Niin onko siinä jotain pahaa jos 4v ulkoilee yksin?

  • Viestiketjun aloittaja hööh
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
On minun mielestäni.
En laskisi omaa 4-vuotiastani missään nimessä yksin ulos koska hän voi saada päähänsä mitä vain, eikä osaa vielä huolehtia itsestään tai suojautua esim. namusediltä ja muilta runkkareilta(tai ihan vaan vaikka kaverilta jos kaveri saa päähänsä jotain tyhmää!).
Voi lähteä uhmatakseen esim. kaverille leikkimään ilman lupaa niin etten sitten tiedä missä hän menee.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";24344990]On minun mielestäni.
En laskisi omaa 4-vuotiastani missään nimessä yksin ulos koska hän voi saada päähänsä mitä vain, eikä osaa vielä huolehtia itsestään tai suojautua esim. namusediltä ja muilta runkkareilta(tai ihan vaan vaikka kaverilta jos kaveri saa päähänsä jotain tyhmää!).
Voi lähteä uhmatakseen esim. kaverille leikkimään ilman lupaa niin etten sitten tiedä missä hän menee.[/QUOTE]

Niin sinun 4v on sellainen. Ei kaikki 4veet ole. Lapsissa on eroja.
 
..
jos ympäristössä on vesiä niin en päästäisi ainakaan uimtaidontnta pois pihata yksikseen. samoin js on isoja teitä tms. neljävuotias ei vielä osaa käyttäytyä liikenteessä ja pitää voida luotta siihen ettei tielle mene
 
voi ulkoilla yksin, jos on rivarin postimerkin kokoinen piha kyseessä tmv. muutoin ei. mun mielestä.

leikkikentillä tai muilla "yleisillä" paikoilla yksin ulkoilevat tuonikäiset on niitä jotka "on kypsiä ja osaavat olla "jne,mutta kuitenkin me muut lastemme kanssa ulkoilevat siellä joudutaan kattomaan nuidenkin pikkunerojen ( ;) ) perään.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";24345028]Niin sinun 4v on sellainen. Ei kaikki 4veet ole. Lapsissa on eroja.[/QUOTE]

On toki,mutta en usko hetkeäkään kenenkään 4-vuotiaan osaavan huolehtia itsestään niin että voisi turvallisesti ulkoilla yksinään.
Aivan järkyttävät riskithän siinä on,meissä on vain se ero että minä en koe tarpeellisesti niitä riskejä tässä asiassa ottaa kun hyvin voin mennä lapsen mukaan ulos.
Vanhempien laiskuuttahan tuo vain on.
 
aina lasten kanssa puistossa
voi ulkoilla yksin, jos on rivarin postimerkin kokoinen piha kyseessä tmv. muutoin ei. mun mielestä.

leikkikentillä tai muilla "yleisillä" paikoilla yksin ulkoilevat tuonikäiset on niitä jotka "on kypsiä ja osaavat olla "jne,mutta kuitenkin me muut lastemme kanssa ulkoilevat siellä joudutaan kattomaan nuidenkin pikkunerojen ( ;) ) perään.
Samaa mieltä. Yksinulkoilevia alle kouluikäisiä joutuu muut vanhemmat neuvomaan ja ohjaamaan aika usein. Onhan se kiva idea, että "kylä kasvattaa", mutta saisi lapsen oma äiti tai isä itsekin osallistua siihen kasvattamiseen. Vaikka lapsi on kuinka rauhallinen ja hyväkäytöksinen kotona, se ei ole sitä useinkaan, jos joutuu selviämään liian nuorena yksin ulkona.
 
[QUOTE="vieras";24345147]On toki,mutta en usko hetkeäkään kenenkään 4-vuotiaan osaavan huolehtia itsestään niin että voisi turvallisesti ulkoilla yksinään.
Aivan järkyttävät riskithän siinä on,meissä on vain se ero että minä en koe tarpeellisesti niitä riskejä tässä asiassa ottaa kun hyvin voin mennä lapsen mukaan ulos.
Vanhempien laiskuuttahan tuo vain on.[/QUOTE]

Kyllä mun mielestä omassa pihassa voi tuon ikäinen olla jos on sellanen fiksu tapaus. Mun esikoinen ei ollu fiksu tapaus, sitä ei olis voinu päästää hetkeksikään ilman valvontaa tuon ikäisenä, se on ulkoillu omassa pihassa yksin vasta ku koulun aloitti. Toinen lapseni sen sijaan on ihan toista maata ja kyllä se on ollu tuossa iässä jo pihalla ilman aikuista, tosin oon voinut koko ajan seurata ikkunasta sen touhuja. Meillä ainakin 4v on luotettavampi kuin koululainen.
 
