** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

Nyt on käyty Kyssilläkin synnytysvalmennuksessa. Ei kyllä ollut kummoinen valmennus. Varsinkin lapsivuodeajasta puhunut kätilö luki vaan suoraan ne powerpoint-kalvot eikä paljoa ylimääräistä kertonut. :/

Käytiin samalla reissulla Ikeassa hakemassa remppatarviketta (vessan kalusteet) sekä vauvalle lipasto, hylly, patja, amme, jne. Nyt vaan sais lastenhuoneen rempan valmiiksi asti, niin pääsis laittamaan kaiken paikalleen. :)

Nemelia ja pikkujätkä rv 31+3
 
Tehtiin kirpparilla todellinen löytö: vastasyntyneen Muumi-vaippoja 83kpl hintaan 1,50e koko satsi :) Tosi halpaa, jej! Eli joku sentin per vaippa tulee hinnaksi. Oli jäänyt joltain vauvalta ylimääräisiä pakkauksen mukaan.

babygreen + villi vave 19+6
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on nyt viimeiset päivät ollut taas huonompi olo ja vessaan on pitänyt juosta useamminkinkin. Inhoan oksentamista niin paljon! No, ehkä tämä tästä taas tasaantuu. Tällä viikolla päästään jo kaksinumeroisiin viikkoihin :) Nyt siis 9+4.

Jotenkin tullut hirveä pelko, että mitäs jos kaikki ei olokaan hyvin? Ultraan on vielä kaksi pitkää viikkoa...
 
Heippatirallaa! Siirryn tänne tuolta 3-kymppisten kuumeilijoiden puolelta. (Tervehdys tutuille:wave:) Kävi niin onnekkaasti, että vauvatilaus vastaanotettiin ekalla yrittämällä ja nyt sitä kummastellaan ja ihmetellään, että ihanko oikeasti??!

Ounastelin olevani raskaana jo hyvissä ajoin ennen plussaa. (Oudot tissit, kummat vuodot, vatsakrampit, yölliset syömiskohtaukset ja itkupotkuraivarit mitättömyyksistä.) Neuvolan täti toivottii meidät tervetulleeksi 5.5. ja silloin selvinnee laskettu aika. Tämänhetkisen arvion mukaan se olisi 18.12.

Nyt mietiskelen, onko lähes jatkuva vasemmanpuoleinen alavatsan jomotus normaalia ja miten kovaa uskallan urheilla. Ja näitä kysymysmerkkejä ja epäluuloista pohdintaa taitaa olla luvassa enenevässä määrin...;)

Matahari......LA 18.12.......TAYS
 
Matahari Onnea plussasta ja tervetuloa joukkoon mukaan :). Lisään sinut listaan ja laitan tuon ilmoittamasi lasketun ajan. Sen voi sitten myöhemmin muuttaa, jos muutoksia tulee.

Tuosta alavatsan jomotuksesta. Kannattaa toki selvittää, että mistä johtuu. Voi olla tuo jonniss:sen ilmoittama juttu tai sitten esim. mulla jomottanut myös vasemman puoleista alavatsaa ja mulla on siellä kysta. Sen voi tutkii vain gyne alatutkimuksessa. Voi syy olla joku muukin toki. Taikka sitten ihan normaalia raskauden jomotusta. Jokatapauksessa kumminkin varmaankin ihan normaali syy jomotuksella. Jos jatkuu jomotus voithan sen avulla vaikka pyytää varhaisultraakin, et katsois samalla, ettei ole kystaa. Soitat vaan neuvolaan nyt ennen ekaa aikaa ja kyselet.
 
