Neuvoja pannukakun tekemiseen

Kyllä, kuulitte oikein. En onnistu pannukakun teossa. Olen aina käyttänyt samaa reseptiä yläasteen köksänkirjasta. Ennen se toimi hyvin. Pannukakku kypsyi ja päälle tuli se tumma ohut ryppyinen kuori. Sama resepti ja toimintatavat yhtä käytössä, mutta ei tule samaa jälkeä. En ymmärrä. Aluksi luulin, että se johtuu siitä, että käytin kauramaitoa. Nyt kokeilin luomutäysmaidolla ja ihan samanlaista kuraa tuli. Ohje on seuraava:

4-5 dl maitoa
2½ dl vehnäjauhoja
2 munaa
1/4 tl suolaa
2 rkl öljyä
1 rkl sokeria

Paista keskitasossa 225 asteessa 20 min.

Ton sokerin lisäsin itse. Voiko se olla syypää? Paistan kakkua yli 45 minuuttia, ja se jää silti raa'aksi. Päälle muodostuu kova tumma kansi. En ymmärrä!!! :mad: Sama ohje ollut vuosia käytössä. Miten se voi yhtäkkiä muuttua? Oisko jollain parempaa ohjetta tai muita vinkkejä?
 
vierailija
Myös minä olen miljoona kertaan onnistunut epäonnistumaan pannukakun tekemisessä :D.

Nyt teen ohjeella: maailman paras pannukakku. Muttei sekään nyt niin hyvä ole kuin esim. mitä äidilläni lapsuudessa: isot kuplat, kypsä sisältä muttei musta päältä. En onnistu äitinikään ohjeella.

Halusin jakaa tuskasi ;)
 
Ja joo, ei se sokeri voi olla. Itse laitan aina sokeria ja ihan hyvin on kupruillut ja onnistunut.
Voisikohan kyse olla jostain vatkausteknisestä ongelmasta. Oletko alkanut hulluna vatkaamaan taikinaa tai vaihtoehtoisesti, etkö ole vatkannut ollenkaan :LOL:
 
vierailija
Myös minä olen miljoona kertaan onnistunut epäonnistumaan pannukakun tekemisessä :D.

Nyt teen ohjeella: maailman paras pannukakku. Muttei sekään nyt niin hyvä ole kuin esim. mitä äidilläni lapsuudessa: isot kuplat, kypsä sisältä muttei musta päältä. En onnistu äitinikään ohjeella.

Halusin jakaa tuskasi ;)
Minäkin jaan tuskan. Maailman parasta pannukakkua olen kokeillu mutta se oli voita tirisevä raaka paksu lätty. :( Pari kertaa olen pyytänyt äitiä tekemään taikinan, jolloin minulle on jäänyt pelkkä paisto, mutta kun en osaa edes paistaa sitä oikeanlaiseksi! Aina jää raaaksi.
 
Joo eri uuni on. Tai siis kaksi eri uunia. Ei toiminut edellisessäkään kämpässä. Kai se voi sitten vaikuttaa. Vois kokeilla sitä suurempaa vuokaa kans. Kuinka syväksi raaka taikina jää teillä suunnilleen vuokaan? 1 cm? Kiitoksia vinkeistä!
 
Minäkin jaan tuskan. Maailman parasta pannukakkua olen kokeillu mutta se oli voita tirisevä raaka paksu lätty. :( Pari kertaa olen pyytänyt äitiä tekemään taikinan, jolloin minulle on jäänyt pelkkä paisto, mutta kun en osaa edes paistaa sitä oikeanlaiseksi! Aina jää raaaksi.
Onkohan teillä se pannari liian ylhäällä uunissa. Kokeilkaa laittaa alemmalle tasolle.
 
vierailija
Onkohan teillä se pannari liian ylhäällä uunissa. Kokeilkaa laittaa alemmalle tasolle.
Vastailen nyt sinun viestiä lainaten omia juttuja: minulla pannukakku ehkä juurikin sen 1cm raakana, käytän leivinjauhetta, paistan keskimmäisellä tasolla. Ja aiemmin kirjoitin, käytän voita. Unohdin kirjoittaa nikin, mutta olen tuo joka alussa kommentoi että jaan tuskasi.

Mitä teen väärin????:devil:
 
vierailija
Tästä tulee pellillinen;

Litra maitoa
4munaa
5,5 dl vehnäjauhoja
tl suolaa
1 rkl sokeria
1 dl sulaa voita tai öljyä

Vatkaa munien rakenne rikki ja lisää loput aineet. Anna taikinan turvota 30 min.
Paistaminen;
Paista pannukakku 250 asteessa uunin keskiosassa ensin 15 min. Alenna lämpöä 225 asteeseen ja paista vielä n. 13 min tai kunnes pannukakun pinta ja pohja on saanut kauniin värin.

Onnistuu aina!
 
vierailija
Vastailen nyt sinun viestiä lainaten omia juttuja: minulla pannukakku ehkä juurikin sen 1cm raakana, käytän leivinjauhetta, paistan keskimmäisellä tasolla. Ja aiemmin kirjoitin, käytän voita. Unohdin kirjoittaa nikin, mutta olen tuo joka alussa kommentoi että jaan tuskasi.

Mitä teen väärin????:devil:
Ai niin, ja olen koittanut sitäkin että lisään vichyä, ja sitä, että annan taikinan olla jääkaapissa 30-60 min.... ei auta.
 
vierailija
Tästä tulee pellillinen;

Litra maitoa
4munaa
5,5 dl vehnäjauhoja
tl suolaa
1 rkl sokeria
1 dl sulaa voita tai öljyä

Vatkaa munien rakenne rikki ja lisää loput aineet. Anna taikinan turvota 30 min.
Paistaminen;
Paista pannukakku 250 asteessa uunin keskiosassa ensin 15 min. Alenna lämpöä 225 asteeseen ja paista vielä n. 13 min tai kunnes pannukakun pinta ja pohja on saanut kauniin värin.

Onnistuu aina!
Iĺl hold you to that promice...Kokeilen.
 
Tästä tulee pellillinen;

Litra maitoa
4munaa
5,5 dl vehnäjauhoja
tl suolaa
1 rkl sokeria
1 dl sulaa voita tai öljyä

Vatkaa munien rakenne rikki ja lisää loput aineet. Anna taikinan turvota 30 min.
Paistaminen;
Paista pannukakku 250 asteessa uunin keskiosassa ensin 15 min. Alenna lämpöä 225 asteeseen ja paista vielä n. 13 min tai kunnes pannukakun pinta ja pohja on saanut kauniin värin.

Onnistuu aina!
Kiitos! Kokeilen vaikka tätä ensi kerralla. Ainesten suhde näyttää olevan sama kuin minulla. Olen turvottanut taikinaa vain 10 min ja paistanut eri tavalla. Ehkä tolla sitten onnistuu.
 
Vastailen nyt sinun viestiä lainaten omia juttuja: minulla pannukakku ehkä juurikin sen 1cm raakana, käytän leivinjauhetta, paistan keskimmäisellä tasolla. Ja aiemmin kirjoitin, käytän voita. Unohdin kirjoittaa nikin, mutta olen tuo joka alussa kommentoi että jaan tuskasi.

Mitä teen väärin????:devil:
Onkohan se tuo leivinjauho? Itse en yleensä laita sitä ollenkaan.
 

Yhteistyössä