ninaTT:n haukkujat ja sormiruokinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kannattaisi varmaan ottaa selvää asioista ennen kuin haukkuu toista tietämättömäksi idealistiksi.

Sormiruokinta on ihan oikeasti olemassa oleva termi. Suomessa on suositus kiinteiden aloittamisesta ollut niin pitkään jo 3-4kk että siitä syystä neuvolat puhuu edelleen soseista kun puhutaan kiinteiden aloituksesta. Suositusikäraja on kuitenkin tänä päivänä 6kk kiinteiden aloittamiselle ja sen ikäiselle ei tarvitse niitä enää aloittaa soseina.

Sormiruokinnassa vauvalle annetaan mitä tahansa sellaista mitä lapselle muutenkin annetaan kiinteitä aloittaessa eli esim. perunaa, porkkanaa, maissia, kurkkua, omenaa, päärynää, kukkakaalia...... Ne vain tarvittaessa keitetään ja lapselle annetaan noin vauvan nyrkin kokoisia paloja. Vauva saa kielensä avulla kitalakeen puristaen itse ns. soseutettua ruuan.

Ja itse tätä jo testanneena voin kertoa, että sujuu aivan loistavasti. Tutkikaa ensin ja hutkikaa sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaisi varmaan ottaa selvää asioista ennen kuin haukkuu toista tietämättömäksi idealistiksi.

Sormiruokinta on ihan oikeasti olemassa oleva termi. Suomessa on suositus kiinteiden aloittamisesta ollut niin pitkään jo 3-4kk että siitä syystä neuvolat puhuu edelleen soseista kun puhutaan kiinteiden aloituksesta. Suositusikäraja on kuitenkin tänä päivänä 6kk kiinteiden aloittamiselle ja sen ikäiselle ei tarvitse niitä enää aloittaa soseina.

Sormiruokinnassa vauvalle annetaan mitä tahansa sellaista mitä lapselle muutenkin annetaan kiinteitä aloittaessa eli esim. perunaa, porkkanaa, maissia, kurkkua, omenaa, päärynää, kukkakaalia...... Ne vain tarvittaessa keitetään ja lapselle annetaan noin vauvan nyrkin kokoisia paloja. Vauva saa kielensä avulla kitalakeen puristaen itse ns. soseutettua ruuan.

Ja itse tätä jo testanneena voin kertoa, että sujuu aivan loistavasti. Tutkikaa ensin ja hutkikaa sitten.

Joojoo...sun laps osasi, mun ei. Kyllä vaan piti antaasoseita 6kk että sai ravintoa. En allekirjoita tuota ettei kellekään 6kk tarttis soseuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joojoo...sun laps osasi, mun ei. Kyllä vaan piti antaasoseita 6kk että sai ravintoa. En allekirjoita tuota ettei kellekään 6kk tarttis soseuttaa.

Siis aloititko sinä vauvalle 6kk ikäisenä kiinteät sormiruuilla?

Enkä minä sano etten antaisi lainkaan soseita. Olen antanut niitäkin, mutta on selvä ero siinä että sormiruoka menee alas, sose ei. Ja näin on nopeampaa siirtyä karkeampaan ruokaan.

Ite ainakin puhuin ihan omasta kokemuksesta vaan tuossa ketjussa. Oma poika 9kk tukehtuu ainakin justiinsa jos sille antaa jotain isoja palasia ruokaa. Jos pelkällä sormiruoalla pitäis olla, niin saattais olla jo kärsimässä raudan puutteesta sun muusta. Pieniä murusia kyllä syö esim. leipää tai raejuustoa, mut kasvisten tms. sellaisen syönti ei kyllä onnistu.Kokeiltu on aika monta kertaa kera oksennuksen, ja kerran lapsi melkein tukehtuikin, meni jo taju pois ja ihan siniseks.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Miten niin suositusikäraja 6kk aloittaa kiinteät? Taitaa vaihdella kun mulle sanottiin että heti 4kk vaan alottaa vaikkei mitään varsinaista syytä ollut.

No jos yhtään otat asioista selvää niin suositus on 6kk, mutta jos lapsi on korvikkeella niin suositus on 4kk usein.

Ei ois tullut mieleenkään antaa vauvalla 6 kk vanhana sormiruokaa... :ashamed: Anteeksi vaan. Tyyppi maisteli sosetta maaten sitterillä, ja siihen ois pitänyt peruna iskeä käteen kokonaisena? Aika... hmm, mielenkiintoinen ajatus. :whistle:

täysimetyksellä olevat aloittaa suosituksien mukaan kiinteet 6kk ikäswenä ja korvike 4kk ikäsenä.
näin mua ohjeistettiin neuvolassa.
sormiruoka on hyvä juttu,mun vauvani tykkäs paljon. aijon tälle seuraavallekin antaa.
toki myös soseutan ruokaa sille.

Kuka tässä on ketään haukkumassa? Mun käsittääkseni aika moni yrittää sanoa asianomaiselle että älä vielä moisia päätöksiä tee kun profiilin mukaan hällä on pieni lapsi joka oletettavasti ei ole vielä edes kiinteitä maistellut. Sitten tietää käytännön ja tavan toimia kun asia on käsillä ja sitä on kokeiltu.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Ei ois tullut mieleenkään antaa vauvalla 6 kk vanhana sormiruokaa... :ashamed: Anteeksi vaan. Tyyppi maisteli sosetta maaten sitterillä, ja siihen ois pitänyt peruna iskeä käteen kokonaisena? Aika... hmm, mielenkiintoinen ajatus. :whistle:

Niin onkin. Äläkä annakaan jos vauva makaa sitterissä. Ei kuulu syöttää makuuasennossa. Olis siinä aikuisellakin ihmettelemistä jos makuullaan pitäis perunansa syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja P:
Miten niin suositusikäraja 6kk aloittaa kiinteät? Taitaa vaihdella kun mulle sanottiin että heti 4kk vaan alottaa vaikkei mitään varsinaista syytä ollut.

