Naistenklinikka vs. Kätilöopisto?

Heippa! Olisi kiva kuulla kokemuksianne Naistenklinikasta ja Kätilöopistosta. Itse valitsin synnytyssairaalaksi Naistenklinikan, kun se piti jo ekalla neuvolakäynnillä valita. En ehtinyt asiaan perehtyä sen enempää. Eka ultra oli keskiviikkona Naistenklinikalla ja mun mielestä paikka oli jotenkin kolkko... Mietin, että olisiko Kättäri ollut kuitenkin parempi vaihtoehto...? Siellä taitaa olla perhehuoneitakin...? Kiitos vastauksistanne!
 
Myös Naikkarilla on perhehuoneita. Olin itse Naikkarilla. Onhan se vähän kolkko, mutta niin kai sairaalat aina. Musta tuntuu, että tärkeintä viihtymisen kannalta on se, millaista hoitohenkilökuntaa osuu kohdalle. Olen kuullut molemmista sairaaloista sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Oma kokemukseni Naikkarilla oli ihan ok, joten menisin samaan tuttuun sairaalaan toistekin, jos vielä synnyttäisin pk-seudulla.
 
Minäkin olen esikoiseni 2007 naistenklinikalla synnyttänyt. Valitsin saman sairaalan uudestaan, ja olenkin menossa alta kahden viikon päästä suunniteltuun sektioon sinne :) Kaikki kokemukset eivät olleet rankan synnytykseni takia hyviä, mutta lapsivuodeosastosta ja ammattitaitoisesta henkilökunnasta lapsivuodeosastolla, jäi positiivinen mieli, ja tuntui turvalliselta valita sama paikka uudestaan. Myös riskiraskaudet keskitetään naistenklinikalle, siellä olevan erikois ja huippu-osaamisen takia, joten sekin vaikutti päätökseeni valita kyseinen sairaala. Tietää olevansa hyvissä käsissä ainakin.
En toki väitä, etteikö naistenklinikallakin voi kohdalle osua ikävämpiä kokemuksia, niin kävi minullekin yhden lääkärin kohdalla, joka päätti synnytykseni käynnistämisestä. Onneksi minulla oli toinen lääkäri viemässä homman loppuun sitten, mutta toki kaiveli jälkeenpäin kun sain tietää ettei synnytystä olisi pitänyt tilassani käynnistää, vaan olisi pitänyt leikata silloin heti. Toipumiseni leikkauksesta ja tulehduksesta mikä minulla oli, pitkittyi harmittavan paljon sen takia. Nyt sitten tässä toisessa raskaudessa ovat naikkarin väki sitten päätyneet suunniteltuun sektioon kohdallani, ja täytyy sanoa että todella ystävällistä ja ammattitaitoisen oloista kohtelua olen siellä saanut, nyt toisen lapseni odotuksessa. Ilolla olen menossa naistenklinikallle uudestaan!
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on kokemusta kuudesta synnytyksestä Kätilöopistolla ja yhdestä Naistenklinikalla. Nyt kahdeksas syntyy myös Naistenklinikalla. Ei mitään pahaa sanottavaa kummastakaan sairaalasta. Kätilöopisto on maineeltaan ehkä vähän "pehmeämpi". Siellä on mm. Haikaranpesä, jonne ilmoittaudutaan jo rakenneultran tienoilla. Lisätietoja löytyy varmastikin HUS:n sivuilta. Syy sairaalan vaihtoon oli vain ja ainoastaan se, että edellinen ja menossa oleva raskaus ovat ns. riskiraskauksia.

Jos haluat vaihtaa sairaalaa, se onnistuu varmasti. Ja tilanne, että valittu sairaala on synnytyshetkellä täysi, ja joutuu muualle, on täysin mahdollista. Sairaaloissa on nykyään silloin tällöin sulku päällä.
 
Synnytin esikoisen naistenklinikalla joulukuussa 2009 ja minulle jäi vain positiivinen mieli sekä synnytyksestä että osastolla olosta. Tuolloin naikkarilla oli ainakin yksi huone, jossa on amme ja pääsin itsekin nauttimaan siitä avautumisvaiheessa. Auttoi muuten todella paljon kipuun :)

Olimme osastolla oloajan perhehuoneessa, joka oli todella viihtyisä ja kaikissa huoneissa on mm. telkkari, jos vaikka aika käy pitkäksi :D Lisäksi muutamilla ystävilläni on käynyt niin, että synnytyksen jälkeen heidän kuntonsa ei ole ollut aivan perhehuonekelpoista, mutta silti heille on järjestetty huone, johon myös puoliso on saanut jäädä yöksi/olemaan koko osastolla oloajaksi. Kaikkein parasta tuossa perhehuoneessa olemisessa oli se, että ruokaa sai hakea koska tahansa jääkapista. Mulla ainakin oli tajuton nälkä joka yö, joten oli mahtavaa hipsutella hakemaan itselleen evästä.

Olen myös näillä näkymin menossa naistenklinikalle syksyllä synnyttämään toista lastamme, enkä edes harkinnut muita vaihtoehtoja. Vaikkakin ei tässä kokemusta muista sairaaloista olekaan :whistle:
 
Heippa :)

Täältä yksi positiivinen kokemus Kättärillä. Mulle tuolla sairaalamaisuudella/kotoisuudella on merkitystä.. Yritimme Haikaranpesään, mutta synnytyksen kulun takia emme sinne päässeet. Tavallisella puolella olimme, mutta saimme silti perhehuoneen (se tehtiin meille kahden hengen huoneesta) ja kokonaisuutena kokemus pelkästään positiivinen. Vauvan verensokerien takia olimme sairaalassa 5 päivää.

Tämän toisen menen myös synnyttämään Kättärille, Haikaranpesään jos sinne vain pääsemme :)

Mayinga
 
Kättärillä itse olen synnyttänyt ja vain positiivisia kokemuksia.

Töissä ja harjoittelussa olen ollut molemmissa sairaaloissa ja ihan hyvää sanottavaa on kumpaisestakin. Tosin itselle Naikkarin "kliinisyys" oli se miksi mieluummin valitsin omasta mielestäni kotoisamman Kättärin. Toista olen menossa sinne myös synnyttämään.

Tiesittehän, että tosiaan ultrienkin jälkeen voi vielä vaihtaa valitsemaansa synnytyssairaalaa. Mikään pakko ei ole mennä sinne, jonka on ensikäynnillä neuvolassa valinnut ja jossa ultrat on käynyt. Tämä tiedoksi niille, jotka miettivät vaihtomahdollisuutta.
 
Luglio Vuonna 2008 synnytin Naistenklinikalla huoneessa, jossa oli amme. En sitten tiedä kuinka monessa huoneessa niitä on. Nyt tiistaina synnytin huoneessa, jossa ammetta ei ollut. Eli voi olla sattuman kauppaa, että ammeellisen huoneen saa.
 

Yhteistyössä