Naurettavia noi "vähävaraisten" lomatuet ;D)))

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkuinen ja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neito83:
no vittu säästäkää älkääkä kitiskö!!!! jos on varaa tehdä kaksi lasta,niin ette kai ny niin persaukisia voi olla. ja jos on vakityö niin kyllä hän käteen saa ainakin yli 1000kk ja sä saat äitiysrahaa luulen että te saatte rahaa vajaa 2000kk. se on taas sitten oma päätös miten asuu. jos nyt on annettu tuollainen mahdollisuus matkustaa edullisemmin niin tottakai sit kitistään kun ei kaikkee maksetakkaan! tai sitten parempaan työhön ja sä heti töihin kun vauva on 10kk. itse tiedän mitä on olla köyhä,ja sen takia tollanen ärsyttää. onneks ne ajat on kaukana takana ja nyt menee hyvin. ja mullakin on kaksi lasta joista toinen vauva,saan itse rahaa tonnin kuukaudessa ja mies saa yli kakstonnia käteen kuussa. asutaan edullisessa vuokrakolmiossa ja tehdään oikeestaan kaikkee mitä halutaan. nyt me säästetään että lähetään ulkomaille ensisyksynä. säästäkää vaikka 50 euroo kuussa ni saatte tehdä kivan reissun sitten kun on kaikki koossa,ja vauvakin sillon isompi.

Reps ;D käteen miehellä 1100 ja mulla todella pieni äitiyspäiväraha sillä olen hoitanut kotona esikoisenkin(ei työstä etua äitpäivärahassa).

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
pirautapa seurakuntaasi. meidän seurakunta ainakin järjestää jonkun kerran vuodessa perheleirejä, joiden maksut tosi alhaisia ja veikkaisin että noin vähävaraiset kuin te pääsisivät ilmaiseksi. eivät tietenkään ole mitään luksuskylpylöitä tms. mutta lapsille noilla leireillä on paljon toimintaa ja vanhemmat saavat hetken levähtää kun on lapsille hoito järjestetty. täyshoito sisältyy hintaan, tosin ei mistään laivan seisovasta pöydästä mutta ihan syötävää ruokaa kuitenkin. kuulostaisiko tämä hyvältä?

Alkuperäinen kirjoittaja tiksu:
Ollaanpa sitä TAAS niin myötätuntoisia... köyhyys on siis aina omaa syytä ja siitä ei saisi valittaa? Tulee noista "köyhällä ei saa olla tietokonetta/laajakaistaa/astianpesukonetta/pyykkikonetta"- jutuista mieleen Piia-Noora Kaupin vuosien takaiset kommentit, joiden mukaan avustusten pitäisi olla niin pieniä, että köyhällä ei olisi vara puhelimeen tai elokuvissakäyntiin... Teidän juttuja kun lukee, niin ei tarvitse ihmetellä, mistä johtuu yhteiskunnan arvojen koventuminen ja henkisen pahoinvoinnin yleistyminen :whistle:

Kertokaapa, mitä köyhällä sitten saa olla? Saako olla polkupyörä, kun kävelenkin pääsisi? Saako asua kaksioissa, kun yksiöitäkin olisi? Mikä kaikki on sitten ylimääräistä ja luksusta? Ja ihanko tosiaan itse luopuisitte vaikkapa pesukoneesta, jos teillä olisi pieniä lapsia?

No mun mielestä johonkin se raja on pakko vetää. Enkä mä pidä kampaajakäyntejä, auton omistamista (ainakaan jos asuu kaupungissa jossa on toimiva julkinen liikenne), isoa asuntoa tai etenkään omakotitaloa, astianpesukonetta, omaa pesukonetta jos on pesutupa jne minään perusoikeuksina jotka kaikki kaikilla pitäisi olla..

