Neulojat: Mitä teette jämälangoista?

Mitäs työ siis teette jämälangoista?

Tuossa siivosin lankavarastoa ja uhkaavasti alkaa näyttää siltä että pian ei pohjalla ole muita kuin jämälankoja, pikkusia keriä, yksvärisiä ja raitalankoja. Oikee riemun kirjava joukko.
Jotain tilkkupeittoa meinasin mut en tiijä jaksaaks kuin kauan samaa näperrystä..

Saaks ostaa kasoittain uusia lankoja ennenkuin entiset jämät on käytetty? :saint:
 
hihh
Saa ostaa uusia lankoja, vaikka onkin jämiä jäljellä. :)

Mä käytän jämälangat villasukkien raitalangoiksi ja viime aikoina olen tehnyt niistä villasukkia, jotka aloitetaan varpaan kärjistä. Jämäkeristä kun en osaa arvioida, kuinka pitkän terän saa kudottua, niin teen tietyn pituisen jalkaterän ja sitten jatkan vartta niin pitkään kuin lankaa kerässä riittää.

Voisi tietysti virkata isoäidin neliöitä ja yhdistellä ne torkkupeitoksi.
 
"pypylleröinen"
Mun tekis mieli koittaa sellasta huovutettua peittoa. Mut jotenkin epäilyttää, että pysyvätkö ne langanpätkät oikeesti paikallaan pesun ajan, ja huopuuko kunnolla...
 
"jaa"
Olen alkanut tekemään jämälangoista sukkia ja kahdesti on jo käynyt sama juttu. Sukat on toista kärkeä vaille valmiit kun oikea lanka loppuu. Onneksi äidilläni on vielä enemmän jämälankoja.
Lapset ottavat myös jämälankoja askarteluihinha.
 
hihh
No lopultakin löytyi - jämälangat sukkiin, joista tulee tosi lämpimät:
http://olotila.yle.fi/koti/kasityot/jamalangat-puikoille-tai-koukulle

Mä tosin tein niin, että kudoin kahdella langalla vain teräosan kantapään tekemisen jälkeen.
 
miekin
Mä olen tehnyt jonkun verran nukenvaatteita. Sitten tietysti sukkien raitalankoiksi.

Ja olen myös vienyt lasten päiväkotiin useamman kassillisen: ovat ottaneet oikein mielellään vastaan lasten askarteluihin.
 
"hop"
Miten sä Keittis olet jaksanut neuloa housut? Jollain kympin puikoilla saisin ne ehkä kahdessa vuodessa kokoon. Olen väsännyt toista viikkoa 2,5mm puikoilla lapsen villakalsareita, sormessa on jo halkeama ja lahkeet piisaavat vasta nilkasta polvitaipeeseen asti. Jouluna mulla on ehkä koko pöksät valmiina, ja ne ovat sentään vain puolitoistavuotiaan kokoa...
 
Keittiönoita
[QUOTE="hop";27012950]Miten sä Keittis olet jaksanut neuloa housut? Jollain kympin puikoilla saisin ne ehkä kahdessa vuodessa kokoon. Olen väsännyt toista viikkoa 2,5mm puikoilla lapsen villakalsareita, sormessa on jo halkeama ja lahkeet piisaavat vasta nilkasta polvitaipeeseen asti. Jouluna mulla on ehkä koko pöksät valmiina, ja ne ovat sentään vain puolitoistavuotiaan kokoa...[/QUOTE]
Telkkaria katsoessa. Puikot oli 3, koska mulla on aika löysä käsiala. Puolisen vuotta noihin meni. Mä olen neulonut niin paljon, että jos ei ole kirjoneuletta, niin mun ei tarvitse katsoa työtä neuloessani. Puikot vaan heiluu.
 
[QUOTE="hop";27012950]Miten sä Keittis olet jaksanut neuloa housut? Jollain kympin puikoilla saisin ne ehkä kahdessa vuodessa kokoon. Olen väsännyt toista viikkoa 2,5mm puikoilla lapsen villakalsareita, sormessa on jo halkeama ja lahkeet piisaavat vasta nilkasta polvitaipeeseen asti. Jouluna mulla on ehkä koko pöksät valmiina, ja ne ovat sentään vain puolitoistavuotiaan kokoa...[/QUOTE]

No mutta aiva ku lukuvauhdis on eroja niin onhan kutomisvauhdiski eroja ihmisillä. Toiset tekee nopiempaa ku toiset. Ja sä teet niin pienillä puikoolla, että kyllähän tuo on hitaampaa. Kyllähän se riippuu puikoosta ja langasta. Niin minkälaanen neule on, onko kuviota jne.

Mä oon tehny parin tunnin aikana 7 veljestä langalla säärystintä n. 10cm. Silmukoota 54 ja puikot 3½. Neule 2o 2n.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27012992:
Telkkaria katsoessa. Puikot oli 3, koska mulla on aika löysä käsiala. Puolisen vuotta noihin meni. Mä olen neulonut niin paljon, että jos ei ole kirjoneuletta, niin mun ei tarvitse katsoa työtä neuloessani. Puikot vaan heiluu.
Joo kyllähän joku perusneule menee siinä ku kattoo telkkaria. Tai joku isoäidinneliön virkkaaminen.
 
Se on totta että kädet oppii neulomisen itsellään eikä neuletta lopulta tartte edes katsoa. Siksipä mä harrastan pääasiassa koulussa käsitöitä :D kädet saa tehdä omiaan ja ajatukset on vapaana sille mitä tunnilla tapahtuu.

Musta on ollut sitäpaitsi tosi hauska huomata että ihmiset harrastaa neulomista ja virkkaamista ihan-missä-tahansa, usein näkee bussissa tms paikoissa ihmisiä kutimiensa kanssa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Se on totta että kädet oppii neulomisen itsellään eikä neuletta lopulta tartte edes katsoa. Siksipä mä harrastan pääasiassa koulussa käsitöitä :D kädet saa tehdä omiaan ja ajatukset on vapaana sille mitä tunnilla tapahtuu.

Musta on ollut sitäpaitsi tosi hauska huomata että ihmiset harrastaa neulomista ja virkkaamista ihan-missä-tahansa, usein näkee bussissa tms paikoissa ihmisiä kutimiensa kanssa :)
Mulla on uus koulu enkä oo viä uskaltanu koittaa mikä on reaktio jos otan kutimen esille tunnilla. :whistle: Auttaas kyllä paljo asiaa, että vois tunnilla kutoa niin sais tehtyä nopiemmin näitä tilaustöitä!
 

Yhteistyössä