Naimisiinmenosta; miehet erityisesti, kertokaa mielipide olkaa kilttejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avokki

Vieras
Mies kosi n. vuosi sitten. Silloin sanoi, että haluaa olla vain kihloissa, enkä saa alkaa esittämään kysymyksiä tulevan hääpäivän ajankohdasta. Kuitenkin mies haluaa naimisiin tulevaisuudessa, kuten minäkin.

Meillä on 1 lapsi, ja olen miehelle sanonut, etten haluaisi enempää lapsia ennen naimisiinmenoa. Koska haluan, että ollaan valmiita sitoutumaan toisiimme ennen lisälasten hakintaa ihan parisuhteen virallistamisenkin merkeissä.

Nyt mies on viimeisen kuukauden aikana puhunut todella usein, että haluaa lisää lapsia. Viimeksi tänään kolme kertaa. Kuulemma lapsia voisi siunaantua lisää piankin miehen mukaan, kuten hän on todennut toppuutellessani häntä sanomalla, että katsotaan sitten parin vuoden kuluttua. Tähän on kaksi syytä; se ettei olla vielä naimisissa sekä se, että en ihan vielä ole valmis olemaan uudelleen raskaana.

Voinko ottaa miehen kanssa naimisiinmenon puheeksi ahdistamatta häntä, jos lisälapsipuheet jatkuvat? Vaikka mies nimenomaan asian kihlauksen yhteydessä kielsi? Vai olenko vain hiljaa, koska osaan kuvitella, mitä häillä ahdistaminen voi miehessäni saada aikaan...

En ole mies, mutta vastaan naisena näin. Jos itse haluaisin naimisiin joskus, niin en menisi kihloihin, jos mulle sanotaan, että en saa kysyä, koska mennään naimisiin. Milestäni kihlaus on lupaus avioliitosta ja mielestäni sen naimisiin menon soisi tapahtuvan noin kahden-kolmen vuoden sisään. Siksi en ole suostunut menemään kihloihin, koska en halua naimisiin, niin en näe pointtia olla vain kihloissa. No, en nyt varmaan yhtän auttanut, mutta ihmettelen vaan, miksi menit kihloihin noilla "ehdoilla".

moi
en ole mies, mutta minusta voit ottaa asian puheeksi. Miehellesi on selvästi tärkeätä saada toinen lapsi, sinulle on taas tärkeää päästä naimisiin. Keskustelkaa myös sinulle tärkeistä asioista :)

kokemuksella sanon kun itse en ole jutellut naimisiin menosta vaan odotellut niin olen ollut 10 kihloissa..........kuitenkin on kaksi lasta ja talo...........

pidä kiinni myös sinulle tärkeistä asioista, se että juttelee niistä asoista ei tarkoita että sä painostat/kiristät häntä naimisiin sinun kanssasi!!!

Vaikea vastata miestäsi tuntematta, voithan kokeilla jossakin sivulauseessa asiaa sivuta ja tarkkailla hänen reaktiotaan, tosin itselläni tuollainen ainakin menisi helposti ohi, mutta toiset varmasti osaavat lukea minua paremmin rivien välistä, mikäli koet että asia on miehellesi arka niin varo kuitenkin olemasta kovin agressiivinen.

On myös mahdollista että miehelläsi on joitakin suunnitelmia asian suhteen jo ja kertoo sitten kun on valmis, ehken hänkin parhaillaan hieman sinua testailee?? ;)

Kyllä mun mielestä saat ottaa puheeksi naimisiinmenon. On mieheltäsi aika kohtuutonta vaatia sinua olemaan puhumatta häistä. Jos ei suostu puhumaan, niin kiellä sinäkin mieheltä lapsipuheet. :xmas: Tai sitten teette kompromissin: hankitte toisen lapsen ja menette ristiäisissä naimisiin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Love and marriage:
En ole mies, mutta vastaan naisena näin. Jos itse haluaisin naimisiin joskus, niin en menisi kihloihin, jos mulle sanotaan, että en saa kysyä, koska mennään naimisiin. Milestäni kihlaus on lupaus avioliitosta ja mielestäni sen naimisiin menon soisi tapahtuvan noin kahden-kolmen vuoden sisään. Siksi en ole suostunut menemään kihloihin, koska en halua naimisiin, niin en näe pointtia olla vain kihloissa. No, en nyt varmaan yhtän auttanut, mutta ihmettelen vaan, miksi menit kihloihin noilla "ehdoilla".