Aika monella köyhällä ei ole varaa yhtään mihinkään osittain ihan sen takia että sitä rahaa käytetään kaikkeen ei-välttämättömään ja luulisi olevan kaikille selvää että jos ostaa vaikka astianpesukoneen, ei välttämättä ole enää varaa lomaan. Silloin mietitään kumpi on tärkeämpää, se astianepsukone vai lomailu. Ei mun naapurillakaan ole varaa ostaa lapsille koskaan uusia vaatteita mutta kummasti rahaa löytyy kampaajalla käymiseenja tukan värjäämiseen, siiderin juomiseen, hillittömään karkin ja jätskinsyöntiin jne. Yhden viikonlopun siidereiden juomattomuudella jtai yhden kampaajakkäynnin tai hiusväripaketin hinnalla naapurilla olisi varaa ostaa lapsille ihan käyttökelpoisia vaatteita. Mikä ei tarkoita että vaatteen pitää olal uusi merkkivaate, mutta lenkkarit joista reunat on puhki, ei mun mielestä ole sopiva vaatetus pikkulapselle

Ihme kommentteja. Kait nyt aikuinen ihminen itse tietää jaksaako tiskata käsin vai ei jne. Jos toinen jaksaa niin ei se tarkoita, että toisenkin tarvitsisi kaikki sama jaksaa.

Joo tsemppiä vaan:)

Terv. toinen jolla ei ole koskaan rahaa lomailla

Laitampa lusikkani tohon tiskaussoppaan :kieh: . Mä luulin kerran et astianpesukone oli rikki, todellisuudessa vajaa 3 v oli vähän sitä säätänyt. Ensin tuntu et apua, elämä kaatuu tähän. Mullakin siis kaks lasta vajaa kolme vee ja yks vee silloin. Aloin tiskata astiat sitä mukaa kun niitä tuli, nopeesti altaaseen, huuhtelin ja pyyhkeen päälle kuivumaan. Yllätyin miten helppoa se oli, ainakin vähän aikaa, kun ei käynyt vieraita tms. Pyykit jäi kyllä silloin vähemmälle silittämiselle, mut muuten elämä sujui niinkuin enennkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sostoimen asiakkaita ei olla ja siksi juuri jokainen sähkölasku, lääkärikulu jne kirpasee sikana :(
Rahaa sieltä ei tulla saamaan.
Juu vaikka joku 5pvä kylpyläjuttu oliskin halpa niin se esim parisataa MIEDÄN pussista on MAHDOTON! Miksi ne ei vois antaa MEILLE TUKEA SEN 200e ja päästää junamatkoineen laivaminiristeilylle!
Ei kyse oo siitä onko joku halpa suhteessa mihin menee ja mitä sillä saa. Jos niin aletaan aatteleen, voisin verrata että joku sanois et maksakaa "vain" 500e niin saatte loman Kanarialle ylläpitoineen ;D kun EI oo sitä rahaa!!!

Paljonkos semmoinen minilaivaristeily sitten maksaa? Ota laskuun huomioon eläminenkin (=ruuat), koska se kuuluu noihin tuettuihin lomiin mukaan! Ja matkat sinne laivalle joutuu ihan samalla tavalla maksamaan kuin sinne kylpyläänkin.

Kyllä tuossa on tukea itseasiassa aika paljonkin, sillä 5 päivän kylpyläloma puolihoitona maksanee siinä 1000 e (pelkästään 2 aikuista). (Esimerkkinä Rauhalahden kylpylä Kuopiossa.)

Me käytiin pienenä (80-luvulla) kahdesti Punkaharjulla lomalla. Vasta myöhemmin olen saanut tietää, että kyseessä oli tuettu loma. Minusta oli kyllä tosi mahtavat reissut, onneksi vanhemmat silloin uskalsivat pyytä tukea, että päästiin lomalle!

Olisin edelleen kaivannut vastausta ap:ltä, paljonko siihen sinun haluamaasi risteilyyn kuluisi rahaa...

pirautapa seurakuntaasi. meidän seurakunta ainakin järjestää jonkun kerran vuodessa perheleirejä, joiden maksut tosi alhaisia ja veikkaisin että noin vähävaraiset kuin te pääsisivät ilmaiseksi. eivät tietenkään ole mitään luksuskylpylöitä tms. mutta lapsille noilla leireillä on paljon toimintaa ja vanhemmat saavat hetken levähtää kun on lapsille hoito järjestetty. täyshoito sisältyy hintaan, tosin ei mistään laivan seisovasta pöydästä mutta ihan syötävää ruokaa kuitenkin. kuulostaisiko tämä hyvältä?

