Kaikki toiminta ei ole velvollisuuksien hoitoa. Lasta voi kehua siksi, että hän on hyvä piirtämään ja tätä taitoa kehuessaan voi kannustaa häntä jatkamaan ja kehittämään taitojaan.Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:[
Mutta lapsesi asettaa tuolla "silityskiellolla" D) omia rajojaan, ei sinun rajojasi. Mun mielestä siinä on suuri ero. Mä hyväksyn täysin sen, että sanoo lapselle "älä lyö minua" mutta en sen, että sanoo "älä lyö itseäsi". Mun mielestä on periaatteessa lapsen päätettävissä lyökö itseänsä vai ei, mutta minä saan määritellä omat rajani ja sanoa joskus suoraankin, että älä lyö minua. Tosin siihenkin on usein toimivampia tapoja jos lapsi ei ymmärrä tekevänsä väärin
Mun mielestä sellanen positiivinen palaute jolla yritetään muokata ihmisen toimintaa - sanomatta suoraan sitä - on useimmiten manipulaatiota... Ainakin lasten kohdalla. Lapsen tulis hoitaa ne omat velvollisuudet siksi, että hän ymmärtää, että jokaisen on hoidettava omat velvollisuutensa ja että eivät ne ole mitään pahaa tai tylsää tekemistä - tekemistä siinä missä muukin tekeminen. Ei siis sen takia, että saisi siitä jonkun palkinnon, kuten kehun. Hajamielisyyttä taasen ei voi korjata kehumalla tai rankaisemalla.
Eli pysyn kannassani, ettei aito hyväksyntä ja rakastaminen perustu kehuihin tai varsinaiseen "positiiviseen palautteeseen". Enemmänkin siihen, että on saatavilla ja on tukena eikä arvostele lapsen käyttäytymistä, arvota lasta huonoksi, hyväksi, paremmaksi tai huonommaksi.
Pelkään, että tuolla käytökselläsi, jossa et kehu tai anna positiivista palautetta etkä arvostele lapsesi tekemistä, houkuttelet häntä vain provosoimaan. Viimeistään murrosiässä.