Niin onko siinä jotain pahaa jos 4v ulkoilee yksin?

  • Viestiketjun aloittaja hööh
  • Ensimmäinen viesti
mun mielipide
[QUOTE="Jenis";24345987]Ja mihin tämä oletus perustuu? Siihen, että muuten ois hirmu hankalaa kun aikuisilla on kuitenkin yleensä 8h työpäivä ja lapsilla lyhyempi koulupäivä?[/QUOTE]

No voih, kun ne voi sitten kävellä ip-kerhoon yksin tai ihan kavereiden kanssa. Kaikki lapset ei tarvitse iltapäivähoitoa vaan voi olla vanhempi kotonakin :)
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";24345991]Eikö sen kuuluis jokainen vanhempi itse tietää koska lapseensa voi enemmän luottaa. 4v tuskin on vielä ihan hirmu luotettava.
Hienoa, että teillä on ympäristö missä on aikuisia enemmänkin. Useimmin tuntuu ettei ole. Tääläkin just muutama viikko sitten kaksi 5v ja 7v saivat aikaan tulipalon kotonaan.[/QUOTE]

Eli ton perusteella edes siihen kouluikäiseen ei vois luottaa, ja sen ikäiset kuitenkin monesti joutuu pärjäilemään ihan oikeasti yksin, eli niin että niitä pihan aikuisia ei ole paikalla. Mun oma nelivuotias esim. on sitä tyyppiä, että käy raportoimassa mulle jokaisen risauksen. "Nyt me mennään trampalle!" "Mää löysin sen lapion!" "Me saatiin mehua!" Ei mun tarvi kulkea sen perässä tietääkseni, mitä se tekee.
 
"vieras"
Välillä näitä "yksin pärjääjiä" tapaa pihalla tai puistossa. Usein he tuppautuvat seuraan ja kaipaavat kovasti huomiota. Sinänsä ei siinä mitään pahaa ja voivat olla ihan kivaakin seuraa, mutta joskus miettii, että eikö heidän omat vanhemmat voisi ulkoilla lapsen kanssa.

Joskus on ollut niin, että oman lapsen kanssa leikkimisestä ei meinaa tulla mitään, kun vieras lapsi puhuu omaa juttuaan koko ajan päälle ja kerjää huomiota. Yksi tällainen tapaus oli poika, joka asui naapurustossa ja kertaakaan en vuoden aikana nähnyt hänen vanhempiaan ulkona.
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";24346030]Eli ton perusteella edes siihen kouluikäiseen ei vois luottaa, ja sen ikäiset kuitenkin monesti joutuu pärjäilemään ihan oikeasti yksin, eli niin että niitä pihan aikuisia ei ole paikalla. Mun oma nelivuotias esim. on sitä tyyppiä, että käy raportoimassa mulle jokaisen risauksen. "Nyt me mennään trampalle!" "Mää löysin sen lapion!" "Me saatiin mehua!" Ei mun tarvi kulkea sen perässä tietääkseni, mitä se tekee.[/QUOTE]

Joihinkin voi ja osaan ei.

Mutta ethän sä ihan oikeesti kuvittele, et (en sano et tekis) mut jos joku kavereista sais päähänsä tehdä jotain luvatonta, et se heti ekana tulis kertoon sulle. Tai toivottavasti juu..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24345926:
Miten kauan mukuloitten perässä sitten pitää juosta? Koska niille yhtäkkiä kasvaa se järki? Mistä sen huomaa?
Ei tuohon varmaan voi vastata kukaan mitään yhtä ja oikeaa ikää.kun ei sellaista ole,tietenkään.
mutta minusta on hullua sekin, että jos ei selkeesti alle kouluikäinen ulkoile yksin, niin helposti vedetään överiksi, että "voivoi,meinaatko inttiin asti kulkea perässä" ynnä muuta varsin rakentavaa :D
lapsen ei tarvitse olla epäluotettava tai tyhmä tai ilkeä, jos häntä ei päästä ulos yksin - vaikka sitten 4-vuotiaana niinkuin tässä oli kyse. mulle tuo ei ole tullut edes mieleen omieni kohdalla - tosin toinen heistä halusi ulkoillakin yksin vasta eskari-iässä ja silloinkin olin kyllä sydän syrjällään alkuun.
mutta toisaalta minö olenkin hiukkasen kanaemo,myönnän sen auliisti :D
 
mun mielipide
[QUOTE="Jenis";24346040]Eli sinäkään et osaa sanoa, miksi juuri se 7 ois se maaginen ikä :)[/QUOTE]

