Naurettavia noi "vähävaraisten" lomatuet ;D)))

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkuinen ja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lallalaaa:
Eipä muuten vähävaraisella ole varaa tietokoneeseen ja laajakaistaankaan;)!

Pari vuotta vanhoja tietokoneita saa ilmaiseksi ja monissa vuokra-asunnoissa netti sisältyy vuokraan.

Mutta ap ei ole oikeasti köyhä, vaan laiska ja lisäksi vielä ahne. Jos ihmisellä on varaa ostaa turha tiskikone vain siksi että on liian hienoperseinen tiskaamaan niin lomailkoot kotonaan.
Rillit muuten ap saa harkinnavaraisena toimeentulotukena myös silloin kun on pienituloinen, opiskelija tms, samoin lääkäri- ja lääkekulut maksetaan melko pitkälle, myös pesukoneeseen saa avustusta mikäli ei asu talossa jossa on pesutupa...

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sostoimen asiakkaita ei olla ja siksi juuri jokainen sähkölasku, lääkärikulu jne kirpasee sikana :(
Rahaa sieltä ei tulla saamaan.
Juu vaikka joku 5pvä kylpyläjuttu oliskin halpa niin se esim parisataa MIEDÄN pussista on MAHDOTON! Miksi ne ei vois antaa MEILLE TUKEA SEN 200e ja päästää junamatkoineen laivaminiristeilylle!
Ei kyse oo siitä onko joku halpa suhteessa mihin menee ja mitä sillä saa. Jos niin aletaan aatteleen, voisin verrata että joku sanois et maksakaa "vain" 500e niin saatte loman Kanarialle ylläpitoineen ;D kun EI oo sitä rahaa!!!
taitaa nyt kyse olla oikeesti siitä, että et pääse sinne RISTEILYLLE. Otappas se pyörä alle ajele pankkiin ja hae sieltä säästöpossu. laita sinne kaikki raha mikä menee turhuuteen, esim. karkkiin, olueeseen tai viinaan jos sellaista käytätte, tai tupakkarahat jo tupakoitte. osta vaatteet kirpparilta, ja laita uuden ja käytetytn vaatteen erotus säästöpossuun, mieti kun laitat ruokaa, terveellistä ruokaa saa laitettua aika vähälläkin budjetilla, ja tota astianpesukonetta mäkin ihmettelen kuin on varaa hankkia sellainen, jo on vähä rahaa, ei tiskaus kivaa ole, mutta sitä tekee, jos siinä säästyy, yllätyt sit kun menet tyhjentämään possua, niin voi olla matkarahaa kasassa enemmänkin kuin tuo 200 euroa

ja netistähän säästää myös aika äkkiä. meillä on nettimaksu lähemmäs 30e 2kk välein. Se tekis kuukaudessa 15e. Puolessa vuodessa olisitte säästäneet laivamatkan pelkästään netin maksuilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Pari vuotta vanhoja tietokoneita saa ilmaiseksi ja monissa vuokra-asunnoissa netti sisältyy vuokraan.

Mutta ap ei ole oikeasti köyhä, vaan laiska ja lisäksi vielä ahne. Jos ihmisellä on varaa ostaa turha tiskikone vain siksi että on liian hienoperseinen tiskaamaan niin lomailkoot kotonaan.
Rillit muuten ap saa harkinnavaraisena toimeentulotukena myös silloin kun on pienituloinen, opiskelija tms, samoin lääkäri- ja lääkekulut maksetaan melko pitkälle, myös pesukoneeseen saa avustusta mikäli ei asu talossa jossa on pesutupa...

