** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.9 **

Ronjaliina, mä kävin varhaisultrassa rv 7+0. Sitä suositeltiin Graviditaksella; silloin pitäisi sen sykkeenkin jo näkyä. Hyvää alkuraskauden odotusta ja yritä vain nauttia, vaikka tiedän, että ensimmäiset viikot ovat todella piinaavia. Noh, en ole itse osannut vieläkään täysin rentoutua nauttimaan raskaudesta. Ehkä sitten rv 30+ kun vauvalla on jo suuri mahdollisuus selvitä, jos ennenaikaisesti syntyy...

Jee, meille tuli äippäpakkaus tänään! Hurjan nopeasti, sillä vasta viime viikon lopussa tuli kirjallinen päätös kotiin, jossa sanottiin että pari viikkoa menee ennen kuin paketti on postissa. No kiva yllätys tänään =) Aikas ihania pikkuruisia vaatteita ja muuta kivaa pakkauksesta löytyi, joskaan vaatteiden värit ei nyt aivan täysin mieleen olleet. Mutta en valita, aivan varmasti tulevat käyttöön ja hyvänlaatuisia tuntuivat olevan. Eniten pidin siitä makuupussista. Jotenkin vain ihan hurjaa, että raskaus on edennyt jo tänne asti! Kaipa tuo äippäpakkaus on taas yksi etappi loppua kohti :)
 
Jokuraja, tiNpPa ja Minnianna tervetuloa! :) Jokuraja sun plussauutinen oli myös todella toivottu ja odotettu!! Jotenkin sitä niin toivoo, että kaikki tutut sieltä kuumelijoiden puolelta, erityisesti ne pitkään tarponeet, pääsisivät tänne puolelle! Kiskotaan niitä muitakin täältä kaksin käsin! :)

Ronjaliina, mä kävin tässä raskaudessa alkuraskauden ultrassa jo 6+0, mut takana oli se ku-raskaus, jolloin olin varannu ekan ultran rv 8+0, mutta en koskaan sinne päässyt, kun olin leikkauspöydällä samana päivänä... En halua yhtään peloitella eikä ku-raskautta kannatakaan pelätä, se on todella harvinainen! Kannatan myös sitä, et menette sitten, kun syke varmasti näkyy. Meillä onneks näkyi jo sillon rv 6+0, vaikka on siinä rajoilla päivien suhteen. Jos menee liian aikaisin, tulee vaan turhaa huolta, jos ei sykettä/sikiötä näy. Itse menisin ehkä rv 7-8 paikkeilla. Hyvä muuten et sait neuvolasta heti ohjeita ja lääkkeet oli ok! :)

Täällä on taas vaihteeksi ollu vauvalla vauhdikas päivä, joten päivittäin näyttää liikkumisen määrä vähän vaihdella. Mistäköhän se mahtaa johtua? Ehkä se aistii jotenkin mun touhukkuuden tai jotain. :) Tänään maha-asukki veti muuten varmaan viis kertaa ympäri eli mitään paikalleen jäämistä ei oo havaittavissa. :) Mut kai osa pyörii tässä vaiheessa vielä ympäri moneen kertaan!

Tänään tilattiin vaunut! :) Eka ostos siis tehty!

Lallaa, ootko käyny niillä kasvatustieteen kurssin luennoilla (Kasvun haasteet)? Mä oon katsonu ne netin kautta. Vaikka moni asia on ollu jo ennalta tiedossa, oon kyllä saanu niistä jotain irtikin!

Amanda ja Sulo 30+1
 
viimeistä iltaa viedään haminassa ja huomenna herätään aikasin ja pakataan auto ja suunnataan nokka kohti pohjois-karjalaa :D en malta oottaa.. ihan ku pikkunenkin vaistois et jotain on tekeillä kun on sellasta jytää pitäny pari päivää masussa että huhhuh :D viime yön nukuin jo hieman heikosti, ens yönä en varmaan nuku ollenkaan.. no, jos lähtis ees yrittämään unta, kun pakkaaminenkin alkaa olla sillä mallilla ettei juuri mitää pysty enää tekemään :)

myymeli&pikku neiti 23+2
 
Pööppis
Moikka!
En muista olenko ollenkaan tänä vuonna tänne kirjoitellut, kun olen täällä 2+ puolella käynyt enää tooodella harvoin. Ei jaksa.

Tulin toivottamaan kaikkille "tutuille" mukavaa ja hyvää loppuraskausaikaa! Ja tsempit synnytykseen!!!!! <3

Itsellä synnytys l'hestyy ja ollut tässä jos jonkin laista oiretta ja niiden pääle tajuton väsymys. Olen potenut unettomuutta 3-4kk, enkä ole enää lääkärin määräämillä rohdoillakaan saanut 2 tuntia pitempiä yöunia. Todella uuvuttavaa tämä loppuraskaus, kun muutama pvä sitten lääkäri sanoi,ettei mtn muuta enää voida,kuin toivoa että lapsi syntyy äkkiä,että sitten saa unet takaisin...
Toisen laskutavan mukaan (ovis) LA olisi 1.3 ja menkkojen mukaan 6.3, eli ihan tässä lähellä. Ja ultran mukaan vaavi vastasi 4 pvää isompaa kuin la, jos näin voi enää sanoa. Noh katsellaan milloinka hän päättää tulla. Toive olisi,ettei karkauspäivänä :)
Viimeks lääkärissä lääkäri totesi,että kohdunkaulaa ei enää ole, eli voi tosiaan synnytys alkaa ihan milloin vaan.

