Neljättä odottavat

Heissan!

Maarit
Ihanaaa shoppausreissua, sieltä niitä saa ja löytää ja vielä hyvään hintaan!

Hipsunen
Onnea yllätyksestä =)

Adrianna
Jaksuja loppuodotukseen!!

Neljän Mamma 83
Tervetuloa ja onnittelut! =)

Elli
Ihanaa siellä on jo ihan just rakenneultra. Täällä ootellaan viel pariviikkoa…

Mimmimami
Tervetuloa! Kesävauva sielläkin tulossa =)

HippuTar
Me kerrottiin joulun tienoolla siskoille. Mitähän niitä viikkoja sillo oli? Tais olla 10 tai 11?
Silleen et tiedettiin massussa olevan elämää.

Myy73
Tervetuloa ja jaksuja ultran odotteluun =)

Irmeli
Kiva et reissu meni hyvin ja et jaksoit kuitenki =)

MommysM
Olisko mulla tullut nyt n 3kg. Massu on kahteen edelliseen raskauteen nähden pieni. Neuvolassa oon ollut viimeks.. hmmm… rv15. SF mittaa nyt ei olla viel otettukaan.
Mä kyllä kans ”vaatisin” ja haluaisin koko arvioon. Meillä tää kolmonen oli rv 38+2 4080g enkä haluais yhtään isompaa kyllä synnyttää.
Me kans mietitään tota 4D ultraa. Kahden edellisen kanssa ollaan siellä käyty, ihan sukupuolen vuoksi ja ohan se makeeta nähä vauva siellä. Nyt ei vielä tiedetä halutaanko me tietää sukupuolta.. Mut ultraan haluaisin jo ihan hulluna.. Maha on niin pieni ja liikkeet olemattomat et meinaa huoli nousta..
Ja vai että suurperhe.. Hassu ajatus =)

(.)
Ei ihmeit..

Lehtis 18+4
 
hk
Iltoja tältä suunnalta pitkästä aikaa.

Tervetuloa kaikille uusille!

Huomenna olis tuo rakenneultra saa nähä mitä kaikkea luvassa.... jännittää kovasti. Tosin huomenna on jo paljon enemmän tietoa kuin tänään. Kummasti vaan tuo heinäkuu lähenee ja tänään näytti jo siltä, että aletaan lähestymään kesää. Ihanaa kun saa tuon kolmikon helpommin liikkeelle, kun ei tartte pukea niin paljon.

Kertomisesta lapsille. Varsinaisesti ei vielä olla kerrottu, mutta potkimiset ja sellaiset kiellettiin, niin sitten oli helpompi ymmärtää kun totesi ettei vauvaa saa satuttaa.

Paljon on tullut tekstiä, mutta toi kommentointa saa nyt jäädä jos vaikka viikonloppuna ennättää enemmän kirjoitella, kun nää viikot hurahtaa töissä aikas sulavasti ja loppu menee lasten kanssa olemiseen.

Hk ja pikkuinen puolivälissä
 
hellurei!

joku puhui isosta sf mitasta, niin mulla mitta ollut koko raskauden ajan ihan uskomattoman iso. olen käynyt tutkimuksisskin sen takia mutta syytä ei löytynyt. vauvakin on ihan normi kokoinen nyt viikkoja 34+4 ja painoa 2430g. ja vettä ihan normi määrä, painoa tullut nyt n.7kg.

alkaa olla aika jännät paikat, maanantaina polille ja saahan nähdä jäänkö osastolle taas vaihteeks...

mut nyt jouduttava, palaan paremmalla aikaa.
mar-i ja poitsu 34+4
 
Mulla lähinnä toi sf-mitta on tarkoittanut iso vauvaa.Ekan kohalla mentiin yläkäyrällä ja oli syntyessään 4230 ja 54cm.kakkonen meni keskikäyrän yläpuolella mutta selkeästi vähempi kun ykkösen kanssa ja se oli 4020 ja 52cm,paljon sirompi kun eskoinen,Ja kolmosen kohdalla oli sitten yläkäyrän ylhäällä ja se oli tosiaan sen 4626 ja 51cm.Että mulla tosiaan on ennustanut vauvan kokoa,vaikka kaikilla ei niin tee.Sen takia juuri pelotaa tulevan vauvan koko.Vaikka mitään "järki" syitä ei sinäänsä ole.:)