Opiskelija ei saa silmälaseihin mitään avustusta. :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja neito83:
no vittu säästäkää älkääkä kitiskö!!!! jos on varaa tehdä kaksi lasta,niin ette kai ny niin persaukisia voi olla. ja jos on vakityö niin kyllä hän käteen saa ainakin yli 1000kk ja sä saat äitiysrahaa luulen että te saatte rahaa vajaa 2000kk. se on taas sitten oma päätös miten asuu. jos nyt on annettu tuollainen mahdollisuus matkustaa edullisemmin niin tottakai sit kitistään kun ei kaikkee maksetakkaan! tai sitten parempaan työhön ja sä heti töihin kun vauva on 10kk. itse tiedän mitä on olla köyhä,ja sen takia tollanen ärsyttää. onneks ne ajat on kaukana takana ja nyt menee hyvin. ja mullakin on kaksi lasta joista toinen vauva,saan itse rahaa tonnin kuukaudessa ja mies saa yli kakstonnia käteen kuussa. asutaan edullisessa vuokrakolmiossa ja tehdään oikeestaan kaikkee mitä halutaan. nyt me säästetään että lähetään ulkomaille ensisyksynä. säästäkää vaikka 50 euroo kuussa ni saatte tehdä kivan reissun sitten kun on kaikki koossa,ja vauvakin sillon isompi.

voi kun kaikki olisikin noin yksinkertaista! olisitko niin kiltti ja ystävällinen ja kertoisit että miten niihin parempiin töihin mennään? miehelläni 2 ammattia, mutta on töissä sen ammatin allalla jolla on paljon paskempi palkka kuin toisen alantöissä,kun yksinkertaisesti sillä allalla josta sais parempaa palkkaa ei ole töitä!

mä olin hesessä töissä osa-aikaisena ja sain silti aina väh.1000 euroo käteen. kyllä niitä töitä on kun hakee. ei aina kaikki voi tehdä omanalan hommia. tiedän niiin monta ihmistä jotka tekee ihan jotain muuta kun mihin on kouluttautunut. hakee vaan,kokoajan. mitään ei saa jos ei tee sen eteen jotain.

no vittu säästäkää älkääkä kitiskö!!!! jos on varaa tehdä kaksi lasta,niin ette kai ny niin persaukisia voi olla. ja jos on vakityö niin kyllä hän käteen saa ainakin yli 1000kk ja sä saat äitiysrahaa luulen että te saatte rahaa vajaa 2000kk. se on taas sitten oma päätös miten asuu. jos nyt on annettu tuollainen mahdollisuus matkustaa edullisemmin niin tottakai sit kitistään kun ei kaikkee maksetakkaan! tai sitten parempaan työhön ja sä heti töihin kun vauva on 10kk. itse tiedän mitä on olla köyhä,ja sen takia tollanen ärsyttää. onneks ne ajat on kaukana takana ja nyt menee hyvin. ja mullakin on kaksi lasta joista toinen vauva,saan itse rahaa tonnin kuukaudessa ja mies saa yli kakstonnia käteen kuussa. asutaan edullisessa vuokrakolmiossa ja tehdään oikeestaan kaikkee mitä halutaan. nyt me säästetään että lähetään ulkomaille ensisyksynä. säästäkää vaikka 50 euroo kuussa ni saatte tehdä kivan reissun sitten kun on kaikki koossa,ja vauvakin sillon isompi.

voi kun kaikki olisikin noin yksinkertaista! olisitko niin kiltti ja ystävällinen ja kertoisit että miten niihin parempiin töihin mennään? miehelläni 2 ammattia, mutta on töissä sen ammatin allalla jolla on paljon paskempi palkka kuin toisen alantöissä,kun yksinkertaisesti sillä allalla josta sais parempaa palkkaa ei ole töitä!

mä olin hesessä töissä osa-aikaisena ja sain silti aina väh.1000 euroo käteen. kyllä niitä töitä on kun hakee. ei aina kaikki voi tehdä omanalan hommia. tiedän niiin monta ihmistä jotka tekee ihan jotain muuta kun mihin on kouluttautunut. hakee vaan,kokoajan. mitään ei saa jos ei tee sen eteen jotain.

no voi kuule kerro mulle sitten mistä mä saan töitä kerran niitä saa sun mukaan aivan varmasti. olen hakenut,tässä tulos:

1. ei tarvita lisää työväkeä.
2.ei oteta oppisopimuksella.
3.ei vastausta.
4.ei vastausta.
5.paikka ehti täyttyä.
6.ei vastausta.