Lallaa, onko sulla ollut jo ennakointeja synnytyksen alkamisesta?

Myymeli saako udella minne päin Pohjois-Karjalaa muutat, huomasin vaan tuossa ylempänä tuon muuttokirjoituksesi :) Aiotko synnyttää siis pkks:ssa?

Jooh, eipä taas jaks tämän enempiä. Olen ajatellut että poistanko koko nimimerkin,kun ei täällä jaksa käydä, mutta voihan sitä synnytyksen jälkeen tulla asiaa vauvasta tuonne synnyttäneiden puolelle :)


Oikein mukavaa kevään odotusta jokaiselle
 
  • Tykkää
Reactions: Samirja
Pööppis Liperiin muutetaan, just ollaan tässä matkalla muuttokuorman kans :) ja ois tarkotus pkks:ssa synnyttää :) ootkos sä kotosin itä-suomen suunnalta?

jee, kaikki kamat mahtu muuttoautoon :D se on aika tuulettamisen arvonen juttu :)
 
Heippis ja tervetuloa uusille taas, kylläpä meidän pino kasvaa :)

Pidä nyt Pööppis nimimerkki ainakin siihen asti käytössä, että pääset kertomaan iloiset uutiset! Ja jospa sitten synnytyksen jälkeen saisitte vauvan kanssa yhdessä kehitettyä hienon unirytmin, niin jaksat varmasti paremmin (ja jopa kirjotella tänne ;) ). Ei mulla mitään erityisen vahvoja merkkejä ole synnytyksen alkamisesta - tosin vauva on kyllä laskeutunut selvästi alemmas. Ja äh, mieliala sen mukana. Vaikka en varsinaisesti unettomuudesta kärsikään, niin olen ihan poikki. Mutta sullahan vaikuttaa hyvältä - jos vaikka pääsisit tästä loppuriemusta pian eroon! Tsemppiä ja niin hyvää vointia kuin mahdollista!

Amanda - joo ollaan me seurattu luentoja. Eka käytiin ihan yliopistolla istumassa, mutta sitten vanhan puolen kovat penkit osoittautuivat liian koviksi. Onneksi nettiyhteys toimii ihan oksti. Tykkäsin ehkä eniten näistä viimeisimmistä puhujista, Keltinkangas on aika guru - mutta joo, ei hirveän paljon ihka-uutta (itselle tärkeää) asiaa, sen sijaan paljon kohtuullisen mielenkiintoista pikkutietoa ja jotain ihan tuoreita näkökulmia. Asiasta miljardinteen: Pikkuinen hikkailee aika usein ja se tuntuu tosi hassuna poksuntana ihan alhaalla...

Imetyspukeutumisesta - mä kävin hakemassa sen kantistarjouspaidan ja lisäksi Stockalta yhden pitkähihaisen Benettonin paidan. Ne on melko kohtuuttoman rumia :( Mutta onpahan nyt jotain pakattavaa sairaalakassiin, jonka sisältöä olen vihdoin alkanut kasailla. Kiva pakata kassia, jota voi tarvita vaikka heti tai sitten kuukauden päästä (kun ei noita sopivia vaatteita juuri nyt ole kovinkaan montaa kappaletta). En oikein luota tämänhetkiseen päähäni, että muistaisin vältsyyn haalia viime hetkellä yhtään mitään - hyvä, jos kassi päätyy mukaan.

Sitten muutama havainto ihan näistä viimeisistä ajoista: musta on tullut turpea ja melko huonotuulinen. En jaksaisi oikeastaan kenenkään muun seuraa kuin mieheni, jonka kanssa saa onneksi olla hiljaa. Tai siis oikeestaan on tosi kiva, kun näkee muitakin, mutta ajatus tapaamisen sopimisesta on vastenmielinen ja näännyttävä. Niinkuin melkein kaikki muutkin ajatukset. Itse asiassa tuntuu kuin eläisi jossain kuplassa ja vaan toivoo, että vois lilliä siellä omissa liemissään. Viime yönä heräsin kolmen jälkeen johonkin vatsakramppiin, joka saattoi olla supistus - tai sitten jotain muuta - siis kuukautiskipumaista kovahkoa jomotusta, joka hellitti ja alkoi taas ehkä tunnin sisään uudestaan (mutta ei edennyt ylhäältä alas eikä täyttänyt muutenkaan erityisesti synnytyssupistusten merkkejä). Näitä fiiliksiä oli jonnekin yhdeksän pintaan aamulla, mutta eipä ole sen jälkeen kuulunut. Nyt on silleen raskasta, että toisaalta toivoisi synnytyksen jo alkavankin - toisaalta saatiin eilen porailtua kehdon ja hoitopöydän ruuvinreiät seiniin ja tänään niitä kiinni, joten kotikin muokkaantuu vasta pikkuhiljaa (ja näin myöhään!). Sitten oon ajatellut, että jos tää menee kovasti lasketun ajan yli ja kun tää loppu nyt on on just näin tylsää kun on - niin ei sillä kuitenkaan ole mitään merkitystä sitten parin kuukauden päästä. Ollaan nyt sitten paksuna ja ampiaisena, kunhan vain synnytys ja kotiutuminen sitten menisi normaalin rajoissa ja Pikkuisella olisi kaikki hyvin!

