N
niin
Vieras
Siis tuon nimitysasian takiahan on monet teknilliset korkeakoulut muuttaneet nimensä tekn,yliopistoiksi, erottuakseen. Kannattaisikin enemmän puhua ylemmästä korkeakoulututkinnosta erona korkeakoulututkintoon.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja .:Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:No kyllä mun käsityksen mukaan amk:kin on korkeakoulu, johan se seisoo siinä sanassakin: ammattikorkeakoulu. Ne jotka muuta väittää, ei varmaan päässy yliopistoon.
HAH hah hah!
Juuri tuota ujutustekniikka aikaisemmat ammattiopistot juuri (pelkällä!) nimenmuutoksellaan tavoittelivatkin.
Esim. teknisellä puolella on ollut yhtäältä tekninen opisto, josta valmistui insinöörejä, ja sitten teknillinen korkeakoulu, josta valmistuis korkeakouluinsinöörejä, eli Diplomi Insinöörejä (DI)
Terveydenhuollon alalla oma opsitotason koulu sairaanhoitajilla, ja sitten taas korkakoulutasolla lääketieteellinen tiedekunta, josta lääkärit ja vähän muutakin.
Edelleen vain ja ainoastaan yliopistotasoinen (=aiemmin vain ja ainostaan ns. korkeakoulu) tutkino korkeakoulututkinto, nykyään tuo ammattikorkeakoulu-nimitysuudistus vain sotkee asioita.
Yhtä hyvin voidaan siis sanoa, että eihän tuo ammattikorkeakoulu ole mikään korkeakoulu, johan siinä sanassakin on ammattikoulu - kyseessähän on pikemminkin ammatitutkinto - ei mikään korkeakoulututkinto.
Alkuperäinen kirjoittaja Tä?:Kun osa täällä sanoo ettei ammattikorkea ole korkeakoulutettua, vain yliopisto ja osa sanoo et kumpikin.
Alkuperäinen kirjoittaja .:Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:No kyllä mun käsityksen mukaan amk:kin on korkeakoulu, johan se seisoo siinä sanassakin: ammattikorkeakoulu. Ne jotka muuta väittää, ei varmaan päässy yliopistoon.
HAH hah hah!
Juuri tuota ujutustekniikka aikaisemmat ammattiopistot juuri (pelkällä!) nimenmuutoksellaan tavoittelivatkin.
Esim. teknisellä puolella on ollut yhtäältä tekninen opisto, josta valmistui insinöörejä, ja sitten teknillinen korkeakoulu, josta valmistuis korkeakouluinsinöörejä, eli Diplomi Insinöörejä (DI)
Terveydenhuollon alalla oma opsitotason koulu sairaanhoitajilla, ja sitten taas korkakoulutasolla lääketieteellinen tiedekunta, josta lääkärit ja vähän muutakin.
Edelleen vain ja ainoastaan yliopistotasoinen (=aiemmin vain ja ainostaan ns. korkeakoulu) tutkino korkeakoulututkinto, nykyään tuo ammattikorkeakoulu-nimitysuudistus vain sotkee asioita.
Yhtä hyvin voidaan siis sanoa, että eihän tuo ammattikorkeakoulu ole mikään korkeakoulu, johan siinä sanassakin on ammattikoulu - kyseessähän on pikemminkin ammatitutkinto - ei mikään korkeakoulututkinto.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:Miksi yleensäkin olisi tehty tälläinen amk-tutkinto yliopistotutkinnon rinnalle, jos ne olisivat saman arvoiset tutkinnot? Kaksi rinnakkaista järjestelmää ihan huvikseen? Kai sitten olisi vaan lisätty yliopistopaikkoja ihan roimasti. Jotain eroa niissä siis täytyy olla. Mielikuvan tasolla yliopistotutkinto kuulostaa korkeammalta kuin amk-tutkinto, mutta sitä en tiedä, kumpi loppujen lopuksi antaa paremmat valmiudet, riippuu varmaan työtehtävistä.
