** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

Heipparallaa!

Huolitaankos tänne vielä uusia tulevia mammoja mukaan keskusteluun? Luin teidän ketjun läpi, ja tämä foorumi vaikuttaa paljon aktiivisemmalta kuin toisella sivustolla, jossa en enää jaksaisi turhaan roikkua.

Täällä tosiaan ensimmäinen lapsonen on hyvin pysynyt kyydissä, viikkoja on nyt 15+4. Ensimmäinen ultra oli huhtikuun alussa ja siellä tosiaan yksi toukka kelluskeli :) Laskettu aika meillä on 16.10.
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Piti ihan googletella tuosta sykkeestä. Tuntuu, että se karkailee ihan vaan vauvapalstaa selaamalla ;) saati sitten lenkkipolulla. Juoksun voi unohtaa, pitäisiköhän ostaa sauvat... LilyAlice, meillä on tämä peruskunnon treenaus helppoa, kun riittää marketissa kiertely treeniksi!

Nyt on pari päivää oltu ihan pihalla (ei siellä lenkkipolulla), kun aurallisen migreenin oireet kiusaa. Ei varsinaisesti satu päähän, on vaan näön sumenemista, huimausta ja "epätodellinen" olo. Veikkaan, että tästä edetään pian pahoinvointiin.

Kävin äsken vaateostoksilla ja sovituskopeissa näkee hyvin joka kulmassa ja upeassa valossa jenkkakahvat/uimarenkaan. Odottelen jo sellaista söpöä vauvakumpua, ettei olisi niin siideripissis olo:cool:

Murmelii tosi kiva kuulla, että masuasukilla on tärkeät mitat kohdillaan:) Toivotaan samaa ja kärsivällisyyttä ja parempaa oloa Jonnikselle!

Tervetuloa messiin kinttu!:wave:
 
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Moikka, tulin vain poksumaan! Tänään siis rv 28 ja viimeinen kolmannes alkanut.

Mä otin jo sormuksen pois vielä kun hyvin lähti. Ennemminkin jalat turpoo ja nyt tuntuu, et pohkeetkin on jotenkin paksun oloiset.

MATAHARI mä luovuin juoksusta aika alku vaiheessa. Ei vaan vatsa tykännyt tärähdyksistä.Nyt treenaan lihaskuntoa(kahvakuulaa ja body pumpia) ja köpöttelen koirien kanssa. Onko sulla lääkitys migreeniin ja voiko sitä käyttää raskaana?

Hienoa BABYGREEN että kysta ei ollut kasvanut ja vauvalla oli kaikki hyvin rakenneultrassa. Meillä päin ensisynnyttäjille tehdään synnytystapa-arvio ultra, muuten ei olis kuin nt-ja rakenneultra. Tuntuu kovin vähäiseltä.
Tsemppiä myös muille ultraa vielä odottaville. Jännittävän aika on pitkä!

JONNIS, kysy ihmeessä jotain pahoinvointi lääkettä, jos ei viikkojen kuluessa tilanne helpota. On myös sellasia pahoinvointirannekkeita, en ole kokeillut, mut oon kuullut niistä olevan apua.

Tervetuloa mukaan KINTTU!
Unohdinkohan jotain vielä kommentoida..

Jadelyn 28+0
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Täällä myös nt-ultra takana ja kaikki oli hyvin! Kyllä sitä jännitettiin mutta nyt on todella helpottunut olo kun tietää että pieni kehittyy niin kuin pitääkin.

Sukupuoli olisi kyllä kiva tietää mutta nyt en edes muistanut miettiä asiaa kun enemmän oli huoli että onko kaikki kunnossa (siis ilman mitään erityistä syytä). Miehellä on voimakas poikaolo mistä syystä ei voida edes pyytää tuttujen vauvaperheiden vanhoja vaatteita kun niillä on vain tyttöjä. Mulla taas yhtä voimakas tyttöolo :) Parin kuukauden kuluttua selviää!

Onnea Murmelii hyvistä uutisista ja samaa mäkin tänään ihmettelin, miten niin pieni voi olla niin ihmisen näköinen! Kiva kun tulee uusia! Ja tsemppiä Jonnis pahan olon kanssa. Pian se voi hyvinkin helpottaa.