No jos yhtään otat asioista selvää niin suositus on 6kk, mutta jos lapsi on korvikkeella niin suositus on 4kk usein.

Mikään ei estä myös korvikevauvaa olemasta pelkällä korvikkeella 6kk ikään asti, etenkin jos maitoa ei mene määrättömästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Kuka tässä on ketään haukkumassa? Mun käsittääkseni aika moni yrittää sanoa asianomaiselle että älä vielä moisia päätöksiä tee kun profiilin mukaan hällä on pieni lapsi joka oletettavasti ei ole vielä edes kiinteitä maistellut. Sitten tietää käytännön ja tavan toimia kun asia on käsillä ja sitä on kokeiltu.

Kyllä siellä aika haukkumista oli, kun todettiin että "taidat olla yhden pienen lapsen äiti" ja "onnea valitsemallasi tiellä" ja muitakin kommentteja siihen tyyliin, että kyllä kuule siperia opettaa ja näet että ei onnistu. Kumma että itsekin olen lukenut monia, monia onnistuneita sormiruokinta-kokemuksia.

Mikään ei estä myös korvikevauvaa olemasta pelkällä korvikkeella 6kk ikään asti, etenkin jos maitoa ei mene määrättömästi.

Ei estäkään, mutta harvoin se toteutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyllä siellä aika haukkumista oli, kun todettiin että "taidat olla yhden pienen lapsen äiti" ja "onnea valitsemallasi tiellä" ja muitakin kommentteja siihen tyyliin, että kyllä kuule siperia opettaa ja näet että ei onnistu. Kumma että itsekin olen lukenut monia, monia onnistuneita sormiruokinta-kokemuksia.

Ehkäpä kyse onkin siitä, että se ruokintatapa ei ole aina äidin päätettävissä vaan se on valittava vauvan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Ja kukahan tätä kyseistä ninaTT: tä on haukkunut? Vai haukkuikohan hän kenties itse? :whistle:

Esimerkkinä vaikka tämä kommentti joka on kohdistettu nimenomaan hänelle:

Onnea vaan kovasti valitsemallesi tielle...sitä meinaan tulet tarvitsemaan, kun iskee kaikenmaailman puutostilat ja allergiat.

Siis mitä haukkumista tässä sitten on? :o Haukunko minä nyt itseäni, jos kerron, että minäkin olen yhden pienen lapsen äiti?? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Ehkäpä kyse onkin siitä, että se ruokintatapa ei ole aina äidin päätettävissä vaan se on valittava vauvan mukaan.

Hän kirjoittikin, että ei usko, että tulevat antamaan soseita kovinkaan paljoa. Eli tiedostaa mahdollisuuden, että soseita menee enemmän, mutta ei usko siihen koska haluaa kokeilla muutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

Siis mitä haukkumista tässä sitten on? :o Haukunko minä nyt itseäni, jos kerron, että minäkin olen yhden pienen lapsen äiti?? :D

Tajuat varmaan itsekin, että kyse on siitä miten sen sanoo ja missä yhteydessä. Jos et niin en hämmästy toisaalta sitäkään.

Peesi aloittajalle ja tsemppiä ninaTT:lle. =)

Ihmetellä pitää, miten ihmiskunta on näinkin pitkälle selvinnyt, eipä ollut tehosekoittimia sun muita sosemiksereitä vielä 50 vuotta sitten. Puhumattakaan jostain kivikauden esiäideistä.

Ja ne neuvolan ohjeethan on vaan SUOSITUKSIA, ei mitään jumalan sanaa. Suositukset perustuvat aina keskiarvoihin, ei niitä ole tarkoitettukaan kirjaimellisesti noudatettavaksi. Jokainen lapsi ja perhe on erilainen, mikä sopii toiselle ei sovi kaikille. Järjen käyttö (jos sellaista on) on sallittua ja jopa toivottavaa...

Mä olen myös joskus lukenut tästä sormiruokajutusta jostain lehdestä. Lapsen äiti siis täysimetti ja 6kk:n ikäisenä lapselle ruvettiin antamaan lisäksi sormiruokana pehmeäksi keitettynä esim. porkkanaa, perunaa ym. mitä ensisoseissa yleensä on ja hedelmistä banaania, keitettyä omenaa jne. Hyvin tuntui toimivan ja lapsi kasvoi ja oli terve niin kuin soseita syöneetkin lapset. Mun mielestä toi tavallaan kuulostaa ihan järkevältä, että lapsen annetaan itse "tutustua" syömäänsä ruokaan, eikä vaan lapata mössöä suuhun. Ei kai tuossa varsinaisesti tukehtumisvaaraa ole, kun on riittävän pehmeää ruokaa ja lapsi itse maiskuttelee ruoan mössöksi ennen nielemistä.

Ei estäkään, mutta harvoin se toteutuu.

Niin, no meillä mentiin 5kk ikään asti ja oltas menty vielä kauemmankin aikaa jos oltas haluttu.

Alkuperäinen kirjoittaja plaa plaaa:
taitaa olla ite nina

Kuten sanottua niin olen kolmen lapsen äiti ja tämän kolmannen kohdalla löytänyt sormiruoka-ajatuksen. Vaikka toki kaksi edellistäkin on sormiruokia saaneet myös.

Mutta ilmanmuuta sinä oletat noin ja ihan vapaasti saat tehdä niin.

Yhteistyössä