Jonniss: Lohdullista, mitä sanoit :) Tuo kipu on vähän aaltoilevaa, ei tunnu koko aikaa, vaan silloin kun on muuten rauhassa eli on aikaa "kuulostella". Babygreen, varasinkin jo ajan varhaisultraan omalle gynelle. Se on jo ennen neuvolaa, parin viikon päästä 29.4. Hän käski varata ajan kolmen viikon päähän plussasta, tarkistaa että siellä on oikea juttu oikeassa paikassa ja vielä hyvissä voimin :)

Pahoinvointi ei ole vielä alkanut. Tiedän vähän odotella, sillä olin vuonna 2008 raskaana hetken verran (päättyi aborttiin). Sitten tätä juttua on vähän hankalampi salailla. Yritetään kuitenkin mahdollisimman pitkään pitää vain meidän kolmen ja muutaman tarkkaan valitun tietona (plus teidän:heart:). Jotenkin ihana vaalia omaa pientä salaisuutta. Ihana on toki varmasti päästä ylpeänä kertomaan tulevasta joululahjasta, sitten kun ollaan vähän varmemmalla pohjalla.

rv 4+6
 
Matahari, ollaan sit ultratoverit eli samana päivänä mullakin :)

Lisäys! Pitää tulla nyt jo poksumaan huomisen vuoksi eli huomenna 10+0 ja ekat kaksinumeroiset viikot alkavat. Lähdetään huomenna aamulla pääsiäisen viettoon Tukholmaan miehen kanssa :)

Ihanaa pääsiäistä teille kaikille! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Hyvää pääsiäistä kaikille ja tervetuloa odottamaan MATAHARI!

Onnea puolivälin etepista BABYGREEN, koska sulla on rakenneultra? Vai joko se oli?

Hyvää Tukholman reissua JONNISS.

Kyllä tää raskauasaika on yhtä odottamista ja jännittämistä. Aina tulee jännitettyä ennen ultria, että onko kaikki sittenkään hyvin.
Mulla oli viime viikolla neuvolalääkäri, sf-mitta oli tippunut käyriltä. Eli kohtu ei olis kasvanut tarpeeksi ja ehkä vauvakaan ei enää olisi kasvanut.
No tällä viikolla pääsin ylimääräseen ultraan ja hyvinhän vauva oli kasvanut. Vastasi jopa paria päivää isompaa viikkoihin nähden. Paino oli 1030g! Tyttö on vaan jotenkin niin sykkyrällä mun lantiossa että sen takia vatsakaan ei ole niin iso. Iso huoli putosi harteilta, ehdin jo miettiä kaiken maailman kehityshäiriöitä jne.
Seuraavaa neuvolaa aikaistettiin parilla viikolla ja tilannetta tarkkaillaan ja mittaillaan. Sopii mulle jos pääsen useammin ultraan!

Jadelyn 27+1
 
jadelyn84 Hui, kun säikähdin kanssa täällä viestiäsi. Onneksi kaikki oli vauvalla kumminkin hyvin ja vauvasi kasvanut normaalisti :) Kyllä muakin rakenneultra jännittää. Mulla se on ensi ti, eli 22.4. Lisään sulle listaan tyttölupauksen.

Onko muilla ollut semmoista alapään tykyttävää kipeää jomotusta? Jomotus loppuu varmaan muutamassa sekunnissa, eikä toistoina kestä minuuttiakaan varmaan. Mulla on nyt ollut varmaan viikon. Oiskohan jotain kasvukipua? Lisäksi eilen illalla oikeaa reittä särki yht'äkkiä nukkumaan mennessä sängyssä kummasti. Kipu meni kumminkin nopeasti ohi. Varmaankin nämä jotain raskauteen liittyvää, veikkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pääsiäisterveisiä! Onneksi raskaana olevan on luonnollista himoita mämmiä vaniljakastikkeella ja äidin tekemää limejuustokakkua... Pistäydyin pyhien alla synnytysosastolla jatkuvien alavatsakramppien takia. Ottivat veri- ja pissakokeita ja ultrasivat. Istukkahormonia oli vielä tosi vähän veressä, mutta sen verran kuitenkin että oikeasti raskaana olen. Ultrassa ei näkynyt yhtään mitään missään, mikä on kaiketi näillä viikoilla aika normaalia. Gyne sanoi minun olevan kipeämpi kuin pitäisi, pelkäsi kai kohdunulkoisen raskauden kehittyvän ja kehotti tulemaan uudestaan tänään. No en mennyt, kun kipuilu lieveni ja lähdettiin suunnitellusti reissuun toiselle puolelle Suomea. Pitänee kotiin palatessa kurvata synnärin kautta. Nyt ei tosin satu enää ollenkaan ja se ajateltu ultra olisi jo puolentoista viikon päästä. (Tervehdys Jonniss, ultratoverini!:))

Tuli kerrottua vanhemmilleni raskaudesta, kun vielä arvottiin, että päästäänkö lähtemään. Nyt ne hyrisee tyytyväisyyttään. Olisi eka ja todennäköisesti vika lapsenlapsi.