Miranda 12 + 3
 
jadelyn84 taitaa minunkin pitää tyytyä vain kävelyyn ja ottaa evästä taskuun tai pitää lenkit lyhyenä, kun tuntuu että voimat loppuu kesken. Punttia ja toiminnallista treeniä olen ajatellut jatkaa massun sallimissa rajoissa, nyt tosin tuntuu, että vatsa kipuilee ja juilii aina pari päivää treenin jälkeen, vaikka tehdessä ei mitään tuntuisikaan. Ei vissiin tykkää yhtään "rutistuksesta". Joogaa jatkan myös vähän soveltaen. Hassua kun joka paikassa lukee, että liikuntaa voi jatkaa ekan kolmanneksen kuten ennenkin, mutta taitaa riippua totutuista treeneistä;)

Migreenilääkkeitä en ole joutunut vuoden 2010 jälkeen käyttämään, silloin jätin stressaavan työn. Olin vuonna 2008 hetken aikaa raskaana ja silloin ensimmäinen oire oli juuri tuo aurallinen migreeni. Ei siinä mitään, jos huilia voi, mutta opiskellessa ja tulevassa työharjoittelussa brain fog on kurja.

Iloisia uutisia Miranda- nuo sinun ultrakuulumiset!:flower:
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Nyt voi ehkä jo iloita siitä, että pahat olot on suurimmaksi osaksi selätetty. Viikko jo mennyt ilman oksentamista, joten Jonnikselle uskallan sanoa, että kyllä se helpottaa jossain vaiheessa :) Omat kuvotukset ja oksentelut alkoivat jo joskus 7-8 viikolla, ja nyt ei tosiaan ole enää tarvinut nauttia ruokailuista vessanpöntön välittömässä läheisyydessä.. Tähän asti lohduttauduin sillä, että hyvän asian puolestahan tässä laatataan, mutta kyllä näin on paljon parempi.

Itse huomasin, että säännöllinen ruokarytmi ja välipalastelu auttoivat. Siinä vaiheessa kun kuvotus alkoi töissä iskeä, söin muutaman suolakeksin, niin en joutunut toimistolla jatkuvasti halaamaan pönttöä. Ja veden juominen oli myös avuksi. Tällaiselle sokeri-hiirelle tuli hieman yllätyksenä se, ettei mitään makeaa voinut/voi edelleenkään syödä. Ei vaan tee mieli. Mutta sitten taas tuorekurkku ja keitetyt perunat (!) on nyt suurinta herkkua :D
 
Muille migreeniläisille: Mullakin on ollut aurallinen migreeni ihan teini-iästä saakka. Nyt raskauden alussa migreeni jopa paheni ja joillain viikoilla oli migreenikohtaus välillä joka päivä tai ainakin joka toinen tai kolmas. Onneksi mulla migreenikohtaus on aina nopeasti ohimenevää. Kestää 15-30min näköhäiriötä ja sen jälkeen pikkutokkura vain jonkin aikaa. Nyt raskauden aikana oli lisäksi pääkipu migreeniauran lisäksi, kun pääkipu oli ollut varmaan ainakin 10-15v poissa ja pelkät aurat vain. Migreenilääke mulla oli joskus parikymppisenä (Miranax), mutta sen jälkeen olen ollut lääkkeettä. Mulla migreeni on ainakin helpottanut/jäänyt lähes pois nyt keskiraskaudessa.

Hyvää viikonloppua naiset!

babygreen ja vave 21+4
 
Moikka kaikille pitkähkön nettihiljaisuuden jälkeen!

Täällä aivan ihania ultrakuulumisia niin monella :heart: Ja ihanaa babygreen, että teille tulee tyttö :) Tervetuloa Kintulle ja mataharille - mataharin plussaa seurailinkin kuumeilufoorumilla :)

Mäkin voin liittyä iloisten ultrakuulumisten joukkoon; ennen viime viikon lomamatkaa päivillä 6+3 näkyi pieni alkio ja sydämen syke... Lumoissaan sitä miehen kanssa sitten ihasteltiin. Reissu meni hyvin; mitä nyt tämän alituisen pahan olon ja oksentamisen kanssa joutui elämään, mutta kummasti auttoi, kun ei ollut aamuisin kiire mihinkään, vaan sai maata pahaa oloa pois :D

Eilen eka neuvola, tänään 8+0. Olo edelleen fyysisesti todella huono, henkisesti onnellinen :heart:
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista Marjee, pahoinvoinnista huolimatta:heart:. Mut kaiken äiti kestää kunhan vauvalla on kaikki hyvin ja vauva kasvaa terveenä ja hyvinvoivana, näin mä ajattelen ainakin :).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Matahari todellakin, pikku kotiaskareet käy jo treenistä...leposykekin todella korkealla. Tänään kyykin alakaapeilla ja keräsin lasipurkit kierrätykseen ja kuule aivan sydän tykytti taas tän valtavan urheilusuorituksen jälkeen :LOL: jospa tää helpottais, koirien kanssa lenkkeilykin on sellasta laahustamista ja taukojen pitämistä/puuhun nojailua :D

Marjee onpa ihania ultrauutisia :heart: tsemppiä pahoinvoinnin kanssa, jospa se helpottaisi kun pääsee muutaman viikon eteenpäin.

