Nukkumaanmenorutiinit 8-vuotiaiden kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Hei!

Millaiset iltarutiinit teillä on jo vähän isompien lasten kanssa? 8-vuotiaiden kanssa?

Annatteko hyvänyön halin ja pusun lapsen sängyssä vai esim. olohuoneessa? Meneekö lapsi itse sänkyyn vai pitääkö mennä mukaan peittelemään? Mitäs muuta?

Meillä yhtä vääntöä kolmen 8-vuotiaan kanssa ja alkaa mennä hermo todella kun nukkumaan meno kestää tolkuttoman kauan.

Meillä 9vuotias. Joka ilta pitää edelleen käydä peittelemässä. Keväällä vielä luettiin iltasatu, nyt kesällä jäänyt pois.
"Miljoona" kertaa saa passittaa iltapesulle jne. Venyy ja vanuu "Äiti, vielä yksi juttu..."

Meillä 7v ja itse pesee hampaat, luen ehkä sadun/kirjan tai sitten itse lukee sängyssä. Menee itse sänkyyn ja käydään peittelemässä ja pusut ja halit. Näin myös 6v kanssa.

Iltapala,hampaanpesu (yhdessä jommankumman vanhemman kanssa),halit ja pusut (useimmiten olohuoneessa jos on jo kerjennyt sänkyyn niin toki sinne mennään vielä käymään).Sitten ovi kiinni ja unta palloon,lukea saa hetken ennen nukkumista,sammuttaa yleensä valot itse ennenkuin kerkeän sanomaan asiasta.

Meillä siis näitä "äiti yks juttu vielä..."-aloituksia tulee ihan jatkuvalla syötöllä ja kun heitä on kolme niin oikeasti, tarinaa riittäisi vaikka läpi yön. Tuntuu pahalta kun ei voi jatkaa kuuntelemsta sillä minäkin tahdon päästä iltapesulle ja hetkeksi rauhoittumaan omiin oloihini. Ennen näitä "yks juttu vielä"-aloituksia on saanut vääntää siitä, että iltapalaa on saatava syötyä osan kohdalla kun voisi elää pelkällä pyhällä hengellä. Sitten taistella porukka suihkuun ja hammaspesulle. Kaikki siis osaavat nämä asiat ja varmasti tietävät mitä iltarutiineihin meillä kuuluu. Toisaalta kun heitä on kolme saman ikäistä, ymmärrän hiukan, että homma lähtee lapasesta kun sitä "samantasoista" juttua tulee helposti ja paljon. No, kait se on vaan jatkettava samaan malliin koska muillakin taitaa olla samat murheet.

Helpottavaa kuultavaa! Meillä 8v syö reippaasti, mutta kaiken saa sanoa moneen kertaan, eikä aina siltikään usko. Tuntuu melkein, että laps oikein odottaa, että millon huudan ja menee vasta sitten (esim.suihkuun). No joskus menee paremmin. Ja tänäänkin palas monta kertaa kertomaan ties mitä asioita.. Aloittajallako siis kolmoset?! Mä olisin jo hermoparantolassa..

[QUOTE="...";26820282]Hei!

Millaiset iltarutiinit teillä on jo vähän isompien lasten kanssa? 8-vuotiaiden kanssa?

Annatteko hyvänyön halin ja pusun lapsen sängyssä vai esim. olohuoneessa? Meneekö lapsi itse sänkyyn vai pitääkö mennä mukaan peittelemään? Mitäs muuta?

Meillä yhtä vääntöä kolmen 8-vuotiaan kanssa ja alkaa mennä hermo todella kun nukkumaan meno kestää tolkuttoman kauan.[/QUOTE]

Meidän 8v ei enää saanut (sillon 7v) unta kasilta, joten muutettiin, että saa mennä nukkumaan vasta ysiltä (kouluaikana, kesällä kymmeneltä tai jos selkeesti väsyny niin enemmin). Toki kouluaikanakin joskus jo puoli ysiltä, voinnin mukaan. Sitä ennen hoidan kaikki pienemmät sänkyyn, mikäli kaikki ok (vauva lähinnä on vielä rytmejä vailla). Jos siis 2vee myös nukkuu jo aiemmin, niin 8v joko lukee yksin tai sitten me jutellaan aina jostain: meduusoista, dinosauruksista, uskonnosta, mistä millonkin lapsi kyselee. Yksi suosikki: kerro taas mitä sä teit pienenä! Jos taas olen nukuttamispuuhissa, menee 8v itse nukkumaan ysiltä.