Rentoilkaa ja nautiskelkaa vapaista!:)

5+2
 
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Nyt olen 21+0 eli 22. viikko. Hämää tämä laskutapa.

Tietääkö kukaan, että olenko nyt jo viikolla 22 vai vasta viikolla 21?

'Nykyisin keskosuus määritellään yleensä raskausviikkojen ja/tai sikiön painon mukaan. Keskosuudesta on kyse, jos lapsi syntyy raskausviikkojen 22 ja 37 välillä.'

Keskonen – Wikipedia

Vauvalla siis kaikki oikein hyvin masussa, mutta jännittää kovasti huominen rakenneultra.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Pääsiäisreissusta kotiuduttu. Vielä pitäisi sinnitellä 8 päivää ultraan. Jännittää ja ahdistaa niin paljon. Mitä jos kaikki ei olekaan hyvin? En ehkä kestäis sitä. Yritän keksiä kaikenlaista tekemistä itselle, ettei ehtisi stressata niin paljoa. Ultran jälkeen olisi sitten tarkoitus kertoa vanhemmillekin tilanteesta. Tänään lähdetään hakemaan koiraa hoidosta tuolta Vaasan suunnalta. Onneksi. Huomenna olis sikiöseulannan verikokeet.

Mukavaa viimeistä pääsiäispäivää teille kaikille! Onko ollut mukava pääsiäinen? =)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Babygreen: Jos sinulla on tänään rv21+0, olet siis ollut tasan 21 viikkoa raskaana ja sinulla alkaa 22. raskausviikko. Eli huomenna, kun olet rv21+1, sinulla on jo 22. viikko menossa. Toivottavasti tämä selvensi edes vähän. :)

Minä kävin sitten viimeisen kerran tämän raskauden aikana reissussa. Veljen luona Tampereella tuli siis pääsiäinen vietettyä. Meiltä on sinne siis reilu 400km matkaa, joten piti ensin arpoa, että uskaltaako lähteä. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että reissuun vaan ja hyvä, että lähdin. Kävin kangaskaupasta ostamassa harsokangasta. Ostin myös tähtitrikoota, josta meinasin ommella ohuita tumppuja vauvalle. Ja riittääpä kangas varmaan myös pipoon tai pariin. Ei pääse vauva raapimaan kasvojaan sitten. Tuoreelle kummitytölle vois myös ommella jotain samalla. Lastenhuoneeseen löytyi myös lamppu vihdoinkin.

Eka kipeä supistuskin tuli koettua. Ainakin luulen, että oli supistus. Maha oli kova ja kipu tuntui alavatsan alueella. En kärsinyt liikkua mihinkään, sillä makasin selälläni ja pienikin liikahdus vain lisäsi kipua. Kipu ei kuitenkaan tuntunut selässä tai muualla.

Myös turvotus on tullut jäädäkseen... Jalat olleet muutaman päivän turvoksissa. Yön aikana turvotus laskee, muttei kokonaan. Lauantaina shoppaillessa turposi myös kädet aivan yhtäkkiä. Lähtiissä oli siis normaalit kädet, shoppailun aikana rupes turpoomaan ja lopulta oli kädet niin turvoksissa, että rystyset hävis näkyvistä. Kauheen näköstä. Veljen luona sitten istuskelin sohvalla loppuillan ja turvotus hävisi käsistä. Jalat oli myös tosi turvoksissa, sillä nilkat oli ihan tasapaksut ja jalkapöydät oli ihan pallot... Mä niiiiiiin haluan kroppani takaisin...