Ai niin, monesko erä mokkapaloja Samirjalla on menossa :) ? Itse inspiroiduin tänään leipomaan pullaa :D ja koska olen jaksanut ottaa vieraitakin vastaan hetkeksi ja pessyt pyykkiä, niin eiköhän tää ole tässä - nyt vuorossa makoilua ja vesitankkausta (jos toi turvotus vaikka suostuisi pysymään edes jossain aisoissa).

Lallaa ja Pikkuinen 38+3
 
Heipsan kaikille, uus odottaja koittaa aktivoitua.. NT-ultrassa käyty ja saatiin arvioiduks saapumisajaks syyskuun puoliväli. Esikoista odotellaan Pirkanmaalla ja ollaan noin 3-kymppinen pari, joka suunnittelee keväthäitä. Alkuraskaus otti koville sekä henk että fyys, mutta nyt 11+0 rupee jo olemaan normaalimpaa elämää. Jänskättää, että kerkeiskö viime vuoden äippäpakkaus loppumaan ajoissa niin voitais saada uunituore painos kotiin ; )
 
Tervetuloa ja onnittelut kaikille uusille. Onpas teitä tullut paljon:wave:

Ronjaliini mulla oli vähän sama tilanne viime syksynä, että mietin, ilmoitanko vai en sinne sairaalaan. Mulla oli siis kans tutkimukset alkaneet. Ilmoitin sit kuitenkin ja ainakin täällä pk-seudulla tutkimusten aloittaneet saavat varhaisultran pelkän poliklinikkamaksun hinnalla, joten siinä mielessä kannatti. Ja onhan niitä jonoja varmasti joka paikassa, joten siinäkin mielessä kiva antaa jollekin toiselle paikka ja mahdollisuus. Ainoa miinus asia tuossa ilmoittamisessa oli se, että jos olisi mennyt kesken, ollut tuulimuna tai kohdunulkoinen, niin olisi pitänyt odottaa taas vuosi tutkimusten ja hoitojen jatkamista. Aika julmaa!

Lallaa jaksamista loppuraskauden haasteisiin. Onneksi ei enää pitkä aika toivottavasti ole!

Samirja ihanalta kuulostaa nuo mokkapalat. Nam! Nyt olet jo ilmeisesti äitiyslomalla?

Äitiyspakkauksesta olisi ollut tosiaan kiva saada se uusi pakkaus, kun se uusi laatikkokin on niin hieno, että siitä olis saanut vaikka kivan lelulaatikon.

Itsellä on viimein liikkeet alkaneet tuntua. Kivaa kuplintaa aina juuri silloin kun itse menossa nukkumaan.
 
Tervetuloa iinastiina!

Kiva kuulla Pööppiksen kuulumisia!

Täällä on vielä 1,5 työpäivää jäljellä. Henkilökohtaiset tavarat on jo pakattu pahvilaatikkoon, koneelta tyhjennetty henk.koht. tiedostot ja huomenna siirtelen säästettävät mapit jonnekin odottamaan mun paluuta.

Illalla meen kaverille penkomaan kaapeista kivoja vauvanvaatteita :)

Lallaa, kävikö sulla niin, että liikkeet väheni loppua kohden? Minusta tosi vähän liikuskelee enää tämä kaveri. Tosi harvoin punkee. Yöllä muistan jotain kaivelua kyljessä olleen ja aamulla pientä tossa mahan keskustassa. Eihän se ole hirttäytymässä napanuoraan tai mitään?!? Ja mä en edelleenkään voisi tunnistaa harkkasupistuksia, koska mun maha on kivikova koko ajan.

En mä sit enää toisen mokkapalasatsin jälkeen oo tehnyt lisää. Loppui kaakaojauhe ja tomusokeri. Onneks! Neuvolan puntarilla ne mokkapalat näkyi...

Äitiyspakkaus oli tosiaan kiva saada. Nythän se on levännyt rauhassa kaapin päällä. Tarttis varmaan niitä vaatteita alkaa pestä. Mitä luulette, jos saa vaatteita kaverin vaatekaapista (ei siis oo ollut varastossa eikä missään), ni tartteeko ne pestä ennen kuin laittaa vauvalle päälle? Kaveri on kuitenki ne pessyt ennen kaappiin laittamista.

Ja mä ostin eilen Prismasta 20e uikkarin, et NYT mä voisin vihdoin mennä vesijuoksemaan. Tosin äitiysloman alkuviikot näyttää niin kiireisiltä, etten tiedä ehdinkö...