Eli sitä ennen olen passittanut hampaan pesuun jne. jos ei ole itse hoksannut tehdä. Ja pienet nukkuu niin sillon teen niinkuin 8v haluaa: joko peittelen sänkyyn ja annan pusut tai sitten sanotaan hyvät yöt olkkarissa.

Kolme, huh :D Voisiko olla niin, että iltapala aikasten, jonka jälkeen hampaanpesut ym. ja sitten selkeesti juttelette, mitä kelläkin mielessä. Sen jälkeen halutessaan voivat vaikka lukea hetken. Mutta siis sen vuoksi iltapala ym. aikasten, jotta jää se hetki ihan sille juttelulle aikaa. Näyttää meilläkin olevan 8v lempipuuhaa kuitenkin se juttelu illalla, kun toiset jo unilla. Välillä ei itsekään jaksa (meillä 8v, 6v, 2v ja vauva) ja sillon kyllä sanon, että nyt olen niin väsynyt etten jaksa, jutellaan toisena iltana.

Meillä 7- ja 9-vuotiaat lapset ja edelleen käyn sängynvieressä istumassa kummallakin. Joko iltasatu tai ihan vaan jutellaan. Minusta se on mukava hetki, jonka molemmat lapset saavat ihan itselleen. Vaikka välillä kun väsyttää ja kaikki kestää niin meinaa väsy itselle iskeä.

Iltapala kuuden aikaan. Sen jälkeen iltapesut ja pienet menee nukkumaan. 8-vuotias menee huoneeseensa lukemaan tai piirtämään ja kahdeksan aikaan hänet käydään peittelemässä sänkyyn. Iltarukoukset, halit ja pusut siellä sängyssä ja jos on vielä jotain mielenpäällä, voidaan pieni hetki jutella.

Sinne jää tyytyväisenä ja tällä hetkellä jopa nukahtaa nätisti. Nukahtaminen on ollut ongelma aiemmin, kun ei osaa rauhoittua.

Iltapala kuuden aikaan. Sen jälkeen iltapesut ja pienet menee nukkumaan. 8-vuotias menee huoneeseensa lukemaan tai piirtämään ja kahdeksan aikaan hänet käydään peittelemässä sänkyyn. Iltarukoukset, halit ja pusut siellä sängyssä ja jos on vielä jotain mielenpäällä, voidaan pieni hetki jutella.

Sinne jää tyytyväisenä ja tällä hetkellä jopa nukahtaa nätisti. Nukahtaminen on ollut ongelma aiemmin, kun ei osaa rauhoittua.

Pakko tarttua tuohon että miksi ihmeessä teillä on 8v yksin huoneessaan piirtämässä parhaat pihaleikki tunnit? Ja miksi pienet menee klo 6 nukkumaan? ettehän te kerkeä olla ollenkaan yhdessä...

Meillä lapset tulee arkisin sisälle n. varttia vaille 8, sitten iltapala ja pesut sitten halit ja he kömpivät itsekseen yläkertaan nukkumaan. Koko porukka on yleensä untenmailla ennen 9.

Jossain vaiheessa iltaa lapsi tulee kotiin joko omasta aloitteestaan tai siksi kun minä pyydän. Tai ehkä hän on kotona jo valmiiksi.

Sitten hän tekee mitä tekeekin - katsoo telkkaria, leikkii, tms kunnes sanon että on iltapala-aika.

Joskus tekee itse iltapalan, joskus minä teen.

Sitten ehkä suihkuun, hampaat joka tapauksessa pestään.

Ja sitten sanon hyvää yötä, lapsi menee sänkyynsä, peittelee itse itsensä, ja alkaa nukkumaan. Kellonaika ehkä 20, ehkä 21, ehkä 22 tai 23, tai jotain puolenyön jälkeen.

Ei koskaan olla jouduttu tappelemaan hänen kanssaan nukkumaanmenosta. Eikä 6-vuotiaankaan kanssa.

Yhteistyössä