Neuvoja pannukakun tekemiseen

Tästä tulee pellillinen;

Litra maitoa
4munaa
5,5 dl vehnäjauhoja
tl suolaa
1 rkl sokeria
1 dl sulaa voita tai öljyä

Vatkaa munien rakenne rikki ja lisää loput aineet. Anna taikinan turvota 30 min.
Paistaminen;
Paista pannukakku 250 asteessa uunin keskiosassa ensin 15 min. Alenna lämpöä 225 asteeseen ja paista vielä n. 13 min tai kunnes pannukakun pinta ja pohja on saanut kauniin värin.

Onnistuu aina!
Uskomatonta! Tein täysin tän ohjeen mukaan. Lähes samaa kakkaa tuli. Katto oli hiukan ohuempi nyt ja muistutti hyvin etäisesti pannukakun röpelöpintaa. Mutta se ei kohoillut uunissa ollenkaan. Ja sisus on silti täysin raaka. Siis löysä puuromainen koostumus. Mitä teen väärin??? :mad: Voiko se johtua siitä, että käytän leivinpaperia enkä pistä suoraan vuoalle? Haittaako se jotenkin lämmön kulkua? Hei toinen pannukakkutunarikohtalontoveri, onko sulla onnistunut?
 
Väritön
Ma ajattelin kokeilla ton ohjeen tanaan. Voin illemmalla huikata kuinka amman kavi. Hiukan janskattaa kun noi jenkkiuunit paista kaiken vahan erillailla kun ne on vahan eritapaan valmistettuja.

Ja jep, leivin paperi voi hyvinkin olla syyna epaonnistumiseen.
 
vierailija
Uskomatonta! Tein täysin tän ohjeen mukaan. Lähes samaa kakkaa tuli. Katto oli hiukan ohuempi nyt ja muistutti hyvin etäisesti pannukakun röpelöpintaa. Mutta se ei kohoillut uunissa ollenkaan. Ja sisus on silti täysin raaka. Siis löysä puuromainen koostumus. Mitä teen väärin??? :mad: Voiko se johtua siitä, että käytän leivinpaperia enkä pistä suoraan vuoalle? Haittaako se jotenkin lämmön kulkua? Hei toinen pannukakkutunarikohtalontoveri, onko sulla onnistunut?
En ole vielä kokeillut, vaikka piti. Tein sen sijaan mokkapaloja (mitkä ihme kyllä onnistuvat aina täydellisesti).

Tulen raportoimaan kun olen oman yritykseni tehnyt :)
 
  • Tykkää
Reactions: papumössö
vierailija
Itse käytän aina leivinpaperia ja teen tällä ohjeella

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/5206/Maailman paras pannari/


4 dl vehnäjauhoja
1½ dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
1 tl vanilliinisokeria
8 dl maitoa
2 munaa
100 g voita TAI
1 dl öljyä


Sekoita ensin kuivat aineet kulhossa sekaisin. Lisää munat, öljy ja maito ja sekoita taikina tasaiseksi mahdollisimman vähän vatkaten.
Kaada leivinpaperin päälle pellille ja paista 200-225 asteessa puoli tuntia.
 
Vaikka itse sanonkin, niin teen tosi hyvää pannukakkua. Olennaista on, että taikinaa on tarpeeksi. Teen aina taikinan niin, että maitoa on reilusti yli litra. Kananmunia on oltava ainakin neljä, jauhoista osan korvaan kauraryyneillä. Käytän lisäksi sekä voita reilusti että myös vähän öljyä. Taikina pitää vatkata hyvin, että siitä tulee kuohkea.

Pannukakku pitää paistaa tarpeeksi hitaasti, että se kypsyy läpi. Aluksi paistan ehkä noin 175 asteessa ja sitten lasken hieman lämpötilaa, että se ei pala päältä. Kaikkiaan pidän pannukakkua uunissa tunnin verran ainakin.

Tulee ihanaa paksua ja kuohkeaa pannaria eikä mitään ohutta lättyä, joka on päältä palanut ja sisältä löllö. :)
 
vierailijakokki
Laittakaa kuva pilalle menneestä pannukakustA.
Itse teen summamutikalla ja aina onnistuu.
Pinta kuplii ja kypsää on.
Sitä ei saa paistaa liikaa

Mikä on tee raaka, valuva sisus vai mikä.
Pannukakku kuuluu olla sisältä tietyn lainen.
 
Pankku
Teen pannukakun juuri tuolla maailman parhaan ohjeella, sokerin määrän tosin vähennän yhteen desiin ja munia laitan kolme. Annan taikinan turvota vähintään puoli tuntia, rasva sekaan juuri ennen kuin kaadan taikinan pannulle. Ja uunista ottamisen jälkeen annan hetken "tasaantua" ennen syömistä. Aina on onnistunut...
 
