Noin 105 cm pituisen lapsen paino?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
"Parsa"
[QUOTE="Xxxxxx";29994420]Meillä myös noin 100cm 5v! Kiva että on muitakin pieniä <3 Oletteko vanhemmat itse lyhyitä? Mä olen 157cm ja mies 173cm.[/QUOTE]

Mä olen lyhyt, vain 158 ja mun mies on aika normi 185. Kuopuksesta tulee varmaan vielä esikoistakin pienempi, nyt ei olla mitattu (1,5v), mutta yksivuotiaana oli vain 71cm.. Onko teidän lapsi tyttö vai poika? Meillä siis molemmat poikia.
 
"Veera"
Mietin tuota sinun suhtautumista ruokaan kun alkuviestissä kerrot että lapsi on nirso eikä mikään kelpaa.
Lapsilla on luontainen kyky säädellä ravinnonottoaan ja sitä ei kannata tuouttamalla pilata. Jos lapsi kieltäytyy ruuasta niin se voi ihan oikeasti tarkoittaa sitä että se ei tarvi sitä ruokaa vaan voi hyvin elää vararavinnolla. Jos tuoutat ja tarjoat monenlaista niin lapsi syö huomaamatta liikaa. Maidon/mehun määrään kannattaa myös kiinnittää huomiota. Maitoa tarvii sen 5-6dl päivässä eli puoli lasillista aterialla jos viis ateriaa on päivässä. Eka lasillinen voi olla maitoa ja sitten lisäksi vettä. Eikä maitoa tarvi joka aterialla edes tarjota.
 
vierass
Meidän 5v oli 112cm ja 19kg muistaakseni neuvolassa. Tosi hoikka, jäntevä poika. Syö paljon mutta saattaa esim. jätskin jättää kesken jos ei vaan jaksa. ("Kiitos äiti, en jaksa enempää.")

Aika tuhdilta lapsesi kuulostaa pituuteensa nähden. Eikö sitä sanota että rotevan ja hentorakenteisemman aikuisenkin luiden painoero on vain joitakin satoja grammoja?
 
vierailija..
Meillä 5 v tyttö 106,6 cm ja 16,1 kg - aina ollut sirorakenteinen vaikka syö riittävästi, herkkupäivä on kerran viikossa - tuohon mittaan jos laittaisi vielä neljä kiloa lisää niin aika rotevalta saattaisi näyttää...
 
Riippuu lapsesta
Meidän 4v mitat saadaan ens viikolla, mutta arvelen pojan olevan noin 108cm ja kotivaaka näyttää himpun alle 20kg,
eli aika lähellä ap:n mittoja meidän poika on eikö varmasti ole ylipainoinen. Verrattuna tarhakavereihin on kyllä leveähsrteiejj
eli rakenteeltaan iso, mutta muuten kyllä paremminkin hoikka. Nyt teini-ikäinen velikin kauhisteli, millainen luuranko on its
ollut, kun samanpituisena painoi useamman kilon vähemmän, eikä koskaan kukaan ole kyllä puolellakaan sanalla vihkaissut (päiväkoti, neuvola), että olisi mitään muuta kuin normaali. Eli ei tosiaan nakuna katsottuna ole missään löysää mahasta puhumattakaan. Lihaksikas kyllä. Eli kyllä lasten rakenteessa on oikeasti paljon eroja, siinä missä aikuisellakin. Eli lasta näkemättä on mitoista suoraan vaikea tehdä johtopäätöksiä.
 
Edellinen..
Meillä on tyttöjä, kuopus vajaa 1v ja todnäk tulee olee myös n. 70cm. Tuleva 5v neuvola huolestuttaa kun on varmaan tipahtanut käyriltä. En usko että hänellä on mitään muuta syytä pienuutensa kuin huonot geenit :D Oletteko joutuneet pituusseurantaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;29994444:
Lapsesi on BMI-laskurin mukaan selvästi ylipainoinen. Oman lapsen painolle sokeutuu helposti. Valitettavasti lihava lapsi=lihava aikuinen. Auta lasta nyt. Olen itse ollut lapsesta saakka ylipainoinen ja kärsinyt asiasta suunnattomasti. Omien lasten painoon puuttuisin heti!
Noi BMI laskurit voi tunkea hanuriin. Pätee ehkä puoleen väestä.
 
