Alkuperäinen kirjoittaja Katziina:
Eli sana "ei" on siis sun mielestä se "kirjosana", jota et halua käyttää ollenkaan tyttäresi kanssa. Periaatteessahan "älä laita tuota suuhusi, se on myrkyllistä" vastaa merkitykseltään tuota sun ehdottamaa "hyi, tuo on myrkyllistä". Mun mielestä myös tuo sun esimerkki on lapselle aikuiselta tullut kielto, joka ohjaa lapsen toimintaa. Olin virheellisesti ymmärtänyt, että olet kaikkea lapsen toiminnan ohjailemista vastaan, mutta ehkäpä tässä puhutaan lähinnä puheen sävyeroista. Itse en näe suoran kiellon käyttöä pahana, koska käytän sitä puheessani niin aikuisten kuin lastenkin kanssa ihan luonnostaan ilman, että ajattelen "hallitsevani" ketään ja uskon, että puheestani sen kuulija ymmärtää.
Olen kyllä iloinen kuullessani, että kehut tyttöäsi. =) Mun mielestä kehuminen nimenomaan on tarpeellista kasvun ja kehityksen kannalta. Jos sanoja ei voisi käyttää siihen, että kerrottais rakkaille, kuinka ihania he ja heidän tekonsa ovat, niin olisi se vaan kumma!
Muuten, mitä sääntöjä ja velvollisuuksia sun 1-vuotiaalla on kotona?
Se ehkä näyttää tosi pieneltä erolta, mutta periaatteena eroaa paljon =) Kuten tuolla aikasemmin sanoin: Jos lapsi on objekti, niin on ihan sama mitä kikkoja ja jippoja yrittää, lopputulos on aika sama. Jos taas näkee lapsen sukjektina, niin kaikki näyttää niin erilaiselta. Ihmistenvälisessä kanssakäymisessä pienillä sävyeroillakin on suuri vaikutus. Kyllähän sitä miettii miten puhuu toisille aikuisillekin; on tärkeää pyytää kohteliaasti jne. Sama pätee lapsen kanssa puhumiseen. Annatko lapselle käsityksen, että "sinä et osaa etkä saa päättää; äiti päättää" vai sanotko "äitiin voi luottaa".
Hyväksyntä ja rakastaminen ei mun mielessä ole kehuja. Mutta se, että tyttö on äitinsä kaunein lapsi on kyllä 100% totta
joten ei siitä kai haittaakaan ole
Kehuja kuitenkin käytetään liikaa väärin lastenkasvatuksessa. Just siinä manipulaatiomielessä.
Mä olen huomannut, että mun on tosi turha yrittää selittää näitä ns metodeja ja toimintatapoja kun en osaa selittää sitä lapsen itsemääräämisoikeutta ja arvoa. Vieläkin nähdään, ettei lapsella ole oikeutta päättää omasta elämästään, ja että lapsi on jollakin tapaa vanhempiensa omaisuutta. Myönnän, etten ole itsekään 100% osannu päästää tuosta irti, mutta pitkälle olen jo päässyt =)