Mutta ei muuta nyt satuhäitä kattomaan:)

Mm itu 21+5
 
Sf-mitoista: Kävin tuossa oikein kaivamassa nuo vanhat äitiyskortit esiin ja tarkastelin omia vanhoja sf-mittoja. Minullahan on aina ollut VALTAISA vatsa. Olen itse aikasen pieni, mittaa vain 152 cm, normaalipainoinen (noin 50 kg). Esikosta sf-mitta oli tasaisesti keskikäyrän ja yläkäyrän välissä, vauva syntyi 39+5 ja painoi 3240 g. Keskimmäisestä mentiin yläkäyrällä, lopussa hieman sen alle ja poika syntyi 40+4 ja painoi 3330 g (saman verran kuin äitinsäkin syntyessään). Kuopus liihotteli varsinkin loppuajasta ihan mukavasti yläkäyrän yläpuolella. Pistivät neuvolasta minut sokerirasitukseenkin ja epäilen syyksi isoa vatsaani. Poika syntyi 40+6 mutta painoa ei kuitenkaan ollut kuin 3450 g. Eli minulla nuo isot sf-mitat eivät koskaan ole merkinnyt isoa vauvaa. Sinänsä mukavaa, on ollut ihan tarpeeksi hommaa noidenkin synnyttämisessä ;) .

Irmeli ja Eila 5+4
 
Heippa!
Tuosta isosta sf mitasta kans...mulla kaikissa kolmessa raskaudessa mennyt reilusti yli yläkäyrien mitat, mutta eka oli 3670g, toka 3490g ja kolmas 3680g eli ihan normikokosia vauveleita.
Mulla kyllä tän tulevankin vauvan painoa seurataan tarkasti ultrissa niinku edellistenkin, kun kaikissa ollut se gdm ja nytkin oli sokerirasituksessa paastoarvo vähän koholla, mutta ruokavaliohoidolla kuitenkin hyvin hoituneet nuo sokerit.

Varmaan tuo kohdun asento vaikuttaa siihen sf mittaan jotenkin, koska mulla erittäin voimakkaasti eteenpäin kallistunut kohtu. Ei edes alakautta ultrassa näy yhtään mitään kun on niin korkealla.

MommysMonsters Sulla on ollu kyllä kaikki vauvat aika reilun kokosia, toivottavasti nelosesta ei tule kaikista suurin. Mites onko sulla käynnistetty synnytyksiä koon vuoksi? Onko kaikki mahtuneet alakautta vai onko leikattu?
 
Noista sf-mitoista vielä: Tuli mieleen kun luin noita MommyMonsters ja karvatonkoiran kirjoituksia noista sf-mitoista. Onko oikeasti tutkittu, että isot sf-mitat ennustaisi isoa vauvaa. Onko seurannan tarkoituksena pikemminkin katsoa että vatsa kasvaa tasaisesti omalla käyrällään oli se sitten ali- keski tai yläkäyrä. Toki jos vatsan koko on kovin epänormaali on syytä epäillä jotain ongelmia. Tuntuu, että meillä kaikilla on oma vakiintunut vauvavatsakokomme joka ei millään tavalla korreloi tuohon vauvan painoon. Johtuneeko tuo sitten kohdun asennosta kuten karvatonkoira pohdiskeli. Minulla on kuulemma jonkinverran taaksepäin kallistunut kohtu. Itse olen sitä mieltä, että koska olen niin lyhyenläntä täytyy sen vauvan nyt johonkinpäin pullistua kun eukossa ei ole vartta niin sitten ulospäin ;) .

Irmeli ja Eila 5+4
 
Saattaa irmeli olla että mullakin on joku "vakiintunut kohadunkoko" :D.Siis että mulla vaan kasvaa iso maha.Lähinnä se miksi haluan että sitä seurataan on se kun kolmosen kanssa se mitta vaan kasvoi vaikka vauva oli jo kiinnittynyt,eli siis ihan tuolla lähtökuopissa niin pitkään.
Silloin se mun mielestä tarkoittaa että vauva kasvaa aika paljon:).