Amanda onnea vaunuista! Ne on tosiaan merkittävä hankinta. Ja vinkiks muille: nyt saa Lastentarvikkeesta Nitro Cityt tosi edullisesti. Harmittaa ihan vietävästi, kun itse on maksanut niistä nyt 180e enemmän... Noh, Quadroliftin ostinkin sitten Stockalta niillä kantiksen alekupongeilla. Pitäis muistaa se imetyspaita...

Samirja ja Potkupallo 34+5
 
Terve! Ilmoittaudun sitten tännekin ketjuun, eli 30-vuotaias ensiodottelija löytyy täältä Pohjois-Pohjanmaalta, laskettu aika on sitten laskurien mukaan 14.10. Tuntuu aika ihmeelliseltä koko homma, miltei jo puolitoista vuotta on miehen kanssa lapsesta haaveiltu ja nyt se sitten olisi ainakin aluillaan ehkä. Ei oikein uskalla vielä uskoa tähän itsekään. Reilu pari viikkoa ultraankin aikaa.

Nyt onkin sitten aikaa etsiskellä vaikka netistä tietoa, myöhemmin sitten voi kysellä tutuilta, jotka ovat jo lapsia saaneet.

Eli ikää 30v, synnytyssairaala OAS, LA 14.10.
 
Mukavaa kuulla Pööppiksestä! Kovasti voimia! Unettomuus varmasti ottaa tosi koville! Tsemppiä viime metreille!

Kaneli olipa mukava, että kerroit kokemuksestasi tuon julkiselle soittamisen suhteen. Kiitos! Itselläkin kävi mielessä, että haluaisikohan ne ultrata varmuudeksi mut, jos sinne soittaisin. Pitää soittaa ja selvittää, mikä on tilanne täällä TAYSissa. Varmaan joka tapauksessa olisi tilanne se, että joutuisi jonoon uudestaan keskenmenon tms jälkeen, koska olen raskautunut, vaikka en sinne nyt mitään ilmoittaisikaan. Pitää soittaa ja selvittää!
 
Terve vaan!

Lallaalle tulin toivottamaan tsemppiä! Nuo sinun kuulumiset on aina kuin jännäriä lukisi!

Ja Samirjalle iloista äitiyslomaa, alkaa olla sinulla viikot vähissä :)

Ja tervetuloa kaikki uudet!

t. GK30 ja Mönki 28+4
 
Viimeksi muokattu:
Heipat!

GK - vai jännäriä :D - tää on kyllä hidastempoisin ja tylsin jännäri ikinä! "Sitten hän nukkui ja heräsi syödäkseen yhden ämpärillisen eines-kerroskiisseliä (voi kyllä) ja palasi taas nukkumaan, kunnes heräsi pakottavaan virtsaustarpeeseen...". Ja samaa kaavaa voi jatkaa loputtomiin...

Samirja - liikkeet on muuttunu tosi erilaisiksi, mutta nykyisellään niitä tuntuu taas ehkä jopa enemmän kuin aiemmin. Ehkä silloin kun joitain viikkoja sitten kohdun korkeimman kohdan nouseminen loppui, oli tosiaan vähän hiljaisemman tuntuista. Nyt vauvan pää on vissiin aika tiukasti alhaalla kiinni ja rintalastan ja kohdun välissä kämmenleveys tilaa, joten mahan malli on radikaalisti erilainen. Pikkuinen ei varsinaisesti möngerrä enää mihinkään, mutta vastaa tosi herkästi kaikenlaisiin ärsykkeisiin - esim. neuvolakopeloinnit aiheuttivat tänään varpaiden kylkiluihintyöntelyä hetsiltään. Niin ja sitten onnittelut uimapukuhankinnasta: nyt kaikki ilo irti siitä (mun osalta tuokin riemu on nyt sitten pannassa).

Elikkäs neuvolakuulumiset: raahustin kaikista pahimman myräkän läpi neuvolaan. Varmaan jos ois jaksanut vähän pitempään tarpoa tuolla, niin ois päässyt suoraan Kättärille, sen verran alko supistella. Turvotus oli taas lisääntynyt, kokoarvio pysyi siinä kolmen kilon tienoilla, noin yleisesti kaikki oli ennallaan. Mutta koska limatulppa ilmeisesti irtosi viikonloppuna, niin uimahalleilu meni pannaan. Lisäksi ei kuulemma saisi syödä enää ollenkaan suolaa (joten kotiin päästyäni söin heti miehen avaaman sipsipussin jämät, :stick: kuinka älykästä!).

Eikö ookkin Kaneli hauskaa liikkeiden tunteminen! Ja joo, toivottavasti ei menis enää kauaa tätä loppuhuipennusta, mutta vähän pahinta pelkään... Vaikka toisaalta, mikäs tässä on möllöttäessä - ei kai tuo maailma tuolla kauheasti taida muuttua.

