Näittekö tän? Kotiäitiys vs päivähoito, Nina Mikkonen vauhdissa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Naurettava tuo Mikkonen! "Sinä, tohtoriksi väitellyt; teillä 'yliälyköillä' on se ongelma, että te rakastutte omaan älykkyyteenne!" Vitsi mua niin kotiäitinä hävettää tuollainen sivistymättömyys. Mutta mitä nyt ylipäätään voi odottaa naiselta, joka on ottanut miehekseen T.T.A. Mikkosen! :O

Niin. Siinä itseasiassa aliarvioi oman älynsä, kun laukoo tollasta. Kun mun silmissä tohtori ei ole välttämättä sen älykkäämpi mun baarimikko. Eikä toi kyseinen tohtorikaan välttämättä kuulunut niihin kaikista harvitsevimpiin, mut toi äitiliini pilas sen koko keskustelun kun rupes siinä sekoilemaan.

kyllä oli kotiäiti asiaa puhumassa...Mistäköhän kaikki nämä kauheudet(ampumiset ym. väkivalta) juontavat juurensa..kysyn vaan! Laittakaa vaan lapsenne päivähoitoon ylisuuriin ryhmiin, sittenpä näeette tuloksen...

Alkuperäinen kirjoittaja remppa:
kyllä oli kotiäiti asiaa puhumassa...Mistäköhän kaikki nämä kauheudet(ampumiset ym. väkivalta) juontavat juurensa..kysyn vaan! Laittakaa vaan lapsenne päivähoitoon ylisuuriin ryhmiin, sittenpä näeette tuloksen...

Olisikin noin yksioikoista.

Auvinen oli muuten kotihoidettu.

:D :D :D Kyllä tuossa tapauksessa kotiäitiys saa paljon enemmän pahaa. jos ko. rouva olis pph, ei mun lapset menis hälle hoitoon mistään hinnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Auvinen oli muuten kotihoidettu.

niin

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistuin tuosta järjettömästä kiihkosta:
Monilla äideillä kun kotiin jäämisen taustalla ei ole se, että se on lapselle parhaaksi, vaan syitä voivat olla myös mm. kouluttamattomuus yms. syyt. Mikä tämä rouva on koulutukseltaan, tietääkö joku?

Tämä pointti oikeasti kiinnostaisi minua. Onko äidin koulutustasolla jonkinlaista korrelaatiota sen kanssa kuinka pian hän palaa työelämään? Entä kuinka paljon vaikuttaa se kuinka motivoitunut ja innostunut äiti on työstään? Onko monen kohdalla pitkälle hoitovapaalle jäämisessä osaltaan kyseessä myös se, että työ ei houkuttele palaamaan?

En tarkoita suinkaan, että nämä olisivat primäärisyyt kotiinjäämiseen vaan eiköhän lapsi ole aina etusijalla, mutta onko vaikutusta...

Ihan taatusti on vaikutusta kotiin jäämiselle.

On varmaan sillä alhaisemmalla koulutustasolla osansa. Mulla on koulutuspohjana ylioppilas, mutta avoimen yliopiston kursseja suorittelen. En minä ainakaan näe omalla kohdallani syynä olevan kouluttamattomuus vaan se, että psykologiaa ja kasvatustieteitä lukeneena mielipiteeni on muodostunut sellaiseksi, etten voinut yksinkertaisesti viedä lapsia päiväkotiin, koska tiesin, että itse olen parempi hoitaja lapsilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
No HUHHUH miten moukkamaista käytöstä kotiäidiltä. Harmittaa sanoa, mutta kyllä huomaa, että on kotiäiti. Miksi ihmisten pitää noin kiihkolla puolustaa omaa näkemystään, kun se on vain yksi monista. Ei ole kovin älykästä "keskustelua" tuollainen. Myötähäpeää tunsin aika voimakkaasti.

Ja kaikista eniten ärsytti kun rouva väheksyi tieteellisen tutkmuksen ja haukkui ruotsalaisen yhteiskunnan sammuvaksi yhteiskunnaksi.

Itse en ole kotihoitoa vastaan, enkä puolesta erityisesti. Ajattelen kuitenkin, että lapselle on päivähoito hyväksi. Lähipiirissä on monta lasta, jotka ovat hurjasti kehittyneet juuri päivähoidon ansiosta ja viihtyvät hoidossa ja ovat luoneet tärkeitä ja läheisiä suhteita. En näe, että lapsi kotihoidossakaan traumatisoituisi :D , mutta päivähoidolla on tiettyjä etuja verrattuna päivähoitoon. Mutta jokainen tekee totta kai siten kuin itse parhaaksi kokee, eikä muiden ratkaisuja tarvitse tuomita tai haukkua ainakaan.

Tekisi tämän rouvan puheenvuoron perusteella kääntyä kotihoidon totaaliseksi vastustajaksi. ;) Ihan kuin taustalla olisi puolustelua siitä, että miksi on "vaan" kotiäiti. Näin ei pitäisi olla. Monilla äideillä kun kotiin jäämisen taustalla ei ole se, että se on lapselle parhaaksi, vaan syitä voivat olla myös mm. kouluttamattomuus yms. syyt. Mikä tämä rouva on koulutukseltaan, tietääkö joku?

Mä olen itse kotiäiti ja nyt sanosin kyllä, että ei todellakaan kaikki kotiäidit ole samanlaisia kuin kyseinen ryhmän edustaja. Ongelma on siinä, että tuo mies ei keronut edes tarkalleen mistä tutkimuksesta oli kyse ja mitä siinä tutkittiin. On varmaan todella totta, että jois lapsi on mennyt ihan pienenä tarhaan, niin hänen on ehkä helpompi toteutttaa jonkin aikaa yhteiskunnan vaatimaa systeemiin sulautumista. Mutta oliko tämä tutkimus sitten ulotettu esim.40 ikävuoteen asti. Silloinhan vasta saa selville, että kuinka hyvässä fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa ihminen on. Eiks päivähoito alkanut yleistymään joskus 70-luvulla eli suomessa nämä ihmiset on nyt jotain kolmekymppisiä. Tällä ikäryhmällä ainakin mielenterveysongelmat ovat lisääntymään päin ja työuupumus yms. eli pitäisi tehdä semmonen tutkimus, jossa selvitettäisiin kotihoidon ja päiväkodin vaikutukset nykyisiin 30-40 vuotiaisiin. Oma äitini oli 60-luvun lopulla päikkärissä hoidossa muutaman päivän ja kertoi, että ei siksi laittanut meitä pienenä päiväkotiin, koska kokemus jätti syvät arvet.

Missä halvatun välissä olisi sitä edes voinut kertoa?
Eihän tuo emäntä antanut suunvuoroa lainkaan.

Mä tarkotinkin, että sen se nainen olis voinut sanoa, jos olis vähän rauhoittunut ja keskustellut asiallisesti...Mut eihän tommonen fanaatikko edes kerkeä ajatella asiaa noin pitkälle.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Monilla äideillä kun kotiin jäämisen taustalla ei ole se, että se on lapselle parhaaksi, vaan syitä voivat olla myös mm. kouluttamattomuus yms. syyt. Mikä tämä rouva on koulutukseltaan, tietääkö joku?

Tämä pointti oikeasti kiinnostaisi minua. Onko äidin koulutustasolla jonkinlaista korrelaatiota sen kanssa kuinka pian hän palaa työelämään? Entä kuinka paljon vaikuttaa se kuinka motivoitunut ja innostunut äiti on työstään? Onko monen kohdalla pitkälle hoitovapaalle jäämisessä osaltaan kyseessä myös se, että työ ei houkuttele palaamaan?

En tarkoita suinkaan, että nämä olisivat primäärisyyt kotiinjäämiseen vaan eiköhän lapsi ole aina etusijalla, mutta onko vaikutusta...

Ihan taatusti on vaikutusta kotiin jäämiselle.

On varmaan sillä alhaisemmalla koulutustasolla osansa. Mulla on koulutuspohjana ylioppilas, mutta avoimen yliopiston kursseja suorittelen. En minä ainakaan näe omalla kohdallani syynä olevan kouluttamattomuus vaan se, että psykologiaa ja kasvatustieteitä lukeneena mielipiteeni on muodostunut sellaiseksi, etten voinut yksinkertaisesti viedä lapsia päiväkotiin, koska tiesin, että itse olen parempi hoitaja lapsilleni.

Jos motivaatio alhaalla ja innostusta ei ole niin ihan sama mikä työ ja koulutustaso.

No huh huh! Olipas keskustelu tai oikeastaan yksin puhelu. Mun mielestä ei nyt kyllä käytäytynyt kovinkaan sosiaalisesti, kun ei antanut toisen edes sanoa omaa mielipidettään.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiin vaan:
Kylläpä oli nainen paikallaan!
Aivan varmasti kasvun ja kehityksen paras paikka on koti!
Ja se on ÄITIT ja ISÄT teistä itsestä kiinni,miksi ette HALUA tarjota parhaita eväitä elämään.
Lapsi tarvii sinua,ei päiväkodintätiä!

hah, se on lapsesta kiinni mikä on hänelle paras vaihtoehto, laspelle parasta on myöskin rauhallsiet stressivapaat vanhemmat... raha ei kasva puussa ja pakko se on ihmisen syödä, lapsen tai aikuisen, vaatetta on päälle saatava, niin lapsen kuin aikuisen... yhteiskunnan velvollisuus ei ole näitä asioita maksaa joten sen täytyy olla silloin vanhempien tehtävä... ja jotta sitä rahaa saa niin pitää töitä tehdä.. ja kun tekee toitä ja saa rahaa niin ei tarvitse stressata hengissä pysymisestä... :)
mie vien pojan iloisin mielin tarhaan koska tiedän että se viihtyy siellä, on iloinen ja avoin, kaipaa muita ihmisiä lähelleen, kaipaa muita lapsia.. silloin tarha on paras paikka, lisäksi mie kaipaan muita ihmisiä, älyllistä haastetta, omaa aikaa joten siksi käyn myös töissä.. vietän lapseni kanssa paljon aikaa joten en usko että hoidossa olossa on pojalle mitään haittaa :)
päin vastoin :)

Rva Mikkonen pilasi pahasti asiansa fanaattisuudellaan, kiihkomielisyydellään ja huonoilla käytöstavoillaan. Tuosta varhaista päivähoitoa puoltavasta ruotsalaistutkimuksesta olisi ollut mielenkiintoista kuulla enemmän, harmi että keskustelun toinen osapuoli esti miestä esittämästä näkemyksiään...

Kannatan kotiäitiyttä mutta nyt kyllä tuo Nina vei pisteet meiltä kaikilta kotiäideiltä. Ihan kuin ei ois ihan terve. Puhuu päälle. Juontaja tosin vois jakaa puheenvuoroja eikä antaa heidän puhua toistensa päälle! Juontaja istuu vain hiljaa!

Mutta ei toi ukkokaan mitään tiedä. Elinikäisiä suhteita hoitajiin, joopa joo!

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Kannatan kotiäitiyttä mutta nyt kyllä tuo Nina vei pisteet meiltä kaikilta kotiäideiltä. Ihan kuin ei ois ihan terve. Puhuu päälle. Juontaja tosin vois jakaa puheenvuoroja eikä antaa heidän puhua toistensa päälle! Juontaja istuu vain hiljaa!

Mutta ei toi ukkokaan mitään tiedä. Elinikäisiä suhteita hoitajiin, joopa joo!

Rouva Nina Mikkonen olisi varmaan syöny sen juontaja raukan, jos se olisi uskaltanut puuttua siihen "keskusteluun"

Voi nyyh..Ihan kamala myötähäpeä. Mä menin sanattomaksi tuollaisesta käytöksestä ja jopa henkilökohtaisuuksiin menosta "lapses olia varmaan eri mieltä" vai mitä se sanoi. Ihan karmeaa.
Ja ihan uskomattoman sokeaa. Miten voi joku ihminen ainoastaan oman kokemuksensa perusteella lytätä kaikki muut tavat. Musta on äärettömän upea asia että meidän yhteiskunnassa on mahdollista viedä lapsi turvalliseen ja koulutettuun hoitoon jossa on resurssit hoitaa mahdollisia ongelmia. Oma vanhempi on hyvä hoitaja mutta on tedella sinisilmäistä ja liki typerää väittää että se on kaikkien kohdalla niin.
Taloustilanne perheessä merkitsee paljon, ennenkään ei naiset olleet kotona lapsia varten vaan talon töitä varten ja lapset olivat keskenään pihapiirissä. Ja piiathan ne lapsia katsoi tai isomummut tuvan nurkassa.
Äitien kokonaisvaltainen omistautuminen lapselle ja vain lapselle on aika uusi ilmiö.

Tuo homma meni pieleen siinä vaiheessa kun juontaja antoi sille miehelle sen ensimmäisen puheenvuoron joka sai Mikkosen heti pillastumaan.. Keskustelu olisi voinut sujua ainakin aluksi paremmin jos mikkonen olisi saanut aloittaa..

Mutta asiasta olen kyllä sitä mieltä, että PIENI lapsi ei hyödy päiväkodista muuten kuin että saa siellä hyvää hoitoa vanhempien poissaolon ajan. Isommille lapsille tilanne voi olla eri, riippuen lapsesta ja perheestä. Ja luulen että iso osa kasvatusalan ammattilaisista on samaa mieltä.

Yhteistyössä