Nuorena ja "vanhana" lapsia saaneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zizilisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole vanha enkä asiasta voi siis tietää, mutta ihan vähän olen alkanut epäilemään että niillä edellisillä lapsilla on aika paljon osuutta äidin väsymykseen vauvan kanssa, ehkä jopa enemmän kuin sillä iällä. *nuori, väsynyt äiti*

Mä olen "siltä väliltä", mutta siis ekan sain 23-vuotiaana ja nyt toisen viittä vaille 31-vuotiaana. En muuten tiedä vielä jaksamisesta, mutta raskauden jaksaminen ainakin antaa suuntaa. Eli on tämä toinen raskaus ollut huomattavasti väsyttävämpi kokemus ja mä ainakin kuvittelen että osittain iän vuoksi.

23 vuotias (olinko nuori?) saadessani esikoisen ja 38 vuotias (olinko vanha?) saadessani kuopuksen ja pari siinä välissäkin...
38 vuotiaana oli tietoa että esim. ne yöheräilyt loppuvat aikanaan.
En huomannut jaksamisessa eroa.

Minä olin 24 kun sain esikon ja 31 kun kuopus syntyi ja voisin sanoa, että jaksoin paremmin kuopuksen yökukkuilut. Niinkuin joku tuossa mainitsi niin tieto ei lisännytkään tällä kertaa tuskaa vaan helpotti, että ne kukkuilut loppuu hyvinkin piakkoin.

No, meillä ei kumpikaan lapsista ole juuri öisin heräillyt, mutta mä koen, että nyt vanhempana olen jaksanut paremmin. Esikoisen saatuani oli muutaman kuukauden vajaa 23v. ja kuopus syntyi, kun täytin 29v. Esikoisen kanssa tuntui vaikealta herätä aikaisin aamulla, ja tottua yleensäkin siihen ettei aina voinut nukkua kun nukutti. Kuopuksen kanssa taas en ole ollut vauva-aikana yhtään väsynyt. Tosin syy voi olla siinäkin, että yhden lapsen kanssa on jo tottunut siihen lapsiperheen elämään eli muutos taas vauvaperheeksi ei ollut niin suuri, kuin ensimmäisen lapsen syntyessä, johon saakka oli elänyt täysin vain itselleen omien rytmien mukaisesti. Ja toisaalta taas tuo kuopus nukkui ekat puoli vuotta 12-14 tunnin unia ja heräili vasta "aamuisin" 11 jälkeen. Eli kummahan se olisi ollutkin jo olis väsyttänyt...

Meni nyt ihan sekavaksi koko juttu :xmas:
Mutta oli miten oli, niin nyt kuitenkin vanhempana tunnen jaksavani paljon paremmin kuin nuorempana.

Olin 24 v, kun sain esikoisen, sitten seuraavat lapset 26 ja 28 vuotiaana. Nyt sain vielä ihanan iltatähden 40 vuotiaana, mutta kyllä väsyn paljon enemmän kuin nuorempana.

Olin 21 kun esikko synty,keskimmäinen synty kun olin 22 ja kuopus kun olin 26.Iästä en osaa sanoa mitään,mutta väsyneempi olin kun esikko ja kesimmäinen oli.Ehkä siksi kun esikko oli tosi huonouninen ,melkein koko ajan olin yksin kun mies opiskeli,ja esikko valvo yöt siihen asti kun kakkonen synty.Nyt kuopuksen aikana ollu helpompaa,helppo lapsi jne.

En tiedä onko iästä vai lapsista kiinni se jaksaminen.

No ehkä tämäkin on ihan yksilöllistä. Minulla raskaus vasta aika alussa, mutta en muista ikinä olleeni näin väsynyt, kuin nyt. Voisin nukkua vuorokauden ympäri.
Ja toisaalta kun on jo tottunut vapauteen, että saa esim mennä nukkumaan silloin kun nukuttaa ja vapaa päivinä nukkua vaikka 11 saakka, että miten sitä taas tottuu siihen vauvantahtiseen elämän rytmiin. :xmas:
Enkä mäkään nyt oikeesti mikään vanha vielä ole B)

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
No ehkä tämäkin on ihan yksilöllistä. Minulla raskaus vasta aika alussa, mutta en muista ikinä olleeni näin väsynyt, kuin nyt. Voisin nukkua vuorokauden ympäri.
Ja toisaalta kun on jo tottunut vapauteen, että saa esim mennä nukkumaan silloin kun nukuttaa ja vapaa päivinä nukkua vaikka 11 saakka, että miten sitä taas tottuu siihen vauvantahtiseen elämän rytmiin. :xmas:
Enkä mäkään nyt oikeesti mikään vanha vielä ole B)