Tervetuloa Anime ja Iinastiina - toivottavasti jaksatte lukea näitä lopunajan valituksia ;) ... Miten teillä on alku sujunut? Iinastiina mainitsi, että olo olisi helpottanut jo vkon 11 tienoilla? Se on hienoa se! Kannattaa ottaa kaikki ilo irti hyvästä/normaalista olosta! Ja kaikesta jännästä, mitä tulee vastaan. Ihan hirveesti vääristää nää viimesten viikkojen valitusvirret sitä kokonaispakettia, millaista odottaminen on ollut: suurimmaksi osaksi kuitenkin hyvin myönteistä ja uusien asioiden oppimiseen painottuvaa!

Ja oikein hyviä vointeja kaikenkokoisille mahallisille,
t. Lallaa ja Pikkuinen 38+6
 
Anime ja Iinastiina, tervetuloa! Musta tällä palstalla kivaa on just se, et kaikki on eri vaiheissa! Meitä alkaa olla jo useita ison mahan kanssa vaivoja tuskailevaa.:)

Lallaa, on noi vikat viikot varmaan aikamoista suossa tarpomista. Nyt vielä kun jaksan tehdä kaikkea ja nukun ihan hyvin, on mielikin iloisempi. Mut kyllä sitä varmaan vähän lopussa käpertyy omiin oloihinsa. Jänskäilen kyllä sun puolesta täällä ihan hurjasti! :)

Pööppis, kiva kuulla susta ja tsemppiä synnytykseen, kun se koittaa!

Vois muuten tuolla ryhmien puolella sopia lauantain tapaamisesta tarkemmin et missä nähtäis! Lallaa, tuuthan moikkaamaan, jos vaan kykenet sen verran liikuskelemaan! :)

Amanda ja Sulo 30+6 (Huomenna taas poksuu ja se on aina yhtä kivaa! :) )
 
Tervetuloa uusille! Kivaa, että meitä tulee lisää kevättä kohti :)

Lallaalle voimia loppurutistukseen ja Amandalle onnittelut poksumisista; niin se aikaa kuluu!

Omaa napaa sen verran, että terveisiä ultrasta! Tänään oltiin siis taas seurantaultrassa Naikkarilla. Tyypillä kaikki erinomaisesti; kasvaa edelleen keskikäyrällä, nyt painoa oli 810g ja pituutta 30 cm, vastaa siis laskettua aikaa hienosti. Napanuoran virtaukset oli normaalit, lapsivettä normaali määrä, Tyyppi liikkui pirteästi ja jäntevästi. Kaikki siis tosi hienosti Tyypin osalta :heart: Itsepäinen pikkunen siellä köllöttelee edelleen, sillä vaikka lääkäritäti kuinka yritti, ei edelleenkään nähty jalkoväliin. Muutoin Tyyppi kyllä huitoi ja viuhtoi menemään reippaasti, vaan lääkäri ei uskaltanut arvata onko Neiti vai Herra Tyyppi kyseessä. No, ei hätää, ei todellakaan; pidä vain salaisuutesi pikkuinen, kyllä äippä jaksaa odottaa :)

Äipälläkin oli asiat enemmän kuin kunnossa, vaikka kovasti pelkäsin pitkän sokerin tuloksia, sillä niin on ollut hankalaa nyt sokerien kanssa. Vastaan sattui onneksi todella ihana diabeteskätilö, joka rauhoitteli stressaantunutta äippää; pitkäsokeri edelleen huikean hyvä 4,9 eli varaa on pienile rajojen ylityksillekin. Insuliinia ei lähdetä vielä nostamaan vaan seurataan tilannetta. Ja tämän kätilön mukaan inskaa voidaan kyllä nostaakin vielä, ei nou hätä ollenkaan. Kehoitti syömään samaan tahtiin kera välipalojen; nälkää ei tarvitse nähdä, mutta hiilarit kannattaa pitää minimissä. Inskan nosto on epäilemättä kuitenkin vielä edessä moneen otteeseen, sillä kuulemme rv 36 asti insuliinin tarve nousee jyrkästi koko ajan. Vauvahormoonit vain käyttäytyy niin tyhmästi diabetikon kropassa. Mutta nyt mennään siis tällä reseptillä päivä ja viikko kerrallaan. Supistelut eivät olleet myöskään vaikuttaneet kohdun tilanteeseen mitenkään, joten keväthangilla saapi vielä lenkkeillä ihan huoletta. Hyvähyvä, oma mielenterveys ei taitais kestääkään pakkolepoa näillä kevätaurinkoisilla säillä! Seuraava koonseurantaultra onkin sitten jo neljän viikon päästä, ja silloin puksutellaan menemään rv 30:llä, hurjaa!

Semmosta tänne siis tänään. Nyt on helpottunut ja hyvä mieli kaikinpuolin. Syömisten suhteen saa olla edelleen hyvin tarkka ja jämpti, mutta onpa tuo pieni potkunyrkkeilijä masussa melkoisen kannustava personaltraineri =) Reipasta päivää kaikille!

Sara ja Tyyppi 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Mahtavaa tosiaan, kun on erikokoisia palloja palstalla pyörimässä! Uudempien kirjoituksista voi sitten yrittää muistella taaksepäin alkuaikoja... miten ne asiat unohtuukin niin nopsaan? Miltä tuntui olla rv 19? Silloin ekaa kertaa julkisissa liikennevälineissä tarkkanäköisimmät kiinalaismummot huomasi tarjota mulle penkkiään.

