No kysynpä suoraan. Ei tästä sitten tappeluketjua, jooko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Niin ja mä en huomannut että Viblsp kävi tässä ketjussa jotain tiettyä henkilöä parjaamaan, vai kuinka?

No mutta, Vispilän OMASTA mielestä kotiäitiys on arvostetumpaa kuin työssä käyminen. Sehän nyt on punainen vaate ainakin bad virginille, ainahan se näissä kotiäiti-ketjuissa metelöi!

Ei se mulle punainen vaate ole vaan se miten vispilä sen asian esittää.. :whistle:
Ja mä olen ollut nyt kuukauden kotiäitinä,huomenna taas töihin lähtö.
Syksyllä jään taas muutamaksi kuukaudeksi kotiäidiksi :D

ei ole pakko lukea sen aloituksia jos kerran ärsyttää..

Ai jos tullaan puhumaan tollaista paskaa,eihän vispilä ainakaan kokemuksesta puhu,kun ei ole ollut töissäkään lapsiensa aikana :whistle:

kuka sua pakottaa lukemaan sen aloituksia saatika kommentoimaan vaikka se väittäis mitä vaan.. mikset voi vaa antaa olla... eikös jokaisella saa olla mielipiteet. =)

Niin ja mä en huomannut että Viblsp kävi tässä ketjussa jotain tiettyä henkilöä parjaamaan, vai kuinka?

No mutta, Vispilän OMASTA mielestä kotiäitiys on arvostetumpaa kuin työssä käyminen. Sehän nyt on punainen vaate ainakin bad virginille, ainahan se näissä kotiäiti-ketjuissa metelöi!

Ei se mulle punainen vaate ole vaan se miten vispilä sen asian esittää.. :whistle:

:D Anteeksi nyt BV, mutta tuota en oikein usko! Sen verran monessa kotiäiti-ketjussa ollaan yhdessä kinattu että en usko että Sinulla pelkästään tuo Vispilän asian esittäminen tässä otti päähän.

No ei todellakaan. Siitä asiastahan se märisee täällä aloitti ketjun sitten kuka hyvänsä. :whistle:

Se on mulle aivan sama mitä uskotte ja mitä ette =)

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Arvostan kumpaakin, jokainen tekee niin kuin perheen parhaaksi katsoo.
Ja jos mies pystyisi imettämään, niin kyllä voisin lähteä 1-2kk vauvan syntymän jälkeen töihin :)

Mie taidan olla niitä harvoja, jotka oikeasti nauttii vastasyntyneen imettämisestä ja läheisyydestä. :) Ja jotka mieluusti hoitavat ja kasvattavat itse lapsensa, eivätkä vain herätä aamulla ja laita nukkumaan illalla. Onneksi mulla on mahdollisuus oikeasti tuntea lapseni. =)

Karussa: tässä oli se syy miksi mie kirjotin niinku kirjotin....

ja ei liitykään kotiäitiyteen, vaan siihen miten ap toisia arvottaa.... ku ei oo samat arvot ja elämä ei mee samoilla raiteilla ko hällä, niin ei voi kyllä ansaita arvostusta äitinäkään. näin mie tämän käsitän.

Pakko mun kommentoida myös: aika vattumaisesti kyllä kieltämättä kirjoitettu Vispilältä :(

niin. ennen tuota kommenttia ei tässä ketjussa ollu mitään ongelmaa mielestäni. vaan keskustelu eteni ihan rakentavassa hengessä.

Hmmph..ja minähän tuon ekan näköjään oon kirjuuttanu... :whistle:
En jaksanut vaan heittää takas enää mitään kommenttia, tuli oikeasti olo etten jaksa alkaa väittelemään asiasta. Mulle riittää että itse tiedän nauttivani lapsistani :)

ja se ei ollukkaan se siun kommentti joka pisti silimään, vaan vispilän...

Tiedän. Mutta mulle se vispilä sen näköjään on vastannut...

ei ole pakko lukea sen aloituksia jos kerran ärsyttää..

