NELJÄNNESTÄ kuumeilevia Vol. 6

Emmama
Mua mietityttää raskaudessa myös toi puoli.. Sanoin jo viime keväänä töissä kun liitoskivuista kärsin, etten kyllä ryhdy hommaan enää ikinä! Plussasin siis tammikuun lopulla ja maaliskuussa jo kärsin selkäkivuista :( Liitoskivut vaan paheni ja alkoivat sitten aiheuttaa supistuksiakin. Sairauslomalle jäin rv 20 toukokuussa. Tälläkin hetkellä nämä niin "ihanat" liitoskivut ovat mukana aivan samassa mittakaavassa. Pahoinvointia ja väsymystä alussa oli, hyvä kun töissä selvisin (olen päiväkodissa).

Sairausloma siis kummittelee jo aika aikaisilla viikoilla kun tuskin nämä liitokset tästä kovin nopeasti tokenevat saati sitten alkavat uudestaa löystyä. Edellinen raskauksien väli oli 5v ja nyt tulee paljon lyhyempi. Olen jo päättänyt että jään kyllä just sillon sitten töistä pois kun olo sellainen on, mitään en aio riskeerata.

Teilläkin Emmama ollut aika jännät paikat. ELi sinällään varmaan seuraavaassa raskaudessa mietitään samoja asioita, vaikka meillä sitten menikin sinne pahimpaan asti. Ja mähän olin tuntenut liikkeitä loppuun asti....

Ja eiköhän meistä jokainen koe asiat omalla tavallaan. Jos jotain pelkää/jännittää niin se sitten on niin. Ei kokemuksia oikeasti oikein voi vertailla. (Tämän huomasi erittäin hyvin eilisessä vertaistukiryhmässä).

Yrityksen aloitusta odotellessa :) Sillä välin kaikille yrittäjille plussaonnea :O :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Jadey
Juu Santtu81 kyllä se niin on että jokainen meistä on omanlainen tuntemuksinee ja pelkoineen/jännityksineen, ja nuo raskaudet/synnytykset ovat kaikilla niin kovin erillaiset ettei niitä voi minunkaan mielestä oikeen verrata toisiinsa, minä ainakin olen jättänyt arvailut ja vertailut sikseen joka raskaudessa, ottanut ne sellaisina kuin tulee, ja olen ollut mielestäni onnekas koska raskaudet ja synnytykset osaltani ovat olleet helppoja... Vaikkakin eivät nyt ihan vaan piarasemalla ole lapsukaiset maailmaan tulleet :LOL: Tässä pikkuhiljaa taidan jo ruveta tikuttelemaan ovista jotta päästään taas kunnon yrityksiin :p vaikkakin aloteltu ollaan jo pikkuhiljaa... PLUSSATUULI KAIKILLE+++++ :wave:
 
  • Tykkää
Reactions: Santtu81
Pidä Wandii minut vaan vielä siellä taustalla. Tässä nyt on vielä vähän epävarma olo.. Mietityttää vaan, että onkohan sitä ihan hullu.. Ja taisin viimesimmän syntymän jälkeen sanoa tuumata, että jos vielä haluan vauvaa niin minut saa viiä pään tutkitukseen.. Kai sinne ois sitte lähettävä... :LOL:
Raskaudet ja synnytykset mulla on kyllä menny suhteellisen helposti paitsi tämä viimesin. Plussa tuli tammikuussa ja saikulle juhannuksena jota sitte kesti loppuun asti. Armottomat liitoskivut ja selkäkivut ja ennenaikasta supistelua. Ja sitte lääkäri sanoki kesällä, että otahan rauhallisesti, koska tämä tulee syntymään etuajassa.. No tuo etuajassa oliki sitte puoltoista viikkoa myöhässä käynnistyksellä.. Ja synnytys meni hyvin muuten, mutta vuodin litran verta kun kohtu ei lähteny kunnolla supistumaan. Lähellä oli etten joutunu verensiirtoon. Sillon jäi pikkunen pelko päälle tuon verenvuodon suhteen, mutta nyt tuntuu siltä, että apu löyty sillon niin eiköhän se löytyisi vastasuudessakin kun asia on tiedossa.
Pohdintaa tässä on edessä...
Onnea teille muille jotka tositoimissa tai vähemmän tositoimissa ootte! =)
 
Kiitos wandii listasta! Minutkin voi pitää taustajoukoissa, tjottailua tai aktiivista yritystä neljännestä ehkä sitten ensi vuoden puolella ...

