Näinkin voi käydä näköjään vaikka kuinka olisi säästöjä tilillä... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahaton paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup";28911725]Autoa ei olisi voinut myydä, eikä surkeampaan kannata vaihtaa koska olisi kuitenkin rikki heti.[/QUOTE]

Huoh :rolleyes:

Ensinnäkin auton ois voinut myydä. Nettiautossa on koko ajan jobbareita kärkkymässä halpoja ja rikkinäisiä autoja joita voi korjata ja myydä voitolla eteenpäin.

Ja tuolla summalla minkä käytitte auton korjaamiseen + hajonneen auton myyntihinnalla ois aivan varmasti saanut oikein hyvän auton. Ei ehkä uutta bemaria tai mersua, mutta hyvän auton silti.

Ikävä tilanne kaikenkaikkiaan mutta nyt pari oikasua sulle.

1) meillä 4 lasta ja oikein hyvin pärjätään ilman tiskikonetta, kotona meillä on kone mutta täällä maalla ei ole ja ollaan täällä touko-syyskuu joka vuosi,
Ei mene ku 15 minuuttia kun ruokailujen jälkeen tiskaa astiat, ja eipä kukaan käytä astioita ns.turhaan

2)Meillä vanha auto -04 eikä ole rikkoontunut koskaan vaikka ollu meillä useamman vuoden.

3) meillä ei myöskään ole maalla kuivaria eikä khh, 2 pyykkitelinettä riittää hyvin.

Nykypäivänä pitäis vaan saada kaikki mulle ja heti, ei viitsitä yhtään yrittää..

[QUOTE="alkup";28911725]Asumme 10km päässä keskustasta, ja minulla työmatkaa 50km suuntaansa. Autoa ei olisi voinut myydä, eikä surkeampaan kannata vaihtaa koska olisi kuitenkin rikki heti.

Autosta meni katalysaattori ja moottoriin joku bensansyöttövika, osia ei saanut muuta kuin alkuperäisenä, jos olisi ollut mahdollista, jonkun muun merkin osat olisi saatu halvemmalla mutta tohon autoon ei käynyt (kuulemma) kuin nuo alkuperäisosat.

Kotivakuutuksen omavastuu 600e eli ei kannattanut sitä käyttää koska sain mielestäni ihan hyvän tarjouksen uusista kodinkoneista, joissa nyt sitten on se 5 vuoden takuu. Ilman tiskikonetta ei pärjää 6 hengen taloudessa, eikä oikein ilman kuivausrumpuakaan talossa, jossa ei ole kodinhoitohuonetta.

Ruokaa meillä on kaapeissa siis sen verran että pärjätään sen osalta kyllä, mutta se tunne kun ei ole yhtään rahaa. Ei siis yhtään.[/QUOTE]

[QUOTE="alkup";28911784]Yhdessä autokorjaajan kanssa mentiin nettisivut läpi, antoi mulle liudan osoitteita, joista voi osia kattella, ei löytynyt, korjaaja kävi myös kolariautoja läpi, jos niistä olisi saanut osia. Ei saanut.

Ja ihan oman paikkakunnan teknisiltä ostin nuo kodinkoneet, en gigantista kun ei täälläpäin sellaista edes ole.[/QUOTE]

Miksi et ostanut kunnon koneita vakuutuksen kanssa ja maksanut koko roskasta vain 600€? 800€:lla kolme kodinkonetta kuulostaa aika pöhköltä, kun kunnon pesukonekin maksaa jo helposti 500€.

Eikö autoremppakin olisi mennyt autovakuutukseen?

[QUOTE="Mii";28911811]Miten teillä on noi kallis omavastuu? En oo kuullukkaan kun max 150 € omavastuu osuuksista kotivakuutuksissa. Ota ny ihmeessä se 200 € sieltä kotiv.pois.[/QUOTE]

Ootko kuullut, että vakuutusmaksu nousee ihan samassa suhteessa kuin omavastuu laskee?

