No, niin kertokaas mulle nyt kaikki hyvät syyt, miksi lasten lemmikkianeluun ei pidä suostua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soluttautuja

Aktiivinen jäsen
19.01.2007
8 058
1
36
Ja miksi kotiin ei kannata ottaa mitään jyrsijää :attn: :attn: Ja jos nyt jossain mielenhäiriössä sattuis sen elukan ottamaan, niin kertokaas vielä kanien ja gerbiilien plussat ja miinukset lemmikkinä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Ja miksi kotiin ei kannata ottaa mitään jyrsijää :attn: :attn: Ja jos nyt jossain mielenhäiriössä sattuis sen elukan ottamaan, niin kertokaas vielä kanien ja gerbiilien plussat ja miinukset lemmikkinä :D

Kani on ainaski söpö ja seurallinenkin se osaa olla...
Mutta sit toisaalta jos sen luontoinen että tykkää jyrsiä sähköjohtoja niin ei oo kyllä kovin kiva. Tästä syystä meidän kani on vaan häkissä...

Lapset ei jaksa hoitaa lemmikkiä,ei vaikka miten lupaavat ja vannovat :)
Mutta jos isä tai äiti tämän ymmärtää ja lemmikin ottoon päädytään,niin kania noista suosittelisin.Siisti eläin,kesyyntyy hyvin ja kulkee mukana helpommin kuin gerbiili.
Meidän pupu aikanaan kulki kissanvaljaissa melkein aina missä mekin :)

Kun jyrsijä sairastuu .. niin kaksi vaihtoehtoa: 1.) Katsoa kun se kituu kuoliaaksi ( satuttaa lasta sisäisesti aika lailla... )
2.) Vie eläimen hoitoon joka maksaa jumalattomasti pienellekin eläimelle. Toisaalta se kasvattaa lapsen empatiakykyä kun äiti/isä suojelee pientäkin eläintä.

gerbiileitä omistaneena voin sanoa tämän:
gerbiilit on ihania veijareita joiden touhuja on kiva seurailla.
Niitä täytyy kuitenkun päivittäin juoksutta vapaana turvallisessa tilassa.
Niiden hoito ei kuitenkaan ole vaativimmasta päästä, eikä niin järin kallistakaan.
Ihania otuksia :heart:

meillä tuohon ainakin helpot ratkaisut:)
Ei asu ketään tuttuja/sukulasia tms. täällä lähelläkään eli kun matkustellaan jonkin verran niin mihinkäs se sitten laitetaan?Ja koulukaverit kyllä lupaa mutta entäs jos ei osaakkaan hoitaa,tai jolloin perheessä allergiaa
ei kiva palata 2viikon etelämatkalta kun hoitoperhe on joutunut pahimassa tapauksessa lopettamaan meidän lemmikkimme kun ei yksinkertaisesti ole voineetkaan allergian takia pitää sitä

Meillä on ystäviä jotka kävi kerran kylässä ja meillä oli silloin kissa,heidän lapset sai 5minuutin vierailulla niin kauheat oireet etten tosiaan olisi uskonut jollen itse olisi nähnyt
olin sitä ennen siivonnut kaikki viimistä nurkkaanikin myöten ja kisu oli suljettuna yhteen huoneeseen pois vierailta mutta näin vain allergia tuli:(

Alkuperäinen kirjoittaja Iituliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:

Mutta sit toisaalta jos sen luontoinen että tykkää jyrsiä sähköjohtoja niin ei oo kyllä kovin kiva. Tästä syystä meidän kani on vaan häkissä...

Tänään jo ruokatunnin tuhlasin siihen, että kävin eläinkaupassa kaneista kyselemässä :ashamed: Ihanan söpöjä otuksia kyllä ovat, mutta työläämpiä kuin gerbiilit.

Vaikka nämä meidän allergiat eivät juuri naurata, niin tässä kohdassa on ihana sanoa, että tähän taloon ei mitään karvaturriaisia tule tai sitten suurin osa perheestä muuttaa pois. Ja kaiken maailman nilviäiset on niin ällöttäviä, että saavat valita äidin tai ne nilviäiset. (Voihan se olla että mulle tulee sitten se muutto jos valinnan näin tekevät) Mutta toistaiseksi tilanne on hyväksytty, eikä nitinöitä ole ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapset ei jaksa hoitaa lemmikkiä,ei vaikka miten lupaavat ja vannovat :)
Mutta jos isä tai äiti tämän ymmärtää ja lemmikin ottoon päädytään,niin kania noista suosittelisin.Siisti eläin,kesyyntyy hyvin ja kulkee mukana helpommin kuin gerbiili.
Meidän pupu aikanaan kulki kissanvaljaissa melkein aina missä mekin :)

Minä olen kyllä jo asennoitunut siihen, että pääosa hoidosta jäisi minulle =)

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Kun jyrsijä sairastuu .. niin kaksi vaihtoehtoa: 1.) Katsoa kun se kituu kuoliaaksi ( satuttaa lasta sisäisesti aika lailla... )
2.) Vie eläimen hoitoon joka maksaa jumalattomasti pienellekin eläimelle. Toisaalta se kasvattaa lapsen empatiakykyä kun äiti/isä suojelee pientäkin eläintä.

