No entä tämä sitten: miksi työtön saa enemmän rahaa kuin opiskelija?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllä mä san opiskleijana ihan tavallisen työttömyyskorvauksen. JA aivan tavallinen tutkinto tämä on. Meidän luokassa on porukaa 17-55 ikävuoteen. Nuoret opiskelevat tieenkin opintoutella, toki kotona asuva silä rahalla pärjää, mutta AIKUINEN , perheelinen ei .

kyllä mä san opiskleijana ihan tavallisen työttömyyskorvauksen. JA aivan tavallinen tutkinto tämä on. Meidän luokassa on porukaa 17-55 ikävuoteen. Nuoret opiskelevat tieenkin opintoutella, toki kotona asuva silä rahalla pärjää, mutta AIKUINEN , perheelinen ei .

Ei kaikki aikuiset todellakaan saa työttömyyskorvausta opiskelusta, vaan sitä tavallista opintotukea. Perhelliseltä siitä opintotuesta otetaan vielä poiskin esim. asumislisä tai osa siitä, jos puoliso tienaa riittävästi.

Niin. Väärinhän se on.

Ei oikeasti paljoa naurattanut, kun ammattikorkeakoulussa opiskellessa opintotuki kaikkine asumislisineen oli 430e/kk. Vuokra oli 400e/kk.
Arvaatkaa, oliko pakko käydä töissä? Ja siitä huolimatta piti nostaa sitä lainaa.

Löysin sitten halvemma asunnon kauempaa, vuokra oli enää 360e/kk. Jäi 40euroa enemmän ruokaan! Jipii. Toki sitten piti kulkea autolla ja löpökin maksoi (oli onneksi halvempaa silloin).

Ei ole helppoa opiskelijalla, ei.
meidän tytär on lukiossa, Vuokra hänellä on 315 ( sisältää sähkön ja vedes) oiskelijan e kanata ola liian rnkeli, ottaa vastaan sen mitä saa. Kun itse opiskelin, kelpasi asuntola tai soluasuminen, nykyään ei kukaan enää asu niin .
Ja tyttärellä jää joka kuukausi rhaa 60e rahaa, rikä koe olevansa köyhä, säätöönkin jää paljon. SIlit hän syö hyvin. koulun ruoka kannnattaa syödä kun se ei maksa mitän.
toki hänellä auttaa se että on ollut säästöjä, mutta opintolainaa hän ei aio ottaa. ja täitä pysyty oiskelun ohessa tekmeään, se on omasta tahdosta kini. PErheellielle se on vaikeampaa, mutta ei silloinkaan ylivoimaista

[QUOTE="vieras";27326649]Ei kaikki aikuiset todellakaan saa työttömyyskorvausta opiskelusta, vaan sitä tavallista opintotukea. Perhelliseltä siitä opintotuesta otetaan vielä poiskin esim. asumislisä tai osa siitä, jos puoliso tienaa riittävästi.[/QUOTE]

se kannatta tietenkin hakea koulutukseen silllä. ja myös jotkut opoiskelevat vakuutusyhtiön piikkiin. näitä o meidänkin luokassa muutama.
ammatin vaihto on mulla edesä.

Nykyisin vissiin kuitenkin opiskelija saa sen verran käteen, että periaatteessa olisi mahdollista selvitä? Silloin kun itse opiskelin 90-luvulla ei ollut mahdollista selvitä mitenkään eikä mitään työllistymismahdollisuuksia koulun jälkeen illoiksi.