no elä,siis ihan oikeesti tekeekö ihmiset sellaisia töitä mikä ei ole oman alan töitä,voi kiitos kun kerroit! sun pitää myös ottaa huomioon se ettei ne palkatkaan todellakaan ole sen mukaiset mitä ne olisivat oman alan töissä. ja tuo sun kyllähän käteen saa yli 1000e/kk ja höpön löpön.tapauksia on joilla on palkka hyvinkin alle 1000e vaikka vakkari duuni onkin ja turhasanoa että ettis parempi palkkasen työn kun ei oo töitä niin ei oo töitä! eri asia jos asut jossain isossa kaupungissa niin ehkä sitten, mutta muuta tänne ihan pohjoseen/lappiin niin kyllä mieli muuttuu, täällä kun ei edes ole mitään hesejä/mäkkäreitä.

Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen ja ihmeissään:
Olen vähätuloisen perheen äiti. Mies töissä huonolla palkalla vakkarina, minä kotona kahden lapsen kanssa(toinen vauva). Olisi kiva joskus käydä jossain EDES miniristeilyllä johon ei ole varaa.

Mies puhui että on olemassa sellainen vähävaraisten lomatuki ja luin asiasta myös neuvolassa.

Googlasin monet sivut ja huomasin että:
VÄHÄVARAISTEN lomatuet ovat:
-valmiiksi järjestettyjä reissuja/kylpylälomia/hiihtolomia/jne.....joissa ohjelmaa ja kimppatouhua jne.(=ei kiinnosta vaan haluttais loma PERHEEN KESKEN!).
-OMAVASTUU aikuisilta monissa MONTA KYMMENTÄ EUROA tai jopa SATA euroa/aikuinen!!!! :O ja lapset päälle!!!! JA VIELÄ MATKA PAIKAN PÄÄLLE MAKSETTAVA ITSE! JOS lomatukea saisi, sitä saisi siis vain osaylläpitoon/täysylläpitoon ja ns ohjelmaan(vetäjien palkkiot jne materiaalit ...)

ANTEEKSI HUUTAMINEN MUTTA:MIKÄ VÄHÄVARAISTEN LOMATUKI TUO TUOMMOINEN ON ETTÄ MATKOINEEN PÄIVINEEN PITÄIS MEIDÄN NOLLAEUROBUDJETISTA LÖYTYÄ KAIKKINEEN AINAKIN 200E!!!AINAKIN!
Oikeesti naurettavaa touhua. Rikkaille tuommoinen sopii.
*sylkäsee tuelle*

Turha tulla kenenkään märiseen että mene töihin jne sillä vauva vasta 4kk ja olen kotiäiti(sen syitä tähän taas luettelematta, lista olisi pitkä). Kyse on periaatteesta, että jos vähävaraisia autetaan niin ei tuo kyllä ole sitä! :O Muuttaisivat nimikettä: varakkaiden lomatuki.

Ei meilläkään olisi äkkiseltään varaa tuollaiseen hupiin, mutta en valita. Ei olla sosiaalitoimiston asiakkaita, molemmat alle keskitason tuloilla töissä, iso perhe eikä muita tulonlähteitä. Säästetään niistä tuloista mitä on ja ajatellaan, että kun pienemmät vähän kasvaa, mennään sitten lomalle.

no voi kuule kerro mulle sitten mistä mä saan töitä kerran niitä saa sun mukaan aivan varmasti. olen hakenut,tässä tulos:

3.ei vastausta.
4.ei vastausta.
5.paikka ehti täyttyä.
6.ei vastausta.

no elä,siis ihan oikeesti tekeekö ihmiset sellaisia töitä mikä ei ole oman alan töitä,voi kiitos kun kerroit! sun pitää myös ottaa huomioon se ettei ne palkatkaan todellakaan ole sen mukaiset mitä ne olisivat oman alan töissä. ja tuo sun kyllähän käteen saa yli 1000e/kk ja höpön löpön.tapauksia on joilla on palkka hyvinkin alle 1000e vaikka vakkari duuni onkin ja turhasanoa että ettis parempi palkkasen työn kun ei oo töitä niin ei oo töitä! eri asia jos asut jossain isossa kaupungissa niin ehkä sitten, mutta muuta tänne ihan pohjoseen/lappiin niin kyllä mieli muuttuu, täällä kun ei edes ole mitään hesejä/mäkkäreitä.