Huomasin :) kiitos. Mua kiinnostaiskin mutta mies ns erakko. Ei vain huvikseen valinnut erakkoutta, kärsii ihmisjoukoissa paniikkihäiriöstä. Kykenee silti työnsä tekeen(ei joudu oleen asiakaspalvelussa eikä ihmisvilinässä). Ei suostuis lähteen mihkään yhteisjuttuun. Jo lapsena oli sellaine oman polun kulkija että ihan luonteessakin on. Kärsis yhteisjutuista. Siksi aateltiin esim risteilyä. Vaikka siel ihmisiä, ei siel oo mitään yhteispakkopullaa ja se voi poistua tilanteista halutessa ja valita ite mihin mennään/menee.
Olkoon nyt, eihän me mihkään olla menossakaan kun toi tuki näemmä tommonen olikin. Kuhan tulin purkaan tänne miten typerästi ja väärin sitä MAINOSTETAAN, en muuta. Ja kauhee haloo nousi taas ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen ja ihmeissään:
Olen vähätuloisen perheen äiti. Mies töissä huonolla palkalla vakkarina, minä kotona kahden lapsen kanssa(toinen vauva). Olisi kiva joskus käydä jossain EDES miniristeilyllä johon ei ole varaa.

Mies puhui että on olemassa sellainen vähävaraisten lomatuki ja luin asiasta myös neuvolassa.

Googlasin monet sivut ja huomasin että:
VÄHÄVARAISTEN lomatuet ovat:
-valmiiksi järjestettyjä reissuja/kylpylälomia/hiihtolomia/jne.....joissa ohjelmaa ja kimppatouhua jne.(=ei kiinnosta vaan haluttais loma PERHEEN KESKEN!).
-OMAVASTUU aikuisilta monissa MONTA KYMMENTÄ EUROA tai jopa SATA euroa/aikuinen!!!! :O ja lapset päälle!!!! JA VIELÄ MATKA PAIKAN PÄÄLLE MAKSETTAVA ITSE! JOS lomatukea saisi, sitä saisi siis vain osaylläpitoon/täysylläpitoon ja ns ohjelmaan(vetäjien palkkiot jne materiaalit ...)

ANTEEKSI HUUTAMINEN MUTTA:MIKÄ VÄHÄVARAISTEN LOMATUKI TUO TUOMMOINEN ON ETTÄ MATKOINEEN PÄIVINEEN PITÄIS MEIDÄN NOLLAEUROBUDJETISTA LÖYTYÄ KAIKKINEEN AINAKIN 200E!!!AINAKIN!
Oikeesti naurettavaa touhua. Rikkaille tuommoinen sopii.
*sylkäsee tuelle*

Turha tulla kenenkään märiseen että mene töihin jne sillä vauva vasta 4kk ja olen kotiäiti(sen syitä tähän taas luettelematta, lista olisi pitkä). Kyse on periaatteesta, että jos vähävaraisia autetaan niin ei tuo kyllä ole sitä! :O Muuttaisivat nimikettä: varakkaiden lomatuki.

HEI, HEI. Älä suotta kiihdy. Voit saada sossusta maksusitoumuksen tuollekin summalle jos olet oikeutettu saamaan toimeentulo tukea eli olet oikeasti varaton.

Jaa kuin paljon risteilyyn rahaa? Jos joku tuki kustantais vaikka niin et junat sinne/tai bussit/hytti/jotain ruokia niin ei itelle paljoo jäis. En tiiä kui pal, siitä kun on vuosia kun käynyt. Se tulis varmaan halvemmaks tukiyhdistykselle kuin noi muut vaihdokit. Et jos ois ns räätälöidyt lomat perheen toiveen ja maksukyvyn mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tinzu:
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen ja ihmeissään:
Olen vähätuloisen perheen äiti. Mies töissä huonolla palkalla vakkarina, minä kotona kahden lapsen kanssa(toinen vauva). Olisi kiva joskus käydä jossain EDES miniristeilyllä johon ei ole varaa.