Santtu81, todella paljon voimia teille!

Minulla kaikki raskaudet ovat sujuneet hyvin, mitä nyt normaaleja kolotuksia lukuunottamatta, mutta kyllä mulla on aina se menettämisen pelko ollut, kaikista eniten tässä viimeisessä raskaudessa ja vielä synnytyksen jälkeenkin. Jotenkin kokoajan ajattelen etten ansaitse näitä lapsia ja heidät otetaan meiltä pois.Kakkosen ja kolmosen aikaan olen myös käynyt pelkopolilla, esikoisen synnytys oli raskas josta jäi aikaa huonot muistot. Kolmas syntyikin sitten pelkosektiolla. Sektio eni hyvin ja toivuin erinomaisesti mutta en tiedä sitten miten mahdollisen neljännen kanssa käy..olen ollut vastasyntyneiden teholla töissä ja siellä näkee mm. hätäsektioista tulleita vauvoja/äitejä ja oma pelkosektio tuntui niin turhalta niihin verrattuna. : /

Mutta kaikille tsemppiä tasapuolisesti, yrittäjille kuin taustailijoillekkin!
 
Laitan tähän saman kun toiseen pinoon:

Perjantaita kaikille!
Eilen löysin listan kohtukuoleman kokeneille ja siellä moni saanut lääkäriltä tiedon että saa aloittaa yrityksen heti kun itsestä siltä tuntuu. Mitään "varoaikaa" ei siis tarvitsisi pitää... Kroppa kun ei voi tulla raskaaksi ennenkuin on valmis.

Ota tästä nyt sitten selvää... No ehkäisyvälineet on edelleen kaupassa, kierrostakaan ei mitään tietoa eikä myöskään haluistakaan. Eipä meillä siis toistaiseksi voisi mitään tapahtuakaan kun ei ole mitään tapahtunut :) Täytyy miehen kanssa kunnolla puhua kun ajankohtaiseksi tulee, mitä tehdään, mennäänko tjot -periaatteella ensin ja yritetään myöhemmin vai miten.

jotenkin oli kuitenkin helpottavaa lukea ettei mitään aikarajaa oikeasti ole! Se osaston lääkäri jolta asiaa kyslein ei oikeen kyllä mitään vastausta antanutkaan, sano vaan ettei saa alkaa korvaamaan. Eikä se kyllä ole mielessäkään!

-Santtu, tänään Aadan laskettuaika, 4 viikkoa synnytyksestä, viikko hautajaisista
 
Voi kääk Santtu, sain täällä kyyneleet silmiin tosta sun edellisen viestin "nimmarista" vai mikskä tota kutsutaan. On kyllä niin kauhea juttu etten osaa ees kuvitella miltä susta ja perheestäsi tuntuu :hug:

Noista peloista olette jutskanneet ja tajusin, et ilmeisesti mulla herää se rakkaus vähän hitaalla, kun en oikein tunne mitään erityisesti heti synnytyksen jälkeen. Olo on aina ollu sellainen pöllämystynyt. Voi johtua hormoneista tai muusta. Sit vasta lapsivuodeosastolla kun on tuhistu ja tissitelty ja söpöstelty vauvan kanssa kaksin, ni alan tajuta et tää on mun baby ja tätä mä rakastan yli kaiken :heart:
En siis ikinä raskaana ollessa ole osannu pelätä keskenmenoa. Mutta sehän ehtii tietty muuttua tässä vielä :LOL:

Mä pohdin kans paljon taloudellista tilannetta ja asuntoa yms. kun mietin et miks me halutaan se neljäs. Voidaanko me tarjota sille sit sitä ja tätä. Mies on niin sydämellä tässä jutussa ja ihmettelee kun mä pohdin asioita jotka ei hänen mielestään ole niitä elämän oikeita tärkeitä asioita. Ja näinhän se toki onkin. Ja on meillä toki sen verran takataskussa ettei tartte varmaan ihan kaikkea lapsilta kieltää vaikka aika niukasti eletäänkin. Mut nythän on muotia downshiftaus ja kotoilu ja muu mikä ei paljoa maksa =)

Plussatuulia kaikille :whistle: Aina jännittää kun tulee lukemaan, et joko joko..
 
