kokeilla nutraamista. Aluksi ehkä osanutrausta, myöhemmin kokonaan. Veriarvot otettiin pari viikkoa sitten ja kaikki oli ok, joten ei minkään pitäisi estävänkään...

Kertokaa kokemuksia, jos ootte nutraamalla pudottanu niin paljonko ja mikä oli lähtöpaino ja pituus? Mitkä oli kompastuskiviä ja muutenkin kuinka onnistui.

Mää ajattelin pitää tänne vähän niinkuin päiväkirjaa, että miten tämä sujuu. Tänä aamuna vaaka näytti niin hemmetin paljon, että 30 kiloo olis kiva saada veke...Jos nutraatte kanssa, niin tulkaa keskustelemaan, ryhmähenki ja vertaistuki voittoon!

Tämä päivä meni vielä normiruuilla, pääsin vasta illalla hakemaan pusseja kaupasta. Ostin suklaapirtelöä ja kanakeittoa, niillä lähetään alkuun... Huomenna sitten lähtee, vieläkin kokemuksia olis mukava lukee, jos teiltä semmosia löytyy!

Mä pudotin täysnutraamalla pari vuotta sitten bmi n. 24->20. Tarkalleen en muista kauanko aikaa meni, mutta suunnilleen kuukausi tai kaksi. Välissä oli myös muutamia repsahdus päiviä. Pari ekaa päivää oli nälkä ja päänsärkyä, mutta sen jälkeen näläntunne katosi melkein kokonaan. Vuoden päästä tästä yritin osanutraamalla pudottaa muutaman uuden raskauskilon paljon huonommalla menestyksellä, mutta ei nälkä parin aterian korvaamisella kadonnut, joten itselle ei sopinut tuo ollenkaan.

Olen nutrannut kahdesti, molemmilla kerroilla himpun yli 20kg/12vk. Molemmat olen lihonut takaisin, en heti, mutta esim. puolen vuoden, vuoden päästä. Kiusaus olisi kova yrittää taas, koska ne nopeat tulokset tuntuu niin hyviltä, mutta yritän käyttää järkeä: joka jojotuskerralla kehon koostumus muuttuu läskipainotteisemmaksi, lihasmassa kärsii, kroppa sekoaa, homma vaikeutuu...

Kyllähän se alkuun toimii. Mutta en suosittelisi kenellekään jolla ei olisi pitkäaikaista, tiivistä tukea ja/tai ohjausta kuurin jäljeen, koska siellä se työ odottaa. Syömättömyys on pirun helppoa ja simppeliä. Oikein syöminen ei.

No minä nyt koitan kumminkin. Tiedostan kyllä, että kuurin jälkeen ei voi syödä samanlailla jos haluaa pysyä uusissa mitoissa. Olen niin pitkään yrittänyt perinteisillä metodeilla laihtua, mutta en ikinä pääse alkuun ja tunnesyöjänä repsahdan heti. Tässä ei tavallaan tarvitse miettiä mitä syö, vaan kaikki on valmiina. Ja suunnitteilla oli sellaistakin, että kun olen tällä saanut ensimmäiset 15-20 kiloa pois, niin ottaisin personal trainerin ittelleni ja lähettäis sitten hänen kanssa yhessä kattoon jatkoa. Yrittänyttä ei laiteta, ehkäpä tällä kertaa oikeasti onnistuu...

No minä nyt koitan kumminkin. Tiedostan kyllä, että kuurin jälkeen ei voi syödä samanlailla jos haluaa pysyä uusissa mitoissa. Olen niin pitkään yrittänyt perinteisillä metodeilla laihtua, mutta en ikinä pääse alkuun ja tunnesyöjänä repsahdan heti. Tässä ei tavallaan tarvitse miettiä mitä syö, vaan kaikki on valmiina. Ja suunnitteilla oli sellaistakin, että kun olen tällä saanut ensimmäiset 15-20 kiloa pois, niin ottaisin personal trainerin ittelleni ja lähettäis sitten hänen kanssa yhessä kattoon jatkoa. Yrittänyttä ei laiteta, ehkäpä tällä kertaa oikeasti onnistuu...
Sitten kun pussimössöt loppivat, repsahdat ihan samalla tavalla kuin nytkin ilman pussimössöjä. Jos muutos ei onnistu nyt, ei se onnistu minkään kuurinkaan jälkeen.