En ole ainakaan enää nähnyt, että näkkileipää varastettaisiin systemaattisesti koulujen ruokalasta jne.

meidän tytär on lukiossa, Vuokra hänellä on 315 ( sisältää sähkön ja vedes) oiskelijan e kanata ola liian rnkeli, ottaa vastaan sen mitä saa. Kun itse opiskelin, kelpasi asuntola tai soluasuminen, nykyään ei kukaan enää asu niin .
Ja tyttärellä jää joka kuukausi rhaa 60e rahaa, rikä koe olevansa köyhä, säätöönkin jää paljon. SIlit hän syö hyvin. koulun ruoka kannnattaa syödä kun se ei maksa mitän.
toki hänellä auttaa se että on ollut säästöjä, mutta opintolainaa hän ei aio ottaa. ja täitä pysyty oiskelun ohessa tekmeään, se on omasta tahdosta kini. PErheellielle se on vaikeampaa, mutta ei silloinkaan ylivoimaista

Noh. Soluasunnostapa oli turha haaveilla, olin kotoisin samalta paikkakunnalta jossa opiskelin, joten ei sellaisessa opiskelijoiden mekassa ollut toivoakaan päästä halpaan opiskelija-asuntoon. Hakemus oli kyllä vetämässä koko ajan.
Enkäpä ollut ronkeli asunnon suhteen, otin sen minkä sain, 28,5neliötä hintaan 400e+sähkö. Löysinhän sitten lopulta halvemman, koulumatka tosin piteni niin paljon että oli kuljettava autolla.
Ei sillä paljoa juhlita jos pelkän vuokran jälkeen jää 30e rahaa loppukuuksi. Ei sillä maksanut edes sitä sähkölaskua. Puhumattakaan ruuasta, kirjoista tai tövaatteista ja muista tarvikkeista joita koulua varten tarvitsi..ja ne polttoaineetkin piti maksaa siihen autoon.
Koulussa tuli kyllä syötyä, ei se ihan ilmaista ollut, mutta muutamalla eurolla sai kuitenkin päivittäin mahan täyteen.

Opintolainaa en minäkään olisi halunnut ottaa, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Töissäkin kävin, mutta senkin jo tiesit jos vaan luit noita aiempia viestiä..

Noh. Soluasunnostapa oli turha haaveilla, olin kotoisin samalta paikkakunnalta jossa opiskelin, joten ei sellaisessa opiskelijoiden mekassa ollut toivoakaan päästä halpaan opiskelija-asuntoon. Hakemus oli kyllä vetämässä koko ajan.
Enkäpä ollut ronkeli asunnon suhteen, otin sen minkä sain, 28,5neliötä hintaan 400e+sähkö. Löysinhän sitten lopulta halvemman, koulumatka tosin piteni niin paljon että oli kuljettava autolla.
Ei sillä paljoa juhlita jos pelkän vuokran jälkeen jää 30e rahaa loppukuuksi. Ei sillä maksanut edes sitä sähkölaskua. Puhumattakaan ruuasta, kirjoista tai tövaatteista ja muista tarvikkeista joita koulua varten tarvitsi..ja ne polttoaineetkin piti maksaa siihen autoon.
Koulussa tuli kyllä syötyä, ei se ihan ilmaista ollut, mutta muutamalla eurolla sai kuitenkin päivittäin mahan täyteen.

Opintolainaa en minäkään olisi halunnut ottaa, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Töissäkin kävin, mutta senkin jo tiesit jos vaan luit noita aiempia viestiä..
kuinka pitkä oli koulumatkasi?
Tytär kulkee pyörällä kouluun ja talvella sitten bussila, kuukauiskortti opiskelijoille on 29e. kouluun matkaa noin 4km. Sen pyöräilee vartissa.

En lukenut ketjua. Miksi opiskelija saa opintorahaa ja asumistukea ja voi käydä työssä ja saada monenmoisia opiskelija-alennuksia? Tai miksi aikuinen, kokopäivätyössä oleva saa opiskelija-alennukset?

Onko toi tuki joku työkkärin tuki opiskeluun? Ja saako sen ihan kuka vaan vai onko sen saamiselle jotkut hirveet ehdot?

työttömyyspäiväraha se on joko kelalta ti liitolta, riippuen siitä klutko liitoon vai et. SIihen sa siten 9e/ arkipäivä pälle. loma-aikoina saa normaalin työttömyyskorvauksen ilamn tuota korotusta,joten ihan rahatta ei jää kesälläkän tai jouluna =)
Opiskeuaikaa on tuola rahalla enintään 2 vuotta.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
työttömyyttä takaan tai ptkätöitä. Sanot vain työkkärissä ett haluat jatkaa kesken jääneitä opiskeluja tai vaihtaa alaa. mulaon alan vaihto kyseessä kun keittiöhommia en enää voi tehdä.

