E
Epätoivoinen äiti
Vieras
Yömme melkein 1-vuotiaan kuopuksemme kanssa ovat olleet suoraan sanottuna yhtä he***ttiä lähes syntymästä asti. Vauva heräilee hyvinä öinä tunnin välein, huonoina 10 minuutin välein eikä mikään muu rauhoita häntä kuin tissi, jos sekään. Hyvinä öinä tissittelee ja nukkuu taas tunnin verran, joskus kaksikin, huonoina mun pitää itse olla istuma-asennossa ja vauva venkoilee ja kiemurtelee sylissä tissillä välillä itkeskellen koko yön...(Vauvalla on kyllä meidän makuuhuoneessamme oma pinnasänky, johon yritämme laittaa.) Jotain on pakko tehdä, kun koko perhe on ihan hajalla tähän totaaliunettomuuteen, kun kukaan ei voi nukkua vauvan itkulta ja heräilyltä.
Mutta miten "lempeä unikoulu" oikeasti toimii??? Mikä on realistinen odotus? Meillä ei toimi mikään "vauva rauhoitetaan sänkyyn" kun sänkyyn laittaminenkin aiheuttaa ihan hysteerisen huudon, jota kaikenlaiset sänkyynrauhoitteluyritykset vain pahentavat. "Tassutella" voi vain, jos pitää vauvaa pakolla toisella kädellä sängyssä kyljellään, koska muuten heittäytyy selälleen (tai nousee seisomaan). Syliin ottaessa rauhoittuu paljon, vaikkei usein ihan kokonaan, mutta takaisin sänkyyn laittaessa alkaa ihan samantien taas silmitön huuto.
Onko tämä normaali seuraus? Miten vauva "rauhoitetaan sänkyyn"? Kuinka kauan itkua kestää ennen nukahtamista? Miten oikeasti (lempeästi) unikoulutan tämän ikäistä vauvaa? Ja miten toiset lapset voivat nukkua, kun vauva huutaa ihan täysillä viereisessä huoneessa?
Sanottakoon vielä, että meillä on (isompien lasten mukana) selkeä päivärytmi, paljon raitista ilmaa, vuorovaikutusta, hellyyttä jne päivisin, iltarutiinit, jne. Siirtymäobjektia vauva ei huoli, kuten ei tuttiakaan. Imetys ei ole itselleni ongelma, mutta koko yön valvominen on.
Mutta miten "lempeä unikoulu" oikeasti toimii??? Mikä on realistinen odotus? Meillä ei toimi mikään "vauva rauhoitetaan sänkyyn" kun sänkyyn laittaminenkin aiheuttaa ihan hysteerisen huudon, jota kaikenlaiset sänkyynrauhoitteluyritykset vain pahentavat. "Tassutella" voi vain, jos pitää vauvaa pakolla toisella kädellä sängyssä kyljellään, koska muuten heittäytyy selälleen (tai nousee seisomaan). Syliin ottaessa rauhoittuu paljon, vaikkei usein ihan kokonaan, mutta takaisin sänkyyn laittaessa alkaa ihan samantien taas silmitön huuto.
Onko tämä normaali seuraus? Miten vauva "rauhoitetaan sänkyyn"? Kuinka kauan itkua kestää ennen nukahtamista? Miten oikeasti (lempeästi) unikoulutan tämän ikäistä vauvaa? Ja miten toiset lapset voivat nukkua, kun vauva huutaa ihan täysillä viereisessä huoneessa?
Sanottakoon vielä, että meillä on (isompien lasten mukana) selkeä päivärytmi, paljon raitista ilmaa, vuorovaikutusta, hellyyttä jne päivisin, iltarutiinit, jne. Siirtymäobjektia vauva ei huoli, kuten ei tuttiakaan. Imetys ei ole itselleni ongelma, mutta koko yön valvominen on.