Äitiysloman kunniaksi tänään oon herännyt kasilta ja ehtinyt puol kympiksi Helsingin kaupunginorkesterin kenraaliharjoituksia kuulemaan (orkesterin kummilastahan täällä kasvatellaan). Sitten oltiin Kättärillä synnytyksestä keskustelemassa kätilön kanssa. Nyt on pieni ruokailu- ja lepohetki ja illalla harrastamaan. Tiukka on aikataulu. Ja tällaisena jatkuu. Kätilö muuten edelleen huomautteli mun HB:stä että vois olla korkeempikin. Nyt se on 112 ja rautaa oon syönyt 3kk.

Niin, jännää tässä raskauden olotilojen etenemisessä mun mielestä on se, että asiat menee portaittain. Ensin ei oo mitään vaivoja, sitten yks yö alkaa "vaikea nukkuminen" eikä se enää meekään ohi. Ja yks päivä alkaa "vatsan kiristys" ihan pum vaan ja sitten sitä vaan jatkuu. Mikään oire ei ole tullut hiipimällä vaan puskista kertarysäyksellä.

Animelle tervetuloa kovasti!

Ja kun ehdin huolestua pikkuisen liikkumattomuudesta, niin nythän se on sitten ohi. Meuhkaamista riittää. Koipeaan tuossa taas venyttelee.

Sara mahtavaa, että sait mukavan d-kätilön! Ja onhan tuosta seurannasta se ilo, että ultrataan useammin. Kokoakin seurataan ja kaikkea. Tavispuolella se rakenneultra oli vika kurkkaus eikä kokoarviotakaan tehdä ennen synnytyssalia.

Myymeli se asustaa nyt jo Liperissä! Onnea uuteen kotiin.

Mies sai muuten sätkyn Kättärillä, kun kätilö kirjas ekaks vanhan LA:n papereihin, joka olis siis jo 23.3.!!! Korjattiin kyllä sitä vähän myöhemmäksi.

Jaahas, nyt ei voi enää istua, kun tuolla pikkuisella menee herne nenään.

Samirja ja Rantapallo 35+0 poks
 
Heips taas pitkästä aikaa!

Tehän olette kirjoitelleet ihan älyttömästi sitten viime lukeman, ja uusiakin tullut mukaan vaikka miten paljon. :) Onnittelut plussista uusille ja tervetuloa ja voimia loppuraskauden oireiden kanssa painiville! :flower:

Meidän loma paratiisisssa sujui pääasiassa hienosti. Säät suosi, ja jaksoin hyvin touhuta muutakin kuin maata altaalla. Ja karattiin reissussa naimisiinkin, eli ei ollut mikään turha reissu. ;) Lennot sen sijaan oli aika kamalia, koska n tunnin istumisen jälkeen sain tuta kunnon häntäluukivusta molempiin suuntiin. Jalkojen pakotus ei ollut mitään siihen verrattuna. 15 h suuntaansa meni siis suurin piirtein tippa linssissä. Ja all inclusive oli mulle varsinainen all exclusive, kun maitotuotteet, merenelävät, kaikki savustettu ja ilmakuivattu + kaikki tuoreet kasvikset ja hedelmät oli pannassa. Ja tämä oli lääkärin määräys sen jälkeen, kun kaikesta yltiövarovaisuudesta huolimatta sain lievän vatsataudin. Käytiin sitten yksi yö makoilemassa käyrillä ja neste+antibioottitipassa. Ilman raskautta en olisi vaivautunut edes hotellin hoitajalle, eli mistään kummemmasta ei tosiaan ollut kyse. Sairaalassa sitten syötettiin jos mitä lääkettä, mitä teratologinen ei ollut kuullutkaan ja joka ruoan yhteydessäkin tarjottiin äitiysosastolla pastöroimatonta jogurttia, majoneesi- ja juustojuttuja jne. Sairaalan jälkeen "nautin" aamiasbuffassa teetä ja sämpylää margariinilla kaikkien herkkujen ympäröimänä. Puuh.. Nooooh, mitäpä sitä ei sissin takia.. Kaiken kaikkiaan reissu kannatti, mutten suosittelisi kenellekään noin lämmintä maata saati noin pitkiä lentoja raskauden aikana. Ellei siis sattuisi olemaan varattuna hieno matka ja matkalla hieno tarkoitus. :)

Töihin paluu on sitten ollutkin aika ankeaa. Tavallaan kiva kuulla, että muutkin painivat samojen "jäädäkö saikulle vaiko ei" -ajatusten kanssa. Minulla tosiaan iltaisin on jo sen verran kovat liitoskivut, ettei sohvallekaan pääse kyljelleen ilman apua, ja kävely sattuu liitoksiin joka askeleella. Ja masu kiristelee päivittäin pienimmästäkin ponnistelusta (kuten oven avaaminen). Aika puolikuntoinen fiilis, eikä puhettakaan urheilusta tai oikeastaan edes kaupassa käynnistä, ja motivaatiosta ei tietoakaan.. No, tsemppaan päivän kerrallaan nyt ja yritän saada pidettyä etäpäiviä mahdollisimman paljon. :)

