No niin, sateenvarjoa aivaillaan, taita sataa p*****

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mölököllimalli:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lähinnä halusin myös antaa esimerkin siitä, että ei kannata heti haukkua kotiäitejä jotka vievät jonkun lapsensa hoitoon, kun ei välttämättä tiedä heidän koko tilannettaan! Ja todellakin, suurin osa kuitenkin ajattelee lastensa parasta, eikä sitä että saisi rauhassa löhöillä kotona!
Öitä!

No näinhän niitä ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä vain ruokitaan että tahallaan kerrotaan vain puolet totuudesta. Tyyliin: " on niin paljo muuta hommaa." Enkä ihan ymmärrä sitäkään että jonku nettipalstan vakkarien hyväksyntä tois autuuden. Sama kai se on mitä täällä ihmiset ajattelee...eihän ne kuitenkaan sua ja sun elämääs tunne!

No yleensä tarvitaan kovempaa otetta että joku ehkä tajuiasi ajatella asioita toiselta kantilta. ENkä kylläkään hyväksyntä hakenyt, vaan ärsytti tuo toinen ketju jossa heti oltiin tuomitsemassa, mutta nninhän täällä monesti näyttää käyvän muutenkin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Peikkopojan Kylkiluu:
Se on sun oma ratkaisusi ja sun oman elämäntilanteesi mukaan tehty ja siinä ei pitäisi kenelläkään ulkopuolisella olla mitään mussuttamisen aihetta, asia kun ei heille hiivatin hilloviivankaan vertaa kuulu. ;)

:saint: !

Alkuperäinen kirjoittaja Peikkopojan Kylkiluu:
Se on sun oma ratkaisusi ja sun oman elämäntilanteesi mukaan tehty ja siinä ei pitäisi kenelläkään ulkopuolisella olla mitään mussuttamisen aihetta, asia kun ei heille hiivatin hilloviivankaan vertaa kuulu. ;)

no aivan. mä en ymmärrä miks näitä ratkaisuja pitäis kenenkään toisille selitellä, oli ne sit tehty suuntaan tai toiseen.

Itsellä oli sama tilanne viime talvena; olin vauvan kanssa kotona ja esikoinen oli päivähoidossa. Ratkaisuun vaikutti osaltaan se, että emme halunneet menettää lähitarhasta hoitopaikkaa ja kun sieltä oli varattuna sitten kuopuksellekkin paikka aikanaan. Toinen juttu oli se, että kuopus valvotti 9kk ikään saakka heräämällä yöllä 2-3 tunnin välein. Eli minun oli pakko saada nukkua päivällä aina kun mahdollista. Sehän ei olisi ollut mahdollista 3v kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Ei, kuule ihan omat kaksi pikkuruista pystyttiin hoitamaan ja viemään puistoon.Ei hirveitä ponnisteluita vaatinut. Mutta me ollaankin ihan terveitä ihmisiä.

Vannomatta paras :whistle:

Kiitos vaan nyt näistä kommenteista ja vihellyksistä.
Mä en ikinä tajunnut miten arjen sankareita ollaan kun lapset menivät samaan aikaan päiväkotiin, miten olisin edes valinnut kumpi sinne menee?
Enää en kotona olisi enkä viihtyisi ja siksi meille ei tule vauvoja. Viheltele nyt vielä jotain.

Ei, kuule ihan omat kaksi pikkuruista pystyttiin hoitamaan ja viemään puistoon.Ei hirveitä ponnisteluita vaatinut. Mutta me ollaankin ihan terveitä ihmisiä.

Mä en ikinä tajunnut miten arjen sankareita ollaan kun lapset menivät samaan aikaan päiväkotiin, miten olisin edes valinnut kumpi sinne menee?
Enää en kotona olisi enkä viihtyisi ja siksi meille ei tule vauvoja. Viheltele nyt vielä jotain.

Mä poistin jo tuon, totesin että ei ollut ehkä ihan asiallinen kommentti. Sori.