[QUOTE="Maija";28911794]Suurella osalla, Sari, suurella osalla. Sinä Sari nyt sitten olet sitä pientä osaa :)

Ja jos on työmatkaa 100 km päivässä, ei todellakaan ole varaa pitää yhtään halvempaa autoa (johon viittasit aikaisemmin).[/QUOTE]

kyllä mulla misekin pääsi hyvin kulkemaan 1,5 vuotta 1000e maksavalla autolla. Ja vanhaksi autoksi se vei vähän bensaa. Oli vuoden 83 opel ascona. hyvin tuo auto kesti työmatkat vaikak se oli vain 106km/ suunta. ja mulla oli työautona ww jetta diesel joka maksoi 800e, Hyvin kesti sekin mun työmatkan joka oli 80km/ suuntga. Ei se autoan hinta kerro mitään . ja tuo jetta kulutti tosi vähän alle 5 litraa satasella

[QUOTE="vieras";28911772]ja lisänä tähän että olemme ajaneet jo tonnin autolla liki viisi vuotta ja renkaat on pitänyt ostaa kerran uudet ja teemme vuosittain kolme-neljä tuhannen kilometrin reissua plus miehen työmatkat ja kauppareissut, kaupaankin 15 km matkaa[/QUOTE]

JA paljonkos tuo ihme syö bensaa/diseliä sataa kilsaa kohdi?

[QUOTE="Maija";28911820]Ootko kuullut, että vakuutusmaksu nousee ihan samassa suhteessa kuin omavastuu laskee?[/QUOTE]

Empä ole :D Meillä on aina ollu max 150 € kotivakuutus, oli sit kämppä minkä kokonen hyvänsä ja okt tai rivitalo.

[QUOTE="mualainen";28911810]Ikävä tilanne kaikenkaikkiaan mutta nyt pari oikasua sulle.

1) meillä 4 lasta ja oikein hyvin pärjätään ilman tiskikonetta, kotona meillä on kone mutta täällä maalla ei ole ja ollaan täällä touko-syyskuu joka vuosi,
Ei mene ku 15 minuuttia kun ruokailujen jälkeen tiskaa astiat, ja eipä kukaan käytä astioita ns.turhaan

2)Meillä vanha auto -04 eikä ole rikkoontunut koskaan vaikka ollu meillä useamman vuoden.

3) meillä ei myöskään ole maalla kuivaria eikä khh, 2 pyykkitelinettä riittää hyvin.

Nykypäivänä pitäis vaan saada kaikki mulle ja heti, ei viitsitä yhtään yrittää..[/QUOTE]

Pari oikaisua sulle:

1. Mä oon 3-vuorotyössä, yksinhuoltajana. JOS mä hoitaisin nuo tiskit ja pyykit kokonaan käsin/ ilman teknillistä apua, kuka mun lasten kanssa sitten on sen ajan?? Sen verran raskasta työtä teen ja muutenkin raskas elämä on että kyllä ihan oikeutan itselleni nuo kodinkoneet.

2. Myös mulla on-04 vuoden auto, autoista kun ei koskaan voi tietää saako hyvän vai huonon. Tämä auto on ollut mulla jo 4 vuotta ja ensimmäistä kertaa meni jotain kallista rikki.

3. Mä sentään oon palkkatyössä ja puolessa vuodessa sain säästettyä tuon 4000e pahan päivän varalle. Paljonko sulla on säästössä?

Ja mun puolesta kaikki jokka kiillottaa sitä sädekehäänsä pesemällä pyykit ja tiskit käsin, niin voitte mun puolesta lopettaa. KUKAAN ei ole teille siitä mitalia antamassa...

Tämän viestin aloitin tänne siksi kun aina haukutaan niitä joilla ei ole mitään säästössä. No, meillä oli säästössä ja silti kävi näin.
Toki, kunhan tästä nyt taas yli päästään, saan säästöön taas rahaa.

[QUOTE="Mii";28911834]Empä ole :D Meillä on aina ollu max 150 € kotivakuutus, oli sit kämppä minkä kokonen hyvänsä ja okt tai rivitalo.[/QUOTE]

Siis 150 e omavastuu vai vakuutusmaksu?

