Niin huono aamu :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku

Vieras
Koetan pidätellä kyyneleitä, tuntuu niin pahalta.

Koko huusholli on taas kuin kaatopaikka, vaikka viime viikolla siivosin täällä perusteellisesti monta päivää. Lapset sotkee, eikä välitä yhtään mitään. Mä oon anellu ja pyydelly ja lahjonu ja kiristäny niitä auttamaan mua kotitöissä, mut ei. Ne ei tee mitään. Mä en jaksa enää sanoa mistään.

Ja mulla piti olla kaks vapaata töistä, eipä ookkaan kun pitää mennä auttamaan perheyritykseen. Ja tietenkin ilmaiseksi, koska firmalla ei ole vielä varaa maksaa palkkaa. Sinne menee koko hemmetin loppuviikko.

Ja teini soittaa koko ajan suutaan ja on menossa milloin minnekin. Ei viihtyis yhtää yötä kotona, vaan aina pitäis olla pääsemässä jonnekin yöksi. Ja kun mä sanon ettet mene, alkaa kauhea huuto ja "mä muutan isälle" vinkuminen. Mä en jaksa sitäkään. Kaikkeni oon yrittäny, ja tässä kiitos.

Pikkuhiljaa alkaa katkeruus nostamaan päätään. Mä oon niin helvetin väsynyt, enkä jaksa. Kukaan ei välitä musta tai mun tunteista tai voinnista.

Ja niin. Heti kun mulla on vapaapäivä näin viikolla, nuo lapset alkaa huutaa ettei ne mene kouluun ja heti sattuu sinne ja tänne ja tuonne ettei tarttis lähteä kouluun.

Ihan sama kaikelle. Mä en jaksa enää. Kun sais vaan nukkua.

Mä siivoan joka päivä ja taas pitäs siivota.. Mutta en ota siitä stressiä ja sit joskus kun lapset on isoja, niin kämppä kiiltää mutta sen aika ei ole vielä nyt. Teiniys on haastavaa aikaa ja lapsi ei oikein tiedä mitä haluaa. Tai jos häneltä kysyy, niin kaikki on mustavalkoista ja ehdotonta;) Mulla itsellä 15v poika ja tiedän miten haastavaa on esimerkiksi oman huoneen siivoaminen. Toisaalta jos muisteln taaksepäin olen itse ollut samanlainen. ..Joten se taitaa kuulua ikään? Iso tsemppihali ja jos tuntuu, ettet jaksa mennä perheyritykseen, niin voisitko sanoa sen, että nyt ei kertakaikkiaan pysty, eikä voimat riitä?

1. Älä mene sinne töihin!
2. Komenna (älä pyydä, anele, kiristä äläkä lahjo) niitä lapsia. Jos eivät tottele niin otat tyynesti talteen jotain tärkeitä tavaroita jotka saa takas sitte kun homma on tehty. Älä sano sen jälkeen asiasta mitään. Kun tenavat vinkuu tavaroita takas toteat vain tyynesti että sitten kun homma on tehty. Älä reagoi huutamiseen tai itkuun. On tärkeää käyttäytyä rauhallisesti vaikka sisällä kiehuu. Tiedän että tämä on vaikeaa mutta toimii oikeesti.
3. Sulje silmäsi pikkusotkuilta. Suursiivousta ei tartte tehdä joka viikko eikä edes joka kuukausi.
4. Sano sille teinille että voi aivan vapaasti muuttaa sinne isälleen jos siltä tuntuu.

Sano ihmeessä ettet mene auttelemaan kun voimat on muutenkin vähissä! Täytyy opetella sanomaan ei sillon ku siltä tuntuu, tärkeintä on sun oma jaksaminen eikä se miten perheyrityksellä menee... Perheeseen kun kuuluu varmasti muitakin jotka voivat mennä?

Teinien kanssa on varmasti hankalaa mutta pitää yrittää pysyä kovana eikä antaa periksi. Jos käytössä on viikoraha-tai muu systeemi, alkaisin maksaa sitä sen perustella miten sitä ansaitaan eli tiskikoneen tyhjennys, pyykkien laitto jne. Voihan teini-ikäiselle jo kertoa että äiti on väsynyt ja nyt vois jokainen puhaltaa yhteen hiileen! :hug:

Yhteistyössä