Niin onko siinä jotain pahaa jos 4v ulkoilee yksin?

  • Viestiketjun aloittaja hööh
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meidän 3 ja 5v ulkoilee useinkin "yksin" okt: pihalla, eli minä oon sisällä ja seurailen ikkunasta niiden puuhia tai mies tekee pihalla omia töitään ja siinä samalla seurailee lapsia.
Ja välillä käyvät naapurinkin pihassa, jos siellä lapset kotona
Yksin yksin en ehkä uskaltais laskea...
 
ww
Meillä 3,5 v ulkoilee useinkin yksin, maatilan pihassa, on koko ajan ikkunasta nähtävissä. On fiksu, ja perille on mennyt että koneiden luokse ei ole mitään asiaa, ei myöskään tyhjään navettaan tai halliin. Tyttö on sen verran arkakin, ettei sinne yksin lähtisi. Samoin on tien kanssa, on mennyt jakeluun ettei sinne ole mitään asiaa yksin. Lapsi pääsee aina halutessaan sisälle joko meille tai anoppilaan samassa pihapiirissä.
Tyhmyyksiä ei ole tehnyt kertaakaan, ja liikkumiseen on riittänyt tuo iso nurmialue, missä on keinut, hiekkis, trampoliini ja leikkimökki. En näe asiassa mitään ongelmaa, meillä. Monia kavereitten lapsia en uskaltaisi jättää pihaan yksin, koska eivät usko perusasioita.
 
"vieras"
Lähinnä katsoisin sitä, että onko lapsi aidatulla, turvallisella alueella ja pysyykö siellä. Ilman edellä mainittuja ei todellakaan voi jättää 4v vaikka kuinka olisi kehitysaste mikä. Noin pieni unohtaa varotukset ihan saman tien kun näkee jotain kiinnostavaa.
 
[QUOTE="vieras";24345772]Lähinnä katsoisin sitä, että onko lapsi aidatulla, turvallisella alueella ja pysyykö siellä. Ilman edellä mainittuja ei todellakaan voi jättää 4v vaikka kuinka olisi kehitysaste mikä. Noin pieni unohtaa varotukset ihan saman tien kun näkee jotain kiinnostavaa.[/QUOTE]

samaa mieltä ja lisäisin vielä että aidatulla, turvallisella alueellakin näköyhteys on oltava koko ajan
 
=)
Meillä 2,5 ja reilu 3,5-vuotiaat leikkivät joskus yksin pihalla. Kyseessä on juurikin postimerkin kokoinen rivarinpiha, missä niillä on leikkimökki. Koko ajan kuulen heidät ja näköyhteyskin on jatkuvasti. Läheiselle aidan toisella puolella olevalle leikkikentälle en niitä yksin laskis.
 
"vvv"
[QUOTE="Malva";24345379]Täällä on taas täydelliset mammat valittamassa, kuinka täytyy toisten muksuja vahtia ja ihan lastensuojeluun soitella! 4-vuotias selviytyy täydellisesti omassa tutussa turvallisessa talojen rajaamassa kerrostalopihassa, ja osaa tulla kotiin jos jokin hätä tulee. Ihmeellistä toisten elämään puuttumista ja oman sädekehän kiillottamista, jos on muka pakko puuttua toisten lasten asialliseen oloon ja menoon ja mahdollisiin pikku murheisiin, joista osaa kuitenkin tulla kotiin kertomaan. Pistää vihaksi !![/QUOTE]

Juuri näin, kyllä lapsi tulee kotiin jos hätä / asiaa.
Ja en päästäisi omaa mihinkään julkiseen puistoon vaan omaan suojattuun pihaan.
Ja pihassa ulkoili myös sillon 4-vuotias yksin jonka äiti oli lt-opettaja.
 
vumps
Meillä on tuo reilu viisi vuotias pihalla aina välillä yksinään. Tietää rajat ja käyn aina välillä huhuilemassa. Mutta on tuo tehnyt paljon muutakin sellaista mitä moni samanikäinen ei: ajanut pellolla yksin oikeaa mönkijää, nostanut traktorissa kouralla puita kyytiin, kokeillut oikealla kaivurilla kaivamista... Toki näissä on koko ajan aikuinen ollut vieressä.

Mutta siis, ulkoilee yksin välillä jos esim. laitan ruokaa.
 
"Kemeli"
Meidän kerrostalon pihalle en päästä 4-vuotiasta yksin leikkimään. Joskus hetkeksi aikaa keinumaan tai odottamaan, niin että näen ikkunasta. Kouluikäisen veljen kanssa on muutaman kerran saanut olla hetken aikaa keskenäänkin. Kavereiden rivarin leikkipihalla annan ulkoilla, mutta silloinkin on aina muita lapsia mukana ja säännöt on tiukat siinä, millä alueella saa leikkiä.
 
Meillä 4 vuotias oli jo tottunut ulkoilija ihan yksinään.