Väsyminen raskausaikana on varsin normaalia.Ite oon aamuuninen ollu aina,kun tuppaa alkuyöt mennä valvoessa/murehtiessa.Mutta kun sen lapsen saat niin kaikki muuttuu,lapsi menee oman terveyden/väsymyksen edelle...ainakin nän meni mulla.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
No, meillä ei kumpikaan lapsista ole juuri öisin heräillyt, mutta mä koen, että nyt vanhempana olen jaksanut paremmin. Esikoisen saatuani oli muutaman kuukauden vajaa 23v. ja kuopus syntyi, kun täytin 29v. Esikoisen kanssa tuntui vaikealta herätä aikaisin aamulla, ja tottua yleensäkin siihen ettei aina voinut nukkua kun nukutti. Kuopuksen kanssa taas en ole ollut vauva-aikana yhtään väsynyt. Tosin syy voi olla siinäkin, että yhden lapsen kanssa on jo tottunut siihen lapsiperheen elämään eli muutos taas vauvaperheeksi ei ollut niin suuri, kuin ensimmäisen lapsen syntyessä, johon saakka oli elänyt täysin vain itselleen omien rytmien mukaisesti. Ja toisaalta taas tuo kuopus nukkui ekat puoli vuotta 12-14 tunnin unia ja heräili vasta "aamuisin" 11 jälkeen. Eli kummahan se olisi ollutkin jo olis väsyttänyt...

Mutta oli miten oli, niin nyt kuitenkin vanhempana tunnen jaksavani paljon paremmin kuin nuorempana.

No hitsi....eli mä olinkin muutamaa kuukautta vaille 24 kun poitsun synnytin...
=)

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

=)

Hih, joku joka ei tunne meitä (eli monikin täällä varmaan) voi ihmetellä miten mun tekstin lainaus liittyi sun esikoisen saanti ikään :D
Mut mä ehkä ymmärrän yhteyden kyllä ;)

mä olin siis just sen 17 täyttänyt esikoisesta ja tosiaan raskaus aika oli hyvä. Kuopuksen jota odotin sitten vasta 30v olikin eri juttu. Mutta muuten tuo kuopu on ollut helpompi nukkumisienkin suhteen että ei välttämättä ikä ole selitys näihin!

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

=)

Hih, joku joka ei tunne meitä (eli monikin täällä varmaan) voi ihmetellä miten mun tekstin lainaus liittyi sun esikoisen saanti ikään :D
Mut mä ehkä ymmärrän yhteyden kyllä ;)

B)

Olin 17 ekan kohdalla ja nyt sitten kun on joutunut kokemaan välissä aikuisen julmaa maailmaa, työstressiä, painamaan pitkää päivää ja hyötymättä siitä paljoo enempää, kuhan laskut saa maksetuksi ja ruokaa pöytään kuopuksen kanssa tuntuu, etten vaan jaksa. Esikon aikaan jaksoi tehdä vaikka mitä siinä ohessa, ei väsyttäny, mut nyt sitten ei tahdo jaksaa nousta ylös. Ja tuntuu, ettei se heräily lopu ollenkaan.

asenne yöheräämiseen oli muuttunut nuorimman kanssa jo siihen, että vauva-aika eletään vain kerran ja mahdollisimman mukavasti se aika sekä minulle että vauvalle. eli nuorin nukkui aika paljon vieressä ja saatoin puoliunessa imettää eikä siis häirinnyt elämää. Yhtään väsyneempi en ollut kuin ekankaan kanssa vaikka toistakymmentä vuotta vanhempi

Mulla jotenkin tuntuu että nyt 40 vuotiaana jaksan paremmin heräillä kuin 20.Vanhat ei tarvi niin paljon unta ;) ja tää kuopus(8kk) heräilee aika monesti yön aikaan,vanhemmat(nyt jo 20 ja 18v) nukkuivat täysin jo pari kuukauden iässä

Minä sain esikoisen ollessani 18v, kuopuksen 33v.
Yöheräilyä vaikea verrata koska nämä nuorimmat ovat olleet paljon huononpia nukkumaan, mutta noin yleisti olen kyllä jaksanut teinien kanssa touhottaa enemmän kun olivat pieniä.

Yhteistyössä