Mutta mun mielestä tervettä on sekin, että ymmärtää ettei kaikilla ole samanlainen tilanne kuin itsellä. Kaikilla ei esim. ole mies kotona auttamassa arjessa - ja terveitä hekin ovat.
(ja mulla muuten oli molemmat lapset ihan kotihoidossa vaan, kun kuopus oli vauva ja esikoinen veljeään tasan 2 v vanhempi, vaikkei ollut miestäkään apuna kun se opiskeli ja teki kahta työtä, eli ei ole kyse mistään "se koira älähtää..."- jutusta)

Mä poistin jo tuon, totesin että ei ollut ehkä ihan asiallinen kommentti. Sori.

Mutta mun mielestä tervettä on sekin, että ymmärtää ettei kaikilla ole samanlainen tilanne kuin itsellä kun kuopus oli vauva ja esikoinen veljeään tasan 2 v vanhempi, vaikkei ollut miestäkään apuna kun se opiskeli ja teki kahta työtä

Väsymys riittää mun mielestä syyksi hakea osa-aikaista hoitopaikkaa mutta tämä aloitus nyt oli ihan provo.
Me ollaan oltu tukiperheenä että osaan kyllä eläytyä muidenkin tilanteisiin.
Olen jäänyt raskausaikana yksin miehen kuoltua joten tiedän kyllä yksinäisyydestäkin jotain.

lukematta tätä ketjua ja toistakaan ketjua sanasta sanaan, mutta muistelen alkuasetelmat lukeneeni. Eli se isä heräsi neljältä töihin eikä voinut töissä päiväunia nukkua. vauvan ja taaperon äiti taas jos vaikka herää neljältä niin ehtii päivän mittaan levähtämänkin eikä varmaan valveilla kuku neljästä ilta yhteentoista.
vauva vaikka syö yölläkin (meidän nuorimmainen söi yli vuoden ikään) niin kuitenkin se aamuherääminen ja ylösnousu voidaan kuitenkin jaksottaa aikaan milloin on oikeasti aika herätä. VAikka elin vauvantahtisesti (enkä tosin kellontarkkaan kaikkea muistakaan) niin kuitenkin yö ja päivä pidettiin muuten erillään kuin imetyksen suhteen ja jonnekin klo 7 asti nukuttiin vauva, minä ja kakkonen ja illalla mentiin joskus 21 -22 - 23 nukkumaan minäkin (kakkonen aikaisemmin, vauva ja minä josksu samaan aikaan, vauva joskus aikaisemmin.
vauvan ja parivuotiaan kanssa pärjää kotona jollei kukaan kolmikosta ole mitenkään erityisen vaativa.

Säälin näitä nykyajan äitejä. Lapsia tehdään mutta niitä ei jakseta itse hoitaa. VOi luoja sentään. Tehkää ne lapset sitten kun jaksatte ne itse hoitaa. Virikepaikat pitäisi olla vain kuntoutuksellisista tai sosiaalisista perusteista johtuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja yks kokemus:
Itsellä oli sama tilanne viime talvena; olin vauvan kanssa kotona ja esikoinen oli päivähoidossa. Ratkaisuun vaikutti osaltaan se, että emme halunneet menettää lähitarhasta hoitopaikkaa ja kun sieltä oli varattuna sitten kuopuksellekkin paikka aikanaan. Toinen juttu oli se, että kuopus valvotti 9kk ikään saakka heräämällä yöllä 2-3 tunnin välein. Eli minun oli pakko saada nukkua päivällä aina kun mahdollista. Sehän ei olisi ollut mahdollista 3v kanssa.