[QUOTE="bbb";28911829]JA paljonkos tuo ihme syö bensaa/diseliä sataa kilsaa kohdi?[/QUOTE]

ei mkaikki vanhat autot syö paljoa. meillä kun oli 800e maksaa ww jetta diesel, se söi kaupunkiajossa alle 5 litraa joten matieajossa sielä väehmmän. Tankin pitäisi olla tyhjä kun "bensavalo"vilkkuu, no mä lähdin kotoa kun se valo paloi ja unohdin mennä tankkaamaan, Matkaa täihin oli vaan 80km ja pääsin vielä kotiinkin, seuraavan päivänä sit ajoin kaupunkiin jonne oli 20 kilsaa ja tankkaisn. hyvin vaan riitti löpö

[QUOTE="alkup";28911838]Pari oikaisua sulle:

1. Mä oon 3-vuorotyössä, yksinhuoltajana. JOS mä hoitaisin nuo tiskit ja pyykit kokonaan käsin/ ilman teknillistä apua, kuka mun lasten kanssa sitten on sen ajan?? Sen verran raskasta työtä teen ja muutenkin raskas elämä on että kyllä ihan oikeutan itselleni nuo kodinkoneet.

2. Myös mulla on-04 vuoden auto, autoista kun ei koskaan voi tietää saako hyvän vai huonon. Tämä auto on ollut mulla jo 4 vuotta ja ensimmäistä kertaa meni jotain kallista rikki.

3. Mä sentään oon palkkatyössä ja puolessa vuodessa sain säästettyä tuon 4000e pahan päivän varalle. Paljonko sulla on säästössä?

Ja mun puolesta kaikki jokka kiillottaa sitä sädekehäänsä pesemällä pyykit ja tiskit käsin, niin voitte mun puolesta lopettaa. KUKAAN ei ole teille siitä mitalia antamassa...

Tämän viestin aloitin tänne siksi kun aina haukutaan niitä joilla ei ole mitään säästössä. No, meillä oli säästössä ja silti kävi näin.
Toki, kunhan tästä nyt taas yli päästään, saan säästöön taas rahaa.[/QUOTE]

Kuten jo kirjoitinkin, sulla on asiat kunnossa ja osaat asiasi hoitaa. Täällä palstalla kirjoittelee paljon porukkaa, jotka on pihalla kuin lumiukko esim. vakuutusasioista, autojutuista ja ylipäätään elämänhallinnasta. Tsemppiä syksyyn ja säästämiseen :)

[QUOTE="Maija";28911853]Kuten jo kirjoitinkin, sulla on asiat kunnossa ja osaat asiasi hoitaa. Täällä palstalla kirjoittelee paljon porukkaa, jotka on pihalla kuin lumiukko esim. vakuutusasioista, autojutuista ja ylipäätään elämänhallinnasta. Tsemppiä syksyyn ja säästämiseen :)[/QUOTE]

Kiitos sulle, ja hyvää syksyä :)

Mietin kanssa että ehkä olisi kannattanut hiukan aikaa miettiä tarvitseeko heti kaikkien koneiden tilalle uudet ja laittaa muksut sun muut tiskaamaan omat astiansa sekä kuivausrumpukaan ei ole niin välttämätön. Toisaalta, tunnen monia jotka menevät heti paniikissa ostamaan uudet koneet vanhojen tilalle ja ovat valmiita maksamaan autorempoistakin ihan hulluja summia, joten ymmärrän kyllä AP:ta. Itsehän hän päättää miten rahansa käyttää, mutta eipä tuossa olisi muuta voinut tehdä kuin vähän suunnitella ja tehdä pidempää tuota rikkinäisten koneiden takaisinostoa.. Silloin säästötiliä olisi voinut varjella ja kartuttaa samalla, mutta tätä vartenhan se säästötili on. Toivottavasti kuitenkin normipalkoillanne muuten pärjäätte niin tuskin tuossa on ongelmaa?

