No sankoo nyt kuka on korkeakoulutettu?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Toisaalta kumuloituva osaaminen ja tieto (ja kaiken sen hyvä hallinta) on juuri se tunnusmerkistö, jonka perusteella asia pitäisi arvioida. Toisaalta kyse on myös arvostuksista. Mitä kukin arvostaa. Itselläni ihmisen (ja yksilön osaamisen) arvostus nousee ihan eri tekijöistä, kuin muodollisen koulutuksen määrästä ja laadusta. Siksikään en oikein osaa vastata suoraan kysymykseesi.

Diplomaattista puhetta, kuomaseni. Tekee tässä itsellänikin mieli alkaa tarkennella, että en ole tässä ihmisiä paremmuusjärjestykseen laittamassa, pohdin vain, mitä muodollisia koulutuksia pidän vaativimpina.

Arvostuksistahan siinä nimenomaan on kysymys. Tuo mainitsemasi kumuloituva osaaminen on juuri se, joka saa minut arvostamaan musiikin ja kuvataiteen tekijöitä erityisen paljon: kyky käyttää kaikkea osaamaansa ja yhdistellä siitä uutta.

Tietenkin tähän voi todeta, että juuri taiteen alalla maisterin paperit ovat täysin yhdentekevät, jos ihmiseltä muuten puuttuu luomisen halu tai keinot.

Mä olen itse käynyt ammattikorkeakoulun eikä se ole mun mielestäni verrattavissa yliopistoon ja kauppakorkeaan. Se on tosiaan alempi korkeakoulututkinto ja nuo muut ylempiä. Ja mä lasken korkeakoulutetuiksi nuo ylemmät korkeakoulututkinnot. Tai niin kuin työslangilla: akateemiset.

Mutta arvostus on mulla molempia kohtaan sama. Mä arvostan kaikkia kouluasteita, sillä kaikkia niitä tarvitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja varma tieto:
Ammattikorkeakoulusta, yliopistosta ja teknillillisestä korkeakoulusta valmistuu korkeakoulututkinnon suorittaneita.

Mutta: VAIN yliopiston ja tkk:n (tai vastaavan) käyneet voivat sanoa olevansa akateemisia. AMK:n käynyt ei ole akateeminen.

Eikö tää suunnilleen näin mee.

Se, onko sillä mitään merkitystä, on eri asia. Voi kunpa ihmiset oppis arvostaan omaa koulutustaan, ja vielä parempi: myös muiden koulutusta. Oli se sitten korkeampi tai matalampi kuin heidän omansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Korkeakouluja ovat ammattikorkeakoulu ja yliopisto. Yliopisto on ylempi korkeakoulututkinto.

Tästä voidaan vielä vääntää, että kandi on alempi korkeakoulututkinto ja maisteri ylempi. Amk:n suorittanut voi hakea yliopistoon suorittamaan maisterin tutkinnon ja kandi voi hakea amk:uun suorittamaan ylemmän amk-tutkinnon. Ovat mielestäni samanarvoisia nuo tutkinnot.

Siis kandi ja maisteri vai maisteri ja ylempi amk-tutkinto?

Siis alempi amk ja kandi ovat verrattavissa sekä ylempi amk ja maisteri.

No voi kai niitä verrata kuka haluaa, mut eivät ole sama asia. Eli amk:n tutkinnolla et pääse suoraan jatkaan yliopistoon maisteriks, jotakin korvataan EHKÄ jos pääset (pääsykokeella tmv) yliopistoon. Sen sijaan nykyisin kandi voi vaihtaa toisen alan maisteriopintoihin, tosin yleensä vaaditaan ns siltaopinnot.

Juu, kuten täällä moni onkin sanonut, niin korkeakouluja on ammattikorkeat, yliopistot, kauppakorkea ja teknillinen korkeakoulu. Ja myös ammattikorkeasta valmistuneella voi olla ylempi korkeakoulututkinto. Mies suunnittelee jatkavansa inssin opintoja 2 vuotta, jolloin se tosiaan on ylempi korkeakoulututkinto, ts. samalla tasolla kuin diplomi-insinööri.