Mies puhui että on olemassa sellainen vähävaraisten lomatuki ja luin asiasta myös neuvolassa.

Googlasin monet sivut ja huomasin että:
VÄHÄVARAISTEN lomatuet ovat:
-valmiiksi järjestettyjä reissuja/kylpylälomia/hiihtolomia/jne.....joissa ohjelmaa ja kimppatouhua jne.(=ei kiinnosta vaan haluttais loma PERHEEN KESKEN!).
-OMAVASTUU aikuisilta monissa MONTA KYMMENTÄ EUROA tai jopa SATA euroa/aikuinen!!!! :O ja lapset päälle!!!! JA VIELÄ MATKA PAIKAN PÄÄLLE MAKSETTAVA ITSE! JOS lomatukea saisi, sitä saisi siis vain osaylläpitoon/täysylläpitoon ja ns ohjelmaan(vetäjien palkkiot jne materiaalit ...)

ANTEEKSI HUUTAMINEN MUTTA:MIKÄ VÄHÄVARAISTEN LOMATUKI TUO TUOMMOINEN ON ETTÄ MATKOINEEN PÄIVINEEN PITÄIS MEIDÄN NOLLAEUROBUDJETISTA LÖYTYÄ KAIKKINEEN AINAKIN 200E!!!AINAKIN!
Oikeesti naurettavaa touhua. Rikkaille tuommoinen sopii.
*sylkäsee tuelle*

Turha tulla kenenkään märiseen että mene töihin jne sillä vauva vasta 4kk ja olen kotiäiti(sen syitä tähän taas luettelematta, lista olisi pitkä). Kyse on periaatteesta, että jos vähävaraisia autetaan niin ei tuo kyllä ole sitä! :O Muuttaisivat nimikettä: varakkaiden lomatuki.

HEI, HEI. Älä suotta kiihdy. Voit saada sossusta maksusitoumuksen tuollekin summalle jos olet oikeutettu saamaan toimeentulo tukea eli olet oikeasti varaton.

jos saa kuussa 1100e + äp raha,niin en todellakaan usko että sossumasaa mitään,enkä mäkään todellakaan tahdo maksaa kenenkään lomia jos saa noinkin "paljon" kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Enkä kyllä ymmärrä miksi joukolla "hyökätään" ap:n kimppuun siksi, että he ovat ostaneet astianpesukoneen osamaksulla. :o

juu tästä tuli taas aika naurettava ketju, ihan älytöntä :o

Minä vastustan kaikki heti mulle, nyt ajattelua, johon osamaksulla tavaroiden hankkiminen liittyy vahvasti. Edelleen korostan, että välttämättömiin ostoksiin se toki sopii, mutta ei yleellisyystarvikkeisiin.

Ap:n perhe on tehnyt valinnan miniristeilyn kustannuksella hankkimalla astianpesukoneen heti osamaksulla. Valinta on toki heidän omansa ja heillä on siihen täysi oikeus, mutta sitten ei pitäisi valittaa, jos ei ole varaa perhelomaan.

Tinzu: mepä ollaankin niitä väliinputoajia Suomessa että ei oikeutta toim tulo tukeen mutta ei myöskään rahaa. Kun on senverran rahaa ettei saisi toim tul tuk mutta siitä sit ITE maksetaan ne mitä sossun asiakas sais eli esim sähkö, lääkäri, lääkkeet, ym niin mennään monesti miinukselle. Silloin kun mennään miinukselle toim tulotukilaskelmien mukaan ei siltikään saada sillä nehän laskee muutaman lähikuun mukaan ja sanoo jaaa katohan...mies on saanut kesälomarahaa ton verran jaa veronpalautusta ton verran jne ja ne lasketaan muka riittäväksi monelle kuulle jaettuna. Totuus on toinen sillä kuten jo sanoin, aina on jotain lyhennettävää ja maksettavaa mihin KAIKKI pienikin ylimäärä menee. Elämme aina niin että palkkaa odotellessa tarkka lista miten ruuat jne että edes ruoka saadaan. Jos ylimäärästä hiukan, ostetaan vaatteet jne pakolliset.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Perhelomia tuskin saa osamaksulla, ettei se tiskikone varmaan sitä lomaa syönyt.