Joo, mulla on opinnot kesken ja tukikuukaudet käytetty koska olen opiskellut kahta alaa...mutta pitääköhän olla joku tietty aika työttömänä ennen kuin on oikeutettu tuohon koulutustukeen..muistelen, että olis ollut joku sääntö siinä..

Onko toi tuki joku työkkärin tuki opiskeluun? Ja saako sen ihan kuka vaan vai onko sen saamiselle jotkut hirveet ehdot?

En muista millä nimellä tuo tuki oli, olisko vaan työmarkkinatuki opiskelijalle :) Piti muistaakseni olla yli 24v, ollut työttömänä 2v(?) ja koulutuksen piti olla sellainen että sen avulla pääsisi töihin. Ja joku raja oli, et kauan sitä saa, ehkä 2v. Kelan sivuilta löytyy sieltä työttömyysosiosta.

kuinka pitkä oli koulumatkasi?
Tytär kulkee pyörällä kouluun ja talvella sitten bussila, kuukauiskortti opiskelijoille on 29e. kouluun matkaa noin 4km. Sen pyöräilee vartissa.

Matkaa oli 8km. Eihän se nyt mikään maailman pisin matka ole, mutta ei sitä nyt päivittäin olisi fillarilla tullut kuljettua. Bussilla ei olisi ollut mitään toivoa kulkea, olisi ollut vaihto kesken matkan ja bussireitti kulki ruuhkasumpussa joka olisi vienyt tuhottomasti aikaa.
Ja kun siellä töissäkin oli ehdittävä käydä, oli autosta se hyöty että ehti joskus käväistä siellä kotonakin. Ja sinne töihin ajoissa.

Ensimmäinen, kalliimpi asunto oli 5min fillarimatkan päässä koululta.

1. EI pidä aina paikkaansa! Tämä työtön ei saa mitään rahaa, vaikka on opiskellut pitkän kaavan mukaan. Meidän perhe tienasi paremmin silloin, kun mies oli töissä ja minä opiskelin. Nyt on tultava toimeen miehen tuloilla, vaikka on perhettäkin.

2. Oletus on, että työtön on jo opiskellut. Sen opiskeluajan "kituuttamisen" jälkeen ollaan valmiita astumaan työelämään. Näin siis oletuksena. Kaikille ei vaan riitä työtä, ei ainakaan oman alan, ja vieraalta alaltahan on vielä vaikeampaa työtä saada ilman koulutusta.

3. Opiskelijat saavat opintotukea + asumislisää lähes automaattisesti. Lisäksi opiskelija matkustaa puoleen hintaan, syö opiskelijaruokalassa n. 4€:n hintaan lämpimän aterian salaatteineen ja leipineen, saa opiskelijaterveyshuollon liki ilmaiseksi jopa terveyskeskukseen verrattuna. Työtönkin saattaa saada jonkin euron alen uimahallissa, mutta that's it.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";27326847]En muista millä nimellä tuo tuki oli, olisko vaan työmarkkinatuki opiskelijalle :) Piti muistaakseni olla yli 24v, ollut työttömänä 2v(?) ja koulutuksen piti olla sellainen että sen avulla pääsisi töihin. Ja joku raja oli, et kauan sitä saa, ehkä 2v. Kelan sivuilta löytyy sieltä työttömyysosiosta.[/QUOTE]

Äh joo, mä kans muistelin, että pitää olla työttömänä jonkun tietyn ajan...noh, ei se sitten mulle onnaa. Ei voi mitään. Menee omakustanneopiskeluksi jahka taas opinnot aloitan.

[QUOTE="vieras";27326855]1. EI pidä aina paikkaansa! Tämä työtön ei saa mitään rahaa, vaikka on opiskellut pitkän kaavan mukaan. Meidän perhe tienasi paremmin silloin, kun mies oli töissä ja minä opiskelin. Nyt on tultava toimeen miehen tuloilla, vaikka on perhettäkin.