Meillä on kuopus valvottanut ensimmäiset 2vuotta ja siltikin olen hoitanut kaikki kotona. Säälittäviä selityksiä joillakin.

tämä on päivähoito oikeutta käytetään väärin. Saisivat kyllä lopettaa subjektiivisen ph oikeuden. Pääsisi nämä ns. kotiäidit oikeisiin hommiin. Taitaa ap olla just sellanen ihminen, jonka kanssa on hyvin vähän puhuttavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mölököllimalli:
Lähinnä halusin myös antaa esimerkin siitä, että ei kannata heti haukkua kotiäitejä jotka vievät jonkun lapsensa hoitoon, kun ei välttämättä tiedä heidän koko tilannettaan! Ja todellakin, suurin osa kuitenkin ajattelee lastensa parasta, eikä sitä että saisi rauhassa löhöillä kotona!
Öitä!

No näinhän niitä ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä vain ruokitaan että tahallaan kerrotaan vain puolet totuudesta. Tyyliin: " on niin paljo muuta hommaa." Enkä ihan ymmärrä sitäkään että jonku nettipalstan vakkarien hyväksyntä tois autuuden. Sama kai se on mitä täällä ihmiset ajattelee...eihän ne kuitenkaan sua ja sun elämääs tunne!

No yleensä tarvitaan kovempaa otetta että joku ehkä tajuiasi ajatella asioita toiselta kantilta. ENkä kylläkään hyväksyntä hakenyt, vaan ärsytti tuo toinen ketju jossa heti oltiin tuomitsemassa, mutta nninhän täällä monesti näyttää käyvän muutenkin ;)

Lastensuojelussa työskentelevänä voin täällä harmaana todeta, että 98% vanhemmista, jotka itse kotona vauvan kanssa, kun muut lapset (lapsi) on hoidossa, tekevät sen vain itsekkäistä syistä. Elämä käy liian rankaksi jos pitäisi itse lapsensa hoitaa 24h ja ruokaakin laittaa. Näin se vaan on. Kymmenen vuoden kokemus alalta, joten tiedän mistä puhun.

Alkuperäinen kirjoittaja yks kokemus:

se äitiys on toiset vaan menee sieltä mistä aita on matalin. Ne lapset on pieniä vaan hetken:) taisit menettää paljon kun keskityit vaan vauvaan.
Surkeita selityksiä

Minusta on täysin luonnollista että "isommat" lapset on hoidossa kun perheessä on vauva.
Tottakai äidin pitää keskittyä vauvaan, sitäpaitsi isommat kaipaavat toimintaa. Miksi heidät pitäisi hoidosta ottaa pois vaan sen takia, että kotona on vauva ja melko varmaan väsynyt äiti!! :o

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Lastensuojelussa työskentelevänä voin täällä harmaana todeta, että 98% vanhemmista, jotka itse kotona vauvan kanssa, kun muut lapset (lapsi) on hoidossa, tekevät sen vain itsekkäistä syistä. Elämä käy liian rankaksi jos pitäisi itse lapsensa hoitaa 24h ja ruokaakin laittaa. Näin se vaan on. Kymmenen vuoden kokemus alalta, joten tiedän mistä puhun.

Njaa. Aika moni hoitaa myös lapsensa kotona itsekkäistä syistä: rahan takia. Ollaan väsyneitä, puhki, rikki, ei jakseta tehdä lasten kanssa mitään, vauva vie kaikki mehut, isommat on vain tiellä...mutta ei niitä voi armahtaa osa-aikaisella hoitopaikalla, koska sitten pitäisi maksaa hoitomaksut, ja menettäisi mahdollisen hoitolisän ja kuntalisän.

Itsekästä sekin on - eikä todellakaan lapselle parhaaksi.

Asioilla on niin monta puolta.

Mä en pidä pahana tervettä itsekkyyttä: sitä, että ei suostu ajamaan itseään ihan loppuun, vaan haluaa olla lapsilleen hyvä ja virkeämpi äiti. Jos isompien lasten osa-aikainen hoito helpottaa äitiä jaksamaan, ennaltaehkäisee uupumusta, niin silloinhan se on hyvä juttu, eikö?

meidän 5-vuotias oli 12 päivää kuukaudessa hoidossa vaikka minä olin vauvan kanssa kotona. oli ollut hoidossa parivuotiaasta ja minun mielestä oli ollut väärin rankaista lasta siten että ei olisi enää saanut jatkaa mukavassa hoitopaikassa kavereiden kanssa kun vauva tuli taloon :/

Itse en lastani veisi nytkään hoitoon jos vaan voisin olla kotona hänen kanssaan.
Jos vain ei olisi koulua ja töitä..
En silti tuoitse ketään..vaikka veisi osan lapsista hoitoon ollessaan kotona..
Eiköhän jokainen perhe tee kuten heidän tilanteessaan parasta..