Noh, mun mielestä 7 vuotiaalla on kyllä paljon enemmän järkeä ja kypsyyttä, kun 4 vuotiaalle mistä aloituksesta oli kyse :)
 
Ketjuuntunut
Täällä jotenkin tuudittaudutaan siihen 4-vuotiaan kykyyn olla yksin tai kavereiden kanssa ulkona. Oletteko te totaalisen unohtaneet nämä Jammu-sedät ja niiden seuraajat, jotka vain kyttäilevät sopivia kohteita. Tuon ikäinen lapsi ei edes tajua kertoa, jos joku setä aluksi vain vilauttelee isilläkin olevia ruumiinosia piha-alueella tai lähimetikön suojista.

Suojelkaa lapsianne, koska se on vanhemman tehtävä myös silloin, kun Jammu-setä on vielä naapurin pihalla, "eikä meillä päin ole sellaista tapahtunut". Ihan sama, onko lapsi henkisesti kypsä pihaleikkeihin yksin - näihin leikkeihin hän ei ole.
 
mun mielipide
[QUOTE="Jenis";24346103]Yleensä varmasti näin, juu. Ja sitte taas 10-vuotiaalla on vielä enemmän, jne. Eli absoluuttinen rajanveto on vaikeaa :)[/QUOTE]

No 10v voi ainakin meillä jo olla pihassa yksin ;)
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";24346069]Joihinkin voi ja osaan ei.

Mutta ethän sä ihan oikeesti kuvittele, et (en sano et tekis) mut jos joku kavereista sais päähänsä tehdä jotain luvatonta, et se heti ekana tulis kertoon sulle. Tai toivottavasti juu..[/QUOTE]

Niin, ei kai sitä voi oikeasti tietää minkään ikäisestä... mutta tosiaan, tää meidän pihapiiri on sellainen että kamut on koko ajan jonkun aikuisen silmien alla, eli sikäli en ole huolissani. En mäkään noita mihinkään puistoon tms. pihapiirin ulkopuolelle päästäisi.
 
aikoinaan
sillon kun olitte itse lapsia, (toiv yli 20v sitten) miten silloin saitte olla pihalla yksin?? muistan että itse sain olla alle kouluikäisenä tietyllä alueella kavereiden kanssa yksin ja ihan normaali minusta tuli. nyt omia lapsia ja olen tiukempi heille kuin omassa lapsuudessani minulle oltiin.. en tiedä mistä johtuu, ehkä siitä että maailma on vaarallisempi paikka nyt.. mutta kyllä 4v lapseni saa olla omassa pihassa yksin ja kavereiden kanssa myös naapurin pihalla. näen ja kuulen ja huutelen aina välillä missä touhuaa, mutta tielle ei missään tapauksessa saa mennä.
 
Yksiselitteisesti
[QUOTE="Jenis";24346134]:D[/QUOTE]

ei ole 4 vuotiaan asia olla yksin ulkona. Eri asia jos oma, aidattu piha, jonne näkee koko ajan ja josta ei ole pääsyä muualle. Muutoin on heitteillejättöä.
 