Äh, no ens kerralla kokeilen laittaa suoraan vuoalle ja jättää leivinpaperin pois. Jos ei sit onnistu, niin mä heitän ton uunin parvekkeelta alas! Ennen tuli aina hyvä pannukakku. Mut kai se on tän uuden uunin vika. Tai sitte vehnäjauhot on nykyään erilaisia tai tääl on joku näkymätön pannukakkuhenki, jonka mä olen suututtanut.
 
vierailija
En käytä mitään ohjeita ja paperilla paistan. Pannukakkuun ei kuulu laittaa leivinjauhetta. leivinjauheen kanssa se ei enää ole pannukakku. Pannukakun ideanahan on, ettei se itse taikina oikeastaan nouse mitään, tekee vaan niitä kumpareita. Enkä laita koskaan taikinan joukkoon mitään öljyä tai voita, sulatan nokareen voita paperin päällä ja kaadan taikinan sen päälle.

Ensimmäiseksi rikon munat kulhoon, lisään joukkoon vähän suolaa ja vähän enemmän sokeria. Pyörätän käsivatkaimella sen verran, että keltuaiset hajoaa ja lisään maidon. Sen jälkeen vatkaan joukkoon vähitellen jauhoja, kunnes taikina tuntuu sopivan paksulta. Sen jälkeen annan taikinan turvota huoneenlämmössä jonkin aikaa ennenkuin kaadan sen sulatetun voin päälle. Paistan aika alaosassa uunia n. 200 asteessa, kunnes se rupeaa tuoksumaan, sen jälkeen voi tarkistaa, että ruskeusaste on sopiva. Leipomisessa luotan paljon nenääni paistaessa, vaikka monissa muissa on ajastin hälyttämässä. Joskus nenä käskee ottamaan ulos ennen aikaa ja toisinaan taas jatkan paistoaikaa, kun nenä ja silmät kertoo, ettei ole tarpeeksi kypsää.
 
vierailija
Minun uunissa ainakin 200 astettakin on pannarille ihan liian kuuma. Pinta palaa ennen kuin ehtii kypsyä sisältä. Kuten joku aikaisempikin kirjoittaja, minulla uuni on ensin 175 astetta, ja jos pnta liikaa tummuu, lasken sitö vielä. Hyvin onnistuu; paistoaika on noin 40 - 45 minuuttia. Ei niillä vispaamisilla sun muilla ole suurta merkitystä, ja leivinjauhetta en käytö, mutta silti pannukakku kohoilee oikein hienosti.
 
vierailija
Ei niillä vispaamisilla sun muilla ole suurta merkitystä,
On sillä merkitystä, jos vatkaa ne munat ensimmäiseksi vaahdoksi, silloin ei tule normaalia pannukakkua :D Sama juttu muuten pullan kanssa, yksi kaveri ei tiennyt ja vatkasi munat vaahdoksi alkuun, itse en kyllä munaa pullataikinassa käytä lainkaan.

Mutta jauhoja laittaessa saa vispata ihan niin paljon kuin haluaa, sillä ei ole merkitystä. Paitsi ehkä jauhokokkareiden osalta.
 
vierailija
Mä veikkaisin ensimmäisenä uunia syypääksi, jos pannari ei onnistu. Jos uuni on kovin ärhäkkä (palaa päältä, raaka sisältä) kannattaa koittaa pienemmällä lämmöllä.
Itse käytän maailman parhaan pannukakun ohjetta (vähensin sokerin alle desiin ja rasvan n. 70 grammaan) ja on aina ollut super hyvää, riippumatta uunista.
En usko, että leivinpaperi tai vatkaustekniikka vaikuttaa pannariin mitenkään ratkasevasti.
 
vierailija
Vaikka itse sanonkin, niin teen tosi hyvää pannukakkua. Olennaista on, että taikinaa on tarpeeksi. Teen aina taikinan niin, että maitoa on reilusti yli litra. Kananmunia on oltava ainakin neljä, jauhoista osan korvaan kauraryyneillä. Käytän lisäksi sekä voita reilusti että myös vähän öljyä. Taikina pitää vatkata hyvin, että siitä tulee kuohkea.

Pannukakku pitää paistaa tarpeeksi hitaasti, että se kypsyy läpi. Aluksi paistan ehkä noin 175 asteessa ja sitten lasken hieman lämpötilaa, että se ei pala päältä. Kaikkiaan pidän pannukakkua uunissa tunnin verran ainakin.

Tulee ihanaa paksua ja kuohkeaa pannaria eikä mitään ohutta lättyä, joka on päältä palanut ja sisältä löllö. :)
Hei,

Noudatin suurin piirtein tätä ohjetta, paitsi jauhona käytin vain vehnäjauhoja, ja ne laitoin näppituntumalla.

Tuli muuten aika hyvää! Ja todellakin kuohkeaa, ja sain sisältä kypsää pannaria alle tunnissa. Päälinen oli silti nätin ruskea, eikä musta.

Kiitos!! :)

T: se toinen ketjun pannaritumpelo
 

Yhteistyössä