Täällä odotellaan ensi viikon neuvolalääkäriä ja ultraa. Edelleen pieni pelko takaraivossa, jospa kaikki ei olekaan hyvin, mutta ei onneksi ole sellainen "olo" että jotain olisi vialla...ja yritän pysyä positiivisena! Oireet on ainakin niin vahvat ja vatsa turpoilee kun vappupallo :)

Huomenna poksutaan!

LilyAlice 8+6
 
Tervetuloa uusille ja onnittelut hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille. :)

Täällä meinas jo huoli iskeä, kun pikkujätkä vietti hiljaiseloa eilisen päivän ja tän aamun. Virkosi sitten kuitenkin, kun join mehua ja kaakaota ja söin jugurttia. Tosin vaimeempaa liikehdintää ollut vielä tämäkin päivä, mutta hengissä siellä ollaan.

Eilen myös supisteli urakalla. Supistuksia tuli 5-10min välein. Tosin ei onneksi kipeitä. Supistukset oli vain tosi napakoita ja kiristäviä. Hellittivät sitten onneksi. Sais vielä muutaman viikon vauva pysytellä sisäpuolella.

Nemelia ja pikkujätkä rv 33+3
 
No niin, tänään sitten takana tuo nt-ultra ja kaikki oli hyvin :heart: pikkuinen vastasi viikkoja 12+1 eli kolme päivää enemmän mitä edellisistä kuukautisista on, mutta ei vaihdettu laskettua aikaa. Vilkasliikkeinen oli ja muutama kuperkeikkakin nähtiin :heart: syke oli hyvä ja vahva, niskaturvotus hyvä ja kaikki riskiluvut pieniä eli nyt ehkä voin hiukan hengähtää helpotuksesta :D rakenneultrakin varattiin jo eli sinne sitten kesäkuun lopussa. Nyt alkaa asiat siis vähitellen tulla todeksi täälläkin.
 
Tosi hienoja uutisia sulla Jonniss! Onnea paljon:heart:

Meillä ei mennyt varhaisultra kuin Strömsössä. Taidan kantaa tuulimunaa ja keskenmeno on todennäköisesti edessä. Gyne erotti ultralla ruskuaispussin ja suuremman kaikualueen, jota epäili vereksi. Käski tulla tsekkauttamaan kahden viikon päästä tilanteen, ellei siihen mennessä saada runsaasti verta ja selvää keskenmenoa. Ellei keskenmenoa tapahdu itsestään ja ultra näyttää tyhjää pussia edelleen -> kemiallinen tyhjennys.

Häviävän pieni mahdollisuus on, että hedelmöitys olisikin tapahtunut myöhemmin (mun kierrot on niin epäsäännöllisiä) ja sinne ilmestyisikin syke.

Aika coolisti ollaan. Suhtaudun tähän vähän kuin tentin reputtamiseen: harmittaa tehty työ (ja valmistautuminen ja voimakkaat raskausoireet ja joulu-unelmat), mutta ei kun uutta yritystä. Tämä oli siis ekasta mahdollisesta raskausyrityskierrosta tärpännyt, joten no hätä vaikka keljua onkin.
 
Kiitos babygreen ja Jonniss myötäelämisestä:hug:

Tuo eilinen coolius ja tenttiin vertaaminen taisi olla jotain psykologista puolustautumista huonoilta uutisilta. Kyllä viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla oli mielessä niin monta miksi?!-kysymystä. Toiveikas odottelu vaihtui masisteluun.

Mietin, onko naisella jokin sisäänrakennettu vaisto tälläisistä. Silloin kun olin 2008 edellisen kerran raskaana, syntyi tosi nopeasti -heti viivojen ilmestyttyä tikkuun- sellainen side pieneen ihmisenalkuun. Tuli paijattua omaa massua ja koki surua edessä olevan abortin takia. Vaikka nyt on niin toivottu lapsi kuin olla voi, suhtauduin yllättävän neutraalisti alusta asti ja jotenkin epäuskoisesti.