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ei se tee kenestäkään kamalaa äiti, jos vie isomman hoitoon, mutta ei sellainen äiti mielestäni kyllä paras mahdollinenkaan ole :/

miten se musta huonomman äidin teki :o tein kuten lapsi halusi ja ei hänen tarvinnut hoitoon mennä jos ei olisi halunnut mutta semmosta päivää ei tullut vastaan vaan niinäkin paivinä olisi halunnut hoitoon kun kotona piti olla :) ja paljon helpompaa olisi minullakin ollut jos olisin kotona pitänyt kun ei se helppoa ollut joka päivä pakata vauvaa vaunuihin ja lähteä viemään esikkoa aamulla kävellen hoitoon ja sama päivällä kun kotiin hain :/

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Ei se tee kenestäkään kamalaa äiti, jos vie isomman hoitoon, mutta ei sellainen äiti mielestäni kyllä paras mahdollinenkaan ole :/

millainen on sitten se paras äiti?

No tietysti sellainen kuka kokee lapset miellyttäviksi asioiksi elämässään ja osaa nauttia heistä. Kyllä se fiilis huokuu lapsiin. Kyllä sillä on väliä mitä tekee lastensa kanssa, kuinka paljon ja millä mielellä.

Kai nyt sellainenkin työntekijä on parempi joka hoitaa homman hyvin ja pitää siitä kuin sellainen joka ei.

Kamalaan äitiin on pitkä matka mutta väliltä löytyy paljon muitakin vaihtoehtoja kuin erittäin hyvä ja surkea.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Njaa. Aika moni hoitaa myös lapsensa kotona itsekkäistä syistä: rahan takia. Ollaan väsyneitä, puhki, rikki, ei jakseta tehdä lasten kanssa mitään, vauva vie kaikki mehut, isommat on vain tiellä...mutta ei niitä voi armahtaa osa-aikaisella hoitopaikalla, koska sitten pitäisi maksaa hoitomaksut, ja menettäisi mahdollisen hoitolisän ja kuntalisän.

Itsekästä sekin on - eikä todellakaan lapselle parhaaksi.

Asioilla on niin monta puolta.

Mä en pidä pahana tervettä itsekkyyttä: sitä, että ei suostu ajamaan itseään ihan loppuun, vaan haluaa olla lapsilleen hyvä ja virkeämpi äiti. Jos isompien lasten osa-aikainen hoito helpottaa äitiä jaksamaan, ennaltaehkäisee uupumusta, niin silloinhan se on hyvä juttu, eikö?

Tähän sataprosenttinen Beesshhi. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja miru:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

millainen on sitten se paras äiti?

No tietysti sellainen kuka kokee lapset miellyttäviksi asioiksi elämässään ja osaa nauttia heistä. Kyllä se fiilis huokuu lapsiin. Kyllä sillä on väliä mitä tekee lastensa kanssa, kuinka paljon ja millä mielellä.

Kai nyt sellainenkin työntekijä on parempi joka hoitaa homman hyvin ja pitää siitä kuin sellainen joka ei.

Kamalaan äitiin on pitkä matka mutta väliltä löytyy paljon muitakin vaihtoehtoja kuin erittäin hyvä ja surkea.

ja sellainen äiti joka kokee lapset miellyttäväksi, mutta jostain syystä kaipaa apua niiden miellyttävienkin kanssa ei ole paras äiti. koska paras äiti jaksaa aina yksin ja kaiken yksin, oli elämässä mitä hyvänsä?

Yhteistyössä