Ai nii Wandii, piti fiilistellä et ihanaa kun saatte uuden talon! Mulla on niin kauhea talokuume ettei tosikaan. Meillekin tulis 4 makkaria vaikka nyt siis haaveillaan neljästä lapsesta. Olen sitä mieltä et kaikki lapset ei tarvii omaa huonetta. Ja noissa pohjaratkaisuissa on harvoin niin, et on paljon makkareita ja ois muuten järkevä pohja. Usein alkaa sit olla keittiö erillisellä ruokailutilalla ja olohuone turhan iso meidän tarpeisiin ja neliöthän tunnetusti maksaa eli rahakin tulee sit vastaan.
 
Mullakin tuli tosi paha mieli tuosta Santun tilanteesta. Vauva ja hautajaiset ei vaan kuulu samaan lauseeseen. :( En tiiä, haluutko Santtu purkaa tätä asiaa, mutta kysyn kuitenkin. Tiedättekö kohtukuoleman syytä? (hävettää näin udella :ashamed:) Se varmaan helpottaa, jos tietää, että mahdollisuuksia ei olis ollu.

Ja siskot, en käsitä, miten joku voi tjottailla. :D Minä olen vissiin luonteeltani semmoinen kuumakalle, että ei puhettakaan. Nytkin oon ihan varma, että olen raskaana, kun monsuunit ei vaan ala, vaikka on jos jonkinlaista oiretta. Toisaalta ollaan nyt niin rahattomia tuon raksan takia, että ei oo tässä kuussa ees varaa sitä raskaustestiä ostaa, joten jännitys tiivistyy... :D Olishan se mahtavaa: Paksuna, rahatonna ja raksan maalaushommat pitäis jättää. Kääk!

Mutta vaikka se nielee kaiken rahan, niin ihanaahan se on, talon rakentaminen. Muutto edessä 4-5 kuukauden päästä! :) Jee!
Meillä ei tuu joka lapselle omaa makkaria. Neljä makuuhuonetta, eli tää vielä aikaansaamaton neljäs saa olla sitten velipojan kanssa samassa huoneessa, kunnes rupeavat toisesta päästä muuttamaan ulos. :D 160 neliöö, kahdessa kerroksessa, jokimaisema, pellon reunassa. Isot katetut terassit huvilatyyliin, paljon ruutuikkunoita, pönttöuuni. Oon niin onnellinen, ku päästään sinne (Ja niin on kaikki meidän eläimetkin).:heart:
 
Mullakin tuli tosi paha mieli tuosta Santun tilanteesta. Vauva ja hautajaiset ei vaan kuulu samaan lauseeseen. :( En tiiä, haluutko Santtu purkaa tätä asiaa, mutta kysyn kuitenkin. Tiedättekö kohtukuoleman syytä? (hävettää näin udella :ashamed:) Se varmaan helpottaa, jos tietää, että mahdollisuuksia ei olis ollu.
Kyllä saa kysyä :)
Ei vielä syytä tiedetä :( Tohon "pakettiin" kuuluu kolmet veri kokeet musta (ekat heti sairaalassa, tokat 2vko synnytyksestä ja kolmannet 8vko synnytyksestä) sekä verikokeet lapsesta, istukasta ja napanuorasta ja lisäksi obstrukstio (suomeksi siis ruumiinavaus, mutta sitä en sanaa en mielelläni käytä) noihin kolmeen. Mulle sitä ei tehdä ;) Vastaukset noista kaikista saadaan jälkitarkastuksessa 3kk synnytyksestä. Jälkihoitoaika sairaalassa on siis tuon 3kk, välissä käyn neuvolalääkärillä siinä oikeassa jälkitarkastuksessa.

Napanuora oli kuitenkin erittäin lyhyt, vain 30cm ja kohtukuolemapalstaa lukeneena monella on ollut näin, tai sitten se hillittömän pitkä napanuora. Heti kun kätilö sanoi napanuoran olevna lyhyt (Aada siis tuli ulos ja jäi siihen mun jalkojen väliin kun napanuora otti vastaan), niin ajattelin että sen on pakko olla syynä.