Nyt sitten vain odotellaan.

Mukavaa vappua kaikille, täällä meinataan viettää se rauhassa leffan, miehen ja ben&jerrysin seurassa :)
 
Hyvää vappua myös täältä kaikille! =)

Minä olen kotona ja mies töissä koko viikon. Eli täysin rauhallisissa merkeissä vappu täälläkin, varmaankin myöskin leffaten :)

Vapusta tuli mieleen. Mites muilla juoko teidän miehet yhtään alkoholia nyt kun olette raskaana? Jos juovat niin juovatko tyyliin muutaman kaljan vai känniin saakka? Mulla mies juo perjantaisin monesti känniin, mutta pysyy aina ihan kotona, lähinnä juttelee kaveriensa kanssa netin kautta silloin. Joskus mies juo myös vain perjantaisin nyt muutaman kaljan ja ei ole kännissä saakka. Alkuraskaudessa nalkutin miehelle juomisesta ja se aiheutti vain riitaa. En sietänyt juomista yhtään. Olisin halunnut, että mies ei joisi nyt yhtään. Mies kumminkin oli itse jo raskauden alusta saakka ilmoittanut, että vähentää juomista ja lopulta lopettaa. Sen pitää vain tapahtua miehen omaan tahtiin eikä toisten sanelemana. Vähän samoin, kuin tupakoinnin lopetus/vähennys, pitää lähtee omasta tahdosta. Me kumpikin lopetettiin tupakointi jo raskausyritysvaiheessa :). Kumminkin ihan hyvin mies on juomista nyt jo keskiraskauteen mennessä vähentänyt, eikä enää juo edes joka viikonloppu. Lisäksi ei muakaan enää haittaa liikaa, että mies joskus känniinkin juo. Alkuraskaudessa raivosin, koska raskaushormonit oli tosi sekaisin. ps. Itsekin siis join ennen raskautta välillä. Nyt raskaana en kaipaa alkoholia yhtään. Itseasiassa mun ja miehen kummankin arvot on, että pikkulapsiaikana perheessä ei läträtä alkoholilla yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa Vappua myös täältä! :) Minulla valmennettavien treenejä ja illalla katsotaan miehen kanssa, mitä jaksetaan tehdä :)

Meillä mies juo silloin tällöin muutaman oluen ja on pari kertaa käynyt kavereiden kanssa keikalla ja ulkona. Muutaman kerran ollaan oltu yhdessäkin niin kuin pääsiäisenä. Minulle tämä on ihan ok. Itsekään en kaipaa alkoholia, paitsi ehkä kesällä sitten terassilla olisi mukava hiukan skumppaa juoda :LOL: Meillä siis alkoholin kanssa ihan perustilanne. Kyllä olen itsekin ajatellut välillä tyttöjen kanssa jossakin käydä ja pitäytyä itse tietysti alkoholittomissa vaikka muut alkoholia joisivatkin :)
 
Suuret pahoittelut MATAHARI, elämä on joskus niin epäreilua!

Täällä poksutaan tänään 29+0! Tiistaina oli pitkin päivää ja varsinkin illalla peräkkäisiä supistuksia. Kivuttomia kuitenkin. Suppareita tuli niin tiheesti et päätin soittaa terv.keskuksen päivystykseen varmuuden vuoksi. Tosi tylysti käskettiin soittaa Tyksin naistenpolille, koska viikkoja on jo yli 26. Ei edes kysynyt onko vuotoa tms. Tuli ihan sellanen olo et mitä kettua sä tänne soittelet, ei ole meijän ongelma!
No soitin Tyksiin ja aivan ihana empaattinen hoitaja/kätilö neuvoi ottamaan panadolia ja lepäämään. Sillä se sit menikin ohi.

Alku viikolla oli myös neuvola, sain rautatabletteja. Th/kätilö neuvoi ottamaan tabletin yöllä ku käy vessassa. Muuten täytyy katsoa ettei syömiset sotke raudan imeytymistä. Sokerit oli oikeen hyvät. Vähän kyl petyin, olisin mieluusti ottanut ohjeet parempaan ruokailuun. Makea tuntuu maistuvan välil liikaakin. Sf-mitta oli taas palannut käyrille ja kyl tää maha onkin pyöristynyt! Paino on noussu melkeen 7kg joulukuun ekasta punnituksesta. Kaksoisleukaakin jo löytyy! Toivoisin etten painais yli 60kg, mut th sano et helposti tulee 10-12kg raskauden aikana.
Vauva on edelleen poikittain, oli puhetta et tarkkaillaan kääntyykö itekseen myöhemmin vai tarviiko kääntää. Siinähän on jotain riskejäkin..?

