Nukkuu pylly pystyssä

  • Viestiketjun aloittaja Keltanokka
  • Ensimmäinen viesti
Keltanokka
Meidän tyttö alkoi nukkumaan massullaan takamus hieman koholla noin kahdeksan kuukauden iässä. Koko yö ei tietenkään tässä asennnossa mene, vaan välillä on jalat suorina tai sitten kääntyy selälleen.

Alkuun me katseltiin huvittuneina hassua nukkumisasentoa, mutta sitten mainitsin neuvolassa tästä ja johan sitten rumba syntyi!

Neuvolan täti epäili, että asennosta voi koitua haittaa selälle ja lonkille. Ensin kiellettin kestovaippojen käyttö yöllä, sillä ne ovat meillä parin kertisvaipan paksuisia. Siitä seurasi levottomia öitä ja paha ihottuma vaippa-alueella (tyttö on todella herkkä ihoinen muutenkin). Kokeiltiin eri merkkejä ja malleja joita sain tuttavaperheiltä. Ja pylly pysyi pystyssä. Lopulta mieheltäni paloivat hermot tytön yöitkuihin, tutut vaipat palasivat kuvioihin ja taas nukuttiin yöt rauhassa.

Seuraavaksi syylliseksi neuvolassa nimettiin unipussi. Se kuulemma rajoittaa muutenkin liikaa lapsen liikkeitä. Kuinka paljon lapsen pitää pystyä unissaan liikkumaan? Sujuvasti tuo reilun vuoden ikäinen kyllä käveleekin pussinsa kanssa, jos ei lattialla mitään esteitä ole. Haiken mielin me sitten jätettiin pois unipussi ja taas kokeiltiin kertisvaippaa. Päälle puettiin reilummin vaatetta. Yö oli todella levoton, aamuyöstä vaippa oli falskannut niin, että piti kaikki vaihtaa yöllä ja tyttö siltikin vilustui.

Mukavuudenhaluisina ja laiskoina vanhempina me palattiin takaisin omiin vaippoihimme ja unipussiin. Yöt ovat taas rauhallisia, mutta pylly on pystyssä ainakin osan yötä. Kuinkahan haitallista tämä nyt on lapsemme selälle ja lonkille? Löytyykö muita vinkkejä miten nukkumisasentoa voisi muuttaa? Entä löytyykö muita lapsia jotka nukkuvat omituisissa asennoissa? Asia painaa kovin mieltäni mutta en enää uskalla mainita tästä neuvolassa. Ehkäpä täältä saisin hyviä neuvoja ilman ikävää syyllistämistä?
 
tiiätkö, meillä tyttö nukkuu myös joskus silleen pylly pystyssä. ei koko ajan, mutta joskus on siinä asennossa kun käyn esim. aamulla vilkaseen, kun ite herään. ei oo tullu mieleenkään, että siitä olis jotain haittaa :whistle:
 
Anna ihmeessä nukkua miten haluaa nukkua. :) Lonkkahoidossahan jalat pidetään "sammakkoasennossa" ja ennen on siinä käytetty hoitona joillakin kahta vaippaa päällekkäin. :whistle: Sitä en tiedä, kuinka vahingollista tuollainen on terveille lonkille. Mutta niin, tuskin tuollainen lyhytaikainen hassussa asennossa nukkuminen mitään haittaa vaikuttaa. Lonkkahoidossahan se on 24/7 siinä asennossa, muuten ei hoito ei välttämättä onnistu. Tuota ajatellen voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että haittaa ei tapahdu ellei ole pitkiä aikoja tuollaisessa asennossa.

Menipäs sekavasti. :D
 
Meidän poikasemme on nukkunut pylly pystyssä niin kauan kuin muistan. Vaikka laittaisin selälleen nukkumaan, niin vähän ajan päästä kun käyn katsomassa, niin pylly pystyssä nukkuu tyytyväisenä.

En aio asiaa millään lailla muuttaa, olen kuulemma pienenä aina itsekin nukkunut samalla tavalla, eikä minulla mitään vikoja ole siitä tullut. =)

Kyllä ne neuvolatädit osaavatkin sitten joka asiasta syyllistää meitä vanhempia.. älä ota kaikkea kauhian vakavasti. Tsemppiä teille! =)
 
:wave: Täältä löytyy myös "kilpikonna"... Poikani nukkui vaikka kuinka kauan juuri noin peppu pystyssä ja minusta se oli vain hellyyttävän näköistä. En edes kuvitellut, että siitä voisi olla jotain haittaa. Poika on nyt jo 8v eikä ole mitään vikaa lonkissa. (nukkui ainakin vielä 5 vuotiaanakin tuossa asenossa osan yötä)
 
Itse työskentelen lastenneuvolassa ja mitään näin outoa ei ole kohdannut. Lapsi joka itse kääntyilee sängyssä niin hänen asentoon ei kovin helpolla tarvitse muuttaa. Jos lapsi nukkuu vatsallaan pehvä ylhäällä se on ihan ok. Minun oma tyttäreni 1 v 3 kk nukkuu myös niin. Eri asia on vastasyntyneiden vatsallaan nukuttamista, sitähän ei suositella.
 
Petrus
Meillä nukkuu kaksi vuotias tyttö vieläkin pylly pystyssä, jopa rattaissa jos nukkuu päiväunia niin nukkuu pylly pystyssä.. En ees oo osannut aatella että siinä jotain outoa olisi..
 
Tää
Itse penskana olin nukkunut pylly pystyssä pitkään eikä mitään haittaa ole ollut! Moni lapsi nukkuu niin. Voi noita neuvolan tätejä tänäpäivänä. Kuulee mitä ihmeellisimpiä asioita...
 
Anniinan äiti
Meidän neiti 2 v 1 kk on nukkunut kahdeksankuisesta aina ison osan yötä pylly pystyssä. Äitini tuumasi, että vuonna -75 neuvolasta häntä opastettiin nukuttamaan minua juuri niin... Meillä ei opastettu, löysi asennon itse! Outo neuvolan täti kyllä ap:lla, kun tommoiset mesoamiset pitää. Taitaa olla niin, että kun tehdään hiukan eri lailla kuin valtavirta, niin heti sanotaan että "tuosta ei voi olla kuin haittaa" - ihme näköalatonta touhua! Annetaan vain kaikkien kukkien kukkia, ja varsinkin jos lapsi itse hakee asentonsa, ei sitä kannata lähteä muuttamaan. Kävelevä lapsi varmasti tietää itse, miten haluaa olla.
 
mulla tyttö on kuukauden verran nukkunut todella ihme asennoissa eikä tulis mieleenkään luulla että joku asento olis huono!tollaset kommentit voi jättää omaan arvoonsa.olikohan sillä mitään perää lausunnossaan?
 

Yhteistyössä