Noh, siksi, koska en itsekään halunnut heti naimisiin. Ja koska "ehto" johtui siitä, että mieheni on hyvin perinteinen. Hän halusi olla se, joka kosii. Ja hän haluaa olla se, joka päättää häiden ajankohdan.

Lupauksen avioliitosta teimme kihlautuessamme. Ei lienee kuulu muille, kuinka pitkä kenenkin kihlaus on? En nyt odottanut ihan tällaista feedbackia... Mieheni ei ole sika, tai asettanut minua ikävään jamaan. Mieheni vain on perinteinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Noh, siksi, koska en itsekään halunnut heti naimisiin. Ja koska "ehto" johtui siitä, että mieheni on hyvin perinteinen. Hän halusi olla se, joka kosii. Ja hän haluaa olla se, joka päättää häiden ajankohdan.

Lupauksen avioliitosta teimme kihlautuessamme. Ei lienee kuulu muille, kuinka pitkä kenenkin kihlaus on? En nyt odottanut ihan tällaista feedbackia... Mieheni ei ole sika, tai asettanut minua ikävään jamaan. Mieheni vain on perinteinen.

Anteeksi, ei ollut tarkoitus olla ilkeä. Luulin, että miehesi ei edes halua mennä naimisiin ja on siis juuri sellainen "sika". :) Mutta sitten mielestäni ei ole mitään hätää, jos tiedät hänen olevan perinteinen ja haluaa itse kosia. Kuten Tammihärkä sanoi, voihan olla, että hän suunnittelee jo jotain! Tai sitten voit ottaa sen toisen neuvon toisesta viestistä käyttöön: jos sinä et saa puhua häistä, niin ei miehesikään saa puhua lapsesta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tammihärkä:
Vaikea vastata miestäsi tuntematta, voithan kokeilla jossakin sivulauseessa asiaa sivuta ja tarkkailla hänen reaktiotaan, tosin itselläni tuollainen ainakin menisi helposti ohi, mutta toiset varmasti osaavat lukea minua paremmin rivien välistä, mikäli koet että asia on miehellesi arka niin varo kuitenkin olemasta kovin agressiivinen.

On myös mahdollista että miehelläsi on joitakin suunnitelmia asian suhteen jo ja kertoo sitten kun on valmis, ehken hänkin parhaillaan hieman sinua testailee?? ;)

Voipi muuten olla, että asia on juuri noin... Kiitos tästä huomista:) Olis ihan mieheni tapaista vähän kokeilla kepillä jäätä:) Ehkä yritän heittää jonkun "vitsin" naimisiinmenosta seuraavan vauvakeskustelun yhteydessä. Jos vauvapuheet loppuu siihen, niin ymmärrän siinä tapauksessa yskän, hih!

Alkuperäinen kirjoittaja Love and Marriage:

Anteeksi, ei ollut tarkoitus olla ilkeä. Luulin, että miehesi ei edes halua mennä naimisiin ja on siis juuri sellainen "sika". :) Mutta sitten mielestäni ei ole mitään hätää, jos tiedät hänen olevan perinteinen ja haluaa itse kosia. Kuten Tammihärkä sanoi, voihan olla, että hän suunnittelee jo jotain! Tai sitten voit ottaa sen toisen neuvon toisesta viestistä käyttöön: jos sinä et saa puhua häistä, niin ei miehesikään saa puhua lapsesta. :)

Ei mitään:) Tuo eka viestini ei tainnut olla ihan selkeimmästä päästä!! En minä varmaan ala miestä kiristämään, mutta taidan tosiaan heitää vitsin häistä, ja katsoa loppuko vauvapuheet siihen:) Vai jatkuvatko ne:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
moi
en ole mies, mutta minusta voit ottaa asian puheeksi. Miehellesi on selvästi tärkeätä saada toinen lapsi, sinulle on taas tärkeää päästä naimisiin. Keskustelkaa myös sinulle tärkeistä asioista :)

kokemuksella sanon kun itse en ole jutellut naimisiin menosta vaan odotellut niin olen ollut 10 kihloissa..........kuitenkin on kaksi lasta ja talo...........

pidä kiinni myös sinulle tärkeistä asioista, se että juttelee niistä asoista ei tarkoita että sä painostat/kiristät häntä naimisiin sinun kanssasi!!!