Ja lähinnä jos synnytyksessä tulee jotain ongelmaa,vauva vaikka ihan vinossa ja on tiedossa että vauva on iso niin en lähde yrittämään alakautta:)Mutta eihän pakolla tästä siis iso tule,kai sitä pelkää kaikkea tällä kertaa enemmän:)

Ja tosiaan niinkuin aiemmin oli puhetta että kaikki kun mennyt hyvin niin ehkä sillä pelkää että jotain käy.

Teilläkin lehdetönpuu ollut aikaisilla viikoilla vauvalla jo hyvin kokoa:)

Ja ei mulla ole käynnistetty koon vuoksi,eikä ole trvinnut leikata.Sen takia ei olla tehty mitään kokoarvioita kun kaikki mahtunut syntymään hyvin.

Niiin ja irmeli se on niin hassun näköistä kun lyhyellä ihmisellä on tooosi iso maha,siinä ei varmaan mitään hauskaa kyllä ole sen vatsan kantajan mielestä:D.
Mä olen itse 172cm joten olen sitten amatsooni ison mahani kanssa:D.kattelin just kolmosen odotusajalta kuvaa,näytin n8vkoa ennen laskettua siltä että synnytän hetkellä millä hyvänsä.

Onko teillä muilla lapsenvahti kuviot selvillä kun synnyttämään lähette?

MM itu 21+6
 
MommyMonsters: Toki on hyvä että vaadit seurantaa, jos pelkoa että tulossa on iso lapsi. Mietin vain kuinka paljon se vatsan koko sitten todellisuudessa kertoo siitä vauvan koosta. Ultrallahan nuo pystyvät ilmeisesti vauvan eri mitoista paremmin tekemään noita painoarvioita. Vaikka kyllä nuo painoarviotkin taitavat aina silloin tällöin heittää häränpyllyä. Toivottavasti nyt kuitenkin sinullakin tuo vauva pysyisi aisoissaan eikä nyt ihan mahdottomiin mittoihin kasvaisi ennenkuin pääsee sieltä masusta ajallaan pois.

Irmeli ja Eila 5+5
 
Ultrissa voi tosiaan olla paljonkin heittoa...mullahan käynnistettiin tuo viimenen synnytys vauvan ison kokoarvion vuoksi. Ultrassa saivat rv 38 jo silloin vauvan painoarvioksi 4kg. Syntymäpaino olisi laskettuna aikana ollut sit n 4½kg. Synnytys käynnistettiin 39+1 ja poika syntyi 39+2 ja tosiaan painoa oli se 3680g.

Lapsenvahtiasia on suunnitteilla, meillä ei oikein ole hoitajia lapsille. Marraskuussa oli kaikki kolme yhtäaikaa hoidossa ekaa kertaa, kun oltiin miehen kans yks yö kylpylässä. Yksi oli miehen vanhempien luona, toinen oli mun äitin luona ja kolmas oli mun siskon luona. Onegelma vaan on, että kukaan ei ota kolmea kerralla hoitoon ja kaikki asuvat kaukana.
Miehen vanhemmat asuvat tällä kylällä mutta ovat jo iäkkäitä eivätkä jaksa pienten kanssa kovin olla, pappa on 80 ja mummokin 74v. Tosin miehen kotona asuu myös hänen veljensä 35v, joka kyllä auttaa siellä. Mun äiti ja sisko asuvat 100km päässä. Muita vaihtoehtoja ei oikein lasten hoidolle ole.
Yritetään että mun äiti tulisi sit la:n lähistöllä tänne meille ja hoitas sit lapsia täällä kun kähtö tulee. Mutta ei sekään meillä tietenkään ala viikkotolkulla olla...ja jos synnyttämään lähdettään kun se ei ole täällä, on miehen pakko jäädä lasten kanssa kotiin. Mä synnytän sit yksin. Ei siitä nyt loppuen lopuksi kovin suurta apua siellä ole.
Lisäksi mun äitillä ei ole autoa ja linkillä tänne ei pääse, joten meille tulokin on ongelma kun synnytys alkaa. Ei viitsi kovin pitkään odotella kotonakaan, koska meiltä sairaalaan matkaan n 100km.
 