Ai jos tullaan puhumaan tollaista paskaa,eihän vispilä ainakaan kokemuksesta puhu,kun ei ole ollut töissäkään lapsiensa aikana :whistle:

kuka sua pakottaa lukemaan sen aloituksia saatika kommentoimaan vaikka se väittäis mitä vaan.. mikset voi vaa antaa olla... eikös jokaisella saa olla mielipiteet. =)

Eikös tää muistaakseni ole keskustelupalsta =)

jos miehen palkalla periaatteessa elää ja se elintaso riittää ja muuten elämänarvoihin sopii, niin sellainen ihminen voi vallan hyvin olla kotona.
Mutta jos haaveet ties mistä ja rahat ei riitä kotonaollen, niin kannattaa miettiä töihinmenoa.
Ja jos taas naisellakin on oma ammatti ja ura, niin minun mielestä on useimmiten sopivaa ja tulevaisuuden kannalta kannattavampaa mennä töihin.
tilanteet on erilaisia ja ihmiset on erilaisia.

Taloudellisesti melko kannattamatonta ja mielestäni raskasta molemmille, jos mies tekee kahta työtä. Yhden palkasta menee paljon isompi vero kuin menisi niin, että äitikin kävisi tekemässä osa-aikaista työtä esim. viikonloppuisin ja mies olisi lasten kanssa.

tosin kaikille ei ole niitä osa-aikahommia. se on valitettavaa.

Meillä niin, että minä teen paljon työtä kotona (leivon kaikki tähteet, teen kaiken itse jne) niin rahaa ei paljon tarvita. Jos kaikkeen palkkaisi jonkun henkilön (leikkaamaan hiukset, tekemään ruoat alusta saakka- itsetehty kotiruoka on kallista ostaa kaupasta valmiina- , siivoamaan, hoitamaan pihaa, hoitamaan lapsia, leipomaan pullat ja leivät,) niin eihän se yhden ihmisen palkka riittäisi maksamaan noita kaikkea, mitä perheen äiti tekee, jos on ahkera ja tekee paljon työtä. Eli vaikka en suoranaisesti saa palkkaa, niin jos kaikkeen tähän palkkaisi jonkun henkilön, menisi kyllä ihan kokonainen keskipalkka siihen.

Lisäksi lastenhoito on tietysti oma työnsä, nykyään se on vaativaa. Päiväkotilapset saavat monenlaisia virikkeitä ja samaan on pyrittävä kotona.

toivon kovasti etten joudu lapsia laittamaan hoitoon ennen kun ovat 3vuotta tai enemmän, mut jos miehelle iskee työttömyys päälle (melko huonosti työllistetyllä alalla kun on) niin lähen sitten töihin vanhempainvapaan jälkeen ja isä jää kotiin hoitamaan pikkusta... uskon että yhen tuloilla pärjätään kun ei silloinkaan ikinä ollu ongelmia kun molemmat oltiin opiskelijoita ja rahaa on säästössäkin....

Asiahan on niin yksinkertainen, että me ollaan kaikki erilaisia. Ja hyvä niin. Tylsäähän se olisi jos kaikki olisivat samanlaisia. Mutta erilaisuus ei sisällä paremmuutta! Erilaisuus ei ole arvoasteikko. Se, että ei voi ymmärtää että toiset on ajattelee tai toimii eri tavoin kun itse, on epäkypsää ja suoraan sanottuna itsekästä. Se oma tapa toimia ei ole aina ja kaikille se paras tapa.

mä olin 4 vuotta kotiäitinä, kuopus oli himpun vajaa 2v kun menivät hoitoon. ja voin sanoa että on ihanaa lähteä aamulla töihin kun ei tarvitse olla yksin kotona lasten kanssa joka jumalan päivä. saa vaihtelua päivään ja illalla + viikonloppuisin jaksaa tehdä vaikka mitä lasten kanssa, ennen ei huvittanut, toivoi vain että kun tulis jo ilta ja pääsis nukkumaan. ja mä teen ihan palkatonta työtä; suoritan työharjoittelua että valmistun, opintotuella olen siis ja se vähäinenkin menee hoitomaksuihin. eli olen periaatteessa miinuksella, ennen sain sentään kotihoidon tuen. mut ei silti harmita yhtään, lapsetkin kun tykkää olla hoidossa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asiahan on niin yksinkertainen, että me ollaan kaikki erilaisia. Ja hyvä niin. Tylsäähän se olisi jos kaikki olisivat samanlaisia. Mutta erilaisuus ei sisällä paremmuutta! Erilaisuus ei ole arvoasteikko. Se, että ei voi ymmärtää että toiset on ajattelee tai toimii eri tavoin kun itse, on epäkypsää ja suoraan sanottuna itsekästä. Se oma tapa toimia ei ole aina ja kaikille se paras tapa.