Huom harmaana
Noh, mun mielestä 7 vuotiaalla on kyllä paljon enemmän järkeä ja kypsyyttä, kun 4 vuotiaalle mistä aloituksesta oli kyse :)
Tämä on niin totta kuin olla ja voi.
nelivuotiaan ja seitsemänvuotiaan välillä on fiksuudessa ja asioiden hahmottamisessa valovuosien ero.
Ei ole kohtuullista nelivuotiasta kohtaan olettaa että hän hoitaa itse itsensä pihalla tai luottaa muihin aikuisiin ja isompiin lapsiin, että he sen tekevät. Se on vanhempien tehtävä huolehtia omien pienten lastensa turvallisuudesta.
 
nbd
[QUOTE="vieras";24345147]On toki,mutta en usko hetkeäkään kenenkään 4-vuotiaan osaavan huolehtia itsestään niin että voisi turvallisesti ulkoilla yksinään.
Aivan järkyttävät riskithän siinä on,meissä on vain se ero että minä en koe tarpeellisesti niitä riskejä tässä asiassa ottaa kun hyvin voin mennä lapsen mukaan ulos.
Vanhempien laiskuuttahan tuo vain on.[/QUOTE]

Kyllä meidän 4-v ja naapurin hiukan vanhempi tyttö leikkii tosi kivasti takapihoilla. Luotan tyttöön että ei tielle lähde eikä tosiaan koskaan ole sitä tehnyt. On tosi varovainen ja epäileväinen yleensäkin, ei lähde mukaan edes harmittomiin hölmöilyihin. Voit tietty edelleen olla sitä mieltä, että olen laiska tuntematta mua mutta mä tunnen lapseni. Ja tuntisin itseni aika hölmöks, jos noita tyttöjä seuraisin leikkimökistä toiseen ja taksulta toiselle tuossa molempien pihoilla..
 
"madame"
Alkuperäinen kirjoittaja hööh;24344936:
Kun täällä joku sellaista kauhisteli? Eikö kuitenkin enemmän pidä katsoa lapsen kehitysastetta ja muita seikkoja kuin kalenteri-ikää?
yksikään 4vuotias ei varmasti ole kovin fiksu,kun ajatellaan vaikka sääntöjen noudattamista,vaaran tajua,liikenteen hahmottamista yms. minun mielestäni on vastuutonta jättää niin pieni yksin vastuuseen itsestään, ja siski toisekseen neuvola tädinkin mielestä on liian nuori, 5vuotiaanakin.

tosi typerää toimintaa. ja paljon paljon kamalampaa kuin kiroilu tai muu sellainen paheksuttava puheenkäyttö(mitä jaksetaan kyllä kauhistella,mutta selkeitä laiminlyöntejä ei näköjään pidetä pahana, niin laiminlyöntihän tuo on! silkkaa laiskuutta vanhemmalta,mutta entä jos tapahtuukin jotain?)

lisäksi tuon ikäinen on sosiaalisissa taidoissa vielä aika heikoilla, joten voi kiusata muita,satuttaa, joutua tappeluun, tai tulla kiusatuksi! sitten on niitä pedofiilejä joiden tarjotessa karkkia isompi osaa huutaa apua/juosta kotiin, 4vuotias ei osaa.
 
"madame"
sillon kun olitte itse lapsia, (toiv yli 20v sitten) miten silloin saitte olla pihalla yksin?? muistan että itse sain olla alle kouluikäisenä tietyllä alueella kavereiden kanssa yksin ja ihan normaali minusta tuli. nyt omia lapsia ja olen tiukempi heille kuin omassa lapsuudessani minulle oltiin.. en tiedä mistä johtuu, ehkä siitä että maailma on vaarallisempi paikka nyt.. mutta kyllä 4v lapseni saa olla omassa pihassa yksin ja kavereiden kanssa myös naapurin pihalla. näen ja kuulen ja huutelen aina välillä missä touhuaa, mutta tielle ei missään tapauksessa saa mennä.
ai tielle ei saa mennä.. ja lapsethan tottelee aina 100% aikuisia? tai sitten ei! lisäksi se saattaa helposti unohtua 4vuotiaalta.
 
"mama"
Juuri tänään oli lapseni ilman minua, muiden aikuisten valvomana pihalla leikkimässä kavereiden kanssa. Iltatoimien aikaan huomasin selässä ison mustelman ja nirhauman. Oli yksi 4vee pojista töninyt tyttöä, ja selkä nyt kipeä. 4v ei ollut uskaltanut kertoa paikalla olleille aikuisille, tuli minun luokseni sisälle, mutta ei siis uskaltanut kertoa asiasta minullekaan heti, vasta kun jäljen näin. Että pitää myös ajatella sitä, että 4vuotiaat ei osaa selvitellä ongelmatilanteita keskenään, vaan menee helposti tönimiseksi. Koululaisikäisten pitäisi jo osata hiukan itsekin asioitaan hoitaa. Ei siis ilman valvontaa pieniä yksin ulos. Ja valvonnassakin voi sattua vaikka mitä.
 