[QUOTE="Vieras";28911862]Mietin kanssa että ehkä olisi kannattanut hiukan aikaa miettiä tarvitseeko heti kaikkien koneiden tilalle uudet ja laittaa muksut sun muut tiskaamaan omat astiansa sekä kuivausrumpukaan ei ole niin välttämätön. Toisaalta, tunnen monia jotka menevät heti paniikissa ostamaan uudet koneet vanhojen tilalle ja ovat valmiita maksamaan autorempoistakin ihan hulluja summia, joten ymmärrän kyllä AP:ta. Itsehän hän päättää miten rahansa käyttää, mutta eipä tuossa olisi muuta voinut tehdä kuin vähän suunnitella ja tehdä pidempää tuota rikkinäisten koneiden takaisinostoa.. Silloin säästötiliä olisi voinut varjella ja kartuttaa samalla, mutta tätä vartenhan se säästötili on. Toivottavasti kuitenkin normipalkoillanne muuten pärjäätte niin tuskin tuossa on ongelmaa?[/QUOTE]

Alle kouluikäiset lapset tiskaamaan??? Joo just.... Auttamassa ne voi olla mutta ei niitä yksin voi laittaa tiskejä huoltamaan.

[QUOTE="Maija";28911794]Suurella osalla, Sari, suurella osalla. Sinä Sari nyt sitten olet sitä pientä osaa :)

Ja jos on työmatkaa 100 km päivässä, ei todellakaan ole varaa pitää yhtään halvempaa autoa (johon viittasit aikaisemmin).[/QUOTE]

Kyllä minä ajelin reilut 120 km:n työmatkaa juurikin tuolla samaisella autolla, jonka myin pois hintaan 500 euroa.

Meilläkään ei ole kodinhoitohuonetta, mutta ei silti ole tullut mieleenikään hankkia kuivuria. Hyvin pärjää ilmankin.

[QUOTE="alkup";28911876]Alle kouluikäiset lapset tiskaamaan??? Joo just.... Auttamassa ne voi olla mutta ei niitä yksin voi laittaa tiskejä huoltamaan.[/QUOTE]

Onko sinulla siis 5 alle kouluikäistä lasta? Jos kerran perheesi on 6-henkinen ja olet yksinhuoltaja.

Mulla on säästössä ns. riittävästi. kuivuri ja tiskikone ei ole hetipakko asioita, oisit voinu säästää pari kk ja ostaa sitte, tai ensin säästää ja loput esim visalla, ois jääny vähän "pesämunaa".
mut kukin tyylillään, mä arvasin, et sieltä tulee joku raskakskolmivuorotyöyksinhuoltaja rupellus...

[QUOTE="alkup";28911838]Pari oikaisua sulle:

Toki, kunhan tästä nyt taas yli päästään, saan säästöön taas rahaa.[/QUOTE]

[QUOTE="Mii";28911858]160 € vuosi kotivakuutus, omavastuu 150 €.[/QUOTE]

Jos teillä on nämä samat olleet sekä rivarissa, että omakotitalossa, niin metsään on mennyt. Rivarissahan vakuutetaan vaan irtaimisto, koska taloyhtiö vakuuttaa "seinät". Omakotitalossa taas pitäisi olla kiinteistövakuutus, jolla vakuutetaan koko rakennus esim. tulipalon varalle. Näiden eroavaisuuksien takia rivarin ja omakotitalon vakuutusmaksu samalla irtaimistolla on ihan eri, ts. omakotitalon on kalliimpi. Usein (mutta ei toki aina) omakotitalossa on myös neliöitä enemmän, jolloin irtaimistoakin lasketaan olevan enemmän -> maksu nousee taas.

Toki voi talon myös tietoisesti alivakuuttaa, mutta esim. tulipalotilanteessa on sitten ihan puilla paljailla. Sinuna tarkistaisin, että vakuutuksenne on ajantasalla, myös senkin takia, että että maksa liikaa (jos nyt asutte rivitalossa).

Ja mitä tulee omavastuun suuruuteen, sillä, että onko omavastuu 150 e vai esim. 450 e voi vakuutusmaksussa säästää parikin sataa euroa vuodessa (jos isot kiinteistöt). Siinä joutuu sitten puntaroimaan ja pohtimaan riskiä/rahaa...

[QUOTE="Sari";28911887]Onko sinulla siis 5 alle kouluikäistä lasta? Jos kerran perheesi on 6-henkinen ja olet yksinhuoltaja.[/QUOTE]

1½-vuotiaat kaksoset, 3½-vuotiaat kaksoset sekä yks eskarilainen.

Yhteistyössä