Muoks: ja itse olen merkonomi, sekä tradenomiopiskelija. Tottakai tradenomi on korkeampi tutkinto kuin merkonomi ja taas ekonomi korkeampi kuin tradenomi. Kuitenkin sekä tradenomi että ekonomi on korkeakoulututkintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Faktaa:
AMK on alempi korkeakoulututkinto. Yliopisto taas ylempi korkeakoulututkinto. Kummankin itse käyneenä, pidän ainoastaan yliopiston käyneitä korkeakoulutettuina.

Peesailen entisenä amk:laisena ja nykyisenä yliopisto-opiskelijana. Ero on iso ja nimenomaan jälkimmäisen hyväksi.

Korkeakouluja ovat ammattikorkeakoulu ja yliopisto. Yliopisto on ylempi korkeakoulututkinto.

Tästä voidaan vielä vääntää, että kandi on alempi korkeakoulututkinto ja maisteri ylempi. Amk:n suorittanut voi hakea yliopistoon suorittamaan maisterin tutkinnon ja kandi voi hakea amk:uun suorittamaan ylemmän amk-tutkinnon. Ovat mielestäni samanarvoisia nuo tutkinnot.

Ylempi amk-tutkinto ei anna pätevyyttä virkaan, jossa tarvitaan ylempi korkeakoulututkinto. Asia, joka pitäisi kyllä korjata koska koulutustakin annetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaäiti-69:
Alkuperäinen kirjoittaja Faktaa:
AMK on alempi korkeakoulututkinto. Yliopisto taas ylempi korkeakoulututkinto. Kummankin itse käyneenä, pidän ainoastaan yliopiston käyneitä korkeakoulutettuina.

Peesailen entisenä amk:laisena ja nykyisenä yliopisto-opiskelijana. Ero on valtava ja nimenomaan jälkimmäisen voitoksi.

Mä taas ihmettelen tätä ajatustapaa. Tai siis kun mun mielestä jokaisella koulutuksella on paikkansa ja ne kaikki on yhtä hyviä omaan tarkoitukseensa.

Ammattikoulusta valmistuu käytännön työn tekijöitä ja siksi teoreettinen puoli opinnoissa ei ehkä ole kovin vaikeaa. Käytännön puoleen taas syvennytään tarkasti.

Ammattikorkeasta valmistuu esimiehiä, joilla pitää olla sekä käytännön kokemusta että teoreettista puolta hallussaan. Kumpaakin sopivasti, jotta tietää mitä työ on käytännössä, mutta osaa myös sen teoreettisen puolen.

Yliopistosta valmistuu johtajia, tutkijoita jne, jotka eivät tarvitse niinkään käytäntöä työssään vaan pikemminkin teoriaa. Siksi aineet menevät syvästi teoreettiselle puolelle ja käytäntöä opiskellaan vähän tai lainkaan.

vähän vielä sekottaisin pakkaa..
Eli musta tulee lto eli kasvatustieteen kandi yliopistosta, meillä ei ole suoraa maisteriopiskeluoikeutta, toki voidaan hakea erikseen omaan varhaiskasvatuksen maisteriohjelmaan. olenko mä korkeastikoulutettu?? Vai ehkä vasta kun teen maisterin? akateeminen kaiketi olen kun yliopistoa käyn... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Juu, kuten täällä moni onkin sanonut, niin korkeakouluja on ammattikorkeat, yliopistot, kauppakorkea ja teknillinen korkeakoulu. Ja myös ammattikorkeasta valmistuneella voi olla ylempi korkeakoulututkinto. Mies suunnittelee jatkavansa inssin opintoja 2 vuotta, jolloin se tosiaan on ylempi korkeakoulututkinto, ts. samalla tasolla kuin diplomi-insinööri.

Muoks: ja itse olen merkonomi, sekä tradenomiopiskelija. Tottakai tradenomi on korkeampi tutkinto kuin merkonomi ja taas ekonomi korkeampi kuin tradenomi. Kuitenkin sekä tradenomi että ekonomi on korkeakoulututkintoja.

Ja Taik...

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaäiti-69:

Ylempi amk-tutkinto ei anna pätevyyttä virkaan, jossa tarvitaan ylempi korkeakoulututkinto. Asia, joka pitäisi kyllä korjata koska koulutustakin annetaan.