"vvv"
komppaan vaan aamuäreetä, omalla pihalla voi ihan varmasti jo 4 v olla-puistoon nyt ei voi laskea. Kovasti haluaa 4v olla jo muiden lasten mukana leikkimässä, mun mielestä voi ihan hyvin olla näkö-ja kuuloetäisyydellä. Jos alle kouluikäisten siis 5-ja 6v (osa menee kouluun 6v) pitäisi olla äidin kanssa ulkona on vähän kummallista jos sitten 7v pitäisi jo osata vaikka mitä, koulumatkakin voi olla vaikka 4.5 km.
Omasta lapsuudesta muistan että kyllä rivarin pihalla aika pienenä sai jo mennä ihan ite ja kulkea kavereidenkin perässä.
 
opinion
[QUOTE="Jenis";24345877]Peesi tähän, sanasta sanaan. Meidän pikkumies menee kavereidensa kanssa pitkin tätä talonyhtiön leikkipihaa ja kavereiden pihoja - miksi ihmeessä mä niiden perässä juoksisin?[/QUOTE]

Ehkä kannattais juuri siksi perässä juosta, että huomaisi mitä ne kullannuput puuhaavat. Meidänkin yhtiön pihassa juoksentelee näitä vapaita lapsia ja meno on kyllä välillä niin hurjaa ja vaarallista, että pitää ihmetellä vanhempien moraalia.
 
Kepsis
olikos se 7-vuotias lain mukaan vasta sellainen jonka saa jättää muutamaksi tunniksi kotiin ilman valvontaa, niin tuo 4-vuotiaan pihalle heivaaminen oli maalla tai kaupungissa kuulostaa vähintäänkin epäilyttävältä.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vvv";24346703]Jos alle kouluikäisten siis 5-ja 6v (osa menee kouluun 6v) pitäisi olla äidin kanssa ulkona on vähän kummallista jos sitten 7v pitäisi jo osata vaikka mitä, koulumatkakin voi olla vaikka 4.5 km.
.[/QUOTE]

Kuka oikeasti lähettää ekaluokkalaisen kulkemaan yksin 4,5 kilometrin koulumatkaa?
en muuten oikeasti tunne ketään joka ylipäänsä lähettäisi ekaluokkalaisen yksin koulumatkalle, ja hyvä niin. Meillä tullaan myös viemään ja hakemaan lapsi ekalla.
 
"joo"
[QUOTE="minä";24345637]Minä kävin samalla lailla kaupassa 5-vuotiaana ja voi että kuinka pollea olin. Kyllä on tosiaankin "osunut pilkka omaan nilkkaan". Olen nykyään akateemisesti koulutettu, työelämässä johtoasemassa oleva, naimisissa oleva kolmen lapsen äiti... Niin ja sen kamalan lapsuuteni vietin todellakin ylempään keskiluokkaan kuuluvassa ydinperheessä. :D[/QUOTE]

...ylempään keskiluokkaan kuuluvassa ydinperheessä, jossa vanhemmat ei jaksaneet tai viitsineet urakiireiltään olla edes lasten kanssa.
 
Kuka oikeasti lähettää ekaluokkalaisen kulkemaan yksin 4,5 kilometrin koulumatkaa?
en muuten oikeasti tunne ketään joka ylipäänsä lähettäisi ekaluokkalaisen yksin koulumatkalle, ja hyvä niin. Meillä tullaan myös viemään ja hakemaan lapsi ekalla.
ööh oikeesti?! aika monessa perheessä se vaan on ihan jo arjen sanelema pakko, että se eka luokkalainen kulkee yksin ( ts.ilman aikuista ) sen koulumatkansa.
meillä saatettiin esikoista 3 viikkoa ja minusta sekin on jo paljon .
 

Yhteistyössä