Näinkin voi käydä näköjään vaikka kuinka olisi säästöjä tilillä... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahaton paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup";28913616]Ota kuitenkin huomioon että säästin tuon summan puolessa vuodessa.

Aloitin työt lapsivapaiden jälkeen tammikuun alussa ja rahaa ei juurikaan ollut...

Eli puolenvuoden saldoksi mun mielestä hyvin. Parempi kuin ei mitään.[/QUOTE]

No otsikko antoi ymmärtää, että olisit kärsinyt suurenkin katastrofin...hei haloo, tällaista se elämä vaan on, meillä muillakin.

Meidän pesukoneemme on 80-luvun lopulta, mutta se nyt ei ollut tässä pointtina. Ihmettelen vain, miksi vakuutusta ei hyödynnetä, kun sellainen kerran on. Kyllä hyvä vakuutus korvaa rikkoutuneen kodinkoneen. Oma vakuutuksemme korvaa korkeintaan viisi vuotta vanhat vieläpä ilman ikävähennyksiä.

Meillä jaakaappi-pakastin jo yli 30 vuotta vanha ja hyvin pelaa...Pyykkikonekin kesti parikymmentä vuotta, uusi hajosi reilussa vuodessa. Enää ei tehdä kestäviä kodinkoneita. Tai jos tehdään, ovat lähinnä suurtalouskäyttöön ja hinnat sellaisia ettei riitä tavallisen duunarin rahat...

ap, ajatteletko yhtään mikä olisi tilanne nyt jos säästöjä ei olisi ollut?olisitte joko veloissa tai ilman autoa ja koneita.positiivisella mielellä vain eteenpäin.toivottavasti saatte taloutenne nopeasti tasapainoon ja pääsette säästämään uudelleen.voimia!

[QUOTE="alkup";28911602]Sen verran korkea omavastuu kotivakuutuksessa ettei olisi kannattanut[/QUOTE]

Sori mutta vaikea uskoa ettet olisi saanut noin monesta kodinkoneesta muka mitään vakuutuksesta. Paljonkohan se omavastuu sinulla on? 150€ Ja se korjausarvio olisi maksanut kodinkonekorjaajalta pyytää alle 100€ ?
jonka saa vähentää monessakin vakuutusyhtiössä tuosta omavastuu osuudesta eli jos arvio maksaa 100€ niin maksettavaa jää 50€

Minä ostin köyhänä nuorena ensimmäiseen omaan asuntooni halvimman mahdollisen pesukoneen ja se kesti 15vuotta hajoamatta koskaan ja pesi pyykit hyvin. Nyt oli pakko ostaa uusi koska muuttomiehet pudottivat sen portaista ja luukku halkesi :D
Uusi kallis merkkipesukone kesti vajaat kaksi kuukautta ennen ensimmäistä vikaa, lakkasi lämmittämästä pesuvettä. Juu, korjauksen sai takuuseen mutta silti...

mutta jos hankkii kuivausrummun ja tiskikoneen josita kumpikaan ei ole mitenkään välttämätön, on musta aika turha sitten valittaa rahanpuutetta

Tsemppiä AP:lle! Lohduttaa varmaan tuo tilapäisyys sulla sentään. Joillakin sitä on tuota päivästä toiseen.. tai kuukausittain isoja kuluja, vaikka kuinka säästäisivät.

Ihme sättimistä taas ollut.. sitä varten niitä säästöjä on, jotta ei tarttis siihen pirun luottokorttiin turvautua. Joka muuten on silti hyvä olla pahanpäivän varalle ja ulkomaanreissuihin. ;)

Mulle valaistui heti tuo autojuttu. Sori, sua on voitu k*settaa. Yksinäisiä naisia yleensä korjaamolla "höntsytetään", ikäväkseni kuulin tämän nuorimmaisen suusta kerran. (jätän mainitsematta miksi mulla oli ääni pari pvää maassa sitten ja miksi äiti ei saa enää käydä ko.harjoittelupaikassa edes asioimassa) mutta tarpeen se työn kannalta oli ja toivottavasti sen arvo nyt säilyi ennallaan, jopa nousi kun on fiksattu parempaan kuntoon. :)

Tiskikone on tarpeellinen!! Käsinpesun kannattajat eivät laske sitä vesi- ja sähkömäärää, mitä isomman porukan tiskit vetää käsinpestessä. Meillä ainakin on taloudellisempaa (on mitattu) kerran pari päivään pyöräyttää kone kuin tiskailla käsin.. silti ei turhia mukeja joka hörppyyn ykskää ota. On paljon tutkittu myös astanpesukoneen ekologisuutta, joten ei se mun humpuukijuttuja vain ole..

Kuivausrumpu olisi varmaan voinut odottaa.. mutta noi pienten kanssa se muuten vähentää tarvittavaa vaatevarastoa. :D ei tarvi ni paljon joka mukulaa kohti, kun kasvaa kuitenkin ulos niistä sen hetkisistä äkkiä. Helpompi saada nopsaan puhtaat niskaan. - Talvella on järkytys kuivata pihalla vaatteita.. ja luoja sitä kosteuden määrää, vaikka olis talossa puulämmityskin. Kun sitä vaatetta nyt likaantuu aikalailla naperoilla ja paskasissa ei meilläkää kuljettu!