Amk -tutkinto oli luotava, sillä Suomesta puuttui kokonaan tuo kandi -tasoinen koulutus, joka on yleinen muualla maailmassa. Eli ihmiset opiskelevat ensin kandin tutkinnon ja halutessaan vielä maisterin tutkinnon päälle. Työelämässä oli myös paljonkin tilausta ihmisille, jotka on koulutettu tällä tasolla. Monilla aloilla kun on paljon tehtäviä, joihin ei tarvita maisteritutkinnon erikoistumista ja teoriapohjaa.
Amk -tutkinto on tosiaan alempi korkeakoulututkinto ja maisterintutkinto ylempi korkeakoulututkinto -kumpikin siis ovat korkeakoulututkintoja vaikkakin eritasoisia.
On se kumma miten nämä käsitteet on suomalaisilla yhä niin hukassa.
Kiitos tästä selvennyksestä. Olisi vielä ollut mukavampaa, jos olisit pystynyt vastaamaan loppuun asti asiallisesti ilman palstalle tyypillistä asenneongelmaa.
Lisään vielä, että omiin opintoihini kyllä kuului myös kandivaihe... (yliopistossa)
Anteeksi asenteellisuuteni. Ei ollut niinkään juuri sulle tarkoitettu kuin yleensä tähän ketjuun kirjoittaneille..
Jonkin verran aiheesta satun tietämään, sillä äitini loi uransa kehittäen tätä nykyistä ammattikorkeakoulujärjestelmää. Toinen perheenjäseneni on työvoimapoliittisissa tehtävissä ja sitä kautta myös tiedän faktaa siitä, että amk -tutkinnon luominen on onnistunut varsin hyvin, sillä työllistyminen on kauttaaltaan ollut erittäin hyvää.
Alkuperäinen kirjoittaja Faktaa:AMK on alempi korkeakoulututkinto. Yliopisto taas ylempi korkeakoulututkinto. Kummankin itse käyneenä, pidän ainoastaan yliopiston käyneitä korkeakoulutettuina.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Huom:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:Miksi yleensäkin olisi tehty tälläinen amk-tutkinto yliopistotutkinnon rinnalle, jos ne olisivat saman arvoiset tutkinnot? Kaksi rinnakkaista järjestelmää ihan huvikseen? Kai sitten olisi vaan lisätty yliopistopaikkoja ihan roimasti. Jotain eroa niissä siis täytyy olla. Mielikuvan tasolla yliopistotutkinto kuulostaa korkeammalta kuin amk-tutkinto, mutta sitä en tiedä, kumpi loppujen lopuksi antaa paremmat valmiudet, riippuu varmaan työtehtävistä.
Amk -tutkinto oli luotava, sillä Suomesta puuttui kokonaan tuo kandi -tasoinen koulutus, joka on yleinen muualla maailmassa. Eli ihmiset opiskelevat ensin kandin tutkinnon ja halutessaan vielä maisterin tutkinnon päälle. Työelämässä oli myös paljonkin tilausta ihmisille, jotka on koulutettu tällä tasolla. Monilla aloilla kun on paljon tehtäviä, joihin ei tarvita maisteritutkinnon erikoistumista ja teoriapohjaa.
Amk -tutkinto on tosiaan alempi korkeakoulututkinto ja maisterintutkinto ylempi korkeakoulututkinto -kumpikin siis ovat korkeakoulututkintoja vaikkakin eritasoisia.
On se kumma miten nämä käsitteet on suomalaisilla yhä niin hukassa.
Kyllä Suomessa on jo tosi pitkään ollut mahdollisuus suorittaa kandin tutkinto.
Kandin tutkintoa varten tuli hakea yliopistoon. Eli käydä läpi sama hakuprosessi kuin maisterintutkintoonkin, vaikka päämäärä olisi ollut eri. .
Alkuperäinen kirjoittaja mielenkiintoista..:Turhaanhan maisterin tutkinnon suorittaneet ottaa amk -tutkinnon olemassaolosta, asemasta tai arvosta hernettä nenäänsä. Eihän mikään uhkaa maisterin tutkinnon asemaa koulutusjärjestelmässä, tietenkään!