Voisitteko muuttaa töiden perässä etelämmäs? Niinhän tekevät todella monet...

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

Opiskelija ei saa silmälaseihin mitään avustusta. :attn:

aika monesta optikkoliikkeestä (instrumentarium, nissen) saa opiskelijakortin esittämällä opiskelija-alennuksen. näin on minunkin lasit hankittu, 10 vuotta sitten... eipä ole ollu varaa ostaa vielä uusia. ;)

Miksei olisi?
Netti kuuluu vuokraan ja kone on vanha ja ilmatteeksi saatuna.

Kun ei vaadi sitä kalleinta, uusinta ja hienoa on kuule yllättäen varaa vaikka mihin ;)

Ollaanpa sitä TAAS niin myötätuntoisia... köyhyys on siis aina omaa syytä ja siitä ei saisi valittaa? Tulee noista "köyhällä ei saa olla tietokonetta/laajakaistaa/astianpesukonetta/pyykkikonetta"- jutuista mieleen Piia-Noora Kaupin vuosien takaiset kommentit, joiden mukaan avustusten pitäisi olla niin pieniä, että köyhällä ei olisi vara puhelimeen tai elokuvissakäyntiin... Teidän juttuja kun lukee, niin ei tarvitse ihmetellä, mistä johtuu yhteiskunnan arvojen koventuminen ja henkisen pahoinvoinnin yleistyminen :whistle:

Kertokaapa, mitä köyhällä sitten saa olla? Saako olla polkupyörä, kun kävelenkin pääsisi? Saako asua kaksioissa, kun yksiöitäkin olisi? Mikä kaikki on sitten ylimääräistä ja luksusta? Ja ihanko tosiaan itse luopuisitte vaikkapa pesukoneesta, jos teillä olisi pieniä lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
siis eihän opintolaina mene joka kuukausi?? meillä olisi mennut joulu ja kesäkuussa 500e erät aina, mutta maksettiin se kokonaan pois.

Kivat teille!!ja kyllä,maksetaan me ainakin joka kk ja puolivuosittain erääntyy!!ei oo helppoo heitellä isoja summia sitte yhtäkkiä :(

no anteeksi jos sanoin,en tarkoittanut pahalla, mutta juu menee meillä 370e/kk nyt autolainaan koska samalla lainalla maksettiin opintolaina pois.

lainaa lainalla?

niin oletko kuullut? miksi lyhentää 2 eri lainaa? jos sulla on esim autolainaa jonka lyhennys on 300e/kk ja otat sitten asuntolainaa jonka lyhennys olisi 800e/kk niin eiköhän se ole järkevintä ottaa sen verran ylimääräistä tuohon asuntolainaan ettei tarvitse maksaa 2 lainaa kerralla? vaan säästät en 300e/kk ( tässä tapauksessa) mutta laina aikasi pitenee jonkun verran.

Muuten hyvä, mutta jos asunto ensiasunto, jonka korot ovat vähennyskelposia verotuksessa on tuo periaatteessa petos. Laina on tarkoitettu asuntoon, ei autoon. Ja opintolainaa taas ei kannata yhdistää asuntolainaan, koska opintolainan korot ovat vähennyskelpoisia, mutta autolainan ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

3.ei vastausta.
4.ei vastausta.
5.paikka ehti täyttyä.
6.ei vastausta.

ei, miehellä on vakiduuni täällä.enkä mä tahdo muuttaa paikkaan missä en tunne ketään,eikä ole yhtään sukulaista.siis kyse on vain mun työstä nyt.Eikä mulla ole hengen hätää päästä töihin vaan hyvin pärjäämme miehen palkalla,joka EI siis ole alle tonnia kuussa, muta monilla kavereillamme on vaikka vaki duuni onkin että ei se aina tuo sitä yli tonnin palkkaa kuukaudessa.siksi kirjoitin tuon kirjoituksen että asiat eivät todellakaan aina ole noin yksinkertaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
siis eihän opintolaina mene joka kuukausi?? meillä olisi mennut joulu ja kesäkuussa 500e erät aina, mutta maksettiin se kokonaan pois.

