Neuvoja yhteishuoltajuuden riitatilanteeseen....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kärsivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kärsivä

Vieras
Onko kellää kokemuksia yhteishuotajuuden riitatilanteista? Minulla ja lapseni isällä tuli riita kun haluaisin vaihtaa lapsemme sukunimen omakseni (minulla todella harvinainen sukunimi,vain meidän sukumme maailmassa). Lapseni isä jätti meidät toisen naisen takia ja nyt heillä on yhteinen perhe ja naimisiin ovat menossa. Meillä on yhteishuoltajuus ja nyt isä ei suostu sukunimen vaihtoon. Lapsi asuu minun luona ja minä hoidan kaikki käytännön asiat mm. lääkärit,neuvolat ym.. Miten voin menetellä että saisin lapseni omalle nimelle?

tai siis pitkän kaavan mukaan voit hakea yksinhuoltajuutta ja jos sen saat, niin voit vaihtaa nimen. Ilman isän suostumusta et nimeä voi vaihtaa, jos on yhteishuoltajuus.

Yksinhuoltajuuden saaminen taas vaatisi painavan syyn, jota sinulla tuskin on..

Et mitenkään. Äidillä on mahdollisuus päättää lapsen sukunimi lapsen syntyessä, mutta myöhemmin sitten vaatitaan kaikkeen tuollaiseen muutokseen molempien huoltajien suostumus.

ikävä kyllä et voi vaihtaa sukunimeä, ellei sinulla ole yksinhuoltajuutta.
Mulla kävi onneksi niin että sain yksinhuoltajuuden, sillä lapsen isä ei reagoinut yksinhuoltajuuden hakemiseeni yhtään millään tavalla ( eikä ollut siihen mennessä lastaan tavannut 9 kuukauteen) ... ja näinollen vaihdoin lapsen sukunimen minun sukunimeeni.

Mikä ihmeen hätä sulla on yhden nimen kanssa? Nuo nimenvaihdot on vaan osa toisen alistamista, lapsi ei piittaa kenen nimellä on :) Ja onhan hänellä aikuistuttuaan mahdollisuus vaihtaa nimeä ilman vanhempien suostumusta!

Syy miksi tahdon vaihtaa nimen on se että svullemme tulisi jatkaja.Olisin halunnu alunperinkin että lapselle tulisi minun sukunimi mutta isä ja tämän suku painosti päätymään isän sukunimeen. Isällä on myös vielä yksi lapsi eri naisen kanssa ja tällä lapsella on äitinsä nimi.

Mulla kans ex-miehen kanssa oli yhteishuoltajuus. Hän ei antanut lupaa lapsen sukunimen vaihtoon. Lapsi vaihtoi nimensä kun täytti 18v. Jos mies ei suostu nimenvaihtoon niin sun on vain odotettava lapsen täysi-ikäisyyteen asti. Toinen vaihtoehto on, että haet yksinhuoltajuutta, mutta sekin voi olla vaikeaa. Meillä mies ei suostunut yksinhuoltajuuteen vaikka ei lapseen mitään yhteyttä pitänyt. Nimenvaihto on vielä pientä. Vaikeampaa on kun haluat lapselle passin tai johonkin koulu juttuun tarvitaan kummankin vanhemman suostumus.

Olen kyllä pohtinu sitäki että miten vaikeaa tulee olemaan muissakin jutuissa. Isä asuu toisella paikkakunnalla eikä muutenkaa ota kantaa lapseemme liittyviin asioihin. Eikä vastaa jos jotain häneltä kysyy.Muutenkin lapsi käy aina vaan harvemmin isänsä luona.

Yhteistyössä