No eiköhän kaikki tiedä, ettei ihmiset ole samanlaisia. Mutta niin, joidenkin mielestä on normaalia sekaantua lapsiin, joidenkin mielestä ei. Hiukan ääriesimerkki, mutta ihan yhtä lailla sitä voi pitää toisen tapaa "hiukan outona".

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
jos miehen palkalla periaatteessa elää ja se elintaso riittää ja muuten elämänarvoihin sopii, niin sellainen ihminen voi vallan hyvin olla kotona.
Mutta jos haaveet ties mistä ja rahat ei riitä kotonaollen, niin kannattaa miettiä töihinmenoa.
Ja jos taas naisellakin on oma ammatti ja ura, niin minun mielestä on useimmiten sopivaa ja tulevaisuuden kannalta kannattavampaa mennä töihin.
tilanteet on erilaisia ja ihmiset on erilaisia.

Haaveet. On minullakin haaveita, mutten niitä toteuta lasten kustannuksella, vaan odotan, että ovat isompia.

Mulle on ihan sama, mitä muut tekee, mä olin tyytyväinen kun olin kotona lasten kanssa, ja olen ollut tyytyväinen töissäkin. Töihin meneneminen heti ä-vapaan jälkeen, tai 6 vuotta kotona oleminen ei tee kenestäkään sen parempaa, tai huonompaa ihmistä/äitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mulle on ihan sama, mitä muut tekee, mä olin tyytyväinen kun olin kotona lasten kanssa, ja olen ollut tyytyväinen töissäkin. Töihin meneneminen heti ä-vapaan jälkeen, tai 6 vuotta kotona oleminen ei tee kenestäkään sen parempaa, tai huonompaa ihmistä/äitiä.

Entä jos ei ole pakko viedä lasta alle 1v hoitoon, vaan on vain kyllästynyt kotiäitiyteen ja vie vaikkapa 10kk vanhan vauvan hoitoon? Eikö se pistä ajattelemaan, miksi äidiksi on halunnut? Etenkin jos vanhempien lasten kanssa on toiminut samoin? Miksi tulla äidiksi, jos näkee hetken aamuisin ja pari tuntia illalla ja sitten taas lapset toisten hoidettavaksi? Kun päiväkodin tädit näkevät lasta enemmän kuin äiti? Ja kun on viikonloppu tai kesäloma, tuskaillaan, kun lapset kotona...

Minä valitsin sen vaihtoehdon, joka tuntui silloin hyvältä. Eli olin kotona vain reilun vuoden ja menin töihin. En halunnut elää miehen pienellä palkalla, josta ei olisi jäänyt yhtään mihinkään muuhun kuin nippanappa lainanmaksuun ja ruokaan. Olimme juuri löytäneet unelmiemme kodin, ja lainaa olimme ottamassa. Pieni kaksio ei silloin tuntunut riittävältä .Kaipaisin myös takaisin työpaikalleni, takaisin "omaan" elämääni. Hassulta kuin kuulostaakin.
Nyt toista odottaessa, ei olekaan oikeastaan enää mahdollisuutta jäädä kolmeksi vuodeksi kotiin, vaikka haluaisin. ON oma laina, ja tällähetkellä sitä on päästävä lyhentämään. Eikä siitä parista-kolmesta sadasta (kotihoidontuesta) maksettaisi muutakuin korot. Miehen tili menee ihan finiitto joka kuukausi muutenkin. Välillä aattelen kuin kiva ois, jos asuttais jossain vuokralla, ei olis lainataakkaa, voisin valita, mutta en tiedä tekisinkö toisin. Perhepäivähoitajaksi voisin jäädä muutamaksi vuodeksi. Se on nyt yksi vaihtoehto. Aika näyttää.
Arvostan erittäin paljon kotiäityittä, mutta myös äitejä jotka käyvät töissä. Kukin tekee valintansa.