Monta mielenkiintoista keskustelua meneillään täällä. Täytyy perehtyä niihin paremmalla ajalla. :)

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

Tuittis & Sissi 28 + 1
 
Minäkin enää melko harvakseltaan käyn täällä palstalla, jotenkin kaikki energia menee ihan vaan siihen että saa työt tehtyä (vielä olisi 1 kk duunia ennen mammalomaa) ja paljon on organisoitavaa elämässä muutenkin.. olen aloitellut taas opintoja ja yrityksen perustamistakin opetellut jne. tuntuu, että välillä on vähän liiankin hektistä, toivottavasti en polta itseäni ihan loppuun!

Kaikille siis kovasti tsemppiä ja jaksamisia eri vaiheisiin, taustailen kyllä, vaikken aina niin aktiivisesti kirjoittelekaan. :flower:

Mutta sellaista piti vielä kysyä, että onko kellekään muulle tullut sellaista että näkisi ihan ihmeellisiä ja jopa aika kamalia unia raskausaikana? Ei siis vauvaan liittyen, vaan kaikkea muuta. Tosi outoja ja todentuntuisia unia. Ja välillä niin kovin ahdistavia että tuntuu ettei niistä pääse valveillakaan eroon. Ei kivaa : /

t. marjutan ja Muru 29+6
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Tää on tosiaan kivaa kun on niin eri vaiheissa kaikkien odotus, niin saa kuvan että mitä tuleman pitää :)

Mä vielä kamppailen alkuaikojen ihmetyksen, epäilyksen ja pahoinvoinnin kanssa. Mikä ihmeen aamupahoinvointi, täähän on ihan kokopäiväistä... myös yöllä! Mutta sitten kun jotain menee alas niin saa olla mitä vaan, ja nythän se on ollut lähinnä hampurilaista, perunamuusia, lämmintä voileipää ja kaikkea muuta mitä yleensä vältän (puoli-karppaan).

Hermot on pysyneet melko hyvin kurissa, huomaan kyllä että jotkut tyhmätkin jutu meinaa itkettää :) Siis onnesta, tyyliin kaunis auringonpaiste ulkona, siilin kuva, joku mainos :)

Alle 2 viikkoa vieläkin ekaan ultraan ja neuvolaan. Jos siinä näyttäis kaikki olevan hyvin, niin vois esim. anopille kertoa. Vielä ei olla kerrottu kellekään.

Anime ja masuasukki 7+5

Niin ja unista, on ollut kyllä levotonta nukkumista ja outoja unia, mutta ei mitään painajaisia. Voisi kyllä kuvitella että niitäkin tulee kun oksettaa yölläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Anime joo se sana aamupahoinvointi on ihan kusetusta, mullakin oli paha olo ja laatta lensi aamusta iltaan ja nukkumaanki pääs vasta siinä vaiheessa kun mahassa ei ollu muuta ku hapot jälellä.. onneks ei kestäny kun ehkä kaks kk..

me ollaan kotiuduttu uuteen paikkaan ihan kivasti, koti alkaa näyttää kodilta eikä koirakaan oo tainnu saada muutosta suurempia traumoja :) eka neuvolakin oli uudella paikkakunnalla eilen, ihan kiva täti oli siellä ja kaikki ok :) tänään pääseekin sit vähän ihmisten ilmoille ja moikkaa vanhaa työkaveriakin.. :)

unista, mulla on koko raskausajan pyöriny mitä ihmeellisempiä unia, välillä painajaisia ja välillä muuten vaan tosi outoja ja päättömiäkin...

mut tää tällainen pikainen päivitys tilanteeseen :D pärjäilkäähän :)

myymeli&pikku neiti 24+1
 
Heissan,

tiedoksi pääkaupunkilaisille, että nyt on paikka sovittu tuolla kerhon puolella.

Tuittis suuret onnittelut! Harmi, että kaappasit jonku pikkupöpön siellä reissulla. Olit kuitenkin paratiisissa silloin kun me muut hautauduttiin lumeen.

Joku raja ootko saanut jo ultra-ajan? Joko alat sisäistää tapahtuneen?

Anime, mä en ole huomannut suurta itkuherkkyyttä missään vaiheessa. Enkä oo saanut kovin paljon raivokohtauksiakaan. Silloin alkuaikoina väsymyksen takia sain, mutta viime ajat oon ollut aika lehmänhermoinen.

Mä kans puolikarppasin ennen raskautta. Lähinnä verensokerin heittelyn takia. Nyt raskausaikana oon ollut enemmän hyväkarppi, mutta syönyt myös hamppareita ja pitsaa ja kakkuja. Jostain syystä mulla on nyt raskauden aikana pysyny verensokerit tasaisempana tai siis ei ole tullut niitä nälästä johtuvia kiukkukohtauksia vaikken ole syömisrytmiä juurikaan muuttanut.