"vieras"
voi ulkoilla yksin, jos on rivarin postimerkin kokoinen piha kyseessä tmv. muutoin ei. mun mielestä.

leikkikentillä tai muilla "yleisillä" paikoilla yksin ulkoilevat tuonikäiset on niitä jotka "on kypsiä ja osaavat olla "jne,mutta kuitenkin me muut lastemme kanssa ulkoilevat siellä joudutaan kattomaan nuidenkin pikkunerojen ( ;) ) perään.
Saman olen huomannut minäkin, että aika usein pitää näiden "kypsien" lasten toimintaan puuttua. Ja yleensä on kyseessä parin saman perheen lapset, joiden vanhempia ei juuri koskaan näy ulkona lastensa kanssa, luottavat vaan, että kyllä siellä naapurit perään katsoo...
 
Rodukka
Tiedän tapauksen, jossa jo 4-vuotias lähetettiin äidin toimesta kauppaan kevyille ostoksille yksin lapun ja lompakon kanssa säännöllisesti. Kaupalle oli matkaa noin 500m ja kassaneiti sitten auttoi lapun listan tuotteiden valinnassa. Tyttö tykkäsi kovasti puuhasta. Tokikin aika rohkeaa hyvinkin vastuuttomalta äidiltä: Kyseessä oli helsinkiläinen pahamaineinen lähiö, jossa vastaan käveli vaikka ketä. Kukaan ei uskaltanut puuttua asiaan lapsen vanhempien maineen takia. Pilkka omaan nilkkaan: Jo noin 6-vuotiaana tyttö jäi samaisen lompakon kanssa ostarille pelaamaan hedelmäpelejä (pojat auttoivat ylettymään kolikkokoloseen) - tässä vaiheessa ymmärtääkseni lastensuojelu kiinnostui.

Lapsi ei itse kärsinyt tilanteesta mitenkään näkyvästi, mutta tuli ehkä turhan "aikuismaisen" omatoimiseksi jo varhain. Ja tuskin tuli yllätyksenä, että ls:n puuttuessa asiaan tyttö oli menetetty peli ja kierteessä ls-laitoksissa koko alaikäisyytensä.

Mielestäni 4-vuotias voi ulkoilla yksin sovitulla rajatulla piha-alueella, mutten kyllä omaa lastani päästäisi sitä kauemmas.
 
Tiedän tapauksen, jossa jo 4-vuotias lähetettiin äidin toimesta kauppaan kevyille ostoksille yksin lapun ja lompakon kanssa säännöllisesti. Kaupalle oli matkaa noin 500m ja kassaneiti sitten auttoi lapun listan tuotteiden valinnassa. Tyttö tykkäsi kovasti puuhasta. Tokikin aika rohkeaa hyvinkin vastuuttomalta äidiltä: Kyseessä oli helsinkiläinen pahamaineinen lähiö, jossa vastaan käveli vaikka ketä. Kukaan ei uskaltanut puuttua asiaan lapsen vanhempien maineen takia. Pilkka omaan nilkkaan: Jo noin 6-vuotiaana tyttö jäi samaisen lompakon kanssa ostarille pelaamaan hedelmäpelejä (pojat auttoivat ylettymään kolikkokoloseen) - tässä vaiheessa ymmärtääkseni lastensuojelu kiinnostui.

Lapsi ei itse kärsinyt tilanteesta mitenkään näkyvästi, mutta tuli ehkä turhan "aikuismaisen" omatoimiseksi jo varhain. Ja tuskin tuli yllätyksenä, että ls:n puuttuessa asiaan tyttö oli menetetty peli ja kierteessä ls-laitoksissa koko alaikäisyytensä.

Mielestäni 4-vuotias voi ulkoilla yksin sovitulla rajatulla piha-alueella, mutten kyllä omaa lastani päästäisi sitä kauemmas.
en usko että ap tarkoittaakaan sitä että 4v lähtee jonnekin oman pihan ulkopuolelle vaan kyse on omassa pihassa ulkoilemisesta.
 
yksi tapaus
Kerran menin puistoon, jossa yksi näistä yksinselviytyjistä, 5-vuotias itki vuolaasti ja valitteli. En tiedä miten kauan oli siinä ollut, mutta sain selville, että häntä oli pistänyt ampiainen. Lapsi oli siihen saakka tullut toimeen siellä puistossa yksikseen, sellainen selviytyjälapsi. Otin ja soitin lastensuojeluun ja tuo perhe on nyt asiakas, koska tuon ikäinen ei saa olla valvomatta puistossa.
 