Meillä 4-vuotias poika oli neuvolassa 106.2cm ja 18,6kg Vauvasta asti menny ihan omilla käyrillään. Ensimmäisen kuukauden aikana painoa tuli 1800g lisää, pelkällä rintamaidolla. Pituuskasvu oli alkuun hitaampaa, mutta nyt viimisen 2 vuoden aikana on tullut 20cm pituutta ja painoa ei sitte, kun 2kg. Mutta noihin käyriin ja painoindekseihin tuijottelu on ihan turhaa. Pitäisi kyllä omilla silmillä nähdä, onko lapsi pyöreä, vai ei ja sen jälkeen miettiä, että mitä pitäis tehdä.
 
vierasssssssss
Meillä esikoinen (poika) oli 3v 102cm ja 17kg tasan. Nyt 7v ja 30kg 134cm, lihaksikas,ja vantterarakenteinen, läskiä ei ole nimeksikään

kuopus, poika hänkin, taas jotain ihan muuta ku veljensä, tynnyrintappi, 95cm ja 15kg :D pitkäraajainen on kuitenkin, ja lihaspatti hänkin, mutta auttamattoman lyhyt ikäisekseen
 
vierassss
Meillä esikoinen (poika) oli 3v 102cm ja 17kg tasan. Nyt 7v ja 30kg 134cm, lihaksikas,ja vantterarakenteinen, läskiä ei ole nimeksikään

kuopus, poika hänkin, taas jotain ihan muuta ku veljensä, tynnyrintappi, 95cm ja 15kg :D pitkäraajainen on kuitenkin, ja lihaspatti hänkin, mutta auttamattoman lyhyt ikäisekseen
pikkuveljen mitat siis 3v mitat :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aivan näin;29995387:
Osaatko sanoa, mmistä tämä johtuu? Olen sun kanssa samaa mieltä. Itse olen lyhyt ja läski, mutta BMI:n mukaan täysin normaali, vaikka vielä tulisi lisääkin pari kiloa. Ja kyllä sen peilistä ja vaatteista näkyy, että normaalimpiakin on..
Ruumiin rakenne vaikuttaa painoon paljon. Lyhytraajainen painaa aina enemmän, kuin pitkäraajainen. Lihaksen määrällä on aika paljon väliä.
On niitä, jotka on luonnostaa hentorakenteisia ja niillä 10kg ylimääräistä saa ne näyttämään todella lihaville ja sitten on niitä, joille se ylimääräinen 10 kg ei näy juuri missään.
joidenkin paino muodostuu lihaksista ja niillä bmi on korkeampi. Sitten on niitä, joiden bmi on alhainen, mutta rasvaprosentti reilu 30 (ja näitä on nykyään paljon).

Eli, koko BMI on ihan turha, se pätee vain alle puoleen väestöstä, jos niinkään moneen. Jengi luottaa jonkun typerän lääkärin keksimään indeksiin, kuin raamattuunsa ja ovat vakuuttuneita siitä, että se kertoo jotakin heidän terveydestään tai elintavoistaan. Pyh. Jos oikeasti kiinnosttaa, niin kannattaa alkaa mittamaan sitä rasvan määrää kehossa, se kertoo paljon enemmän.
 
vieraus
Alkuperäinen kirjoittaja Metsäpeikko;29995660:
Meidän 5-vuotias tyttö on 114/21. Annatteko ruokaa ollenkaan?
Minun kohta 8v tyttö painaa 20kg ja on 122cm pitkä. Tyttöni on hyvin saman kokoinen kuin minä hänen iässään.

Itse painan 53kg ja 165cm. En ole laiha vaan sopiva. En liho oikein millään, tämä on siis minulle luontainen paino.

Ja minä sekä lapseni syödään hyvin. Päiväkodissakin oikein ihmettelivät kun tyttö syö niin reippaasti kaikkea, kunnon annokset ja ei nirsoile. Ollaan siro rakenteisia ja luontaisestikin liikutaan paljon :)

Ja kyllä minua luokkaa se, että joku katsoo oikeudekseen edesi vitsillä sanoa lapselleni, että oletko koskaan ruoka-aikaan kotona tai saatko koskaan ruokaa. Neuvolassa tai kouluterveydenhuollossa ei olla koskaan oltu huolissaan, kun lapsi kuitenkin kasvaa koko ajan omilla käyrillään, niin paino kuin pituus. Ja energiaa ja iloa riittää!
 
"piip"
Täältä löytyy veljekset, joista vanhempi oli 3v. 1kk:n ikäisenä 107 cm ja 16,5kg ja nuorempi 2v. 11kk:n ikäisenä 106 cm ja 22,9kg! Molemmilla sama isä ja samassa ruokapäydässä syövät. Molemmat mielummin istuvat kuin liikkuvat, mutta nuoremman painokäyrä saatiin tasaantumaan liikunnan reilulla lisäämisellä. Isompi on yhä erittäin alipainoinen, mutta alkanut liikua enemmän ja kai niitä lihaksia ja massaa joskus ilmestyy.:)
 

Yhteistyössä