Neuvolan täti on huolissaan mun painosta. Kuvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko oikeesti aiheellista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan hyvänkokoinen nainen olet,ihme kun mulle ei oo sanottu mitään vaikka painan paljon enemmän :whistle:
Aina pitää päästä napisemaan jostakin asiasta jos ei ole lapsen käyrissä mitään niin eikös sitten mammalla oo ;)

[QUOTE="hmm";25873824]Pakko kysyä että koska olet synnyttänyt? En ymmärrä jos sinun kokoisia kehoitetaan laihduttamaan, kun suomi on täynnä ryhävalaita.. Niitä varmaan puolet ilkeiden kommenttien antajistakin on.[/QUOTE]

Mut just tuossa vaiheessa siihen painoon PITÄÄ puuttua, kun toinen alkaa lihomaan, eikä sitten kun se jo painaa 150 kiloa. Koska suurin riskivaihe on juuri nyt, kun on vasta saanut lapsen --> on helppo vaan olla kotona tekemättä mitään ja puolustautua sillä että kun on lapsi niin on hankala liikkua, vauva vie voimat jne. Plus kun sitä painoa on vähän kertynyt, niin se helposti vaan jatkuu.

Oikein teki neuvolan täti! Saisi olla enemmänin tällaisia jotka uskaltaa puuttua ongelmiin ajoissa.

[QUOTE="vieras";25873898]Mistä revit tietosi? 25 on jo ylipaino.[/QUOTE]

Esim. täältä: Perhesuunnittelun kotisivut

Naisella normaalipainoisuus ja sopiva rasvaprosentti lisäävät mahdollisuuksia:

kuukautiset saattavat puuttua alipainosta tai ylipainosta johtuen.
hedelmällisyys voi heikentyä jos painoindeksi on alle 20 tai yli 30 (Huom. Olisi kumminkin parempi, että painoindeksi olisi 20-25)
Ylipainoisella jo 10%:n painon pudotus voi lisätä mahdollisuuksia tulla raskaaksi: Ei kumminkaan kannata aloittaa pikadieettiä, koska myös nopea laihduttaminen voi heikentää hedelmällisyyttä.

25 on vielä normaalipaino. Sen yli on LIEVÄ ylipaino.

Mut just tuossa vaiheessa siihen painoon PITÄÄ puuttua, kun toinen alkaa lihomaan, eikä sitten kun se jo painaa 150 kiloa. Koska suurin riskivaihe on juuri nyt, kun on vasta saanut lapsen --> on helppo vaan olla kotona tekemättä mitään ja puolustautua sillä että kun on lapsi niin on hankala liikkua, vauva vie voimat jne. Plus kun sitä painoa on vähän kertynyt, niin se helposti vaan jatkuu.

Oikein teki neuvolan täti! Saisi olla enemmänin tällaisia jotka uskaltaa puuttua ongelmiin ajoissa.

Tämä on aivan totta. Ajoissa kannattaa puuttua, kun alkaa se normaalipainon yläraja lähestyä. Itse olen hieman tässä opiskeluvuosien aikana lihonut (n. 10 kiloa) ja mitat oli 171/72 mennessäni yhts:lle terveystarkastukseen.

Terkkari otti sitten puheeksi painon ja kehotti laihduttamaan hieman, kun olin siinä rajoilla ja minusta se oli vain hyvä juttu! Siitä sain sitten lopullisesti pontta pudottaa painoa sen 10 kg.

Kyllä sais mun neuvolantäti kuulla kunniansa, jos tuollasesta painosta joka kerta urputtas! Sanohan terkalle suorat sanat, niin ei itku kurkussa tarvi lähteä neuvolasta.

Koeta vaan olla ottamatta neuvolantädin puheista itseesi. Munkin mielestä on hyvä, että lihomiseen puututaan ajoissa, ja 12kg raskauskiloja (siis vielä lähes vuosi raskauden jälkeen) on kyllä aika paljon. Entäs jos tulet uudelleen raskaaksi ja tulee taas nuo 12kg? Sitten olisit jo selvästi ylipainoinen.

Kiitos kaikkien kommenteista.

Neuvolan tädin vaihtaminen on ollut mietinnässä. Hänen kanssaan ei muutenkaan kemiat mene yksiin.

En ole uudestaan raskaana ja tuskin tulenkaan. Joten ei ole sen suhteen vaaraa.

Itse haluaisin jokusen kilon pois,mutta se on aika haasteellista tässä tilanteessa. Epäonnistunut sektio takana ja sen mytö kovat kivut ja muut ongelmat. Ruokavalio on muutenkin haasteellinen allergioiden vuokksi. kcal päivässä tulee 1200. eli pitäisi laihtua,mutta paino ei tipu.

Ihan turha tuosta painosta on sanoa, kun se ei edelleenkään ole normaalipainon ylärajoillakaan. Vaikkakin bmi 19 on myös täysin normaali, eikä mikään alipainoinen!

Ja eihän sun vatsa voikaan olla vielä palautunut, sehän on leikattu auki siitä.

[QUOTE="vieras";25874286]Ja eihän sun vatsa voikaan olla vielä palautunut, sehän on leikattu auki siitä.[/QUOTE]

Kauanko palautumiseen menee aikaa?

Ensimmäisen jälkeen minulla meni 3-vuotta mutta silloin oli normaali synnytys.

Yhteistyössä