Ylipäätään tämä jaottelu on minusta ihan turhaa. Siihen virkaan haetaan tietyn ammattinimikkeen omaavaa henkilöä jonka koulutustaso loppujen lopuksi riippuu eniten alasta. Meillä esim. ylin johtaja talossa on diplomi-insinööri, mutta hänellä on tohtoreita alaisinaan. Sillä koulutuksen tasolla ei ole merkitystä, vaan sillä mihin on kouluttautunut.

..en ole tässä ihmisiä paremmuusjärjestykseen laittamassa, pohdin vain, mitä muodollisia koulutuksia pidän vaativimpina.

Arvostuksistahan siinä nimenomaan on kysymys. Tuo mainitsemasi kumuloituva osaaminen on juuri se, joka saa minut arvostamaan musiikin ja kuvataiteen tekijöitä erityisen paljon: kyky käyttää kaikkea osaamaansa ja yhdistellä siitä uutta.

Tietenkin tähän voi todeta, että juuri taiteen alalla maisterin paperit ovat täysin yhdentekevät, jos ihmiseltä muuten puuttuu luomisen halu tai keinot.[/quote]

Tavallaan vaativinta on osata pitää yllä oikeaa asennetta (sanotaan sitä nyt vaikka kliseisesti nöyryydeksi tekemistensä sekä elämän ja itsensäkin edessä), mitä sarkaa sitten kyntääkään; käytännöllisempää tai teoreettisempaa (muodollisuuttakin ajatellessa). Musiikissa usein nämä molemmat yhdistyvät vieläpä tavalla, jolle vetää vertoja vain harvat tehtävät ja osaamisen totettamisen lajit muualla. Sellaisen edessä voi joskus vain mykistyä ja vaikuttua tuloksista.

Monilla muodollisen koulutuksen aloilla vastaava sanojen lihaksi tuleminen jää tapahtumatta, eikä sitä aina kait edellytetäkään. Usein riittää, että se sivistys on siellä taustalla jossain, kuitenkin edellytyksellä, että aina tarvittaessa oikeat asiat (ja tieto) tulee esille.

Luovilla aloilla kaikkeen tällaiseen on usein muita paremmin kasevettu kiinni. Monilla muilla muodollisen koulutuksen aloilla pitkäkään koulutus ei välttämättä tuota oikein hedelmää, ja tavallista onkin, että vaativakin koulutus jääkin muodolliseksi. (maisterin/tohtorin... paperit ovat täysin yhdentekevät, jos ihmiseltä...jokin puuttuu) Silti se kummasti jossain katsotaan hyvinkin "pätevöittäväksi". Siksi "korkeakoulutus" kait myös herättää helposti keskusteluakin.

Musiikissa esim. tapahtuu käytännön osaamisen osoittamisen näkokulmasta karsintaa pitkin pitkää linjaa, siksikin sillä saralla pitkälle päässeitä on helppo arvostaa. Jossain muualla taas vaativakin teoreettinen koulutus on joskus läpäistävissä, vaikkei asiasta juuri mitään tunntu ymmärtävänkään. Tosin korkeakoulutus on usein "vain" sivistystä, iste soveltaminen pitää oppia työelämässä ja kehittää sitä myöten omaa ammattitaitoaan. Tässä asia kiertyy tullaan takaisin viestin aloitukseeni: Asenteeseen.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on ottanu kannan, että yamk-tutkinto on ylempi korkeakoulututkinto ja sen perusteella tämän tutkinnon suorittanut on pätevä hakija kaikkiin toimiin ja virkoihin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa. ks http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/ammattikorkeakoulutus/opiskelu_ja_tutkinnot/?lang=fi

Kyllähän ammattikorkeakoulu on periaatteessa korkeakoulu, mutta tasoero on varsin suuri verrattuna yliopistoon. Minä tiedän joitain, jotka ovat ensin suorittaneet tutkinnon AMK:ssa ja sitten menneet opiskelemaan samaa alaa yliopistoon ja monella on vaikeuksia jo ihan ensimmäisillä kursseilla, vaikka niiden pitäisi kyllä olla ihan helppoja jos on tutkinto jo samalta alalta...

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä