Näittekö tän? Kotiäitiys vs päivähoito, Nina Mikkonen vauhdissa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Vaikuttipa aika katkeralta akalta tuo Mikkonen! Suosittelisin töihin lähtemistä ja lapset hyvään hoitoon päiväkotiin.

Niin olikin, tuollainenko ois kotona päivät pitkät mäkättämässä ja huutamassa, niin oispa kiva olla lapsilla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja millinka:
Mut siis onhan toi miehenkin näkemys ihan syvältä :headwall:

Siis mun mielestä ei kouluun saakka tarvitse kotona hoitaa, mutte ne veisi 9 kuukauden ikäistä lasta hoitoon ellei olisi VÄLTTÄMÄTÖN pakko.

On joo, mutta siinä kävi kyllä nyt niin että ton miehen syvältä olevat näkemykset jäi täysin ton Mikkosen varjoon :/ Koko nainen teki vaan hallaa kaikille kotiäideille ja kotihoidon puolesta puhumiselle :(

Mulle tuli jotenkin mieleen, että onks sinne tahallaan otttu tommonen huutaja, että saatas niputettua kaikki kotiäidit samaan syssyyn. Ois sinne voitu ottaa ihan asiallinenkin äiti. Mut ei se mieskään mikään fiksu ollu, kun täräytti, että kun jotkut lapset "joutuu olemaan kotona". Huh huh...Eli molemmat keskustelijat oli aika epäasiallisia ja se keskustelu oli ihan fiasko.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
KUKA ihme on Nina Mikkonen?

T.T.A. Mikkosen vaimo.

Ahaa. Ja kaivelen muististani, että tää T.T.A. on joku laulaja tai jotain sinne päin? Mennen talven lumia vissiin kuitenkin?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Timo_T.A._Mikkonen

Okei :laugh:. No jotenkin toi nimi vaan mun mielessäni toi mieleen jonkin elähtäneen tyypin...

Mut kiitti infolinkistä.

Ajattelin, että sinne ois ton tohtori-äijän vastapainoksi voitu ottaa joku nuori ja koulutettu kotiäiti. Tai ei sen nyt niin koulutettukaan olis tarvin olla, mut siis ainakin semmonen asiallinen. Semmonen rauhallinen ja hyväsydäminen ja fiksu. Emmä tajua, että millä perusteella toi nainen siellä oli???

Silmät seisoo päässä, huutaa, puheissa ei välillä järjen hiventä.. :x :x :x
Näyttää siltä että on valmis hyppäämään kimppuun, jos hänen ainoa, oikea näkökantansa asiaan ei saa kannatusta. Tätä näkee joskus palstallakin :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistuin tuosta järjettömästä kiihkosta:
Monilla äideillä kun kotiin jäämisen taustalla ei ole se, että se on lapselle parhaaksi, vaan syitä voivat olla myös mm. kouluttamattomuus yms. syyt. Mikä tämä rouva on koulutukseltaan, tietääkö joku?

Tämä pointti oikeasti kiinnostaisi minua. Onko äidin koulutustasolla jonkinlaista korrelaatiota sen kanssa kuinka pian hän palaa työelämään? Entä kuinka paljon vaikuttaa se kuinka motivoitunut ja innostunut äiti on työstään? Onko monen kohdalla pitkälle hoitovapaalle jäämisessä osaltaan kyseessä myös se, että työ ei houkuttele palaamaan?

En tarkoita suinkaan, että nämä olisivat primäärisyyt kotiinjäämiseen vaan eiköhän lapsi ole aina etusijalla, mutta onko vaikutusta...

Monilla äideillä kun kotiin jäämisen taustalla ei ole se, että se on lapselle parhaaksi, vaan syitä voivat olla myös mm. kouluttamattomuus yms. syyt. Mikä tämä rouva on koulutukseltaan, tietääkö joku?

Tämä pointti oikeasti kiinnostaisi minua. Onko äidin koulutustasolla jonkinlaista korrelaatiota sen kanssa kuinka pian hän palaa työelämään? Entä kuinka paljon vaikuttaa se kuinka motivoitunut ja innostunut äiti on työstään? Onko monen kohdalla pitkälle hoitovapaalle jäämisessä osaltaan kyseessä myös se, että työ ei houkuttele palaamaan?

En tarkoita suinkaan, että nämä olisivat primäärisyyt kotiinjäämiseen vaan eiköhän lapsi ole aina etusijalla, mutta onko vaikutusta...

Ihan taatusti on vaikutusta kotiin jäämiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Ihan taatusti on vaikutusta kotiin jäämiselle.

Samaa mieltä!

Uskoisin että on, myös sillä onko työpaikka odottamassa vai ei on vaikutusta.

Varmasti tuossa provosoiduttiin puolin ja toisin, vaikka mies huomattavasti apremmin impullissinsa hallitsikin. Se ei jotenkin koskaan mahdu minun mieleen, että miksi sitä omaa tapaa toimia puolustetaan sokealla raivolla ja lytätään kaikki muut, jotka toimivat toisella tavalla. Luulisi tuonkin ikäisen rouvan jo tietävän, ettei toisia ihmisiä voi omalla paasauksellaan muuttaa. Ja miksi pitäisi? Tehtäisiin vaan levollisina sitä, minkä oikeaksi katsomme ja antaisimme muiden ajatella ja tehdä kuten haluavat, varsinkin kun kummassakaan keskustelun alla olevasta vaihtoehdosta ei laiminlyödä/kaltoinkohdella lasta.

Hyvin noloa olisi katsoa itse jälkeenpäin nauhalta, jos olisi tuossa määrin malttinsa menettänyt ja vielä lytännyt toisen täysin ja vieläpä vailla minkaanlaista faktaa. Kunhan vaan sattuu olemaan jotain mieltä.... :D

Naurettava tuo Mikkonen! "Sinä, tohtoriksi väitellyt; teillä 'yliälyköillä' on se ongelma, että te rakastutte omaan älykkyyteenne!" Vitsi mua niin kotiäitinä hävettää tuollainen sivistymättömyys. Mutta mitä nyt ylipäätään voi odottaa naiselta, joka on ottanut miehekseen T.T.A. Mikkosen! :O

Höh, meillä ei toimi kajarit, joten en kuulluut mitään koko keskustelusta.
Minkäs ikäisiä heidän lapset nyt on?
Jos äidillä ei ole käytöstapoja, puhuu huutamalla ja toisten päälle, ni kyllä mun mielestä ois silloin ihan hyvä lasten olla edes osa-aikaisesti päivähoidossa. Jotta oppisivat käyttäytymään muiden ihmisten seurassa. :whistle:

No, jos miehenä on TTA Mikkonen, kaikkivaltias, niin ei kai vaimolla ole muuta vaihtoehtoa kuin olla fanaattinen kotiäitiyden puolustaja, koska mies on sitä mieltä että naisen paikka on kotona :xmas:

No HUHHUH miten moukkamaista käytöstä kotiäidiltä. Harmittaa sanoa, mutta kyllä huomaa, että on kotiäiti. Miksi ihmisten pitää noin kiihkolla puolustaa omaa näkemystään, kun se on vain yksi monista. Ei ole kovin älykästä "keskustelua" tuollainen. Myötähäpeää tunsin aika voimakkaasti.

Ja kaikista eniten ärsytti kun rouva väheksyi tieteellisen tutkmuksen ja haukkui ruotsalaisen yhteiskunnan sammuvaksi yhteiskunnaksi.

Itse en ole kotihoitoa vastaan, enkä puolesta erityisesti. Ajattelen kuitenkin, että lapselle on päivähoito hyväksi. Lähipiirissä on monta lasta, jotka ovat hurjasti kehittyneet juuri päivähoidon ansiosta ja viihtyvät hoidossa ja ovat luoneet tärkeitä ja läheisiä suhteita. En näe, että lapsi kotihoidossakaan traumatisoituisi :D , mutta päivähoidolla on tiettyjä etuja verrattuna päivähoitoon. Mutta jokainen tekee totta kai siten kuin itse parhaaksi kokee, eikä muiden ratkaisuja tarvitse tuomita tai haukkua ainakaan.

Tekisi tämän rouvan puheenvuoron perusteella kääntyä kotihoidon totaaliseksi vastustajaksi. ;) Ihan kuin taustalla olisi puolustelua siitä, että miksi on "vaan" kotiäiti. Näin ei pitäisi olla. Monilla äideillä kun kotiin jäämisen taustalla ei ole se, että se on lapselle parhaaksi, vaan syitä voivat olla myös mm. kouluttamattomuus yms. syyt. Mikä tämä rouva on koulutukseltaan, tietääkö joku?

Mä olen itse kotiäiti ja nyt sanosin kyllä, että ei todellakaan kaikki kotiäidit ole samanlaisia kuin kyseinen ryhmän edustaja. Ongelma on siinä, että tuo mies ei keronut edes tarkalleen mistä tutkimuksesta oli kyse ja mitä siinä tutkittiin. On varmaan todella totta, että jois lapsi on mennyt ihan pienenä tarhaan, niin hänen on ehkä helpompi toteutttaa jonkin aikaa yhteiskunnan vaatimaa systeemiin sulautumista. Mutta oliko tämä tutkimus sitten ulotettu esim.40 ikävuoteen asti. Silloinhan vasta saa selville, että kuinka hyvässä fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa ihminen on. Eiks päivähoito alkanut yleistymään joskus 70-luvulla eli suomessa nämä ihmiset on nyt jotain kolmekymppisiä. Tällä ikäryhmällä ainakin mielenterveysongelmat ovat lisääntymään päin ja työuupumus yms. eli pitäisi tehdä semmonen tutkimus, jossa selvitettäisiin kotihoidon ja päiväkodin vaikutukset nykyisiin 30-40 vuotiaisiin. Oma äitini oli 60-luvun lopulla päikkärissä hoidossa muutaman päivän ja kertoi, että ei siksi laittanut meitä pienenä päiväkotiin, koska kokemus jätti syvät arvet.