[

Entä jos ei ole pakko viedä lasta alle 1v hoitoon, vaan on vain kyllästynyt kotiäitiyteen ja vie vaikkapa 10kk vanhan vauvan hoitoon? Eikö se pistä ajattelemaan, miksi äidiksi on halunnut? Etenkin jos vanhempien lasten kanssa on toiminut samoin? Miksi tulla äidiksi, jos näkee hetken aamuisin ja pari tuntia illalla ja sitten taas lapset toisten hoidettavaksi? Kun päiväkodin tädit näkevät lasta enemmän kuin äiti? Ja kun on viikonloppu tai kesäloma, tuskaillaan, kun lapset kotona...

Jokainen on äiti parhaaksi katsomallaan tavalla. Onko kiellettyä haluta äidiksi, jos aikoo viedä lapsen heti ä-loman jälkeen hoitoon? Ja mä oon sitä mieltä, että silloin kun äiti voi hyvin, voi myös lapset hyvin... Poislukien juopot jne.

Heh, ja mä olin ihan varma, että tää aloitus koskee jotenkin sun ukkoas

:D :saint:

Mä arvostan elämää enemmän kun työtä. Elämä itsessään ja lasten kasvun seuraaminen menee työpaikan ohitse ja lujaa. Kuollessani en vie mukanani kallista omakotitaloa, upouutta bemaria, pankkilainoja, muistoja työkavereista yms. Mutta kuolemani jälkeen lapseni muistavat vielä ne vuodet kun heitä ei aamulla aikaisin revitty väsyneinä sängystä päiväkotiin. Eikä haettu sieltä iltapäivällä kotiin viettämään sitä kirottua laatuaikaa vanhempien kanssa seuraavat 3 tuntia. Mä haluan lastemme muistavan lapsuudestaan ensimmäisenä sen että vanhemmat oli läsnä.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Mä arvostan elämää enemmän kun työtä. Elämä itsessään ja lasten kasvun seuraaminen menee työpaikan ohitse ja lujaa. Kuollessani en vie mukanani kallista omakotitaloa, upouutta bemaria, pankkilainoja, muistoja työkavereista yms. Mutta kuolemani jälkeen lapseni muistavat vielä ne vuodet kun heitä ei aamulla aikaisin revitty väsyneinä sängystä päiväkotiin. Eikä haettu sieltä iltapäivällä kotiin viettämään sitä kirottua laatuaikaa vanhempien kanssa seuraavat 3 tuntia. Mä haluan lastemme muistavan lapsuudestaan ensimmäisenä sen että vanhemmat oli läsnä.

Hienosti kirjoitettu. :flower:

Lapsi arvostaa sitä, että vanhempi on ollut läsnä. Ei sitä, että isä toi uuden pelikonsolin tai osti uuden auton. Jos materia menee rakkauden ohi, on jotain pahasti vinksallaan. Mutta nykyaikana täytyy olla talo ja velat ja hieno auto sun muut. Luullaan, että lapsetkin sitä arvostavat ja ovat tyytyväisiä uudesta pelistä ja ymmärtävät, että äiti/isi mieluummin tekee rahaa ostaakseen tavaraa, kuin olisi lasten kanssa?

[quote="Viblsp
Hienosti kirjoitettu. :flower:

Lapsi arvostaa sitä, että vanhempi on ollut läsnä. Ei sitä, että isä toi uuden pelikonsolin tai osti uuden auton. Jos materia menee rakkauden ohi, on jotain pahasti vinksallaan. Mutta nykyaikana täytyy olla talo ja velat ja hieno auto sun muut. Luullaan, että lapsetkin sitä arvostavat ja ovat tyytyväisiä uudesta pelistä ja ymmärtävät, että äiti/isi mieluummin tekee rahaa ostaakseen tavaraa, kuin olisi lasten kanssa? [/quote]

Mä taas en ymmärrä, miten materia ja lasten kanssa vietetty aika, ei vois muka kohdata. Mun lapset on saaneet paljon materiaa siis, mutta saavat myös paljon aikaa, minulta, isältään, kummeiltaan ja isovanhemmiltaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mä taas en ymmärrä, miten materia ja lasten kanssa vietetty aika, ei vois muka kohdata. Mun lapset on saaneet paljon materiaa siis, mutta saavat myös paljon aikaa, minulta, isältään, kummeiltaan ja isovanhemmiltaan...

Kyllähän meilläkin on tavaraa ja saavat leluja yms. Mutta kohtuudella jo sen takia, etteivät totu siihen, että sormia napsauttamalla saavat haluamansa.

