Luuletko että syöpä on sattumanvaraista että se tulee jos on tullakseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
No keuhokyövän voi periaatteessa itseaiheuttaa, mutta senkin voi saada vaikkei olisi eläissään polttanut. Mutta miten ihmeessä aiheutat itse esim. rintasyövän? En todellakaan usko että suurin osa voisi olla itseaiheutettuja eikä geenitkään selitä kaikkia kun kyse on kuitenkin solumuutosmutaatioista.

Suurin osa rintasyövistä on itseaiheutettuja :/

Perustele!

Rintasyövällä ei ole yksittäistä aiheuttavaa tekijää, vaan taudin synty on monisyinen. Sairastumisriskiä lisääviä tekijöitä ovat muun muassa kuukautisten alkaminen nuorella iällä, synnyttämättömyys tai ensimmäinen synnytys yli 30-vuotiaana, ylipaino, tupakointi, runsas alkoholin käyttö, pitkäkestoinen hormonikorvaushoito, myöhäinen vaihdevuosi-ikä ja altistuminen ionisoivalle säteilylle. Jos ensimmäisen asteen naispuolisilla sukulaisilla eli äidillä, sisarella tai tyttärellä on ollut rintasyöpä, riski sairastua on suurempi.[1]

Tiedetään myös rintasyövälle altistavia geenimutaatioita, jotka aiheuttanevat pienen osan eli noin 5-10 prosenttia tautitapauksista. Tunnetuimmat altistavat geenit ovat BRCA1 ja BRCA2, joiden mutaatio löytyy muutamalta prosentilta rintasyöpäpotilaista.[1]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rintasy%C3%B6p%C3%A4

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
No keuhokyövän voi periaatteessa itseaiheuttaa, mutta senkin voi saada vaikkei olisi eläissään polttanut. Mutta miten ihmeessä aiheutat itse esim. rintasyövän? En todellakaan usko että suurin osa voisi olla itseaiheutettuja eikä geenitkään selitä kaikkia kun kyse on kuitenkin solumuutosmutaatioista.

Perustele!

Tämän perustelun haluan kuulla minäkin. Minulla todettiin rintasyöpä, eikä minulla ole omissa elintavoissani mitään riskitekijöitä. Ei myöskään sukurasitetta.

Mä voisin vaikka vannoa että mä kuolen syöpään jos joku muu ei mua sitä ennen tältä pallolta vie. Lähes tulkoon koko suku on kuollu eri näkösiin syöpiin, elämäntavoista riippumatta. Mä ainakin uskon että se on isolta osalta perinnöllistä, ja vaikka sitä ei suvussa paljon oiskaan sen voi saada kuka tahansa. Omilla elin tavoillaan uskon että saa ehkä nopeutettua tautia...

Mulla on voinut sairastumiseen vaikuttaa Tshernobyl. Mulla todettiin Hodgkinin tauti ensimmäinen kerran, kun olin 20. Olen lukenut nuorista naisista joilla on ollut sama syöpä ja syyksi epäilty just Tshernobyliä. Mä en käsitä miten olisin voinut tuohon ikään mennessä aiheuttaa ittelleni syövän.

Saamani sädehoidon takia mulla on suurentunut riski sairastua rintasyöpään. Eikä asiaa varmaan auta isot rinnat, eikös silloin ole suurentunut riski myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
Mä voisin vaikka vannoa että mä kuolen syöpään jos joku muu ei mua sitä ennen tältä pallolta vie. Lähes tulkoon koko suku on kuollu eri näkösiin syöpiin, elämäntavoista riippumatta. Mä ainakin uskon että se on isolta osalta perinnöllistä, ja vaikka sitä ei suvussa paljon oiskaan sen voi saada kuka tahansa. Omilla elin tavoillaan uskon että saa ehkä nopeutettua tautia...

Valitettavasti näitä lyhytikäisiä "syöpäsukuja " löytyy. Perimällä on tutkitusti suuri vaikutus syövän synnyssä, valitettavasti.

mä en pidä yhtään ihmeellisenä jos mulle tulee joskus syöpä.
Mun isän puolen mummo ja pappa on molemmat kuolleet syöpään, isällä on ollut maksasyöpä, jonka seurauksena on poistettu puolet sisuskaluista mm. haima ja perna.
Lisäksi tupakointi nostaa tuota riskiä.