2. Oletus on, että työtön on jo opiskellut. Sen opiskeluajan "kituuttamisen" jälkeen ollaan valmiita astumaan työelämään. Näin siis oletuksena. Kaikille ei vaan riitä työtä, ei ainakaan oman alan, ja vieraalta alaltahan on vielä vaikeampaa työtä saada ilman koulutusta.

3. Opiskelijat saavat opintotukea + asumislisää lähes automaattisesti. Lisäksi opiskelija matkustaa puoleen hintaan, syö opiskelijaruokalassa n. 4€:n hintaan lämpimän aterian salaatteineen ja leipineen, saa opiskelijaterveyshuollon liki ilmaiseksi jopa terveyskeskukseen verrattuna. Työtönkin saattaa saada jonkin euron alen uimahallissa, mutta that's it.[/QUOTE]
mä san ilmaisen ruoan koulussa ja muuten normaalit opiskelijaeuudet, ja san työttömyyspäivärahaa. Mä en tarvitse edes hirveästi kirjoja =)

Virallinen selitys on se, että opiskelija saa alennusta lähes kaikista palveluista (uimahallit, museot, ruokapaikat, vakuutukset, asunnot, matkustaminen, yms. ), kun taas työtön maksaa kaikesta täyden hinnan.

[QUOTE="Vieras";27326932]Virallinen selitys on se, että opiskelija saa alennusta lähes kaikista palveluista (uimahallit, museot, ruokapaikat, vakuutukset, asunnot, matkustaminen, yms. ), kun taas työtön maksaa kaikesta täyden hinnan.[/QUOTE]
Ainkin uimahallissa työtön sa alennuksen, myös teattereiss ym pitä kysy, eivät automaatiisesti mainosta että voi saada alen.

[QUOTE="himpsis";27326840]Mikset tehnyt vähemmän töitä? Tyyliin 2 vuoroa viikossa? Miksi tehdä niin paljon töitä, että opiskelu alkaa kärsiä?[/QUOTE]

Koska työpaikkaa ei olisi ollut ollenkaan, jos olisin ruvennut nirsoilemaan vuoroista. Tekijöitä mun tilalle sitten ois ollut jonossa...

Työttömyysturvan voi ajatella vakuutukseksi. Töissä ollessaan maksaa työttömyysvakuutusmaksua ja jos tapahtuu niin ikävästi, että jää työttömäksi, pystyy työttömyysturvan avulla turvaamaan oman ja perheen elatuksen, asunnon ym. Työttömyyden ei pääsääntöisesti ajatella olevan pysyvä olotila, vaan tilapäinen ja lyhytaikainen.
Eri juttu on pitkäaikaistyöttömät tai elintapatyöttömät, joiden kohdalla jossakin vaiheessa siirrytään eläkeläisiksi. Sitten on marginaalinen joukko niitä, jotka eivät yrityksistään ja halustaan huolimatta työllisty.
Opiskelukin on tilapäistä, mutta pitkäkestoisempaa, opiskelija opiskelee ammattiin ja tulee oletusarvoisesti työllistymään, jolloin laina on varteenotettava elatuskeino opintotuen lisäksi. Opiskelijat ovat myös nuoria, jolloin he eivät ole tienanneet vielä aiemmin mitään, joten opintotuki on ensimmäiseksi tulonlähteeksi ihan kohtuullinen. Lisäksi opiskelijoille on muita tukimuotoja, kuten asumistuki, tuetut vuokra-asunnot ja ateriatuki.
Aikuisena opiskeleville tuet ovat hieman korkeampia.
Jonkin verran kuitenkin yhteiskunnassamme otetaan huomioon myös omien tekojen vaikutusta tukien määräytymisessä. Eli enemmän tienaavat saavat tiettyjä tukiakin enemmän, kuten ansiosidonnaista päivärahaa, äitiyspäivärahaa ym.

Yhteistyössä