Näin lapsestasi tulee työtön. (Joko tämä on ollu täällä?)

Kommentoin tätä FB:ssa aiemmin tänään sanomalla, että on duunarin oma valinta, jos jää valmiiksi tehtyyn "tyhmän duunarin" muottiin. Duunari voi ihan yhtä hyvin osata perustella tietonsa ja tekemisensä ja olla ylpeä ammattitaidostaan työläisenä.

Oliko tuossa jotain uutta? Kyllähän se on selvä. Enkä tarkoita tällä sitä, että korkeamminkoulutetut jotenkin paremmin hoitaisivat asiat vaan nyky-yhteiskunnassa vaan on väliinputoajia. Työläisille ei vain enää riitä töitä.

Artikkeli on varmaankin tosi. Jotenkin surullista, että ympäristö yksinkertaistaa ja tyhmentää - pakko tasa-arvon ja muun naiivin (seniilin?) ajattelun nimissä kuvitella kuitenkin, että yksinkertaisemmista oloista lähtöisin olevien älykkyys olisi keskimäärin samaa luokkaa kuin vaikkapa ns. ylemmän keskiluokan oloista olevien.

Jos näin ei olisi , pitäisi kuvitella, että yksinkertaiset ihmiset tekevät yksinkertaisia lapsia jne, jolloin me voisimme tyytyä selvään hyvään onnelliseen luokkajakoon ja sitä kautta säästää esim. turhanpäivisissä pääsykokeissa.

Mikähän on genetiikan ja kulttuurisen ympäristön merkitys. Saisko yksinkertaisesta duunarin lapuskaisesta oikein sijoiteltuna ylemmän sosiaaliluokan yhteiskunnan jäsenen? Entä jos laittaisimme korkeakoulutettujen hyvätuloisten vekaran hitsarin ja persuhoitajan perheeseen? tulisiko hänestä onnellinen laitoshuoltaja?

No voihan se niinkin olla. Tosin ainahan niitä poikkeuksia löytyy. Omat vanhempani ovat menneet töihin 16-vuotiaina eli heti peruskoulun jälkeen, 90-luvulla olivat 1 vuoden työttöminä kun heidän molempien työpaikkansa menivät konkkaan. Vuoden jälkeen perustivat oman pienyrityksen joka elättää juuri ja juuri. Mun pikkuveli opiskeli kaksoistutkinnon, aloitti amk opinnot mutta saikin niin hyvän työtarjouksen et meni mieluummin töihin vuoden opiskelujen jälkeen. Nykyään hänellä on myös sivubisneksenä oma toiminimellä toimiva yritys.

Itse olen "ikuinen" opiskelija, tänä kesänä viimein valmistun toiseen tutkintoon. Mutta pääkopassa kummittelee ajatus, että mitä jos en koskaan saa työpaikkaa!! Ahdistaa.

Yhteistyössä