Haluaisin muuten viisaammilta tietää millaisia kotivakuutuksia teillä mahtaa olla?

Meillä on 200e omavastuu.. mutta se ei koske tosiaan vanhoja kodinkoneita, 3 vuotta tais olla vakuutuksen puolesta ja joku pykälä koneen omasta vakuutuksesta. :) Jos jälkikasvu tekee jotain ääliötä k.koneille, niin silloin korvattaisiin omavastuun ylittävä ja samanarvoinen kone tilalle jne..
Ei meillä ole nähty järkeväksi maksaa hurjan korkeita vakuutusmaksuja siitä, jotta saatais esim.vanhojen kodinkoneiden tilalle ehkä joku 50e korvaus hajotessaan.. ;) parissa vuodessa säästää jo uutta varten rahat vakuutusmaksuissa.

[QUOTE="huhhuh";28911567]Miten voi kaikki koneet levitä kerralla :0[/QUOTE]

No itseasiassa helpolla.. Meillä meni reilu vuosi sitten mikro, 2x tietokone, pesukone ja astiakone samaan aikaan ja nyt meillä hajos samaan aikaan pesukone ja kuivausrumpu..

Ap olis voinu jättää sen kuivausrummun korjauksen myöhemmälle...

JA minkä auton korjaus maksaa noin helvetin paljon!?

[QUOTE="alkup";28911838]Pari oikaisua sulle:

1. Mä oon 3-vuorotyössä, yksinhuoltajana. JOS mä hoitaisin nuo tiskit ja pyykit kokonaan käsin/ ilman teknillistä apua, kuka mun lasten kanssa sitten on sen ajan?? Sen verran raskasta työtä teen ja muutenkin raskas elämä on että kyllä ihan oikeutan itselleni nuo kodinkoneet.

2. Myös mulla on-04 vuoden auto, autoista kun ei koskaan voi tietää saako hyvän vai huonon. Tämä auto on ollut mulla jo 4 vuotta ja ensimmäistä kertaa meni jotain kallista rikki.

3. Mä sentään oon palkkatyössä ja puolessa vuodessa sain säästettyä tuon 4000e pahan päivän varalle. Paljonko sulla on säästössä?

Ja mun puolesta kaikki jokka kiillottaa sitä sädekehäänsä pesemällä pyykit ja tiskit käsin, niin voitte mun puolesta lopettaa. KUKAAN ei ole teille siitä mitalia antamassa...

Tämän viestin aloitin tänne siksi kun aina haukutaan niitä joilla ei ole mitään säästössä. No, meillä oli säästössä ja silti kävi näin.
Toki, kunhan tästä nyt taas yli päästään, saan säästöön taas rahaa.[/QUOTE]

Juu mä ymmärrän sun pointin. Joskus vaan on tilanne ettei sielä säästössä ole mitään, niinkuin sulla on nyt. Että ei se aina oo niin mustavalkoista. Kerran yritin esimerkin tavoin selittää täälä vastaavaa tilannetta että miten se, että ei oo säästössä mitään, ei aina johdu huonosta rahankäytöstä vaan voi taustalla olla jotain tuollaista kuten sulla nyt. Ei oikein menny ymmärrykseen.

Niin ja itse on oltu vastaavassa tilanteessa kuin sinä. Saatiin toki säästettyä uudet säästöt mutta jonkun aikaa meni niin ettei niitä säästöjä vain ollu.
Auto on kyllä ärsyttävä väline, kallis jos jotain hajoaa. Meilläkin on yksi auto (-01, ajettu tosin vastsa 130 tuhatta) mutta onneksi työt niin lähellä et jos se hajoais ja tulis noin kallis remppa niin voisi mennä fillarilla töihin. Niin ja ei me kyllä tähän meidän autoon noin kallista remppaa enää tehtäiskään, sit meni hajottamolle tai myytäis se jollekin jobbarille joka ostaa hajalla olevia autoja.

Mulla ainakin leviää aina kaikki koneet suurinpiirtein samaan aikaan.Johtunee siitä että ne on myös hankittu suht samoihin aikoihin.
Ja nykypäivänä tuntuu ettei mikään kone kestä muutamaa vuotta kauempaa.
Mulla halpa whirlpoolin pyykinpesukone,11 vuotta toiminut ja pesee pyykin tosi puhtaaksi.Ikinä ei ole tarvinnut korjauttaa.Sillä on pesty minimissään 3 koneellista joka päivä.
Äijällä joku hemmetin kallis kone,pesee tosi harvoin pyykkiä ja se on jo kertaalleen korjattu eikä ole edes vanha.Että ainakaan pyykinpesukoneessa ei ole mitään merkitystä kestävyyden kannalta maksoiko kone 300 euroa vai tonnin.

Yhteistyössä