Just...! Tuon takiakaan en halua lisää lapsia ennen papin aamenta. Koska meille kävisi juuri tuolla tavalla:) Vaikka eihän avoliitossa elämisessä sinänsä olekaan mitään kamalaa. Avioliitto vain turvaa leskeä, lopullistaa sitoutumisen jne. Siksi se on itselleni niin tärkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja Viiva:
Mieheni vain on perinteinen.

Eihän ole, koska teillä on jo yksi lapsi ja olette edelleenkin vain kihloissa. Naurettavaa tuollainen "haluan itse olla se joka kosii"... No kosisi sitten kanssa, olisi mies!

Meidän lapsi ei ollut suunniteltu. Ehkäisy petti kun oltiin tunnettu 6 kk. Mieheni on perinteinen, mutta ei idiootti. Vain joku kiihkouskovainen tai todellinen typerys menee naimisiin todella lyhyen tuntemisen jälkeen siksi, koska pariskunnalle on syntynyt suunnittelematon (mutta toivottu) lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja avokki:
Meillä on 1 lapsi, ja olen miehelle sanonut, etten haluaisi enempää lapsia ennen naimisiinmenoa. Koska haluan, että ollaan valmiita sitoutumaan toisiimme ennen lisälasten hakintaa ihan parisuhteen virallistamisenkin merkeissä.

Tässä kyllä oudot perustelut naimisiinmenolle, jotka sun mies ei välttämättä ymmärrä. Esiaviollisten lasten määrällä ei pitäisi loogisesti ajatellen olla välilä, joten tuleva lapsi ei liity tulevaan avioliittoon. Avioliitolla ja käytännön sitoutumisella ei myöskään ole selvää yhteyttä - olette jo sitoutuneet ensimmäisen lapsen kautta.

Mies voi helposti ymmärtää sen niin että yrität käyttää seuraavaa lasta kiristyskeinona, varmistaaksesi naimisiinpääsyä.. mikä taas herättää kysymyksiä sinun varsinaisesta motiivista päästä naimisiin.

Meidän lapsi ei ollut suunniteltu. Ehkäisy petti kun oltiin tunnettu 6 kk. Mieheni on perinteinen, mutta ei idiootti. Vain joku kiihkouskovainen tai todellinen typerys menee naimisiin todella lyhyen tuntemisen jälkeen siksi, koska pariskunnalle on syntynyt suunnittelematon (mutta toivottu) lapsi.

Ai naimisiinmeno on jotenkin suurempi riski tai sitoumus kuin lapsi?? Salli mun nauraa. No, mutta minä kai olenkin sitten typerys, koska ajattelen toisin.

Ai naimisiinmeno on jotenkin suurempi riski tai sitoumus kuin lapsi?? Salli mun nauraa. No, mutta minä kai olenkin sitten typerys, koska ajattelen toisin.

Multa ei kysytty, mutta vastaan: Mulle naimisiinmeno olisi suurempi riski kuin lapsen teko. Mahdollisessa erossa (avo- tai avioerossa) lapsen kanssa yksin jäädessäni väittäisin pärjääväni. Jos taas olisimme naimisissa ja eroaisimme, niin omaisuus menisi puoliksi - ei kiitos! Avoerossa minun omaisuus jää minulle ja puolison hänelle - sopii minulle. Anteeksi, jos vaikutan pinnalliselta, mutta vastaus kysymykseesi, naimisiin meno on minule taloudellisen riskin ottamista, lapsen teko ei. Ja ei, en ole rikas enkä kärky suurta perintöä.

Ööh...? Lasta voi hoitaa yhdessä sittenkin, jos henkilöiden kemiat eivät perinpohjaisen tutustumisen jälkeen kohtaa ihan avioliittoon riittävässä määrin. Ja lapsen hoito onnistuu hyvinä ystävinä eronneilta seurustelukumppaneiltä paljon paremmin, kuin avioerojen omaisuuksienjaoissa riitaantuneilta ex -puolisoilta. Jos menee yhdessä asiassa perse edellä puuhun, ei kannata tehdä lisää tyhmyyksiä, kuten avioitua tuntemattoman kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Love and maririage:
Jos taas olisimme naimisissa ja eroaisimme, niin omaisuus menisi puoliksi - ei kiitos!

No paljon suurempi merkitys sillä lapsella on taloudellisesti, mutta ihan miten vaan; oletko koskaan kuullut avioehdosta? Tai lesken eläkkeestä? Siinä sinulle taloutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Love and maririage:
Jos taas olisimme naimisissa ja eroaisimme, niin omaisuus menisi puoliksi - ei kiitos!