asiat voi esittää niin monella tavalla. Tällä kertaa kotiäiti Nina Mikkonen nolasi muutkin kotiäidit. Itsekkin kuulun näihin, jotka ei ole vienyt lapsia päiväkotiin. Mutta olen työ elämän olen aloittanut todella aikaisin. Tosin hoito on järjestetty toisellatavalla:)
Mutta jos ei olisi muuta vaihtoehtoa ollut olisin laittanut lapset päiväkotiin. Kotiäiteyttä en tosiaankaan lyttää vaan puolustan sitä ja jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla.
Esimerkikis eräs sukulaiseni on ollut kolmen lapsen kanssa kotona. Hän on ollut päiväkodissa töissa ja ei halunnut laittaa lapsia päivähoitoon, joten hän jäi kotiin koska rahatilanne sen salli. Niistä lapsista on tullut todella fiksuja eikä sosiaalisuutta puutu.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
No HUHHUH miten moukkamaista käytöstä kotiäidiltä. Harmittaa sanoa, mutta kyllä huomaa, että on kotiäiti. Miksi ihmisten pitää noin kiihkolla puolustaa omaa näkemystään, kun se on vain yksi monista. Ei ole kovin älykästä "keskustelua" tuollainen. Myötähäpeää tunsin aika voimakkaasti.

Ja kaikista eniten ärsytti kun rouva väheksyi tieteellisen tutkmuksen ja haukkui ruotsalaisen yhteiskunnan sammuvaksi yhteiskunnaksi.

Itse en ole kotihoitoa vastaan, enkä puolesta erityisesti. Ajattelen kuitenkin, että lapselle on päivähoito hyväksi. Lähipiirissä on monta lasta, jotka ovat hurjasti kehittyneet juuri päivähoidon ansiosta ja viihtyvät hoidossa ja ovat luoneet tärkeitä ja läheisiä suhteita. En näe, että lapsi kotihoidossakaan traumatisoituisi :D , mutta päivähoidolla on tiettyjä etuja verrattuna päivähoitoon. Mutta jokainen tekee totta kai siten kuin itse parhaaksi kokee, eikä muiden ratkaisuja tarvitse tuomita tai haukkua ainakaan.

Tekisi tämän rouvan puheenvuoron perusteella kääntyä kotihoidon totaaliseksi vastustajaksi. ;) Ihan kuin taustalla olisi puolustelua siitä, että miksi on "vaan" kotiäiti. Näin ei pitäisi olla. Monilla äideillä kun kotiin jäämisen taustalla ei ole se, että se on lapselle parhaaksi, vaan syitä voivat olla myös mm. kouluttamattomuus yms. syyt. Mikä tämä rouva on koulutukseltaan, tietääkö joku?

Mä olen itse kotiäiti ja nyt sanosin kyllä, että ei todellakaan kaikki kotiäidit ole samanlaisia kuin kyseinen ryhmän edustaja. Ongelma on siinä, että tuo mies ei keronut edes tarkalleen mistä tutkimuksesta oli kyse ja mitä siinä tutkittiin. On varmaan todella totta, että jois lapsi on mennyt ihan pienenä tarhaan, niin hänen on ehkä helpompi toteutttaa jonkin aikaa yhteiskunnan vaatimaa systeemiin sulautumista. Mutta oliko tämä tutkimus sitten ulotettu esim.40 ikävuoteen asti. Silloinhan vasta saa selville, että kuinka hyvässä fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa ihminen on. Eiks päivähoito alkanut yleistymään joskus 70-luvulla eli suomessa nämä ihmiset on nyt jotain kolmekymppisiä. Tällä ikäryhmällä ainakin mielenterveysongelmat ovat lisääntymään päin ja työuupumus yms. eli pitäisi tehdä semmonen tutkimus, jossa selvitettäisiin kotihoidon ja päiväkodin vaikutukset nykyisiin 30-40 vuotiaisiin. Oma äitini oli 60-luvun lopulla päikkärissä hoidossa muutaman päivän ja kertoi, että ei siksi laittanut meitä pienenä päiväkotiin, koska kokemus jätti syvät arvet.

Missä halvatun välissä olisi sitä edes voinut kertoa?
Eihän tuo emäntä antanut suunvuoroa lainkaan.

Yhteistyössä