Mutta varmuus siis saadaan, jos saadaan, marraskuun lopussa. Musta otetuissa ekoissa kokeissa (18 eri koetta, 15 putkea verta) ei löytynyt mitään, joten mussa ei ainakaan vika ole. Ja koska meillä kuitenkin kaksi täysin tervettä ja elävää lasta on, en välttämättä odottaisikaan noita tuloksia, miehestä en tiedä.. Jos vaikka tässä viikonloppuna ottaisi asiaa varovasti puheeksi kun lapsetkin ovat pois kotoa.

Jälkivuodota oon tainnut päästä eroon, tänään ei suojana ole tullut mitään eikä paperissakana ole näkynyt kuin valkovuotoa :D Jotain iloista siis ;) Vielä kun tekisi mieli niin... ;) Mies raukka kun saanut olla ilman miltein 3kk kun mua ei oo huvittanut ja liitoskivutkin vaivannut ja vaivaa edelleen... (ja nyt särkee pääkin, PRKL)

Josko tämä romaani riitäisi, hetkeksi.

Niin, tosta tjottailusta vielä, en mäkään tiedä onnistuisiko se muuten, mutta kun meillä yritys on sitten jokatoinenpäivä-taktiikkaa ja se puuduttaa jo valmiiksi kun sitä kuitenkin muutama kuukausi jo tehtiin vajaa vuosi takaperin :headwall:
 
Haloo! Astral, viinika ja marica30!
Tulkaa kertomaan kuulumisia, ollaanko jo uudella kierroksella vai ovat plussat jo teidät tavoittaneet?

Menin sitten maalaamaan, vaikka on ollut kaikenlaisia oireita ja muuta härpäkkää, jotka sekottaa päätä. Kuopuksella vuotisneuvola ensi viikolla, neuvolasta voivat varmaan tehdä testin, jos vielä mietityttää. Onhan siinä jo ehkä syytäkin, kun menkkoja ei vaan näy ei kuulu... ;)
 
Santulle: :hug:

Täälläkin "piti" mennä tjot-meiningillä...mutta kun mulla nyt sattui olemaan tuolla kaapissa noita vanhoja ovistestejä :whistle: ja sitten vielä verkkoapteekilla oli poistoissa noita myöskin, niin tilailin vähän lisää...Ovis tikutettu ma-ti...En kyllä millään jaksa uskoa, että näin pian synnytyksestä mikään vielä tärppäisi, mutta kunhan nyt tikuttelin pois noita testejä kaapista...Olen vähän pessimisti aina noiden raskauksien alkamisien suhteen. Lähipiirissä melko paljonkin lapsettomuutta jne ja se on tehnyt kyllä itsestä hyvinkin nöyrän asian suhteen.
Mulla on kaksi enemmän ja vähemmän vaikeata raskautta kuten synnytystäkin takana, jotka kumpikin ovat päätyneet kiireelliseen sectioon, ja mikäli joskus vielä saamme sen neljännen lapsen, niin sekin syntyy sectiolla, edellisen jälkeen lääkäri teki päätöksen siitä, ja luultavammin siihen mun synnytykset sitten jäisivätkin, kohtu ei varmaakaan kestäisi enempää leikkauksia, tosin ei meillä ole enään "haaveissakaan" kuin se yksi...Tulee jos on tullakseen :).

Hedelmällistä kiertoa nyt kaikille :)

JA
 
Mihihän se Jo kirjoitettu juttu meni? Mä olen niin loistava näiden koneiden kanssa |O

Santulle iso halaus, taidat olla hyvin vahva ihminen:heart: Kyllä kyynel karkas kun luin tarinasi.

Itsellä samoja mietteitä. Kun kolme kertaa on ollut hyvä onni matkassa niin voisiko se jatkua vieläkin? Ja jaksaminenkin, toisaalta. 1 koliikki vauva (huusi lähes 7kk) ja 1 korvakierrevauva (putket pelasti 1.5v) Mutta toisaalta, on noistakin selvitty niin pakkohan se on jaksaa tää viimeinenkin kerta.

Ja tähän hetkeen.. Oireita on ja ei oo. En tiiä kuvittelenko sit vaan, eipä olisi tosiaan eka kerta sekään. Torstaina saa testata jos saa..

Hei muuten, noista ovistikuista. Ne oli nyt ekaa kertaa käytössä. Vaikuttaakohan se kun testasin oviksen (17.9) viivat on saman väriset mutta haaleahkot! Testatut negat oli toinen viiva paljon tummempi. Et olisko tää ollukkin vaan joku leikkiovis! :D..
 
