Näinhän siinä taas kävi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja halolla päähän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

halolla päähän

Vieras
12v tyttö halusi itselleen koiran vuosi sitten. No ostettiin koira kun oltiin siitä miehenkin kanssa aikaisemmin jo haaveiltu. Tyttö vannoi että osallistuu koiran hoitoon. Toki miehen kanssa ihan yhtälailla.

Kun nyt alkoi kesäloma, sovittiin että tyttö käyttää koiran aamulla ja päivällä ulkona kun me vanhemmat ollaan töissä. Me miehen kanssa sitten iltaisin pidempi lenkki.

Nyt on mennyt pari viikkoa niin että tyttö ei olekaan käyttänyt koiraa kuin aamulla ulkona. Kun me miehen kanssa kotiudutaan viiden aikoihin, niin koira tekeekin jo seitsämän aikoihin tarpeensa makuuhuoneeseen. Ensin sitä ihmettelin mutta tällä viikolla olen käynyt ruokatunnilla kotona ja laittanut merkille missä asennossa koiran talutin on. Töistä tullessani siihen ei ole koskettukaan.
Tytölle tuosta sanoin niin ei ole silti tahti muuttunut. Ei vaan kiinnosta.
Näyttelyt tulossa ja siihenkin koira ilmoitettiin tytön halusta. Tyttö kun itse halusi lähteä koiran sinne esittämään.
Nyt sitten tyttöä ei huvitakkaan harjoitella koiran kanssa.
Ja meidän kun piti vielä siirtää otus tytön nimiin jos/kun näyttää sille että hän todella on mukana koiran elämässä.

No eipä näytä olevan, joten minä vien koiran näyttelyyn enkä huoli tyttöä edes mukaan koko reissulle.

Ärsyttävä murkku ikä tollanen kun ei mistään halua ottaa vastuuta. Kaiken maailman harrastuksetkin on aina jäänyt kesken kun yks kaks tyttöä ei olekaan enää kiinnostanut.

Muilla vastaavanlaisia nupputeinejä??

ja vastuu on aina aikuisella ei ala ikäisellä. eli vaikka sitä sovitaan sitä ja tätä niin te olette vastuussa. tottakai lapsille pitää opettaa vastuuta mutta silti turha nyt on rutissa kun sen tietää että ei se lapsen ajatus loppu peleissä mene niin kuin haluaisi.

Lapsen on helppoluvata hoitaa lemmikkiäsiinä vaiheessa, kun sitä ei ole vielä edes hankittu tai kun eläimessä on vielä uutuudenviehätys tallella. Mutta selvähän se, ettei tuon ikäinen siitä kuitenkaan pidemmän päälle jaksa vastuuta ottaa. Itse olen tästä syystä kieltäytynyt ottamasta marsua meille, kun tuskin poika sitä jaksaisi kuitenkaan hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
ja vastuu on aina aikuisella ei ala ikäisellä. eli vaikka sitä sovitaan sitä ja tätä niin te olette vastuussa. tottakai lapsille pitää opettaa vastuuta mutta silti turha nyt on rutissa kun sen tietää että ei se lapsen ajatus loppu peleissä mene niin kuin haluaisi.

No juu juu. ja tällä palstalla kun ei koskaan kukaan saa valittaa mistään.
Asiassa myös se sivu pointti että mites muiden 12v tekee ne kotityöt mitä pitää tehdä? Vai pitääkö tehdä?
Meillä ainakin luistaa niin täysillä ettei mitään rajaa. Ja kun nyt ei ole ollut muuta kotityötä kuin tuo koiran käyttäminen ulkona aamulla ja päivällä.

Jutelkaa tytön kanssa uudestaan. Toihan on eläinrääkkäystä, eli koira pitää antaa pois jos kellään ei ole halua / aikaa EDES ulkoiluttaa koiraa tarpeeks. Useimmat koirat tosin on sisällä koko päivän ja pärjäävät, mutta teillä ilmeisesti tarvitaan useampi ulkoilutus päivässä. Toivottavasti tyttö ymmärtää että koiraa pitää hoitaa ja helliä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Mitäs lapsi sanoo jos sanot että jos lenkit ei hoidu niinku on sovittu niin koira lähtee?

Niih, no me ei kyllä miehen kanssa haluta koirasta luopua...

ei kun mä vaan meinasin että jos tuolla tavalla vähän "kiristää" likkaa sen lenkin kanssa :ashamed: jos se siitä innostus taas alkais. mulla kun oli tuon ikäsenä samaa vikaa et lemmikin tahoin ja sit en siitä jaksanu huolehtia ja äiti aina sano et jos et huolehi ni lemmikki lähtee ja kyl sitä sit vaikka hampaita kiristellen sen homman hoisi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Jutelkaa tytön kanssa uudestaan. Toihan on eläinrääkkäystä, eli koira pitää antaa pois jos kellään ei ole halua / aikaa EDES ulkoiluttaa koiraa tarpeeks. Useimmat koirat tosin on sisällä koko päivän ja pärjäävät, mutta teillä ilmeisesti tarvitaan useampi ulkoilutus päivässä. Toivottavasti tyttö ymmärtää että koiraa pitää hoitaa ja helliä.