Mutta tsemppiä ultraan meneville ja kaikille raskausoireista kärsiville. Onneksi voi lohduttautua sillä, että tää on vain väliaikaista. :)

Nemelia ja pikkujätkä rv 32+5
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Rakenneultrassa olimme tänään. Koko eilisen illan, viime yön ja tämän aamun jännitin ihan hulluna pelosta. Yölläkin heräsin jännitykseen. Mies koitti kumminkin lohdutella. Miehen mielestä jännitin ihan turhaan. Mies sanoikin, että oli kaiken aikaa varma kaiken olevan vauvalla hyvin :). Hyvin kaikki olikin, eli kaikki rakenteet normaalit ja vauvan paino 422g, pituus vastasi keskiarvoa ja vauvan koko vastasi viikkoja :). Terve vauva siellä liikkui ja lääkäri totesi lopuksi vauvan olevan todennäköisimmin tyttö :) :heart: Nyt olen niin onnellinen, kuin äiti voi koskaan ollakaan, nimittäin suuri pelko putosi harteilta :)

babygreen ja vave 21+1

*Muokkaus: meillä on vielä ainakin yksi ultra heinäkuun alussa, koska kystaa seurataan, eli nähdään sitten vauva vielä uudestaan. Nyt kysta oli siis ihan ok, eikä ollut kasvanut enempää*
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: LilyAlice
I feel for you, Nemelia, tuon turvotuksen kanssa. Voi olla, että en tiedä mitään vielä tuon laadun turvotuksesta, mutta nyt mennään 5+5 viikoilla eikä vihkisormus mahdu sormeen...

Isosti onnea babygreenille pikkuisen terveen (tod.näk.) tytön johdosta!:) Oliko sulla jonkinlaista fiilistä etukäteen, kumpi massussa majailee? Entä muut? Haluatteko te, jotka ette vielä tiedä sukupuolta, tietää sen etukäteen?

Meillä on tyttötunne miehen kanssa. Oikeastaan soisin miehelleni pojan, hänellä kun on jo kaksi tyttöä edellisestä liitosta.
 
nemelia ja Matahari Mullakin sormus kiristää hieman nyt raskaana. Sormeen jää sormuksen alle semmoinen painauma, mitä ennen ei ole koskaan jäänyt. Muutenkin mun tosi pienet sormet (sormus 16) tuntuu paksummilta. Muutenkin tuntuu, että osa painosta ois turvotusta. Esim. polvissa on ihme turvonneet patit. Odotan jännityksellä ensi kesän turvotuksia, kun kuumuushan turvottaa entistä enemmän.

Matahari Mies toivoi ekaksi vauvaksi tyttöä, koska ajattelee tytön olevan ehkä kiltimpi ja helpompi. Minä siihen vastasin, että voihan tyttökin olla villi ja luonteestahan se riippuu. Tavallaan toivottiinkin kumpikin tyttöä, mutta en osannut itse yhtään aikaisemmin sanoa, kumpi vauva tulisi olemaan. Pääasia oli kumminkin, että vauva olisi terve, oli sitten tyttö tai poika :). Eli kumpikin olisi yhtä ihania. Eikä näihin arvioihin voi edes täysin luottaa, eli vielä en uskalla vaaleanpunaisia vaatteita ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Matahari onnittelut :flower: toivotaan että kaikki menee hyvin! :heart:

babygreenille onnea tyttölupauksesta, sulla on jo hyvät viikkolukemat kasassa :)

murmelii ihanaa että kaikki hyvin nt-ultrassa, odotan sitä niin itsekin :heart: vielä olisi reilut kolme viikkoa... :)

Täällä kävästiin neuvolassa ennen pääsiäistä ja oli kiva käynti. Hyvä tyyppi neuvolantätinä ja paljon tietoa ja kysymyksiä. Kova ummetus on vaivannut, mutta luumut ym soseetkin on siihen auttanut. Normifarkut ei mee enää jalkaan, sattuvat mahaan, joten äippäpöksyillä hiihdellään :) vappuaattona olisi eka neuvolalääkäri ja siellä ultrataan, jee. Viikko siis odottelua. Oireet on edelleen samat, väsy, hengästyminen, nopea pulssi, hidas aineenvaihdunta ja vallllltaisa turvotus :D

Aurinkoista viikkoa kaikille! Nyt potkupallo sylissä unille...

LilyAlice 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen

Yhteistyössä