Kivat teille!!ja kyllä,maksetaan me ainakin joka kk ja puolivuosittain erääntyy!!ei oo helppoo heitellä isoja summia sitte yhtäkkiä :(

no anteeksi jos sanoin,en tarkoittanut pahalla, mutta juu menee meillä 370e/kk nyt autolainaan koska samalla lainalla maksettiin opintolaina pois.

lainaa lainalla?

niin oletko kuullut? miksi lyhentää 2 eri lainaa? jos sulla on esim autolainaa jonka lyhennys on 300e/kk ja otat sitten asuntolainaa jonka lyhennys olisi 800e/kk niin eiköhän se ole järkevintä ottaa sen verran ylimääräistä tuohon asuntolainaan ettei tarvitse maksaa 2 lainaa kerralla? vaan säästät en 300e/kk ( tässä tapauksessa) mutta laina aikasi pitenee jonkun verran.

Muuten hyvä, mutta jos asunto ensiasunto, jonka korot ovat vähennyskelposia verotuksessa on tuo periaatteessa petos. Laina on tarkoitettu asuntoon, ei autoon. Ja opintolainaa taas ei kannata yhdistää asuntolainaan, koska opintolainan korot ovat vähennyskelpoisia, mutta autolainan ei.

tuo oli vain esimerkki, meillä ei ole asunto lainoja eikä ole niitä tulossakaan, en tiedä miten niissä toimitaan.kerroin vain siksi tuollaisen esimerkin etten tahtonut omia laina asioitani netissä puida.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

3.ei vastausta.
4.ei vastausta.
5.paikka ehti täyttyä.
6.ei vastausta.

ei, miehellä on vakiduuni täällä.enkä mä tahdo muuttaa paikkaan missä en tunne ketään,eikä ole yhtään sukulaista.siis kyse on vain mun työstä nyt.Eikä mulla ole hengen hätää päästä töihin vaan hyvin pärjäämme miehen palkalla,joka EI siis ole alle tonnia kuussa, muta monilla kavereillamme on vaikka vaki duuni onkin että ei se aina tuo sitä yli tonnin palkkaa kuukaudessa.siksi kirjoitin tuon kirjoituksen että asiat eivät todellakaan aina ole noin yksinkertaisia.

Sitäpaitsi muuttaminenkin vaatii rahaa, ja etelässä asunnot on usein kalliimpia. Joten... Ei se ihan niin helppoa ole.

[quote="Tianna"

Sitäpaitsi muuttaminenkin vaatii rahaa, ja etelässä asunnot on usein kalliimpia. Joten... Ei se ihan niin helppoa ole.[/quote]

Tuo on totta,vai saako etelässä kolmiota 310e/kk :whistle:

Pakko kipaista sanoon :D että kone on ikivanha miehen opintoajoilta(opiskeli atk alaa oli pakko ostaa op lainalla) ja netti ILMAINEN. Sori ;)
Ja kokkaamaan taas...viuuuh.
Vieläkö joku netistäki maksaa :O...no kai omakotitaloissa tai omistusasunnoissa? Me ollaan vuokralla ja ilmainen on tuo netti.

Alkuperäinen kirjoittaja kalissa:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
siis ei kai nyt voi vaatia, että ihan kaiken sais ilmaiseksi, esim. toi 200 euroa on tosi vähän. kun ajattelee mitä kaikkea sit saa sieltä vastineeksi.

Samaa olen minäkin mieltä, että liikaa ollaan vailla ilmaisia etuja ja märistään joka asiasta.
Ei ole rikkaudet meillekään syntyessä tulleet eli ihan on itse pitänyt keksiä keinot saada rahat riittämään.
Lomalle mennään sitten kun on rahaa!