Toki isovanhemmat jne. ovat tärkeitä, mutta vanhempien pitäisi mielestäni aina mennä muiden aikuisten edelle. Ellei sitten kyse laiminlyödystä lapsesta. Mutta niin, jos lapset menevät hoitoon vain sen takia, että uusi hieno talo saadaan maksettua, en voi ymmärtää. Miksei voi lapsuuden ensimmäisiä hetkiä viettää rauhallisesti, luoda sidettä lapseen? Ennen kuin lasta edes oppii tuntemaan, viedään se toisten hoitoon, en ymmärrä.

Talo vs. lapsi? Lapsi usein häviää.

Mie olen kotona,esikoinen aloitti just tarhan kuntoutuksellisista syistä. Täällämie vaan vaavia hoitelen ja jos vaikka ainakin pari vuotta vielä koti äitinä oleskelisi.=) Ja mies on osapäivätöissä joten eipä myö hirveesti rikastumaan päästä mutta ainahan sitä jotain pientä lisätienestiä keksii. =) Ja meillä ei ole omakotitaloa eikä autoa jotka veisi meitin vähät rahat. Kun siltä tuntuu haen kouluun, on alanvaihto edessä,ravintola-alalle en sattuneesta syystä aio palata... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:
Mie olen kotona,esikoinen aloitti just tarhan kuntoutuksellisista syistä. Täällämie vaan vaavia hoitelen ja jos vaikka ainakin pari vuotta vielä koti äitinä oleskelisi.=) Ja mies on osapäivätöissä joten eipä myö hirveesti rikastumaan päästä mutta ainahan sitä jotain pientä lisätienestiä keksii. =) Ja meillä ei ole omakotitaloa eikä autoa jotka veisi meitin vähät rahat. Kun siltä tuntuu haen kouluun, on alanvaihto edessä,ravintola-alalle en sattuneesta syystä aio palata... ;)

Mun esikoinen on 2 vrk/vko päiväkodissa siksi, että kehittäisi ymmärtämiskykyä ja puhetta. Eli 10h/vko. Mun puolestani voisi kyllä olla kotona kokonaan, on kuitenkin se helpoin, kun on oma-aloitteinen ja jo 4v 8kk. Sitten kun lapset kasvavat, voin miettiä muutakin. Vielä ei kiirettä, kaksoset ovat vasta 1v 2kk. Ja toinen on 2,5v, eikä ole vielä valmis p.kotiin.

Heh, korjasit yhdyssanavian, meinasinkin jo huomauttaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:

Mun esikoinen on 2 vrk/vko päiväkodissa siksi, että kehittäisi ymmärtämiskykyä ja puhetta. Eli 10h/vko. Mun puolestani voisi kyllä olla kotona kokonaan, on kuitenkin se helpoin, kun on oma-aloitteinen ja jo 4v 8kk. Sitten kun lapset kasvavat, voin miettiä muutakin. Vielä ei kiirettä, kaksoset ovat vasta 1v 2kk. Ja toinen on 2,5v, eikä ole vielä valmis p.kotiin.

Heh, korjasit yhdyssanavian, meinasinkin jo huomauttaa. :D

Mulla on tää näppis rikki niin ei ota kunnolla varsinkaan välilyöntiäeikä väliviivaa. :ashamed: En oopihiyttäni raskinut uutta ostaa :whistle:

Mulla poika on nyt tän kuun ollut 3pv/vko 4h/pvä ja elokuusta alkaen sitten on yli 5h joka päivä. Viivettä kielellisessä kehityksessä ym. sen verran paljon että suosittelivat oysista.Epäillään lievää Aspergeria miehen kanssa kun sitä on hällä lähi suvussa,ja jotkut piirteet täsmää. Tästäeisiis ole virallista diagnoosia vielä.

Ei se tee kenestäkään hyvää tai huonoa ihmistä onko kotna vai töissä, siihen tarvitaan muutakin. Kuvittelen että suurin osa perheellisistä ihmisistä yrittää tehdä ratkaisuja jotka olis kaikille hyviä, siis koko perheen kannalta.

Miks täällä melkein poikkeuksitta oletetaan että juuri äidin on oltava kotona jotta lapsetkin saisivat olla kotona? Missä isät ovat? Millä vuostuhannella isien on aika "saada" olla lastensa kanssa yhtä paljon kuin äitditkin?

Yhteistyössä