Ootteko muut käyttäneet Bola-korua? Tilasin itelle kaks ja hyvä et otin molemmat, toinen ei helise juuri yhtään. Sit kuuluu jos oikeen reippaasti kävelee.

Meillä mies on siirtynyt ykkös olueeseen, sitä ennen kehotti menemään taksilla sairaalaan jos tulis hätä. Ei paljon naurattanu! Nyt se tais ti vähän pelästyä noita suppareita ja sanoin et tarviin sitä selväpäisenä, jos jotain tällästä viel tapahtuu.

JONNISS, kiva kuulla et ultrassa oli kaikki hyvin.Sit vaan odotteleen rakenneultraa. Tsemppiä muillekin ultria odottaville! Jännä kun eka oottaa et tulis se maaginen 12vkon raja täyteen ja nyt on enää alle 12vkoa laskettuun aikaan!

Jadelyn 29+0
 
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Mataharille suuret pahoittelut. Ikävä juttu. :( Toivotaan, että pian saisit taas hyviä uutisia.

Jonnis: Onnittelut hyvistä ultrauutisista. :)


Alkoholista: Miehelle olut maistuu, mutta on tuo näköjään vähentänyt sen juontia ihan ilman pyyntöjäkin. Kotona ottaa silloin tällöin kaljan tai pari. Jos olen ollut reissussa, niin sitten on ottanut jätkien kanssa enemmän. Eilen sillä oli synttärit eikä tuo silti juonut kuin muutaman. Ei edes hinkunut minnekkään baariin tai kavereiden kanssa ryyppäämään.
Itse olen pari kertaa käynyt bubissa istumassa ja juonut alkoholittoman siiderin. Baariin ei tee edes mieli. Tanssimaan on kyllä tehnyt mieli pari kertaa, mutta tämän mahan kanssa ei oikein onnistu. :D

ON: Maha taitaa olla laskeutunut. Kävely on hankalampaa ja kivuliaampaa. Vessaan saa juosta useammin. Äitikin sanoi eilen, että on se alempana. Huomenna on neuvola. Pitää kysyä myös sieltä mielipidettä mahasta. Muutenkin on paljon asiaa neuvolaan, kun edellisestä kerrasta on 8 viikkoa.

Ja mikä hurjinta, nyt on jo 35.viikko menossa. Viimeistään ensi kuussa minulla on vauva. <3

nemelia ja pikkujätkä rv 34+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Matahari ja Jonniss
Täällä osalla synnytykset jo lähestyy hurjaa vauhtia, jännää:D. Mullakin enää neljä kuukautta h-hetkeen:D.

jadelyn84 joo, kyllä odotukseen liittyvistä hoitajista ikävä kyllä löytyy myös välillä niitä tökeröjäkin tapauksia, mutta onneksi joukossa on ihan mukaviakin. Itsekin olen kumpiinkin törmännyt.

Mulla paino on noussut ekasta neuvolan punnituksesta 9kg. Olin myös neuvolassa muutamia päiviä sitten ja vauvan sf-mitta mitattiin ekakertaa. Mitta oli keskitasoa käyrän mukaan (19cm). Kovasti vauvan sydän myös jumputti :). Myös sokerit katsottiin ekakertaa virtsasta ja normaalit oli. Tällä hetkellä on aika voimakkaat liitoskivut. Kipu tuntuu noustessa, maatessa ja istuessa alavatsalla, selässä, alapäässä, nivusissa, kyljessä, reisissä.. Lisäksi tekee kipeää vessaan mennessä se istumaan meno. Lisäksi on ruvennut pissattamaan useammin (viimeksi pissatti paljon lähinnä alkuraskaudessa), kun vauva/kohtu taitaa painaa jo rakkoa. Kokonaisuudessaan menee kumminkin aivan loistavasti. Pikkuisen jo alkanut jännittää, kun aikaa laskettuun aikaan enää tosiaan se 4kk :). Raskaustodistuksen myös sain, kun 22 viikkoa oli täynnä. Vielä en ihan uskalla hakea äitiyspakkausta, kun haluan olla varma, että saan sen uuden 2014 pakkauksen :).

babygreen ja vave 22+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jonniss ja Matahari

Yhteistyössä