Ei ole mun laiskuuttani jos ulos tahtova lapsi tahtoo ja kykenee siellä hetkisen yksikseenkin olemaan. Koen sensijaan onnistuneeni siinä ettei tenavani tarvitse jatkuvaa 'Varo, kultapieni, tulee pipi!', 'EI sinne pupuseni', 'Ai miten hiano kakku, annapas äitikin kokeilee....' hokemien sarjaa viihtyäkseen.

Enhän mä nyt olisi pihalle yksinään laskenut lasta joka ei olisi kyennyt olemaan siellä hetken yksinään, ei olisi viintynyt siellä yksinään tai jos piha olisi mielestäni ollut vaarallinen.

Juurihan siitä oli juttuakin, että lapsiin pitäisi voida luottaa enemmän! JA ennenkuin joku vääräleuka vääristelee, tarkennan että sellaisissa asioissa joissa lapseensa voi ja uskaltaa luottaa.... Mä en ole vanhempi joka ihan joka hetki pystyis tarkkailemaan lastaan saati haluaisikaan- annan liekaa kun osoittavat siihen kykyä ja halua. Enemmän liekaa kun tiedän että voin luottaa.

Lapset ovat erilaisia, meillä kumpikin kykenee olemaan hetken ilman napanuoraansa jonka päässä roikkuu äiti. Enkä tosiaan loju sohvalla sillä aikaa.......... hmph.
 
  • Tykkää
Reactions: Dumle
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24345861:
Meillä 4 vuotias oli jo tottunut ulkoilija ihan yksinään.

Ei ole mun laiskuuttani jos ulos tahtova lapsi tahtoo ja kykenee siellä hetkisen yksikseenkin olemaan. Koen sensijaan onnistuneeni siinä ettei tenavani tarvitse jatkuvaa 'Varo, kultapieni, tulee pipi!', 'EI sinne pupuseni', 'Ai miten hiano kakku, annapas äitikin kokeilee....' hokemien sarjaa viihtyäkseen.

Enhän mä nyt olisi pihalle yksinään laskenut lasta joka ei olisi kyennyt olemaan siellä hetken yksinään, ei olisi viintynyt siellä yksinään tai jos piha olisi mielestäni ollut vaarallinen.

Juurihan siitä oli juttuakin, että lapsiin pitäisi voida luottaa enemmän! JA ennenkuin joku vääräleuka vääristelee, tarkennan että sellaisissa asioissa joissa lapseensa voi ja uskaltaa luottaa.... Mä en ole vanhempi joka ihan joka hetki pystyis tarkkailemaan lastaan saati haluaisikaan- annan liekaa kun osoittavat siihen kykyä ja halua. Enemmän liekaa kun tiedän että voin luottaa.

Lapset ovat erilaisia, meillä kumpikin kykenee olemaan hetken ilman napanuoraansa jonka päässä roikkuu äiti. Enkä tosiaan loju sohvalla sillä aikaa.......... hmph.
Peesi tähän, sanasta sanaan. Meidän pikkumies menee kavereidensa kanssa pitkin tätä talonyhtiön leikkipihaa ja kavereiden pihoja - miksi ihmeessä mä niiden perässä juoksisin?
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";24345877]Peesi tähän, sanasta sanaan. Meidän pikkumies menee kavereidensa kanssa pitkin tätä talonyhtiön leikkipihaa ja kavereiden pihoja - miksi ihmeessä mä niiden perässä juoksisin?[/QUOTE]

Nii, mikshän.

Annas olla kun löytävät tikkuaskin tms "kivaa".. "Lyövät viisaat päänsä yhteen" kun kukaan ei vahdi.
Vastuuntota antaa pienten mukuloitten juosta noin.
 
[QUOTE="vieras";24345903]Nii, mikshän.

Annas olla kun löytävät tikkuaskin tms "kivaa".. "Lyövät viisaat päänsä yhteen" kun kukaan ei vahdi.
Vastuuntota antaa pienten mukuloitten juosta noin.[/QUOTE]

Miten kauan mukuloitten perässä sitten pitää juosta? Koska niille yhtäkkiä kasvaa se järki? Mistä sen huomaa?
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";24345903]Nii, mikshän.

Annas olla kun löytävät tikkuaskin tms "kivaa".. "Lyövät viisaat päänsä yhteen" kun kukaan ei vahdi.
Vastuuntota antaa pienten mukuloitten juosta noin.[/QUOTE]

Noita "vahtii" kaikki. Täällä on jokaisessa talossa/pihassa aikuisia paikalla, puuhailemassa omiaan, ja lapset kulkee siinä mukana. Mutta kukaan ei päätoimisesti kulje lasten perässä kyttäämässä mitä ne tekevät. Missä vaiheessa lapseen voi luottaa? Onko siihen joku tietty ikä?
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";24345953]Ohhoh...