No paljon suurempi merkitys sillä lapsella on taloudellisesti, mutta ihan miten vaan; oletko koskaan kuullut avioehdosta? Tai lesken eläkkeestä? Siinä sinulle taloutta.

Olen kuullut molemmista. Avioehtoa mieheni tuskin haluaisi tehdä, ei ainakaan innostunut, kun joskus puhuin asiasta tyyliin, "jos joskus menisimme naimisiin..." Ja lesken eläkkeen saa myös avopuoliso, jos toinen kuolee tapaturmaisesti. Siinäpä sitä taloutta.

Mutta ei me nyt viitsitä jäädä tappelemaan tänne AP:n ketjuun aivan eri asiasta kuin mihin hän kysyi neuvoa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja avokki:

Tässä kyllä oudot perustelut naimisiinmenolle, jotka sun mies ei välttämättä ymmärrä. Esiaviollisten lasten määrällä ei pitäisi loogisesti ajatellen olla välilä, joten tuleva lapsi ei liity tulevaan avioliittoon. Avioliitolla ja käytännön sitoutumisella ei myöskään ole selvää yhteyttä - olette jo sitoutuneet ensimmäisen lapsen kautta.

Mies voi helposti ymmärtää sen niin että yrität käyttää seuraavaa lasta kiristyskeinona, varmistaaksesi naimisiinpääsyä.. mikä taas herättää kysymyksiä sinun varsinaisesta motiivista päästä naimisiin.

Anteeksi? Varsinaisesta motiivistani päästä naimisiin?? Tottakai haluan olla varma, että olemme valmiit sitoutumaan toisiimme tosissamme ennen lisälapsia. Koska yhden lapsen kanssa pärjään hyvin itsekseni, kahden lapsen yh:ksi en halua. Ja vinkkinä sinulle; kannattaa tutustua avo- ja aviopareja koskevaan lainsäädäntöön. Avo- ja aviopuolison oikeuksissa on eroja. Viisas äiti turvaa elämänsä. Ja sitä kautta lastensa elämän. En ole kuitenkaan mieheni rahojen perässä, jos sitä luulet, koska en suostu menemään ilman avioehtoa naimisiin ylipäätäänkään. Syistä, joita en tässä kerro.

tätä keskustelua lukiessa tulee sellainen olo että meillä on kyllä vissiin superläheinen suhde...meillä ei ole mitään asiaa mistä en voisi puhua miehelleni suoraan tai hän minulle...minusta tuntuisi tosi pahalta jos mieheni olisi kihlautunut kanssani ap:n kaltaisella tyylillä. Ollaan me ihmiset niin erilaisia.

Kela: "Sekä Kelan hoitamaa että ansioeläkelakien mukaista leskeneläkettä maksetaan vain silloin, kun leski ja edunjättäjä olivat avioliitossa ja he ovat menneet naimisiin ennen kuin edunjättäjä oli täyttänyt 65 vuotta. Avopuolison kuoleman jälkeen leski ei voi saada itselleen leskeneläkettä, mutta avopuolison lapset voivat saada Kelasta lapseneläkettä."

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
tätä keskustelua lukiessa tulee sellainen olo että meillä on kyllä vissiin superläheinen suhde...meillä ei ole mitään asiaa mistä en voisi puhua miehelleni suoraan tai hän minulle...minusta tuntuisi tosi pahalta jos mieheni olisi kihlautunut kanssani ap:n kaltaisella tyylillä. Ollaan me ihmiset niin erilaisia.

No, minä olen iloinen, että miellä on tällainen suhde mikä se on. Olemme superläheisiä, ja puhumme kaikesta. Kuitenkin on asioita, joissa haluamme säilyttää tietyn miehen ja naisen välisen jännitteen välillämme.

Emme piereskele toistemme kuullen, pesemme hampaat ennen aamupusua, enkä vingu väkisin naimiisiin vaan annan mieheni olla mies ja päättää itsekseen näistä asioista. Kukin tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja Totuus:
Alkuperäinen kirjoittaja Love and Marriage:
Ja lesken eläkkeen saa myös avopuoliso, jos toinen kuolee tapaturmaisesti.

Ei muuten saa.

Kelan lehdessä luki näin? Laita joku linkki, jossa on toisin. Siitä vaan kuvittelin, että saa, kun siinä niin luki. Toki siinä taisi olla joku vuosi määrä, että piti olla yhdessä vai oliko se, että piti olla lapsi, mutta kuiteskin.

Yhteistyössä