Näinkin voi käydä näköjään vaikka kuinka olisi säästöjä tilillä... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahaton paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup";28911896]1½-vuotiaat kaksoset, 3½-vuotiaat kaksoset sekä yks eskarilainen.[/QUOTE]

Voisko lasten isä ottaa tässä tilanteessa sen verran vastuuta, että jelppaisi enemmän rahallisesti? Maksaisit sitten vaikka takaisin kun saat talouden taas kuntoon.

[QUOTE="alkup";28911896]1½-vuotiaat kaksoset, 3½-vuotiaat kaksoset sekä yks eskarilainen.[/QUOTE]

Kerro sitte vielä, että puolet lapsista on vakavasti sairaita, 1 kehitysvammanen, asutte hometalossa ja ex puolisosi oli väkivaltanen narsisti..

[QUOTE="...";28911923]Voisko lasten isä ottaa tässä tilanteessa sen verran vastuuta, että jelppaisi enemmän rahallisesti? Maksaisit sitten vaikka takaisin kun saat talouden taas kuntoon.[/QUOTE]

Ollaan sovittu että lasten isä hoitaa elarien lisäksi lasten isommat vaatehankinnat ja polkupyörät yms, sekä harrastusmaksut puolitetaan. En viitsi enempää vaatia.
Väleissä toki ollaan ja voi olla että jos ennen perjantaita jotain isompaa rahanreikää tapahtuu niin joudun pyytämään apua siltä. Mun mielestä auttaa jo ihan tarpeeksi lasten hankintojen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja provohan tää;28911925:
Kerro sitte vielä, että puolet lapsista on vakavasti sairaita, 1 kehitysvammanen, asutte hometalossa ja ex puolisosi oli väkivaltanen narsisti..

Ei, mikään näistä ei pidä paiikkaansa.

Lapset on terveitä, talossamme ei pitäisi olla hometta ja lasten isän kanssa ollaan hyvissä väleissä ja hän on hyvä isä.

Hyvinhän tässä kävi ja rahat riitti eikä tartte sen enempää alkaa vouhkaamaan auton myynnistä tms. Jos kodinkoneet olisi ostanut yksittäin, niin ei varmastikaan olisi saanut yhtä edullisesti.

Mutta jos nyt sattuisi, että jatkossa tulee äkillistä rahanmenoa, niin kannattaa pikaiseen hommata se luottokortti. Esim. S-pankissa Visa on ilmainen, ei vuosimaksua.

[QUOTE="alkup";28911876]Alle kouluikäiset lapset tiskaamaan??? Joo just.... Auttamassa ne voi olla mutta ei niitä yksin voi laittaa tiskejä huoltamaan.[/QUOTE]

Kyllä se tiskaaminenkin voi olla yhdessä oloa, ainakin kolmen vanhimman kanssa. :)

Ymmärrän hyvin, että koneiden hajottua halusit saada vastaavat tilalle asap. Meillä mies on saman luonteinen, että rikkinäiset/keskeneräiset asiat todellakin stressaavat häntä, joten ihan mielenterveyden takia hommat täytyy saada kuntoon. Itse taas voisin välillä ihan vaikka "jännityksen vuoksi" kokeilla, miten saan hommat toimimaan ilman tavanmukaisia apuvälineitä. ;) Olen aikoinani pyrittänyt kuuden hengen taloutta ilman tiskikonetta pari vuotta, vaikka olisimme voineet tiskarin ostaa vaikka samantien. Mies ei kokeiluun suostunut, joten yksin tiskasin. Tuolloin tajusin, kuinka paljon turhaa tiskiä sitä halutessaan kerää ja että tiskin määrän pystyy helposti puolittamaan tapoja muuttamalla.

Ainoa MINUN (;)) mielestäni tarpeellinen kodinkone tuossa sinun listassasi oli pyykinpesukone, mutta tuolle porukalle kunnollinen kone (lue = suuri) olisikin ollut tarpeen, joten se maintsemasi 800 euroa olisi minulta mennyt jo siihen pelkästään. :)

Ps. Meillä maksoi kerran auton korjaus 16.800 euroa. Moottori hajosi suht uudesta maasturista ja kyllä muuten itketti...

[QUOTE="alkup";28911949]n. 9000e näyttävät pyytävän saman vuosimallin autoista, joilla on ajettu enemmän kun mun autolla.[/QUOTE]

Oli ihan oikein korjata auto, vaikka paljon maksoikin. Täällä nyt tuntuu pyörivän ihmisiä, jotka tosiaan olisivat voineet myydä rikki menneen 10 tonnin auton tonnilla pois, sen sijaan, että olisivat korjanneet kolmella. Sitten olisivat sillä tonnilla ostaneet "uuden".

oisin minäkin käyttänyt säästöni mielummin kuin ottanut luotolle. Mitä iloa on säästää pahanpäivän varalle jos pahan päivän sattuessa säästötiliin ei saa kuitenkaan kajota?? Mulla vähän sama tilanne. Sain säästettyä tonnin vuoden alussa. Keväällä koiran el.lääkäri maksoi 280€, autosta tipahti pakoputki, sain kesällä monta sataa euroa vähemmän rahaa kuin normisti opiskelukatkoksen takia ja kaikki mahdolliset isommat laskut (vakuutukset,sähkö ja vesi) pätkähti heinäkuulle. Sinne meni säästetyt eurot, mutta olen iloinen että sain kaiken maksettua ilman luottoa!