Vai tuntuuko heistä ehkä epäreilulta se, että on opiskellut niinkin pitkään ja sitten koulutusta vastaavia töitä ei löydy...?
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:Alkuperäinen kirjoittaja Huom:Itse pidän vain ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita ns. korkeasti koulutettuina, vaikka amk nimessä korkeakoulu onkin.
Peesi tähän. Itse olen opiskellut molemmissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Totta. Ainakin sillä tekniikan alalla, jossa itse työskentelen, amk-insinöörit ja DI:t ovat työhönottotilanteessa varsin eriarvoisessa asemassa. He eivät todellakaan ole työnantajan silmissä tasa-arvoisia koulutuksen suhteen.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No itse olen sosionomi ja käynyt siis amk:n ja meidän työpaikka kyllä määrittää mut korkeakoulututetuksi, voin esim. hakea yksikönjohtajaksi.
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:...
Mielestäni korkeasti koulutettuja suomalaisessa yhteiskunnassa ovat esimerkiksi lääketieteen lisensiaatit, tekniikan, luonnontieteiden ja filosofian tohtorit, tuplamaisterit, musiikin maisterit, oikeustieteen maisterit jne. Joku toinen saattaisi laatia toisennäköisen listan.
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:Ei esim. TKK.ta ja AMK:ta voi edes verrata keskenään.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:Alkuperäinen kirjoittaja Huom:Itse pidän vain ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita ns. korkeasti koulutettuina, vaikka amk nimessä korkeakoulu onkin.
Peesaan. Taskussa yliopiston paprut ja meneillään amk opinnot.
Alkuperäinen kirjoittaja näin:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:Alkuperäinen kirjoittaja Huom:Itse pidän vain ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita ns. korkeasti koulutettuina, vaikka amk nimessä korkeakoulu onkin.
Peesaan. Taskussa yliopiston paprut ja meneillään amk opinnot.
Peesaan myös. Mielestäni kummallakaan ei saavuteta korkeasti koulutetun statusta. Koulutettu alkaa olemaan jatko-opiskelujen loppuvaiheessa. Itse sain yliopisto-koulutuksella huonon työpaikan ja hyvän palkan. Nyt haen amk:sta tavallista duunarinvirkaa ja mielestäni se "korkea" sana on siinä yhteydessä vain vitsi.
Alkuperäinen kirjoittaja näin:Lääketieteessä erikoistumisopinnot suorittanut on korkeasti koulutettu. Se nappaa sen 10-13 vuotta.
Alkuperäinen kirjoittaja huoh...:Alkuperäinen kirjoittaja näin:Lääketieteessä erikoistumisopinnot suorittanut on korkeasti koulutettu. Se nappaa sen 10-13 vuotta.
Tätä kun verrataan amk:n sairaanhoitajaan, joka monimuoto-opetuksessa opiskelee kolme päivää / kaksi viikkoa, niin ero on melkoinen. Samalla alalla kun yliopiston erikoistumisen jälkeen toisella "korkeasti koulutetulla" on takanaan se 10-13 vuotta opintoja, niin amk malliin "korkeakoulutettu" on opiskellut tehokkaasti noin vuoden verran. Sitten amk-koulutetut valittaa, kun heidän opintojaan ei noteerata.
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:Kiva, kun tartuit, pistenimimerkki, tuohon musiikin maisteriin. Heitin sen hatusta, herättääkseni keskustelua. Ja siitäkin syystä, että tiedekorkeakoulujen rinnalla usein jätetään mainitsematta taidekorkeakoulut.
Useimmat musiikin maisterit ovat aloittaneet soitinopintonsa alakouluiässä. Ei ole liioittelua sanoa, että he ovat kouluttautuneet ammattiinsa yli kymmenen vuotta jo ennen kuin ovat varsinaisia opintojaan aloittaneetkaan.
...
Keitä sinä laskisit korkeasti koulutetuiksi?