Niin mielipiteeni osamaksulla tiskikoneen ostosta oli tuolla aiemmin. Tässä se uudelleen perheloman kannalta oleellisin tummennettuna:

Alkuperäinen kirjoittaja rautalankaa:
Osamaksu on yksi pahimmista köyhien kusetuskeinoista. Ymmärän, että sitä käytetään pakollisissa menoissa, mutta kuten edellä sanoin astianpesukone ei kuulu niihin. Laittamalla astianpesukoneen lyhennyksiin kätettävän summan syrjään joka kuukausi yhtä pitkään, kuin maksat osamaksuja, niin saat helpostikin hankittua ko. koneen ja pääsette vielä perheenne kanssa himoitsemallenne miniristeilylle.

Tinzu: mepä ollaankin niitä väliinputoajia Suomessa että ei oikeutta toim tulo tukeen mutta ei myöskään rahaa. Kun on senverran rahaa ettei saisi toim tul tuk mutta siitä sit ITE maksetaan ne mitä sossun asiakas sais eli esim sähkö, lääkäri, lääkkeet, ym niin mennään monesti miinukselle. Silloin kun mennään miinukselle toim tulotukilaskelmien mukaan ei siltikään saada sillä nehän laskee muutaman lähikuun mukaan ja sanoo jaaa katohan...mies on saanut kesälomarahaa ton verran jaa veronpalautusta ton verran jne ja ne lasketaan muka riittäväksi monelle kuulle jaettuna. Totuus on toinen sillä kuten jo sanoin, aina on jotain lyhennettävää ja maksettavaa mihin KAIKKI pienikin ylimäärä menee. Elämme aina niin että palkkaa odotellessa tarkka lista miten ruuat jne että edes ruoka saadaan. Jos ylimäärästä hiukan, ostetaan vaatteet jne pakolliset.

no niinhän se usein lapsi perheessä meneekin. joutuu tarkkaan laskemaan,

kokemusta on.
:)

en tiedä onko täällä jo vastattu tällaiseen kysymykseen:

Eli mistä saa tuollaisen lomakkeen, millä voi hakea tuota lomatukea?

yritin etsiä sitä tietoa noilta sivuilta, mutten puusilmineni saanut sitä silmääni =)

Alkuperäinen kirjoittaja narsku:
en tiedä onko täällä jo vastattu tällaiseen kysymykseen:

Eli mistä saa tuollaisen lomakkeen, millä voi hakea tuota lomatukea?

yritin etsiä sitä tietoa noilta sivuilta, mutten puusilmineni saanut sitä silmääni =)

me käytiin kesällä 5vrk rauhalahden kylpylässä taysihoidolla, 5henkeä 220e sisälsi aamiaisen ja kaks lämmintä ruokaa, iltaruoka niin myöhään et lähi siwasta riitti jugurtit iltapalaksi lapsille, todella siistiä uusissa huoneistohotelleissa, ja lapset nautti kylpylän vapaasta käytöstä, yhteisiin ohjelmiin ei juurikaan osallistuttu, paitsi lasten leipomiset ja ja muut leikit. paljon nähtävää koettavaa! koko loman aikaa ei ostettu kuin tuota jugurttia siwasta ja karkkipussit citymarketista.

solaris-lomilla oltiin. laita googleen solaris

kun tein hakemuksen aloin säästämään rahaa tuohon 220e varten ja äiti lainasi loput, nyt on se loma maksettu kokonaan jo äitillekin velka pois. mutta sanonpahan vaan että oli elämys! aivan huippua lapsille, haaveilevat siitä nytkin monesti.