Meillä kulkee suvussa hnpcc. Mulla tuo geenivirhe ja riski sairastua paksusuolen ja kohdunrungon syöpään yli 50 %. Onneksi tilannetta seurataan hyvin tähystys kahdenvuoden välein ja gynekologilla kerran vuodessa. Ei pitäisin keritä syöväksi asti.

luule, että ap.llä on aivan liikaa aikaa pohtia moisia. toki ihmisen on psyko-fyysinen kokonaisuus ja osittain geeniensä uhri, mutta miksi tollasta pohtimaan, ei se mitään auta.

voi.....!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ihminen minäkin:
En usko. Uskon että siihen, saako syövän, voi merkittävästi vaikuttaa elintavoillaan ja jossakin määrin myös ammatinvalinnalla.

Voitko kertoa esimerkkien avulla, miten ehkäisisit rintasyöpää ?

En ole pitkään aikaan luullut enää, että syöpä tulee sattumanvaraisesti.

Se on suuri tekijä, että n. joka neljäs suomalainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa syöpään, että siinä äkäsesti maalaisjärjellä pääteltynä ajattelee, että ei nyt oikeasti voi jokaisella olla joku syy. Varsinkin kun niitä ajatellaan lähinnä juuri esim. huonoina elämäntapoina, jotka aiheuttaa syöpää ja ne muut asiat jotka sitä syöpää voi aiheuttaa on jäänyt siitä yleisimmästä tiedosta pois. Joten en ylläty yhtään, jos joku ajattele että se syöpä voi tulla ilman sen kummempia syitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Perusteleppa:
En usko. Uskon että siihen, saako syövän, voi merkittävästi vaikuttaa elintavoillaan ja jossakin määrin myös ammatinvalinnalla.

elintavat vaikuttaa siihenkin, rasvainen ruoka, ylipaino yms.

70% rintasyöpää sairastavista on sairastunut, ilman yhtään riskitekijää.

Mutta kyllä syöpää voi ehkäistä elintavoillaan tiettyyn pisteeseen asti. Ja omilla valinnoillaan, mutta kaikkia tekijöitä ei voi millään itse poistaa se on tosi.

Sairastumisriskiä lisääviä tekijöitä ovat muun muassa kuukautisten alkaminen nuorella iällä, synnyttämättömyys tai ensimmäinen synnytys yli 30-vuotiaana, ylipaino, tupakointi, runsas alkoholin käyttö, pitkäkestoinen hormonikorvaushoito, myöhäinen vaihdevuosi-ikä ja altistuminen ionisoivalle säteilylle.

Kyllä se tulee jos on tullakseen.Tiedän lääkärin ja ravintoterapeutin jotka kuolleet syöpään.
Eikä tuonlaisetkaan ihmiset sille mitään voi vaikka ammatti-ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:

70% rintasyöpää sairastavista on sairastunut, ilman yhtään riskitekijää.

Mutta kyllä syöpää voi ehkäistä elintavoillaan tiettyyn pisteeseen asti. Ja omilla valinnoillaan, mutta kaikkia tekijöitä ei voi millään itse poistaa se on tosi.

Aivan näin. Jos alkaa katsella minun riskitekijöitäni, niin ainoa oli varhainen kuukautisten alkamisikä. Silti iski tauti.

Olemalla astistumatta ionisoivalle säteilylle (esim. työn kautta), jättämällä alkoholin alkoon, olematta menemättä hormonikorvaushoitoon vaihde vuosien jälkeen. Ja kyllä, isolla osalla sairastuneista ei ole mitään näistä riskitekijöistä takana, mutta osalla kuitenkin on, joten siksi yrittäisin silti välttää noita riskitekijöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja m:

Sairastumisriskiä lisääviä tekijöitä ovat muun muassa kuukautisten alkaminen nuorella iällä, synnyttämättömyys tai ensimmäinen synnytys yli 30-vuotiaana, ylipaino, tupakointi, runsas alkoholin käyttö, pitkäkestoinen hormonikorvaushoito, myöhäinen vaihdevuosi-ikä ja altistuminen ionisoivalle säteilylle.

Voi pirulainen kun annoin kuukautisten alkaa 10-vuotiaana...:headwall:

Tämä on kaksipiippuinen asia. Altistavia tekijöitä on niin lukemattoman monia, että YKSIKÄÄN MEISTÄ ei pysty niitä kaikkia eliminoimaan koko elämänsä aikaa. Niistä voi eliminoida ihan vain murto-osan. Jopa henkinen väsymys on erittäin suuri altistava tekijä. Jos taustalla on vielä vähän geeniperimää, joka sitä edesauttaa - niin, avot - saatat suurella todennäköisyydellä sairastua. PERIAATTEESSA se ei ole sattumaa, mutta käytännössä sitä ei voi oikein mitenkään itse estää.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja m:

Voi pirulainen kun annoin kuukautisten alkaa 10-vuotiaana...:headwall:

Hyvä ;) Juuri näin voisin ajatella.

Yhteistyössä