Kellään? Kyllä mulla ja miehellä on halua.
Tällä viikolla olen käyttänyt koiran ulkona heti kun olen tullut töistä, siihen viiteen asti on kyllä jaksanut odottaa.
Sit on käyty pidempi lenkki myöhemmin ja iltapissillä vielä kahdentoista aikaan.
Lenkillä aina leikitään koiran kanssa ja koulutetaan.
Eli ei ole eläinrääkkäyksestä kyse suinkaan.

Meillä on aina ollut lemmikkieläimiä, mutta yksikään eläin ei ole tullut lasten toivomuksesta. Näin ollen meillä ei ole lapset myöskään joutuneet antamaan lupauksia, joita eivät ehkä jaksakaan pitää. Eläimessä on kiinni vuosia, joskus jopa parikymmentä vuotta ja lapsen on vaikea hahmottaa lupauksia vuosiksi eteenpäin. Eläimet on meille otettu mun toivomuksestani ja siksi minä myös vastaan niiden hoidosta. Lapset saavat auttaa, jos haluavat. Ihan liikaa on ollut tuttavapiirissä tapauksia, jossa lapselle otetaan lemmikki, hetken päästä kukaan ei halua sitä enää hoitaa ja lopulta eläin viedään lopetettavaksi. Kunnes taas annetaan periksi lapselle ja otetaan uusi eläin ja sama rumba jatkuu.

Te olette aikuisia, joten vastuu koirasta on teillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:

Kellään? Kyllä mulla ja miehellä on halua.
Tällä viikolla olen käyttänyt koiran ulkona heti kun olen tullut töistä, siihen viiteen asti on kyllä jaksanut odottaa.
Sit on käyty pidempi lenkki myöhemmin ja iltapissillä vielä kahdentoista aikaan.
Lenkillä aina leikitään koiran kanssa ja koulutetaan.
Eli ei ole eläinrääkkäyksestä kyse suinkaan.

Hyvä kun asia on noin! Mä oon vaan niin eläinrakas, et pelastan kärpäsetkin vesisaavista =) . Ja onhan se varmaan koiralle ahdistavaa jos joutuu sisälle tarpeensa tekemään. Mut hyvä kun huomasitte ja asia on hoidossa.

Et ole ensimmäinen etkä viimeinen (ikävä kyllä), kun lapselle ostetaan koira ja se lapsi ei sitä ymmärrä, että eläin ei ole viikon lelu, jonka kanssa tarpeeksi leikittyään ei tarvitse tehdä mitään....

Juu juu, mutta edelleenkin tähän pointtiin että eikö edelleenkään ole muuta keinoa saada tuon ikäistä ottamaan vastuuta mistään kuin uhkaus ja kiristys.
Lapselle voi opettaa vastuuta muutenkin kuin odottamalla hänen noudattavan lupauksia, joiden todellista merkitystä hän ei ole lupausta antaessaan ymmärtänyt. Teillä nyt on se koira, joten teidän vanhempien on koirasta huolehdittava riippumatta siitä, osallistuuko lapsenne koiran hoitoon vai ei. Eläin ei saa koskaan olla se väline, millä lapselle opetetaan vastuuta. Oman huoneen siistinä pitäminen voisi olla hyvä alku vastuulle, jos ette ole sitä jo lapselta edellyttäneet. Jos huone jää siivoamatta, siitä ei kärsi kukaan. Sitten voisi vaikka sopia, että lapsi vie kerran viikossa koiran ulos.

Teidän täytyy lenkittää koira heti, kun tuutte töistä kotiin niin vältytte pissoilta sisällä ja sitten, kun kerran olette itse kotona, passitatte tytön iltalenkille myöhemmin. Vaikka jompikumpi teistä mukaan, jos yksin ei uskalla illalla päästää. Tyttö ei voi luistaa iltalenkistä, kun te olette kotona vahtimassa.

Vastuuta pitää antaa ja myös vaatia sen toteutuminen!
Meillä on monta koiraa ollut ja samat jorinat.Mut en vie ruokaa se on muiden tehtävä ja tarhat siivottava.Uutta koiraa ei tule jos homma ei luista!Tiukkana on oltava.Mopokin oli viikon kuivamassa kun hommat ei luistanut(lasten sellainen). Jopas tepsi,eikä oo tarvinnu neuvotella enää.
Vain reissussa olo antaa poikkeuksen!

Yhteistyössä