Niin, eipä meillä työssäkäyvien keskituloisillakaan perheillä ole ylimääräistä, voidaan vaan haaveilla lomista. Jos 200 eurolla kylpyläloman saa viikoksi, niin se on hurjan edullista. Normaalisti kun vuorokausi maksaa tuon perheeltä, ilamn ruokia (paitsi aamupala).

Täytyykö toisten saada kaikki sama ja enemmänkin kuin työssäkäyvien keskituloisten, vähävaraisten. Tukia kun ei tipu ja kaikessa maksimi maksetaan. Ja useampi kuin tuo 2 lasta.

me on olut niillä tuetuilla lomilla pari kertaa. Ei siihen että saako sen vaikuttaa kyllä muukin asia kuin pelkät tulot.
Järjestettyyn ohjelmaa siellä EI ole pakko osallistua, viimeksi meille esim. sanottiin alkuinfossa että osallistutte mihin haluatte, mikää ei ole pakollista, paitsi syöminen ;) Ja kyllähän se ruoka kotonakin maksaa.............
Suosittelen hakemaan, tai voihin kysyä esim. sossusta tai srk:sta jos ne maksais sen omavastuun

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja rautalankaa:
On meitä pitkäänkin opiskelleita, joille vanhemmat eivät ole kustantaneet elämistään ja silti on selvinnyt ilman opintolainaa. Että :whistle: vaan itsellesi.

Pienien tulojen kanssa on vain elettävä pienin menoin. Esimerkiksi astianpesukone ei ole välttämätömyys vaan ylellisyystarvike. Itse hankin astianpesukoneen vasta kun pystyin säästämään rahat ja ostamaan koneen käteisellä. Siihen saakka tiskasin käsin.

Osamaksu on yksi pahimmista köyhien kusetuskeinoista. Ymmärän, että sitä käytetään pakollisissa menoissa, mutta kuten edellä sanoin astianpesukone ei kuulu niihin. Laittamalla astianpesukoneen lyhennyksiin kätettävän summan syrjään joka kuukausi yhtä pitkään, kuin maksat osamaksuja, niin saat helpostikin hankittua ko. koneen ja pääsette vielä perheenne kanssa himoitsemallenne miniristeilylle.

Sitten luulisi, että korkeakoulutettu ihminen tajuaisi edes sen verran, että pienipalkkaisiakin on. Oikeasti pienipalkkaisia, ei mitään 2500 euroa bruttona kuussa tienaavia. Mutta sehän on tietenkin meidän oma vika. Olisi vaan pitänyt kouluttautua maisteriksi tai insinööriksi, niin sekin huoli olisi pois.
Meillä hajosi pyykinpesukone ja kyllä tasan tarkkaan tilasin sen osamaksulla. En tosiaankaan rupea pesemään käsin. Oli meillä vähän aikaa ilmaiseksi saatu vanha kone, mutta se likasi vaatteet.

Kultaseni, palkkani on korkeakoulutukinnosta huolimatta reilusti alle 2000 euroa. Palkkani on työuraansa aloittavien sairaanhoitajien kanssa samaa tasoa. Ja monen vuoden opintotuella elämisen jälkeen on kenenkään turha puhua minulle pienellä rahalla toimeen tulemisen vaikudesta. Kiitollinen olen kyllä siitäkin verovaroinkustannetusta tuesta.

Pyykinpesukoneen lasken erityisesti lapsiperheessä, jos ei kuulu taloyhtiöön jossa on ilmainen/edullinen pyykkitupa, aiemmin mainitsemiini välttämätömyyksiin. Toisin kuin astianpesukone.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Pakko kipaista sanoon :D että kone on ikivanha miehen opintoajoilta(opiskeli atk alaa oli pakko ostaa op lainalla) ja netti ILMAINEN. Sori ;)
Ja kokkaamaan taas...viuuuh.
Vieläkö joku netistäki maksaa :O...no kai omakotitaloissa tai omistusasunnoissa? Me ollaan vuokralla ja ilmainen on tuo netti.

Ei meillä vaan ole ilmainen netti vaikka vuokralla sutaan 33e/kk.

Yhteistyössä