Siksi laihdutusleikkauksiakin ennen pitää itse laihduttaa huomattava määrä ihan normaalilla ruoalla, tai ei pääse leikkaukseen. Laihdutusleikkauksenkin jälkeen elämänmuutos on omissa käsissä, ja jos repsahtaa, lihoo taas. Ja jos se ei onnistu nyt, ei se onnistu kuurin jälkeenkään.

Monesti ylipaino on juuri mainitsemaasi tunnesyömistä. Tähän kannattaa hakea neuvoja terapeutilta, jotta opit keinoja elää tunteidesi kanssa ilman, että purat tunteet syömällä. Siitä se elämänmuutos lähtee.

Enpä ole aiemmin tätä katsonut, mutta oksennus on myrkytysoire :sick::poop:
"Ainesosat:
Soijaproteiini, :poop::poop::poop::poop::poop:
kuivattu glukoosisiirappi,:poop::poop::poop::poop::poop:
soijakuitu, :poop::poop::poop::poop::poop:
rasvaton maitojauhe,
soijaöljy, :sick::sick::sick::sick::sick:

kivennäisaineet

(kaliumkloridi, trimagnesiumsitraatti, trikalsiumsitraatti, trikalsiumfosfaatti, ferrofumaraatti, sinkkisulfaatti, mangaanisulfaatti, kupariglukonaatti, natriummolybdaatti, kaliumjodidi, kromikloridi, natriumseleniitti),

(mononatriumglutamaatti), :sick::sick::sick::sick::sick::poop:
kana-aromi (sisältää sulfiittia):sick::sick::sick:
ja kasvisaromi (sisältää sinappia ja selleriä),
suola,
maltodekstriini, :sick::sick::sick::poop::poop:
maitoproteiini,
muunnettu tärkkelys (peruna),
laktoosi,
hiivauute,:sick::sick::sick::sick::sick::poop:
väri (beta-karoteeni),
yrtit ja mausteet (ruohosipuli, mustapippuri, kurkuma, muskotti),
sakeuttamisaine (ksantaanikumi:poop::poop::poop:),
sipulijauhe,
persilja (0,2%),
valkosipuli,
emulgointiaine (soijalesitiini),
vitamiinit
(askorbiinihappo:sick::sick::sick::sick::poop:,
nikotiiniamidi,
DL-α-tokoferyyliasetaatti:sick::sick::sick::sick:,
kalsium-D-pantotenaatti,
pyridoksiinihydrokloridi,
riboflaviini,
tiamiinihydrokloridi,
retinyyliasetaatti,
foolihappo,
D-biotiini,
fyllokinoni,
kolekalsiferoli,
syanokobalamiini),

hapettumisenestoaineet (askorbyylipalmitaatti, alfatokoferoli:sick::sick:). Sisältää vehnää.
Saattaa sisältää pieniä määriä kananmunaa.
Valmiin keiton suolapitoisuus on 0,7 %."

Milloin alkaa suolistoverenvuoto? Et kerro kuitenkaan:sneaky:

No olkaa mitä mieltä olette, empä minä mieltäni kuitenkaan tässä vaiheessa muuta. Monet on onnistuneet tällä ja pitäneetkin painon poissa, uskon lisäksi että niinsanottu tauko ruuasta voi oikeasti auttaa käsittelemään noita syömiseen liittyviä psyykkisiä solmuja. Kukin tehköö elämänmuutoksen tavallaan, minä koitan alottaa näin ja hain täältä vertaistukea sekä kokemuksia.

