Alkuperäinen kirjoittaja Hauskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja puuh:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Korkeakouluja ovat ammattikorkeakoulu ja yliopisto. Yliopisto on ylempi korkeakoulututkinto.
Tästä voidaan vielä vääntää, että kandi on alempi korkeakoulututkinto ja maisteri ylempi. Amk:n suorittanut voi hakea yliopistoon suorittamaan maisterin tutkinnon ja kandi voi hakea amk:uun suorittamaan ylemmän amk-tutkinnon. Ovat mielestäni samanarvoisia nuo tutkinnot.
Mut ei työnantajien mielestä
Totta. Ainakin sillä tekniikan alalla, jossa itse työskentelen, amk-insinöörit ja DI:t ovat työhönottotilanteessa varsin eriarvoisessa asemassa. He eivät todellakaan ole työnantajan silmissä tasa-arvoisia koulutuksen suhteen.
Niin. Mä valmistuin tradenomiksi ja olen kilpaillut samoista töistä kauppakorkeakoulusta valmistuneiden kanssa. On aivan yleistä, että tällä alalla on näin -ja useassa työpaikkailmoituksessakin haetaan jompaa kumpaa.
Riippuu siis alasta.
Ihan oikeastiko olet mielestäsi tradenomina samalla viivalla kauppakorkeasta valmistuneiden kanssa? Palkka on sama, työtehtävät ovat samoja...
Niin, mä olen ulkomailla nykyään töissä. Alkupaikkoihin Suomessa otettiin kumpaa vaan. Palkka ei määräytynyt tutkinnon mukaan, vaan kokemuksen ja työpanoksen. En tiedä muuttuuko se jossakin vaiheessa suomalaisessa urakehityksessä, mutta ainakaan täällä ulkomailla tutkinnolla ei ole mitään muuta merkitystä kuin se, että pääset työpaikkaan kiinni (ellet hae asiantuntijatehtäviin, esim. olet tietyn alan asiantuntija). Sun loppuelämän palkka ja työtehtävät riippuvat sinusta itsestäsi ja siitä mihin osoitat pystyväsi. Eli jos olet kykenevä, voit edetä siinä missä kuka muukin vaan -ja palkkaan se sinun kymmenen vuotta sitten opiskelemasi tutkinto nyt ei todellakaan vaikuta. Onko muka Suomessa niin, että vaikuttaa?
En todellakaan juuri tiedä kuka meistä tässä työpaikassani on opiskellut maisteriksi asti ja kuka kandiksi (=amk-tutkinto), mutta sen verran tiedän, että kumpiakin täällä on.