Palstalla huomaa, että harvemmille on järkeä kasvanut lainkaan..[/QUOTE]

Tää on hirmu aikuismainen argumentti. "Jos et itte tajua niin en varmana kerro" :D
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";24345960]Tää on hirmu aikuismainen argumentti. "Jos et itte tajua niin en varmana kerro" :D[/QUOTE]

Niin tai "tyhmään kysymykseen saa tyhmän vastauksen"...

;)
 
mun mielipide
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24345926:
Miten kauan mukuloitten perässä sitten pitää juosta? Koska niille yhtäkkiä kasvaa se järki? Mistä sen huomaa?
Kouluun mennessä lapsien oletetaan osaavan pienen opettelun jälkeen (vanhempien opastamana ) mennä ekalle luokalle yksin ja kävellä sieltä kotia :)
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";24345967]Niin tai "tyhmään kysymykseen saa tyhmän vastauksen"...

;)[/QUOTE]

Aattele miten ihanaa kun voi tuudittautua omaan erinomaisuuteensa, ilman että tarvitsee selventää meille tyhmille mitä oikeasti tarkoitti :) Siitähän saattaisi syntyä sitä vaivalloista keskustelua, missä joutuisi kenties jopa perustelemaan kantansa! Mutta "totuus" ei tietty perusteluja kaipaa ;)
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";24345956]Noita "vahtii" kaikki. Täällä on jokaisessa talossa/pihassa aikuisia paikalla, puuhailemassa omiaan, ja lapset kulkee siinä mukana. Mutta kukaan ei päätoimisesti kulje lasten perässä kyttäämässä mitä ne tekevät. Missä vaiheessa lapseen voi luottaa? Onko siihen joku tietty ikä?[/QUOTE]

Eikö sen kuuluis jokainen vanhempi itse tietää koska lapseensa voi enemmän luottaa. 4v tuskin on vielä ihan hirmu luotettava.
Hienoa, että teillä on ympäristö missä on aikuisia enemmänkin. Useimmin tuntuu ettei ole. Tääläkin just muutama viikko sitten kaksi 5v ja 7v saivat aikaan tulipalon kotonaan.
 
"kolmen äippä"
Mun 4-vuotias kyllä ulkoilee yksin pihalla enkä nää asiassa mitään ongelmaa.Mutta meillä onkin omakotitalo jossa on hyvin suojaisa piha ja lapsen ollessa yksin ulkona teen kotihommia niin että nään lapsen lähes koko ajan.Ja poika ei ole ulkona yksin tuntitolkulla vaan lyhyitä aikoja kerrallaan.
Mun ollessa pieni sain viisi vuotiaana leikkiä jo lähileikkipuistossa yksin kavereideni kanssa ja hyvin huolehtiva isosiskoni päästi hänen 3-vuotiaansa leikkimään yksin kerrostalon pihaan.

Ja kyllä mä pidän maalaisympäristöä turvallisempana lapselle kuin kaupunkiympäristöä,mutta useimmat kyllä puhuu omaan pussiinsa.Ainakaan täällä ei tarvii päiväkodin henkilökunnan aamulla käydä päiväkodinpihaa tarkastamassa mahdollisten huumeruiskujen ja rikkinäisten pullojen takia niin kuin esim.Helsingissä missä oon asunut ja ollut töissä.

Ja kyllähän se paljon riippuu lapsen luonteesta ja pihasta,joitakin lapsia ei voi päästää vielä edes 6-vuotiaana yksin pihalle leikkimään.Ja sekin vaikuttaa onko lapsin juuri täyttänyt neljä vai jo lähes viisi vuotias.monet seikat vaikuttavat asiaan eikä tää ole mikään yksiselitteinen asia johon on vaan kyllä tai ei vastaus.
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";24345978]Aattele miten ihanaa kun voi tuudittautua omaan erinomaisuuteensa, ilman että tarvitsee selventää meille tyhmille mitä oikeasti tarkoitti :) Siitähän saattaisi syntyä sitä vaivalloista keskustelua, missä joutuisi kenties jopa perustelemaan kantansa! Mutta "totuus" ei tietty perusteluja kaipaa ;)[/QUOTE]

No voi hyvänen aika. Ootas kun mä kiillotan tota kruunuani hetken*hink, hink*

Niin, mihin kysymykseen sä nyt haluat vastauksen?
 
"Eee"
No riippuu aika paljon monesta asianhaarasta, eikä vähiten siitä, tarkoitetaanko sillä ulkoilemisella omassa pihassa leikkimistä niin, että koska tahansa voi soittaa ovikelloa ja äiti tai isä tulee avaamaan oven, vai tarkoitetaanko sillä esim. leikkipuistoon lähtemistä... Ei tällaisiin ympäripyöreisiin kysymyksiin voi muuta kuin täysin aivottomat vastata kyllä tai ei.
 

Yhteistyössä