no vittu säästäkää älkääkä kitiskö!!!! jos on varaa tehdä kaksi lasta,niin ette kai ny niin persaukisia voi olla. ja jos on vakityö niin kyllä hän käteen saa ainakin yli 1000kk ja sä saat äitiysrahaa luulen että te saatte rahaa vajaa 2000kk. se on taas sitten oma päätös miten asuu. jos nyt on annettu tuollainen mahdollisuus matkustaa edullisemmin niin tottakai sit kitistään kun ei kaikkee maksetakkaan! tai sitten parempaan työhön ja sä heti töihin kun vauva on 10kk. itse tiedän mitä on olla köyhä,ja sen takia tollanen ärsyttää. onneks ne ajat on kaukana takana ja nyt menee hyvin. ja mullakin on kaksi lasta joista toinen vauva,saan itse rahaa tonnin kuukaudessa ja mies saa yli kakstonnia käteen kuussa. asutaan edullisessa vuokrakolmiossa ja tehdään oikeestaan kaikkee mitä halutaan. nyt me säästetään että lähetään ulkomaille ensisyksynä. säästäkää vaikka 50 euroo kuussa ni saatte tehdä kivan reissun sitten kun on kaikki koossa,ja vauvakin sillon isompi.

Reps ;D käteen miehellä 1100 ja mulla todella pieni äitiyspäiväraha sillä olen hoitanut kotona esikoisenkin(ei työstä etua äitpäivärahassa).

meillä on samat tulot miehellä, mä kotihoidon tuella kuudetta vuotta kotona, saatiin loma, ja lystiä oli.

Itse ollaan lähdössä tuetuillelomille ja maksamista on tuo 200?. Edullinen jos vertaa normaalihintoihin, mutta kun ylimääräistä rahaa ei ole niin sai sitä rahaa kaivella kasaan hyvin mielenkiintoisesti. Siihen päälle tulee vielä matkakulut, yritettiin päästä lähemmäksi mutta osoittivat paikan joka on 300km päässä. Mahtava on lähteä, muksut odottavat kovasti ja me itse myös. Joku tuossa väitti että nämä matkat ovat sosiaalietuutta ja menevät hänen pussistaan. Joo, kyllähän ne menevät jos pelaat uhkapelejä, tuetut lomat ovat RAY:n tukemia.

No ei ole mullakaan varaa lähteä tuollaisille tuetulle lomalle, mutta en mä siitä vittuunnu ja täällä valita. Miniloman saa järjestettyä ihan itsekin jos käyttää vähän mielikuvitusta. Jos ei ole varaa lähteä mihinkään tuollaiseen, niin sitten vaikka retkelle metsään. Sinne omat eväät mukaan ja varsinkin isompi lapsi melko takuuvarmasti viihtyy. Ei sen lomailun tarvitse aina jotain ihmeellistä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja lomaton!:

meillä on samat tulot miehellä, mä kotihoidon tuella kuudetta vuotta kotona, saatiin loma, ja lystiä oli.

Sepä mukavaa ;). Kaikilla ei katsos ole samoja lainoja ja laskuja joten tulot ei aina kerro totuutta.

Sepä mukavaa ;). Kaikilla ei katsos ole samoja lainoja ja laskuja joten tulot ei aina kerro totuutta.

Lainat ja laskut ovat yleensä omien valintojen tulos. Jos ostaa ei pakollista tavaraa, kuten astainpesukoneen, osamaksulla, niin tokihan on vähemmän varaa kuin samoin tienaavalla, joka tiskaa käsin.

Alkuperäinen kirjoittaja lomaton!:

no vertaillaanks huvikseen?
laina 660
auto250
sähkö75
netti25
nämä joka kk, sitten lisäks vakuutukset, (talo ja auto), tv-lupa, tontin vuokra(170/vuosi), kiinteistövero(2x90e/vuosi), jätemaksut.. ja ruoka, onhan se mukava joskus tietty ostaa kersoille vaatteitakin ;)

Yhteistyössä