No olkaa mitä mieltä olette, empä minä mieltäni kuitenkaan tässä vaiheessa muuta. Monet on onnistuneet tällä ja pitäneetkin painon poissa, uskon lisäksi että niinsanottu tauko ruuasta voi oikeasti auttaa käsittelemään noita syömiseen liittyviä psyykkisiä solmuja. Kukin tehköö elämänmuutoksen tavallaan, minä koitan alottaa näin ja hain täältä vertaistukea sekä kokemuksia.
Toi suklaapussi olis ainoa, mitä tohtisin maistaa. Jos ne muutkin ovat syöneet pelkästään sitä:whistle:

No minä nyt koitan kumminkin. Tiedostan kyllä, että kuurin jälkeen ei voi syödä samanlailla jos haluaa pysyä uusissa mitoissa. Olen niin pitkään yrittänyt perinteisillä metodeilla laihtua, mutta en ikinä pääse alkuun ja tunnesyöjänä repsahdan heti. Tässä ei tavallaan tarvitse miettiä mitä syö, vaan kaikki on valmiina.
Oikeesti: sun täytyisi opetella laittamaan kunnollista ruokaa itse. Ei se sen kummallisempaa ole. Noi kaikki aineet turvottaa vaan. Osta kunnollinen paistinpannu... Voit keskittyä siihen tunteeseen jo siinä, kun käyt ostoksilla, valitset kunnollista lihaa yms. Pellinkidieetissä hiilarit ovat aina hitaasti energiaa luovuttavia ja niitä nautitaan alle 72 / vrk. Opettelet tekmään nauhamakaronin korviketta kesäkurpitsasta jne. Hirmuhelppoa:-)

Oikeesti: sun täytyisi opetella laittamaan kunnollista ruokaa itse. Ei se sen kummallisempaa ole. Noi kaikki aineet turvottaa vaan. Osta kunnollinen paistinpannu... Voit keskittyä siihen tunteeseen jo siinä, kun käyt ostoksilla, valitset kunnollista lihaa yms. Pellinkidieetissä hiilarit ovat aina hitaasti energiaa luovuttavia ja niitä nautitaan alle 72 / vrk. Opettelet tekmään nauhamakaronin korviketta kesäkurpitsasta jne. Hirmuhelppoa:)

Kysehän ei ole siitä ettenkö osaisi ruokaa laittaa ja aika tyhmää on sun niin olettaakaan, kun et mua tunne :(

Mutta eipä se tunnu ihmisille ikinä kelpaavan riippumatta mitenkä elää. Jos yrittää laihduttaa ja kieltäytyy pullasta kahvitauolla, on niuho. Jos ei yritä laihduttaa, niin äkkiä jo pitäisi, kun on niin epäterveellistä olla ylipainoinen. Jos laittaa kaiken safkan ite, on liian tarkka eikä osaa elää rennosti. Jos syö valmisruokia, kuolee lisäainemyrkytyksiin. Jos yrittää laihtua ja epäonnistuu, ei löytynyt tarpeeksi itsekuria. Jos aloittaa ja kokeilee jotain uutta, se on aina väärä valinta ja pitäisi koittaa jotain toista keinoa. :)

Tuo ruoka-aineista valittaja on palstan vakiotrolli, patula, ja hänen teksteistään (eikä etenkään linkeistään) ei kannata välittää.
Mutta itsekin totesit lihavuuden syy olevan tunnessyöminen, joten kun sen korjaa, poistuu lihavuuskin itsestään.

Tuo ruoka-aineista valittaja on palstan vakiotrolli, patula, ja hänen teksteistään (eikä etenkään linkeistään) ei kannata välittää.
Mutta itsekin totesit lihavuuden syy olevan tunnessyöminen, joten kun sen korjaa, poistuu lihavuuskin itsestään.

Jaha no tuota en tajunnutkaan, hyvä tietää...
Ja kyllä niin totesin, mutta mikä laittaisi välttämättömäksi totuudeksi sen, että en tällä keinolla pystyisi saavuttamaan sitä tasapainoa ruuan kanssa, kun en ole kerran aiemmin näin yrittänyt? Lääkärikin verikokeiden yhteydessä minulle sanoi, että etäisyyden ottaminen syömisestä (tässä tilanteessa pussien avulla) voi monella auttaa ymmärtämään omaa käytöstään. Ihminen kun ei voi syömistä kuitenkaan lopettaa pitkällä välillä kokonaan, niinkuin alkoholisti voi lopettaa juomisen ja tupakoitsija polttamisen.