Minä aina onnistun hävittämään jo kirjotetun tekstin, kun menen painaan kirjottelun jälkeen tuota vihreätä ylhäällä houkuttelevasti kutsuvaa vastaa ketjuun painiketta =>Kaik män! :mad:
Mullakin torstaina testipäivä, tosin tuloksen varmaan saa vasta seuraavana päivänä. Kuopuksen neuvola, ja ajattelin kysyä samoin tein, jos pääsis sit testiinkin, kun mietityttää, missä mun kuukautiset viipyy!

Äiti maa, minä kypsyin niin suuresti siihen värierojen tiirailuun ovistestissä. Ne ei vaan toiminu mulla, niinkun pitäis ja ostin sen kalliin elektronisen testin. Ei kai se sen ihmeellisempi oo, mutta on ainakin yksiselitteinen vastaus O tai sitten :). Ei voi erehtyä...

Nyt plussia kiitos, jollekkin. Tällä viikolla pitäs ainakin yks saaha. ++++
Tsemppiä jonon kärkeen ja perässä tullaan.

Edit: Nonninannin, laitahan Äiti maa myös kiertopäiviä, niin me jännätään sun kanssa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Elikkäs kuukautisten ensimmäinen päivä on ensimmäinen kiertopäivä. Eli jos on vaikka 28 päivää kuukautisten alkamisesta seuraavien kuukautisten alkamiseen niin kuukautisten alkamispäivä merkitään kp 1/28.
Ovulaatiohan on lähes aina 14 päivää ennen kuukautisten alkamista (harmi vaan, kun kierron pituutta ei aina niin varmasti voi tietää), että riippuu kierrosta, missä vaiheessa se on. Monet testaa/tuntee ovulaation ja sitten voidaan alkaa laskea myös dpo:na eli day past ovulation. Elikkäs jotkut (sekopäät :D) alottaa testailun jo 10 dpo ja jatkavat kunnes monsuuni taas alkaa/tai sitten plussa tulee. Mutta siis kierron loppupään päivät on tietty niitä jänniä, kun silloin voi alkaa jännäämään, nappasko vaiko ei ja testaileen myös.

Eräät katsoo kiertopäivänsä ja tärppipäivät tietyiltä foorumeilta, jonne ne päivitetään, kun ei muuten muista... :whistle: :D

Ps. Ja jos tuli nyt johdettua harhaan, niin joku viisaampi korjatkoon/täydentäköön. :)
 
Nonni naiset. Enpä sitte jaksanu oottaa torstaihin. Täällä ois roskishaamu apteekin omalla testillä... Tuli 20 minuutissa (enkä luonnollisesti ollu heittäny ees tuota testiä roskiin vielä...:D) Huhuh! Ja ihan selkee viiva siihen kyllä tuli, ei tarttenu tiirailla.

Kävikös nyt niin, että yhestä ainoasta laakista kierrossa, jonka en tienny ees vielä alkavaksi tulin sitte paksuksi... :LOL: Ei saakeli oo todellista. Meilläkään ei kuopuksen unenlahjojen, raksan ja muitten hommien vuoksi tosiaan ole sen useammin pantu... :O Voi elämä!

Ei sais tosin nyt liikaa innostua. Torstaina pyydän testaamaan uudestaan neuvolassa...
 
No iik! Wandii! :heart: Upeeta, mahtaa! Suuren suuret onnittelut.

Arvaa tekiskö nyt kans mieli testata..:mad: Kun posti toi digitestin.. Voi nökkö. Ei, maa pysyy vahvana ja testaa vasta torstaina.. :xmas: You wish.. Katotaa vaan niin tää mamma kurvaa apteekin kautta kun hakee keskimurun kerhosta..
 
Kiitos, Äiti maa, katellaan nyt rauhassa. Jospa se siitä vahvistuu oikeeksi plussaksi. Ei se oo aina niin sanottua. Mutta positiivisella mielellä odottelen, en taia miestäkään vielä järkyttää. Odotan neuvolan tuomion.

Mutta hei, ei sulla voi olla 1/28, jos nää meinaat testailla! :D Jos sulla pitäis menkat alkaa torstaina, niin silloin se ois niinku 26/28 tänään, vai oonko väärässä?
 

Yhteistyössä