Tiedän tunteen ap !
Olen kans yh ( 1 lapsi ) ja mulla kävi samoin säästöjen kanssa viime keväänä. Ja ostin uuden pyykkikoneen, tiskikoneen...vaikka meitä on vain 2. minä tarvitsen ne ja ne kuuluu olla.
Pointtini on se että sinkkumamman on pakko säästää ! Upeaa, ihailen että sinulla oli noin paljon jemmassa. Itselläni on vain pari tonnia,mutta tavoittelen puolen vuoden nettopalkkani suuruista summaa. Saan sen kasaan kyllä. Olenhan auton ja asunnon ostanut.
tsemppiä syksyyn ja säästäväisyyteen ! Pysytään tarkkoina "tyttöinä"

anteeks mut millanen auto? olisin ite miettiny tarkkaan olisinko työntänyt 3 tonnia auton korjaamiseen vai ostanut 1-2t toisen auton. eikö kodinkoneet mee kotivakuutukseen?

[QUOTE="bbb";28911829]JA paljonkos tuo ihme syö bensaa/diseliä sataa kilsaa kohdi?[/QUOTE]meillä menee noin 150 e polttoaineeseen kuukaudessa ellei tehdä ylimääräisiä reissuja. Tässä miehen työmatka plus isommissa kaupoissa käynti kerran viikossa. Mies tuo muutoin maitoa jne. töistä tullessa.

Tuo kotivakuutuksesi omavastuu on todella iso.

Kannattaisi heti kun ehdit mennä vakuutusyhtiöön keskustelemaan vakuutuksista tai sitten menet toiseen yhtiöön neuvottelemaan millä ehdoilla voisi siirtää vakuutukset sinne.

[QUOTE="alkup";28911838]Pari oikaisua sulle:

1. Mä oon 3-vuorotyössä, yksinhuoltajana. JOS mä hoitaisin nuo tiskit ja pyykit kokonaan käsin/ ilman teknillistä apua, kuka mun lasten kanssa sitten on sen ajan?? Sen verran raskasta työtä teen ja muutenkin raskas elämä on että kyllä ihan oikeutan itselleni nuo kodinkoneet.

2. Myös mulla on-04 vuoden auto, autoista kun ei koskaan voi tietää saako hyvän vai huonon. Tämä auto on ollut mulla jo 4 vuotta ja ensimmäistä kertaa meni jotain kallista rikki.

3. Mä sentään oon palkkatyössä ja puolessa vuodessa sain säästettyä tuon 4000e pahan päivän varalle. Paljonko sulla on säästössä?

Ja mun puolesta kaikki jokka kiillottaa sitä sädekehäänsä pesemällä pyykit ja tiskit käsin, niin voitte mun puolesta lopettaa. KUKAAN ei ole teille siitä mitalia antamassa...

Tämän viestin aloitin tänne siksi kun aina haukutaan niitä joilla ei ole mitään säästössä. No, meillä oli säästössä ja silti kävi näin.
Toki, kunhan tästä nyt taas yli päästään, saan säästöön taas rahaa.[/QUOTE]

Mitään en kiillottele, kyllä mulla on tiskikone. Mutta se on mukavuuskapine, kyllä tiskaisin yhtälailla käsinkin jos olisi pakko. No problem. Pyykkejä en pese käsin, enkä edes kuivata käsin, kyllä ne narulla kuivuu ihan itsekseen. Kuivausrumpu voisi olla ihan mukava kapine, mutta tähänkin asti olen pärjännyt ilman.

Tsemppiä ap:lle! Ihme parjausta ap:tä kohtaan. Eihän me voida oikeasti tietää hänen elämäntilannettaan. Ja jos jostakin esim. ko koneet ovat välttämättömyyksiä, niin onko se muilta pois. Itselleni ne on välttämättömyyksiä. Mieluummin tosiaan touhuilen lasten kanssa, kun esim. tiskailen astioita. Ja jos tekee jo raskasta työtä muutenkin, niin kai sitä saa edes kotonaan päästä hieman helpommalla. Jokainen joutuu tekemään valintoja ja jokaisella pitää olla oikeus tehdä ne niinkuin itselleen parhaaksi sopii. Eri asia on sitten, jos on velkaa vaikkapa kavereille ja sukulaisille pilvin pimein... Mutta ap on tehnyt ostokset omalla rahallaan!

[QUOTE="vieras";28913603]No joo, otsikosta päättelin, että säästöjä olisi jotain tyyliin 40 000 e, kun otsikko oli "vaikka kuinka" . Tuo 4000 e on aika pieni raha vararahastoksi.[/QUOTE]

Ota kuitenkin huomioon että säästin tuon summan puolessa vuodessa.

Aloitin työt lapsivapaiden jälkeen tammikuun alussa ja rahaa ei juurikaan ollut...

Eli puolenvuoden saldoksi mun mielestä hyvin. Parempi kuin ei mitään.

oisin minäkin käyttänyt säästöni mielummin kuin ottanut luotolle. Mitä iloa on säästää pahanpäivän varalle jos pahan päivän sattuessa säästötiliin ei saa kuitenkaan kajota?? Mulla vähän sama tilanne. Sain säästettyä tonnin vuoden alussa. Keväällä koiran el.lääkäri maksoi 280€, autosta tipahti pakoputki, sain kesällä monta sataa euroa vähemmän rahaa kuin normisti opiskelukatkoksen takia ja kaikki mahdolliset isommat laskut (vakuutukset,sähkö ja vesi) pätkähti heinäkuulle. Sinne meni säästetyt eurot, mutta olen iloinen että sain kaiken maksettua ilman luottoa!

Ja nuohan ovat kaiken lisäksi ihan normaaliin elämään kuuluvia menoja, eivätkä edes mitään poikkeuksellisia. Jos koiran ottaa, ei sen pito mitään ilmaista ole, puhumattakaan autosta.

Yhteistyössä