Sairastavatko jyrisjät paljon? Ja jos, niin mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
gerbiileitä omistaneena voin sanoa tämän:
gerbiilit on ihania veijareita joiden touhuja on kiva seurailla.
Niitä täytyy kuitenkun päivittäin juoksutta vapaana turvallisessa tilassa.
Niiden hoito ei kuitenkaan ole vaativimmasta päästä, eikä niin järin kallistakaan.
Ihania otuksia :heart:

Gerbiilit vaikuttaisi kyllä aika helpoilta. Ja monee muuhun jyrsijään verrattuna kiva, että niille voi syöttää muutakin kuin pellettiä. En vaan tiedä, että onko ne vähän liian pieniä meidän makuun :/

kun olin lukiossa,rehtori kertoi mitä teki kun kaksi lastaan kinusi koiraa.sanoi,että ensin hankitaan hihna ja jos kahden viikon ajan nousette kuudelta "ulkoiluttamaaan" hihnaa,niin sitten hankitaan koira.mun tietääkseni niillä ei ole koiraa... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Iituliina:

Ja jos kanin antaa olla myös vapaana, niin papanoita löytyy sitten ihan kaikkialta sen jälkeen. Lisäksi ne on kovia kaivamaan, joten listat ja lattiat on kovilla. Ja tunkee itsensä mitä ihmeellisimpiin koloihin.

Gerbiileistä ei ole kokemusta, mutta yhdestä hamsterista on. Yöeläimenä ei järin seurallinen tapaus ja käsittämättömän metelin saa aikaiseksi kolistellessaan yöllä häkissään. Ja vapaana ollessa myös jyrsii ihan kaikkea ja katoaa pikkupikku koloihin. Nimim. hamsteria keittiökaapin sokkelista metsästänyt ;)

meillä ei ainakaan gerbiilit pahemmin allergisoineet. Mulla on se käsitys, ettei gerbiili itse kauheasti edes allergisoi, vaan sen kuivikkeet ennemmin tekevät sen.
Ja gerbiileitä voi myös pitää kädessä.
Itse annoin gerbiilien kiipeillä pitkin vartaloani, paikkaallaan kun ne eivät sylissä pysy :)

Alkuperäinen kirjoittaja AulisKotityöläinen:
Gerbiileistä ei ole kokemusta, mutta yhdestä hamsterista on. Yöeläimenä ei järin seurallinen tapaus ja käsittämättömän metelin saa aikaiseksi kolistellessaan yöllä häkissään. Ja vapaana ollessa myös jyrsii ihan kaikkea ja katoaa pikkupikku koloihin. Nimim. hamsteria keittiökaapin sokkelista metsästänyt ;)

Gerbiilit taitaa olla päiväeläimiä poikkeuksena moneen muuhun jyrsijään =)

Kani ainakin on mukavaa seuraa, niinkuin täällä joku jo totesikin. Kesyyntyy helposti ja on seurallinen.
Jyrsii kyllä, mutta meillä sitä on välillä pidetty vapaana esim. kylppärissä, missä mitään pintajohtoja ei ole.

Mä olen kyllä huono auttamaan asiassa noin yleensä, kun tässä taloudessa se olen minä, joka vingun, kinuan ja lopulta hankin aina uuden elukan. Mörökölli ensin jurnuttaa aikansa ja sitten taipuu :D

Kunhan nyt vielä saan sen ponin hankittua lauman (kanin, kissan, koiran, kahden kanan, kukon ja hevosen) jatkeeksi, niin alkaa jo tulla tilat kyllä vastaan. :xmas:

Meidän kani ei koskaan papanoinut lattialle eikä syönyt yhtäkään sähköjohtoa ikinä,vaikka oli yötäpäivää vapaana.Nukkui meidän dalmiksen vieressä yöt.Ihana eläin oli,eli meillä kahdeksan pitkää vuotta ei paljoa sairastellut.

En ihan kaikki vastauksia lukenut.. onkohan tämä jo mainittu.? Pieniä jyrsijöitä ei (erään lemmikkikaupan myyjän mukaan) suositella alle 12 vuotiaille tai siis heidän perheille. Tuon ikäiset eivät välttämättä osaa käsitellä pientä eläintä riittävän hellästi, mutta samalla tukevasti(ettei tipahda). Pienillä jyrsijöillä tarkoitan siis hamstereita ja sitä pienempiä

Yhteistyössä