HippuTAR
No niin nyt munkin piti ettiä edellisten neuvolakortit.
Vanhimmalla on sf-mitta mennyt reilusti yli käyrän rv23 asti siitä se on pudonnut niin että rv 26-34 on ollut hieman yläkäyrän alapuolella, taas pudotus ja rv36-> keskikäyrän tuntumas. Likka oli syntyessään rv 41+2 3340 gr ja 49 cm.

Keskimmäisellä on ollut rv 18 yläkäyrän kohdalla, rv 22 6 cm yli yläkäyrän, rv 28 2cm yli yläkäyrän, rv 32 yläkäyrällä, rv33 keskikäyrällä, rv 35+5 3cm alle alakäyrän. Tosta käyrästähän ei voi päätellä paljon muuta kuin että neuvolan reagointi asiaan oli käsittämätön: kaikki kunnossa. Ja minä tyhmä luotin niihin. Rv 36+5 oli perätilakontrolli. Siinä yhteydessä tehtiin sektio, poika painoi 1560 gr ja oli 43 cm pitkä. Lapsivettä ei ollut yhtään mikä selittänee loppuvaiheen hurjan sf-mitan pudotuksen.

Kolmannen sf-mitta on ollut rv20-28 hieman keskikäyrän yläpuolella, rv 30-32 keski-ja yläkäyrän puolivälissä, rv 34 yläkäyrän yläpuolella, rv 38-40 keski-ja yläkäyrän puolivälissä. Poika syntyi rv 42, 4115 gr ja 52 cm.

Ekan ja kolmannen perusteella mulla siis aluksi on aika iso sf-mitta ja loppuvaihees se heittelee, mutta molemmilla on ihan lopus ollut melkein sama mitta vaikka kokoeroa oli reippaasti, lisäksi kolmosella (eli muutenkin isommalla) oli lapsivettä loppuvaihees runsaasti. Ainakaan mun kohdalla ei siis voi sf-mitasta päätellä lapsen kokoa.

Mulle tehdään sektio ja luulisin että saan noi lapset siksi aikaa johonkin, vanhin toki pärjää kotonakin. Jos olis alatiesynnytys niin sitten joutuisin todennäköisesti mennä yksin. Ja nytkin jos lapsi alkaa syntyä ennen sovittua sektioaikaa eli lähtö tulee yllättäen niin joudun varmaan mennä yksin.

HippuTAR + Baabero 5+5
 
Heipä hei kaikille! Toivottavasti mukaan vielä mahtuu neljättä odottava mamma. Tosiaankin pojat 02 ja 06 sekä tyty 07 syntyneet ja nyt odotellaan perheeseen sitä viimoista lasta. Mullakin ollut jo kaksi sektiota takana ja kolmas edessä joten omaa terveyttä ajatellen tämä tulee sitten olemaan tässä.
Ikää kerkeää nasahtaa 28 ennenkuin vauva syntyy toukokuun lopussa ja oys synnytyssairaalana.

Jotkut saattavat muistaa minut tuolta toisesta pinosta josta lähdin koska luulin keskenmenon saaneeni. Kaksosia odotin jota tuolloin en tiennyt ja onneksi toinen oli tarpeeksi sinnikäs selviytymään. Nyt viikkoja jo 29 takana ja loppurutistusta vaille valmiina ollaan :)
 
Tervetuloa HaaHuu :wave:

Lastenhoidosta synnyksen aikaan. Meillä on aina ennen tullut miehen vanhemmat tänne meille kun synnytyksen aika on ollut. Itse asiassa minunkin vanhemmat on tainnut tänne rynnätä, mutta heistä ei ole pitempiaikaista apua noiden lasten hoidossa. Miehen vanhemmat asuvat parin tunnin ajomatkan aikana, mutta koska minulla tuo alku on aina ollut hidas niin ovat hyvin tänne kerinneet. Kaipa he nyt tälläkin kertaa tänne olisivat tulossa. Nyt vain tiedän, että heillä on Kanarian matka suunnitelmissa, lähtö 11.11. (minulla laskettu aika 30.10.) Vähän mietityttää jos tuo synnytys ei lähde ajoissa käynnistymään niin mitäs sitten tehdään. Ainahan sitä voi tietty yksinkin sinne synnyttämään mennä, mutta kyllä se tuntuu aika kauhealta ajatukselta kun tuo mies on aina ennen ollut siellä tukena ja turvana. Ja kyllä minä sitä miestä olen tarvinnutkin, ensin henkisenä tukena ja sitten synnytyksen jälkeen ihan fyysisenä. Viime synnytyksen jälkeen olin kyllä heikossa kuosissa. Mies saikin minua vielä parin päivän ajan viedä pyörätuolilla vauvaa katsomaan. Poika joutui raskaan imukuppusynnytyksen jälkeen lastenosastolle tarkkikselle ja sitten oli ihan jäätävä matka häntä katsomaan. Muistan kun toki halusin heti kun mahdollista lähteä häntä sinne katsomaan ja odottelin miestä (lähti hakemaan pyörätuolia minulle) ja nojailin sangen kalpeana osaston käytävällä seinään. Eihän ne hoitsut meinannut päästää minua lähtemään onneksi kuitenkin pääsimme sen tuolin kanssa matkaan.

Irmeli ja Eila 5+5
 
Meidän neljännestä tuli sit enkelivauva.

Rakenneultra oli tänään ja kohdusta löytyi kuollut sikiö. Viime viikolla oli neuvolassa viel sydänäänet ihan ok, nyt pariin päivään en oo liikkeitä tuntenutkaan, mut muutenkin tuntuivat viel vähän heikosti, etten kovin sitä ihmetelly.

Jokin vaisto kuitenkin oli, ettei oo kaikki kunnossa, kun sanoin miehellekin ennen ultraa odotushuoneessa, et mitä jos sieltä löytyykin kuollut sikiö... :(

Muutama viikko sitten olin sairaalahoidossa ja suonensisäisillä antibiooteilla bakteeri-infektion takia. Bakteeri löytyi verestä ja sitä mistä oli tullu, syytä siihen, ei löydetty. Ilmeisesti tällä oli vaikutusta asiaan. Selvinnee sitten, kun on syntyny vauva ja tutkitaan kaikki.
Maanantaina sitten käynnistetään synnytys.

Onnellista odotusta teille muille :heart:

Elli ja Enkeli-Terho 19+6 (kuollut sikiö vastasi jotain 16+jotain, eli ei ollut hetkeen kasvanu, kun aiemmissa ultrissa vastasi viikkoja)
 
HippuTAR
Taitaa tää meidän neljäs mennä kesken. Eilen illalla oli maha melko kovaa kipeä ja nyt sit tulee verta, ei paljon mutta kuitenkin. Edelliskierros sain testiin haamun ja seuraavana päivänä alkoi menkat. Alkaa mietityttää että jos toi kohtu on niin kärsiny ettei sielä enää mikään pysy kiinni. Sellasia tällä kertaa.
 
HippuTAR Voimia! Kyllä vielä onnistuukin. Minulla on ollut myös aikaisemmin km ja ehkä niitä kemiallisia raskauksiakin nyt tätä nelosta yrittäessä, en kovin ahkerasti testaillut kun se alkoi olla niin haastavaa.

Nyt tuntuu kuitenkin, että on mennyt hyvin. Uskalsin kertoa raskaudesta jo kaukana asuville lähisukulaisille, kun siellä vierailtiin nyt lomalla, vaikka on vasta kahdeksas raskausviikko menossa. Raskausoireina on vaan yhden kuppikoon kasvaneet rinnat ja mahakin jo vähän pömpöttää, lienee sitä turvotusta vielä. Ja vaikka kuinka ajattelin, että pitää odottaa lapsille kertomista, niin kerroimme lomamatkalla kuitenkin jo heillekin... Aikansa he ihmettelivät sitä, että onko äiti raskaana?! Vanhin lapsi alkoi heti huolehtia niin hellyttävästi. :heart: Kun nuoremmat sisarukset alkoivat jostakin nahistella, niin vanhin käski olla kunnolla ettei äitin verenpaine nouse!
 

Yhteistyössä