Kauhee kiire äippälomalla. Hirrrrrveesti puuhaa. Kätilötapaamisessa sanoin ihan suoraan, että vaikea on lepäillä, kun oon tämmönen touhuaja. Ja että niiden jaksamisen rajojen tuntemisessa en ole kehittynyt juurikaan. Mutta että käsittääkseni on hyvä olla aktiivinen puuhaaja niin pitkään kuin pystyy ja ei tuu kipuja (ainakaan kovia).

Tällä mun kaverilla on selkeesti käynyt tilat ahtaiks, kun ei se enää mellasta. Siirtelee jäseniään vaan ja venyttää ilkeästi mun nahkaa. Raivotarjonnassa edelleen on hikasta päätellen.

Jaahas, se ois lounasaika
Samirja ja Rantapallo
 
Onnea uuteen kotiin myymeli! Ja Tuittiksen paratiisiloma oli varmasti ihana vastoinkäymisistä huolimatta - ja ONNEKSI OLKOON siviilisäädyn muutoksesta :)

Jossain aikaisemmassa vaiheessa oli tosi kummallisia unia. Olisivatko johtuneet tavallista kehnommasta unenlaadusta, paljosta ajateltavasta ja vähenevästä kapasiteetista? Nyt, kun aivoissa ei enää tapahdu mitään, sekä valveilla että nukkuessa on kohtuu rauhallista... Pari yötä sitten näin kyllä muistaakseni ensimmäisen synnytysunen: olin yksin kotona ja jotain normipuuhastelin, kun tuli sellanen tunne, että nyt vauva varmaan syntyy. No, ajattelin, että pitäisi ehkä soittaa sairaalaan ja mieskin ois kiva saada paikalle, mutta sitten tulikin vaan tarve ponnistaa. Yhdellä työnnöllä pää esiin ja toisella loppukersa ulos. Ei sattunut ja imetys onnistui heti (napanuoraa en uskaltanut katkaista itse, joten se jäi siihen sitten vaan meidän välille). Siinä mä sitten harmittelin, että mies missas kaiken. The end. Hmm... gallup: _onkohan_ mulla hieman epärealistinen kuva synnytyksestä!? Ja tuo oli sen verran todentuntuinen uni, että aamulla ihmettelin, kun pikkutyyppi ei ollutkaan maisemissa :)

Todellisuudessa siis ollaan edelleen yhtenä kappaleena (tietty). Nyt oon kyllä jaksanut taas vähän paremmin puuhailla juttuja ja keväiset kelit piristää kummasti. Eilisen joogan ja parin kävelyn, suolattomuuden ja 10 vesilitran jälkeen näin myös pitkästä aikaa jalkaterät suurinpiirtein sen muotoisina, kuin muistelisin niiden esiintyneen joskus aiemmin!

Hienoa, kun niin moni jaksaa olla puuhakas! Se kyllä kannattaa (kunhan tekee jotain kivaa, eikä vaan töitä ;)). Ja ihan alkupuolella mahdollisesti pahoinvoivien kärvistelijöiden kantsii muistaa, että todennäköisesti kohtapuolin helpottaa ja sitten voi olla puuhakas ja tosi hyvä olo. Näitä ihan lopun natinoita ei tosiaan kannata ottaa kovin vakavasti... Kun on päivät vapaalla, niin ehtii keksimään valituksen aiheita :D

Loistavaa viikonloppua kaikille - ja pklaisten kanssa nähdäänkin huomenna!

Lallaa ja Pikkuinen ja tosi monta viikkoa ja päivää...
 
Marjutan, näin tässä yks yö semmoisen unen, että masussa tuntui liikettä ja kun kurkkasin paitani alle niin huomasin, että siitä se vauva oli puskenut itsensä vatsan läpi ulos. Syntyi sit suoraan mahasta. :D Ei auttanu ku pitää siitä kiinni ja soittaa ambulanssi, vähän oli hätä.

tiNpPa ja Pikku-Mönkijä 30+3
 
Tuittis, kovasti onnea naimisiin menon johdosta! :) Upee juttu! Harmi, et loma ei muuten ollu pelkästään ihanaa... Voin kuvitella, et raskaana vatsatauti ei oo kaikkein kivoin kokemus. Mut onneks matkalla tosiaan oli suurempi tarkoitus! :)

Samirja, kiva kuulla, et äippälomallakin virtaa riittää! Onhan se kiva, et voi puuhailla kaikkea!

Mulla on enää kolme viikkoa töitä jäljellä ja se tuntuu jo tosi lyhyeltä ajalta. Sijainen aloittaa ens viikolla ja on kaikkea kivaa proggista, joten aika menee varmasti nopsaa. Jotenkin on tosi jännää jäädä pois töistä! :) Ihan uusi elämänvaihe edessä!

Lallaa, kiva että oot voinu paremmin! Toivottavasti se (ja sun uni) enteilee helppoa synnytystä! :)

Mäkin oon nähny välillä tosi outoja ja todentuntuisia/ vaiherikkaita unia. Tapahtumat on ihan kummallisia ja unissa tapahtuu ties mitä. :)

Nyt meen nautiskelemaan äidin ruokapöydän antimista!

Amanda ja Sulo 31+2
 

Yhteistyössä