"vieras"
Kyllä mun mielestä omassa pihassa voi tuon ikäinen olla jos on sellanen fiksu tapaus. Mun esikoinen ei ollu fiksu tapaus, sitä ei olis voinu päästää hetkeksikään ilman valvontaa tuon ikäisenä, se on ulkoillu omassa pihassa yksin vasta ku koulun aloitti. Toinen lapseni sen sijaan on ihan toista maata ja kyllä se on ollu tuossa iässä jo pihalla ilman aikuista, tosin oon voinut koko ajan seurata ikkunasta sen touhuja. Meillä ainakin 4v on luotettavampi kuin koululainen.
Juu meilläkin 4-vuotias saa kyllä olla omalla pikkupihalla,kun ovi on auki ja näen hänet ikkunasta kokoajan.
 
"Malva"
Täällä on taas täydelliset mammat valittamassa, kuinka täytyy toisten muksuja vahtia ja ihan lastensuojeluun soitella! 4-vuotias selviytyy täydellisesti omassa tutussa turvallisessa talojen rajaamassa kerrostalopihassa, ja osaa tulla kotiin jos jokin hätä tulee. Ihmeellistä toisten elämään puuttumista ja oman sädekehän kiillottamista, jos on muka pakko puuttua toisten lasten asialliseen oloon ja menoon ja mahdollisiin pikku murheisiin, joista osaa kuitenkin tulla kotiin kertomaan. Pistää vihaksi !!
 
  • Tykkää
Reactions: Dumle ja Eedla
"minä"
Tiedän tapauksen, jossa jo 4-vuotias lähetettiin äidin toimesta kauppaan kevyille ostoksille yksin lapun ja lompakon kanssa säännöllisesti. Kaupalle oli matkaa noin 500m ja kassaneiti sitten auttoi lapun listan tuotteiden valinnassa. Tyttö tykkäsi kovasti puuhasta. Tokikin aika rohkeaa hyvinkin vastuuttomalta äidiltä: Kyseessä oli helsinkiläinen pahamaineinen lähiö, jossa vastaan käveli vaikka ketä. Kukaan ei uskaltanut puuttua asiaan lapsen vanhempien maineen takia. Pilkka omaan nilkkaan: Jo noin 6-vuotiaana tyttö jäi samaisen lompakon kanssa ostarille pelaamaan hedelmäpelejä (pojat auttoivat ylettymään kolikkokoloseen) - tässä vaiheessa ymmärtääkseni lastensuojelu kiinnostui.

Lapsi ei itse kärsinyt tilanteesta mitenkään näkyvästi, mutta tuli ehkä turhan "aikuismaisen" omatoimiseksi jo varhain. Ja tuskin tuli yllätyksenä, että ls:n puuttuessa asiaan tyttö oli menetetty peli ja kierteessä ls-laitoksissa koko alaikäisyytensä.

Mielestäni 4-vuotias voi ulkoilla yksin sovitulla rajatulla piha-alueella, mutten kyllä omaa lastani päästäisi sitä kauemmas.
Minä kävin samalla lailla kaupassa 5-vuotiaana ja voi että kuinka pollea olin. Kyllä on tosiaankin "osunut pilkka omaan nilkkaan". Olen nykyään akateemisesti koulutettu, työelämässä johtoasemassa oleva, naimisissa oleva kolmen lapsen äiti... Niin ja sen kamalan lapsuuteni vietin todellakin ylempään keskiluokkaan kuuluvassa ydinperheessä. :D
 
"vieras"
[QUOTE="Malva";24345379]Täällä on taas täydelliset mammat valittamassa, kuinka täytyy toisten muksuja vahtia ja ihan lastensuojeluun soitella! 4-vuotias selviytyy täydellisesti omassa tutussa turvallisessa talojen rajaamassa kerrostalopihassa, ja osaa tulla kotiin jos jokin hätä tulee. Ihmeellistä toisten elämään puuttumista ja oman sädekehän kiillottamista, jos on muka pakko puuttua toisten lasten asialliseen oloon ja menoon ja mahdollisiin pikku murheisiin, joista osaa kuitenkin tulla kotiin kertomaan. Pistää vihaksi !![/QUOTE]

Sepä se kun ei ole asiallista hoitoa ja huolenpitoa jos 4-vuotias ulkoilee yksin!
Ei tarvitse olla "täydellinen mamma" huolehtiakseen lapsistaan.
 
"Meri-Kaisla"
On. Sanoisin että lähes kaikki joilla on ollut mahdollisuus seurata yksin ulkoilevia lapsia tietävät mitä kaikkea tyhmää ja vaarallista ne tekevät, varsinkin seurassa.
 

Yhteistyössä