Jaha no tuota en tajunnutkaan, hyvä tietää...
Ja kyllä niin totesin, mutta mikä laittaisi välttämättömäksi totuudeksi sen, että en tällä keinolla pystyisi saavuttamaan sitä tasapainoa ruuan kanssa, kun en ole kerran aiemmin näin yrittänyt? Lääkärikin verikokeiden yhteydessä minulle sanoi, että etäisyyden ottaminen syömisestä (tässä tilanteessa pussien avulla) voi monella auttaa ymmärtämään omaa käytöstään. Ihminen kun ei voi syömistä kuitenkaan lopettaa pitkällä välillä kokonaan, niinkuin alkoholisti voi lopettaa juomisen ja tupakoitsija polttamisen.
En ole terapeutti, joten en osaa antaa yhtä hyviä ohjeita kuin terapeutti osaisi. Todennäköisesti lähdettäisiin liikkeelle siitä, mikä tuottaa sinulle hyvää oloa, ja miten sitä pystyy ylläpitämään niin, ettei tee mieli mennä jääkaapille. Tai mikä voisi korvata syömisen, kun huomaa menevänsä jääkaapille. Omien tapojen ja virheellisten ajatuskulkujen tarkkailua ja korjaamista siis. Monesti myös väsymys aiheuttaa energiantarvetta, jota paikataan syömällä, joten riittävän unimäärän ja unen laadun varmistaminen on ehdottoman tärkeää. Unenpuute muuttaa aineenvaihduntaa, joten unenpuutteessa laihdutus voi olla lähes mahdotonta.

Mielestäni kaikki kuuriluontoiset dieetit on tuomittu epäonnistumaan. Joo, paino tippuu ja on sitten kevääksi takaisin. Liian paljon liian nopeasti on kestämätön tapa lähestyä laihdutusta kun sitä on mahdotonta ylläpitää dieetin jälkeen.

Itse aloitin perinteisen kesän jälkeisen pudottelun n. viikko sitten ja ihan normiruokaa syön ja vieläpä niin ettei nälkää tarvitse kärsiä. Sitä on helppo pitää yllä vaikka jouluun asti ilman että otsaan kasvaa mitään ylimääräistä. Nautaa, kanaa, marjoja, täysjyväriisiä, kaurahiutaleita, kananmunaa, rahkaa, kahvia, pähkinöitä, kasviksia.. jne jne. Helppoa.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
En ole terapeutti, joten en osaa antaa yhtä hyviä ohjeita kuin terapeutti osaisi. Todennäköisesti lähdettäisiin liikkeelle siitä, mikä tuotta sinulle hyvää oloa, ja miten sitä pystyy ylläpitämään niin, ettei tee mieli mennä jääkaapille. Tai mikä voisi korvata syömisen, kun huomaa menevänsä jääkaapille. Omien tapojen ja virheellisten ajatuskulkujen tarkkailua ja korjaamista siis. Monesti myös väsymys aiheuttaa energiantarvetta, jota paikataan syömällä, joten riittävän unimäärän ja unen laadun varmistaminen on ehdottoman tärkeää. Unenpuute muuttaa aineenvaihduntaa, joten unenpuutteessa laihdutus voi olla lähes mahdotonta.

Muuten hyvä, muttet vastannut siihen miksi olet niin varma minun epäonnistuvan, että koet tarvetta yrittää muuttaa mieltäni, vaikka varmaan itsekin tiedät sen olevan aika kaukaa haettua? Kun näin kerran netissä keskustelupalstalla ollaan...

Kyllähän nutraamalla paino putoaa kun kalorit on kovasti miinuksella. Kysymys onkin siitä, kauanko se pysyy pois ja sehän onnistuu vain jos jokin muuttuu aiempaan verrattuna. Ja jos näin on joka tapauksessa tarkoitus tehdä niin miksi odottaa ja aloittaa vasta myöhemmin?

Anyway.. pussidieetti toimii. Paino putoaa, jos noudattaa sitä. Jos painoindeksi esim 30+ niin pussidieetti voi antaa hyvän alun, jota sitten jatkaa maltillisemmilla miinuskaloreilla.

Yhteistyössä